Rondreis Zweden-noorwegen - welke route?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muurp

Rondreis Zweden-noorwegen - welke route?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-21 16:21

Hi!

Onze vakantie komt langerzamerhand dichterbij, over iets meer dan een maand vertrekken we voor minimaal 2 weken richting Zweden :D

Echter, een vriendinnetje zit nu in Noorwegen, en stiekem willen we daar ook nog wat van mee pakken, want dat zag er echt fantastisch uit!

We reizen per auto, willen best wat kilometers afleggen maar willen ook gewoon 1 of 2 dagen ergens blijven als het bevalt. We boeken lastminute/onderweg, dus als we toch ergens langer willen blijven dan is dat prima.
Ons plan is in eerste instantie om vooral het zuiden van beide landen mee te pakken, en twijfelen sowieso of het 'omrijden' naar Stockholm de moeite waard is of dat we dat beter een keer als stedentripje moeten pakken.
We lazen ook dat we een stuk per boot kunnen pakken, is dat handig en/of de moeite waard?
We zijn echte natuurliefhebbers, en vriendlief is gek op water, dus als er ook meren op de route liggen is hij ook blij :))

De 2 weken zijn overigens wel redelijk flexibel, mochten we op 2,5 week uitkomen is dat ook oké.

Nu zullen wij vast niet de enige zijn die dit plan hebben, dus hebben er mensen tips voor een geschikte route? :D Of hebben mensen een soortgelijke reis gemaakt?

MarliesV

Re: Rondreis Zweden-noorwegen - welke route?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 16:26

Phoe, beide landen in 2.5 week, dan kom je wel flink aan het rijden.

De afstanden zijn daar een stuk minder behapbaar, dan in NL. Noorwegen nog lastiger (boven Lillehammer of westelijk van Oslo) dan Zweden is mijn ervaring.
In Noorwegen was ons gemiddelde soms max 50km per uur, dat schiet niet heel hard op.

Wij hebben enorm genoten van de eerste stop in Malmo, daar een kamer gehad bij iemand thuis, aan het water. En zo twee nachten daar geslapen en over gegaan naar Kopenhagen. Als je naar het noorden gaat is Kopenhagen een aanrader voor de eerste mooie stad om te zien.
Malmo is veel goedkoper qua slapen/eten en met de trein ben je zo in Kopenhagen.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 16:32

2,5 week is wel echt heel minimaal voor beiden landen, wij hebben in 3,5 week toch best wat door zweden gereden maar eigenlijk vond ik dat al te veel uren in de auto (en ik ben buschauffeur dus niet vies van een dag rijden).
Wij wilden ook naar het westen van Zweden en de bergen daar in maar dat hebben we maar niet gedaan. Mocht je Stockholm laten willen doen met een stedentrip zou ik dat aanraden. Prima stad maar zou er niet meer voor omrijden.

Of je met de boot wilt moet je zelf ook even berekenen. Wij waren met de brug maar een half uur langer onderweg, een tankpas van de baas en minder gedoe mocht je in Duitsland file tegen hebben dus wij zijn niet de boot op gegaan.

Water zul je in Zweden wel vinden, daar hoef je niet voor om te rijden :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 16:59

Dit was trouwens Zweden voor ons (deels):
Brug Malmo-Kopenhagen vanuit ons overnachtingsadres:
Afbeelding
Kajakken op zee langs de Scherenkust:
Afbeelding
Kopenhagen (denemarken dus)
Afbeelding

Wat je nog kan overwegen is over gaan met de boot van noord Duitsland naar zuid Zweden, rijden omhoog via Linkoping en Orebro naar Oslo en vanaf daar de boot naar noord Denemarken (nachtboot) terug.

Wij zijn heen over de brug gegaan, maar goed, toen was Malmo onze bestemming, en terug via zuid Zweden/Noord Duitsland.

De scherenkust en dat hele stuk van zuid Zweden is prachtig!

