Droogvallen op het wad

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Droogvallen op het wad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-21 11:23

Hoi! Leuk dat je mijn topic bekijkt :D.

Momenteel zijn mijn vriend en ik op een drie weken durende vakantie met onze zeeschouw It houten Hynder. We zijn vertrokken vanuit Maurik en via Maarssen, Weesp, over het Markermeer en via de Marker Wadden, naar Enkhuizen en vervolgens over het IJsselmeer naar Harlingen gevaren/gezeild.

In Harlingen bleek dat het perfect weer zou worden om de Waddenzee te bevaren en droog te vallen op het wad, en wel Richel, net voor Vlieland.

De Waddenzee steek je niet even zomaar over, zoals je op deze kaart goed kunt zien:

Afbeelding

Dieptes varieren van 12/14 meter tot 0,30 m :=, en je hebt natuurlijk met het tij te maken (eb en vloed). Samen met mijn schoonvader (die ook met een platbodem vaart) heeft mijn vriend een route uitgestippeld en een ankerplaats gekozen.

Dag 1:

Afbeelding

Daar gaan we met onze dame.

Afbeelding

Tijdens het varen meerdere zeehonden gespot, waaronder een moeder met een jong.

Afbeelding

Na ca 4 uur varen van Harlingen naar Richel, onze ankerplaats gevonden.

Na het ankeren zou het eerst nog hoogtij worden, pas tegen de avond zou het eb worden en zouden we droog vallen.

Afbeelding

Na wat horten en stoten, mede mogelijk gemaakt door de ferry tussen Harlingen en Vlieland/Terschelling, lagen we dan eindelijk vast en konden we het wad op :D.

Afbeelding

Het is niet te beschrijven zo gaaf om te staan op een plek waar normaal vissen en zeehonden zwemmen en je je boot niet kunt verlaten om haar eens even goed van alle kanten te bekijken.

Hieronder nog wat sfeerplaatjes van die avond:

Afbeelding
http://boktimg.nl/img/m/wEmakc.jpg
http://boktimg.nl/img/m/HKTBY2.jpg

Die avond/nacht hebben we vanuit de kuip, liggend op zitzakken naar de sterren gekeken. Met zo weinig lichtvervuiling hebben we zelfs de band van de Melkweg gezien.

Omdat het midden in de nacht weer hoog water zou worden, hebben we een aantal keren op moeten staan om het anker te verleggen en om te controleren of alles goed lag.

Dag 2:

Rond een uur of 7 was het water weer dusdanig gezakt dat we de krabbetjes en garnaaltjes op de bodem konden zien lopen/zwemmen.

Afbeelding
Het terugtrekkende water laat een tof landschap achter.

Niet veel tijd en wat ferry golven later, lagen we weer droog:

Afbeelding

Het roestbruine vlak is het deel dat normaal onder water ligt. Zoals je kunt zien heeft onze boot heel weinig diepgang (60 cm), dat betekent dat wij door heel ondiep water kunnen varen zonder vast te lopen.

Nog wat sfeerplaatjes van het Wadlopen:

http://boktimg.nl/img/m/woPXAU.jpg
http://boktimg.nl/img/m/rcHvZ0.jpg
http://boktimg.nl/img/m/cjLc9F.jpg
Een Japanse oesterbank, hier mag niet gevist worden, dus de oesters worden groot!

De Richel is een beschermd natuurgebied en staat onder beheer van Rijkswaterstaat. Zij hebben daar een vaste woonboot waar twee wadwachters de boel in de gaten houden, informatie verstrekken en informatie verzamelen over de aanwezige dieren.

Bijna alleen op de wereld, zo rustig.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op de laatste foto zie je goed dat onze boot op een vrij smalle balk balanceert. Toch staat ze stabiel als een huis en kunnen we zonder moeite van en aan boord klimmen, ze beweegt geen moment.

Met hoogwater zijn we vertrokken richting Terschelling,

Afbeelding

daar hebben we overnacht en 's ochtends vroeg om zes uur zijn we gaan varen, terug naar Harlingen.

Afbeelding

Waarmee ons Wadden avontuur erop zit :D. Wat hebben we genoten van dit best unieke avontuur!

Hopelijk heb ik met deze foto's en omschrijving een beeld kunnen schetsen van onze dagen Waddenzee! Mocht je zoiets ook mee willen maken, maar geen boot hebben, er zijn rederijen die je mee nemen om droog te vallen met een van hun giga klippers.

Bedankt voor het kijken :D.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 08-08-21 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's in link gezet

Roosch

Re: Droogvallen op het wad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 11:25

God wat een heerlijkheid. Ongelooflijk gaaf. Zou zo met je hebben willen ruilen. <3

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 11:27

Supergaaf!
Hoe zijn jullie er zo opgekomen om dit te doen?

