Een half jaar naar het buitenland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Een half jaar naar het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 08:43

Hallo Bokkers,

Ik droom nog wel s wat af op een dag en mijn liefde voor Italië speelt daar zeker een grote rol in.

Het lijkt me geweldig om een half jaar in Italië te gaan wonen. Maar hoe doe je dit? Zijn er bokkers die hier ervaring mee hebben?

Ik werk nu al maanden thuis, dus ik zou denken dan kan ik ook in Rome thuiswerken, maar of mijn baas dat goed vindt moet ik nog vragen haha. Mijn baan opzeggen is natuurlijk niet de bedoeling.... En ik heb een huurhuis, een half jaar huur betalen voor niks is zonde maar opzeggen wil ik natuurlijk ook niet.... Enz enz.

Hebben jullie tips?

Groetjes Nienke

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 08:48

Kijk of je je huis kunt onderverhuren, ga op zoek naar een AirBNB waar je voor langere tijd kunt zitten (als je langer blijft, kun je vaak voor een heel leuk bedrag huren), boek een ticket en ga! :D

Ir111

Berichten: 11960
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 08:49

Gewoon bij het begin beginnen en van daar uit steeds een stapje verder. Ik zou dus beginnen met je baas vragen of je vanuit het buitenland mag werken.


Verder je ideeen delen met anderen, vaak rol je dan van de ene oplossing in de andere. Niet te moeilijk doen op voorhand. :D

MarliesV

Berichten: 15197
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Een half jaar naar het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:00

Welke regio in Italie zou je heen willen?

Ik heb 1 vriendin die Italiaanse is en 1 kennis die er een B&B is begonnen, zij verhuren ook voor langere tijd en als 'home office'.

Hoe goed spreek je de taal? En waarom naar Italie?
Heeft het bedrijf waarvoor je werkt geen buitenlandse vestigingen waar je naar toe kan?
Want werken voor een NL bedrijf en dat doen in het buitenland, maakt denk ik de buitenland ervaring toch heel anders, dan dat je in het land zelf aan het werk bent.

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Een half jaar naar het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 09:04

Bedankt voor jullie reacties.

Ik wil naar Rome, waarom? Omdat mijn hart daar ligt. Ik spreek Italiaans dus dat moet goed komen.

Helaas heeft mijn werk alleen een andere vestiging in Duitsland. Dat is helaas dus geen optie.

Een half jaar stoppen met dit werk en werk zoeken in Italië is denk ik een nog grotere zoektocht. En ik denk dat mijn werkgever het niet fijn vindt als ik een half jaar stop met werken....maar ik snap je punt, het is natuurlijk veel leuker om onder de Italianen te werken...

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Een half jaar naar het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:10

Kan je niet vragen aan de HR afdeling van je werk om dat uit te zoeken?
Er zijn consequenties voor belastingen en sociale zekerheid, dus best wel aan een deskundige vragen hoe je dit het beste aanpakt.
Verder is het nu misschien het ideale moment daarvoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-21 09:22

Sclimpre schreef:
Kan je niet vragen aan de HR afdeling van je werk om dat uit te zoeken?
Er zijn consequenties voor belastingen en sociale zekerheid, dus best wel aan een deskundige vragen hoe je dit het beste aanpakt.
Verder is het nu misschien het ideale moment daarvoor.
Pas vanaf 8 maanden of langer moet je je uitschrijven in Nederland, dus TS kan gewoon ingeschreven blijven staan, hier belasting blijven betalen etc. Er verandert feitelijk weinig, behalve dat ze niet fysiek vanuit Nederland werkt.

MarliesV schreef:
Welke regio in Italie zou je heen willen?

Ik heb 1 vriendin die Italiaanse is en 1 kennis die er een B&B is begonnen, zij verhuren ook voor langere tijd en als 'home office'.

Hoe goed spreek je de taal? En waarom naar Italie?
Heeft het bedrijf waarvoor je werkt geen buitenlandse vestigingen waar je naar toe kan?
Want werken voor een NL bedrijf en dat doen in het buitenland, maakt denk ik de buitenland ervaring toch heel anders, dan dat je in het land zelf aan het werk bent.
Dat hangt imo helemaal af van wat je doel is. Wil je een volledige immersion, dan ja, maar wil je een change of scenery, dan is het niet zo'n ramp als je niet voor de "full experience" gaat. Je kunt je sociale leven ook opbouwen buiten je werk, alleen zul je er wat meer moeite voor moeten doen.

WinSel

Berichten: 20570
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Een half jaar naar het buitenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-21 14:15

Ik heb mijn leidinggevende gevraagd, hij had niet direct ene antwoord maar neigde wel meer naar ja dat kan wel. Hij gaat in overleg met zijn leidinggevende. Het is dan sowieso belangrijk dat ik een onderkomen vindt met bekabelde internet. Of het een half jaar wordt of een paar maanden hangt dus van het werk af, maar één of twee maanden is natuurlijk ook al hartstikke leuk.

Alleen als werk akkoord geeft, zijn er nog zoveel andere dingen te regelen. Mijn huurhuis, de katten enz. Mijn huur gaat door, maar in Rome moet ik ook iets huren...

Genoeg om over na te denken haha. Moet eerst definitief akkoord krijgen van werk, anders wordt het sowieso lastig