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-21 17:22

Wij zijn nu een keer naar Noorwegen en een keer naar Zweden geweest. Naar Zweden over de brug, naar Noorwegen met de nachtboot. Die nachtboot was handiger, het scheelt je gewoon een dag reizen.

In Zweden zijn we van onderen, via de oostkust naar het noorden gereden, daar de Kebnekaise beklommen en dan via het midden/westen weer terug. Wij vonden de oostkust wat eentonig, vrij veel hetzelfde qua natuur. Het noorden en westen vonden wij mooier, ruiger.

Noord-Zweden bij de Kebnekaise:

Afbeelding

Oostkust:
Afbeelding

In Noorwegen zijn we via de fjorden (mooi om te zien, maar hoef er niet twee weken heen) via Jotunheimen (prachtig rotsachtig maar golvender dan de alpen) naar het Blåfjella-Skjækerfjella Nasjonalpark (ook prachtig, vooral veel bos en water) gegaan.

Jotunheimen:
Afbeelding

Lom:
Afbeelding

Dit was in Blåfjella:
Afbeelding

Zweden en Noorwegen zijn wel gróót, naar Kirunavaara (bij de Kebnekaise) is 't 2.640 km, ter vergelijking, naar Istanbul is 2.675 km. Dat hebben we in twee weken gered, maar een volgende keer plakken we daar tenminste een week aan vast. Dit was wel heel veel auto...

Hier zie je onze overnachtingsplekken, min of meer rondje Noorwegen en rondje Zweden. Bij het rondje Noorwegen hebben we ook een klein stukje Zweden meegepakt trouwens, we wilden niet dezelfde route terug rijden.
Afbeelding

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-21 07:21

Dankjulliewel allemaal! :D wat een prachtige foto’s!
We zijn van plan om niet naar het noorden te gaan, vooral gezien de kilometers. Dus niet veel hoger dan Bergen.
Zou het dan wel te doen zijn? :)

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 07:34

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 07:36

Best te doen hoor, zat mensen die zuid Noorwegen in 10 dagen doen. Je kunt eerst 7 dagen Zweden en dan 10 Noorwegen doen bijvoorbeeld. Meeste mensen vinden Noorwegen indrukwekkender dan Zweden, dus ik zou het Noorwegen stuk niet te kort doen. Ik zou dan wel Stockholm overslaan en wel hoger gaan dan Bergen.

Glolbale route:
Malmø
Växjö/Vimmerby
Tussen de meren Vättern & Vänern (Hamgården Nature resort of Hotel PerOlofGården zijn een aanrader)
- omgeving Karlstad
- richting Noorse grens, let even goed op welke grenzen open zijn tijdens Corona.

In Noorwegen:
Omgeving Oslo/Hamar
Dombås/Dovrefjell
Geiranger
Bergen
Flåm
Fagernes/beitostølen
Oslo

Dan pak je echt mooie routes mee.

Noorwegen is echt heel streng met coronachecks! Dus zorg ervoor dat je volledig gevaccineerd bent als je geen corona hebt gehad de afgelopen 6 maanden. Anders kom je er gewoon niet in. Met alleen een testje kom je het land niet in.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-21 07:55

We zijn volledig gevaccineerd :j Dus dat komt goed! Bewuste keuze ook om pas in September te gaan, dan wisten we zeker dat dat allemaal geregeld was.

We gaan binnenkort even een avondje spenderen met Google maps denk ik :D

Maik79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 08:07

Muurp schreef:
Dankjulliewel allemaal! :D wat een prachtige foto’s!
We zijn van plan om niet naar het noorden te gaan, vooral gezien de kilometers. Dus niet veel hoger dan Bergen.
Zou het dan wel te doen zijn? :)

Bergen is zeker goed te doen, we hebben onze rondjes in 2 weken gedaan.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 08:32

Ik heb ook een keer een reisje Scandinavie gemaakt met vooral het doel; Wildlife fotograferen. Er waren meer speciale dieren in Noorwegen.