Hele mooie sfeerfoto's <3

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-21 11:35

Roosch schreef:
God wat een heerlijkheid. Ongelooflijk gaaf. Zou zo met je hebben willen ruilen. <3

Ja, het was echt geweldig <3. Die nacht waren we met slechts twee boten, de onze en die van m'n schoonvader.

Onali schreef:
Supergaaf!
Hoe zijn jullie er zo opgekomen om dit te doen?

Hele mooie sfeerfoto's <3

Nou, het is eigenlijk een beetje verplichte kost met een zeeschouw, haha :D.

Mijn schoonouders zijn jaren terug wezen droogvallen met onze boot (toen was ze nog van hen) en door die verhalen is het voor ons ook een grote wens geworden. Droogvallen kan alleen met goed weer en weinig wind, en de afgelopen week was de perfecte kans :D.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 11:40

Gaaf, heb dit heel veel gedaan gegaan toen ik nog op de zeilende beroepsvaart werkte, met die grote platbodems met groepen toeristen. Ik blijf het zo mooi vinden. Wat je schrijft idd, uniek gevoel om zo op de zeebodem te kunnen lopen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 11:43

<3

Ik had het al eerder gezegd: ik ben jaloers op jullie! Waaw wat heerlijk.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 11:52

Wat gaaf zeg!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 11:54

Heel gaaf zeg!

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 12:11

Wauw, wat bijzonder! Lijkt me een hele gave ervaring. Prachtige foto's ook.

Misschien een domme vraag, maar is het nu "toeval" dat jullie in de vakantie droog konden liggen? Of is de vakantie last minute gepland toen we weeromstandigheden goed leken te zijn voor deze dagen?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 12:17

Wat gaaf. Dan moet je wel precies weten wanneer het eb en vloed is natuurlijk en waar je heen moet. Ik zou dat dus echt niet weten. Hoe loopt dat nou? Zak je ver weg als je loopt? Zuigt dat niet enorm aan?
Ziet er echt heel bijzonder uit, prachtig! Dank voor de mooie foto’s.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 12:21

Prachtig, ik had al iets gezien in het zeiltopic.
Heel bijzonder dat droogvallen en je foto's zijn heel mooi!

(ik lees daar mee omdat ik zelf niet zeil maar vroeger wel mee met schoonfamilie dus interesse blijft).

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-21 12:32

jeetje77 schreef:
Gaaf, heb dit heel veel gedaan gegaan toen ik nog op de zeilende beroepsvaart werkte, met die grote platbodems met groepen toeristen. Ik blijf het zo mooi vinden. Wat je schrijft idd, uniek gevoel om zo op de zeebodem te kunnen lopen.

Ja, geweldig he :D. De groepen toeristen waren er overdag, hoewel dat er ook maar een stuk of 10 waren. In de avond waren we alleen.

8nnemiek schreef:
<3

Ik had het al eerder gezegd: ik ben jaloers op jullie! Waaw wat heerlijk.

Dat was het <3.

Century schreef:
Wat gaaf zeg!

MarlindeRooz schreef:
Heel gaaf zeg!

Een aanrader :j.

Stinkmodder schreef:

Misschien een domme vraag, maar is het nu "toeval" dat jullie in de vakantie droog konden liggen? Of is de vakantie last minute gepland toen we weeromstandigheden goed leken te zijn voor deze dagen?

Helemaal geen domme vraag. Het is toeval, maar ook geen toeval. Onze vakantie stond in mei al vast en toen hebben we de optie droogvallen al besproken, e.e.a. was wel afhankelijk van het weer.

Toen we vertrokken zagen we het wat somber in, veel harde wind en toch ook onweer, windwaarschuwingen op het Markermeer en het IJsselmeer, in Enkhuizen leek het erop dat we toch zouden kunnen droogvallen, de overtocht gemaakt naar Harlingen en dan nog eens driedubbel checken (getijde, windrichting, eventuele regen/onweersbuien) en we hadden geluk :D.

Suzanne F. schreef:
Wat gaaf. Dan moet je wel precies weten wanneer het eb en vloed is natuurlijk en waar je heen moet. Ik zou dat dus echt niet weten. Hoe loopt dat nou? Zak je ver weg als je loopt? Zuigt dat niet enorm aan?
Ziet er echt heel bijzonder uit, prachtig! Dank voor de mooie foto’s.

Ja, daar is o.a. de kaart op de eerste foto voor. Daar staan precies de vaargeulen op, hoe diep het waar is en welke boeien je moet volgen om bij Vlieland, Richel of Terschelling te komen. De getijden kun je online opzoeken, die zijn voor het hele jaar te vinden, voor de windsterkte en richring gebruiken we windguru. Bij het droogvallen zelf let je natuurlijk op windrichting en de stroming, zodat je goed kunt ankeren. Tijdens het varen/zeilen moet je goed rekening houden met de natuurlijke stoming en de zuiging die door grote schepen veroorzaakt wordt.