-In Zweden wezen kajakken bij Kloten.
-Hamra Natiknal Park wandelen
-Sonfjället National Park wandelen

Noorwegen:
-Dovrefjell National Park (muskus ossen en elanden)
-Trollstigen (mooie natuur)
-Runde (papegaaiduikers <3 )
-Briksdalbreen (gletsjer)
Terug naar Denemarken met de boot vanaf Bergen. Wij hadden geen slaaphut maar dan is zo'n boot wel saai :')

Ongeveer dit rondje gemaakt toen.

Afbeelding

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-21 08:33

Gaaf Laurahh, ben zelf ook fotograaf dus de camera gaat mee :))
Hoe lang hebben jullie hierover gedaan? En was het te doen qua reizen?

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-21 14:29

grappig, wij vertrekken 13 september naar Noorwegen via Zweden. Vorig jaar half september twee weken Zweden gedaan met de camper, dit jaar dus Noorwegen op de planning. Wij willen Göteborg - Westkant Noorwegen (de fjorden) en dan terug via Göteborg doen.En we krijgen te horen van meerdere dat dat al veel te ambitieus is...

Steefz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 22:10

Ik schop dit topic even omhoog. :D
TS, hoe was de reis afgelopen jaar?
Binnenkant wil ik ook door Denemarken en Zuid-Zweden toeren met de auto (+/- 12-13 dagen). Tips zijn welkom!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 22:24

Ik was de afgelopen dagen in Zuid Zweden (route Hamburg, Puttgard (met de ferry oversteek naar) Rodby, Kopenhagen (via Oresundbrug naar) Malmo en dan verder Zweden in.

Ik heb begrepen dat Götenburg meer de moeite van het bezoeken waard is dan Stockholm. Dat past evt ook beter op de route als je ook Noorwegen aan wilt doen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 23:02

Ik zou het opdelen! Eerst Zweden dan Noorwegen, of andersom.
Dan zie je beide landen goed ipv 6/7 dagen per land. :)

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 07:34

Wat leuk dat dit topic weer omhoog geschopt is :D Wij hebben een prachtige reis gehad, zal kijken of ik de komende dagen ergens tijd heb om het uit te schrijven!

Steefz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 19:17

Leuk, ik ben benieuwd! :D

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 09:15

Steefz schreef:
Ik schop dit topic even omhoog. :D
TS, hoe was de reis afgelopen jaar?
Binnenkant wil ik ook door Denemarken en Zuid-Zweden toeren met de auto (+/- 12-13 dagen). Tips zijn welkom!

Oeps, helemaal vergeten :))
Bij deze! Bij deze alvast excuses als het een lang bericht geworden is.

Wij hadden voorafgaande aan onze reis weinig gepland, enkel de tussentijdse overnachting én de eerste 2 nachten in Zweden (op één locatie), we wisten wel een beetje welke richting we op gingen maar niet waar (en hoe lang) we verbleven. We hebben afgewisseld tussen kamperen, hotels en airbnb's.

Onze route in grove lijnen (kon helaas niet alle plaatsen invoeren :)) ):
Afbeelding

We zijn onze reis begonnen met een overnachting in Denemarken in een huisje via Airbnb (in Vojens). Was voor ons maar 6 uurtjes rijden, dus we konden mooi rustig aan doen.

De volgende dag zijn we doorgereden naar Isaberg, een grote camping aan het meer. En wat een begin van de vakantie <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wel heel koud in ons tentje... :') Het was 's nachts 3 graden.
Kampeervoorzieningen zijn trouwens over het algemeen erg luxe! Grote badhuizen met verwarmde vloeren, sauna (gratis) en zelfs een gemeenschappelijke keuken waar je gratis gebruik van mocht maken.

Vanuit daar zijn we een dag naar Store Moss National Park gereden. Het plankenpad :) Prachtige wandeling gemaakt over de planken, wat een bijzondere natuur daar.

Afbeelding

Afbeelding

Helaas werd het weer steeds wat slechter, veel regen... Nadeel van pas in september gaan. Dus hebben we ervoor gekozen om wat verder te rijden waar we gemakkelijk de grens over konden naar Noorwegen. Vanuit hier zijn we naar Rinn gereden en hebben we daar in een echt Zweeds huisje gezeten om te schuilen voor de regen. :=

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ook weer bij een meer <3

In het plaatsje was weinig te doen, maar het was even fijn om warm en droog te zitten.

Vanuit Rinn konden we gemakkelijk doorrijden richting Noorwegen. Het zou daar koud zijn, maar het zou daar wel droger zijn.

Tja, dat bleek niet... :+ We werden verrast door een enorme sneeuwbui, alle wegen afgesloten en wij stonden ook te glibberen. Gelukkig zeiden de Noren dat zij dit ook niet verwacht hadden haha. Na 2 uur werden de wegen weer geopend en konden we weer doorrijden.

We zijn helemaal doorgereden naar Sunndalsøra. Helaas hebben we hierdoor o.a. Jotunheimen moeten overslaan vanwege de sneeuwval... Hier zaten we in een huisje, ook weer aan het meer.
De upload doet gek dus kan even geen foto's uploaden hiervan.

Vanuit daar zijn we de Atlantic Road op gegaan. Een prachtige weg <3 Heel bijzonder.
Helaas kregen we daar autopech (op zaterdagmiddag) en moesten we 3 nachten daar in de buurt overnachten omdat er geen enkele garage open was tot maandag. -O- Dinsdag was het pas verholpen.

En toen gingen we de Fjorden in... Ongelooflijk! <3 Isfjorden was onze eerste ervaring. Een hele hele steile klim naar boven, maar het uitzicht was het zo onwijs waard!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dag 9, de reis naar en langs de Geirangerfjord. Een van de bekendste Fjorden van Noorwegen. Het viewpoint was echt prachtig, maar de weg erna was in mijn ogen nog veel gaver... <3

Afbeelding
Geirangerfjord

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helaas was de tunnel dicht en hebben we 3 uur stilgestaan... :+

De volgende Fjord was de Fjaerlandfjord, ook weer prachtig.

Afbeelding

We zijn ook met het treintje meegeweest in Fläm. Leuke ervaring!

Afbeelding

Afbeelding

Onderweg kwam je ook de mooiste dingen tegen:

Afbeelding

Afbeelding

Vanuit daar zijn we richting Bergen gereden. Daar zijn we een paar dagen gebleven, en we hadden zowaar geen regen! :)) Het aantal dagen zonder regen is daar op twee handen te tellen, maar wij hadden geluk.
Mooie stad, lekker eten maar wel réteduur. :o Wij waren 12 euro voor een biertje kwijt. Tja, hoort erbij.

Afbeelding

Op naar de volgende stad, Stavanger. Ook weer een leuke stad, wel een stuk goedkoper dan Bergen.

Een van de meest bijzondere plekken was toch wel Preikestolen... <3 Die is me echt bij gebleven!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De wandeling ernaar toe was goed te doen, helemaal vergeleken met sommige andere wandelingen die we hebben gemaakt :o En het uitzicht was adembenemend.

We zijn uiteindelijk doorgereden naar Kristiansund en zijn vanuit daar met de nachtboot teruggegaan naar Denemarken. Helaas hadden we storm en was het een... memorabele nacht :+

Het was echt een bijzondere reis! We hebben minder van Zweden gezien dan dat we wilden maar dat was met name tijds- en weertechnisch. De volgende keer willen we iets meer van Zweden gaan zien, want dat was ook erg mooi.