Wegzakken op het wad doe je niet/nauwelijks. Het voelt aan als een gewoon zandstrand, droogvallen kan ook niet overal, dat moet je vooraf goed uitzoeken. Maar Richel is een bekende droogvalplaats.

mysa schreef:
Prachtig, ik had al iets gezien in het zeiltopic.
Heel bijzonder dat droogvallen en je foto's zijn heel mooi!

(ik lees daar mee omdat ik zelf niet zeil maar vroeger wel mee met schoonfamilie dus interesse blijft).

Dank je wel :D. Ben ook wel erg blij met de foto's uit m'n telefoon.

Wie weet ooit weer zeilen +:)+.

xKatinkii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 12:37

Oh wat grappig, ik werk op Terschelling (en ga dus dagelijks heen en weer) en heb jullie volgens mij zien liggen vanaf de boot! Wat een ontzettend gave ervaring lijkt me dat zeg.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 13:04

Prachtige plaatjes, heel sfeervol.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 13:10

Wat ontzettend gaaf! Ik heb dit nog nooit gezien, heel bijzonder om zo met je boot op het droge te staan! En prachtige foto's!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 13:13

Heel gaaf! Mooie vastgelegd ook!

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 13:36

Heel gaaf! Wij hebben een keertje een droogvaltocht gedaan vanaf Texel. De kinderen hebben het er nig steeds over...unieke ervaring. Zeker zo alleen op je eigen boot!

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 13:38

Wad(t) is het mooi.

Moet je een vergunning aanvragen voor dat droogvallen.? Omdat het beschermd gebied is zeg je. Dan kan ik mij voorstellen dat niet alles zomaar mag

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 13:42

Wat gaaf zeg! Prachtige foto's ook!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-21 14:04

xKatinkii schreef:
Oh wat grappig, ik werk op Terschelling (en ga dus dagelijks heen en weer) en heb jullie volgens mij zien liggen vanaf de boot! Wat een ontzettend gave ervaring lijkt me dat zeg.

Oh echt? Cool! Wij lagen er dinsdag en woensdag, dus als je dan langsgevaren bent zou het kunnen :D.

marleen_88 schreef:
Prachtige plaatjes, heel sfeervol.

Dank je :D.

Boompje1985 schreef:
Wat ontzettend gaaf! Ik heb dit nog nooit gezien, heel bijzonder om zo met je boot op het droge te staan! En prachtige foto's!

loulou schreef:
Heel gaaf! Mooie vastgelegd ook!

Dank je wel :D.

nimbletje schreef:
Heel gaaf! Wij hebben een keertje een droogvaltocht gedaan vanaf Texel. De kinderen hebben het er nig steeds over...unieke ervaring. Zeker zo alleen op je eigen boot!

Ik denk dat ik t er over 20 jaar ook nog over heb, haha. We zijn zeker van plan het vaker te doen. Uiteindelijk willen we ook gaan zeilen op het wad, maar daar moeten we eerst de wateren nog beter voor leren kennen.

Voor jullie ook wel echt een ervaring uit duizenden +:)+.

anca schreef:
Wad(t) is het mooi.

Moet je een vergunning aanvragen voor dat droogvallen.? Omdat het beschermd gebied is zeg je. Dan kan ik mij voorstellen dat niet alles zomaar mag

Nee, je kan er gewoon heen varen. Wel gelden er de normale vaarregels en de Wadregels, je mag er niet vliegeren, kitesurfen e.d., geen vuurtjes maken, de dieren niet verstoren, afval achterlaten e.d., er staan ook borden waar je niet voorbij mag, daar is t broedgebied en wonen de zeehonden.

Eigenlijk allemaal vrij logische dingen. Er lopen wadwachters, die houden de boel ook in de gaten.

Karin schreef:
Wat gaaf zeg! Prachtige foto's ook!

Dank je wel :D.

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:11

_San87_ schreef:
Stinkmodder schreef:

Helemaal geen domme vraag. Het is toeval, maar ook geen toeval. Onze vakantie stond in mei al vast en toen hebben we de optie droogvallen al besproken, e.e.a. was wel afhankelijk van het weer.

Toen we vertrokken zagen we het wat somber in, veel harde wind en toch ook onweer, windwaarschuwingen op het Markermeer en het IJsselmeer, in Enkhuizen leek het erop dat we toch zouden kunnen droogvallen, de overtocht gemaakt naar Harlingen en dan nog eens driedubbel checken (getijde, windrichting, eventuele regen/onweersbuien) en we hadden geluk :D.

Interessant, en wat een geluk ja!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:14

Wat zalig. Heel veel teken inspiratie vast

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:17

Wat een aparte ervaring! Mooi zo, midden in de natuur :-)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:28

Ziet er heerlijk uit zeg!
Prachtig zo alleen in de grote zee!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-21 15:38

Wat gaaf!! Platbodems! <3 En wat een uitzicht, heerlijk!

Thuis vroeger hadden we een Schokker. Zelf zeil ik nooit meer, best jammer eigenlijk, helemaal als ik dit zie. <3

Veel plezier nog!