Paar tips:
- Ga eerst naar Zweden voordat je naar Noorwegen gaat, anders denk ik dat Zweden een beetje tegenvalt na alle Fjorden... Terwijl het echt een prachtig land is.
- Let goed op je voorzieningen bij Airbnb, er worden regelmatig plekken aangeboden zonder stromend en/of warm water. Wij kwamen er gelukkig op tijd achter.
- Eten en drinken is duur! Wij hebben veel voor appartementen gekozen om zelf te koken en haalden 's ochtends vaak wat broodjes en beleg voor onderweg, hierdoor hielden we de kosten in verhouding laag.
- Het weer kan ineens omslaan, zorg echt voor warme en waterdichte kleding. Het andere moment kun je weer in je t-shirtje lopen.
- September/oktober is net te laat i.v.m. het weer, we hebben echt veel regen gehad. Maar de kleuren waren wel fantastisch.. <3
- Ga je wel in september of later? Zorg voor winterbanden en sneeuwkettingen. Wij hebben mogen ervaren dat het ineens overal wit kan zijn. :))
- Zorg dat je centrale overnachtingsplekken kiest, wij verbleven soms 2 of 3 nachten ergens en reden dan 1 á 2 uur richting een bepaalde trekpleister. Gaf ons wat meer rust, anders zouden we elke dag de auto in en uit moeten laden.
- Hou rekening met veel reisuren, plan goed in wat je echte reisdagen zijn. Wij hebben soms 6 á 7 uur op 1 dag gereden om daarna weer wat rustiger aan te doen. Ook moet je vaak óm de Fjorden heen, terwijl het hemelsbreed heel dichtbij lijkt.

Nou, dat was het wel ongeveer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 09:46

Ah, ik wilde heel enthousiast reageren. Maar wij waren vorig jaar compleet op de bonnefooi met de flixbus gegaan en uiteindelijk in de grote steden geeindigd. Met kerst, en kerstmarkten, dus harstikke leuk, maar smaakte vooral naar meer (natuur :D ). Aan mijn route ga je niet veel hebben.

Noorwegen is wel inderdaad echt duur. Had ik onwijs onderschat omdat ik goed bekend ben met de prijzen in Zweden en Denemarken en daarvan zegt men ook dat het duur is, maar dat is vooral vergelijkbaar met Nederland. En dan misschien meer richting albert heijn dan aldi, maar met een beetje budgetteren goed te doen.
In Noorwegen kun je echter rekenen op het dubbele, dus dat is goed om in je begroting mee te nemen. Anders kom je toch een beetje van een koude kermis thuis.

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 09:51

Oh ik zie heel veel herkenbare plekken. Store Moss Park, prachtig. Fram treintje, Bergen, Stavanger, Preikestolen. Mooie herinneringen.

Noorwegen idd duur. Wij zijn er op de brommer geweest. En dan kamperen. Dan kan je helaas niet zoveel meenemen. Maar het was het absoluut waard.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 10:24

Wat een leuk verslag, bedankt voor het delen! Geeft weer wat inspiratie voor de zomervakantie :D

Steefz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 20:54

Bedankt voor het uitschrijven en het geven van de tips, TS! En prachtige foto’s ook! <3

Sunshinedaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 19:56

Wat een leuk verslag en veel herkenbare plekken <3
Preikestølen is mij inderdaad ook bijgebleven, zo ontzettend mooi.
En Atlantic Road, vorig jaar geweest. Helaas regende het toen en was het uitzicht niet zo ver.
Ik heb ook een zwak voor Noorwegen.
Jammer dat je Jotunheimen niet gezien hebt. Dat is ook zo’n prachtig stuk land!
Wij hebben daar dus 4 jaar over gedaan. Om Jotunheimen goed te zien.
2x regen en 1x dichte mist :')

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-22 10:08

Wij willen graag nog terug en dan wel naar Jotunheimen. En dan die keer wel goed voorbereid :))