Foto's zijn allemaal met mijn telefoon gemaakt. Ik baalde er uiteindelijk vreselijk van dat mijn mijn miniatuur David de Kabouter niet bij me had!
Op 147 meter boven zeespiegel bevindt zich Himmelbjerget (de Hemelberg). En ondanks die hoogte is het volgens geologen toch niet een echte berg/heuvel, ontstaan in de ijstijd door bewegende gletsjers. In de Noorse mythologie is dit de plek naast de regenboos (de Bifrost), waar Heimdal woont en dus de connectie tussen 'Midgard' en 'Ásgard'.
Tot eind 1800 werd gedacht dat dit het hoogste punt was van Denemarken, dit is dus niet (meer) zo.
In de middeleeuwen stond hier een klooster en in 1536 eigende de Koning zich het land toe als jachtgebied.
De toren op Himmelbjerget is gebouwd ter ere van koning Frederik de 7e, die de Deense constitutie oprichtte. Door het hele gebied heen kunnen grote stenen worden gevonden ter ere van belangrijke Denen uit de geschiedenis. Hierbij moet je denken aan mensen die in de geschiedenis belangrijke dingen hebben berijkt voor bijvoorbeeld mensenrechten in Denemarken.
Dit was even een stukje context, hierbij de foto's.

I Danmark er jeg født
der har jeg hjemme
der har jeg rod
derfra min verden går
Dit is het begin van een voor Denemarken erg belangrijk gedicht dat door H.C. Andersen is geschreven en deze eerste zinnen vertalen als:
In Denemarken ben ik geboren
daar is mijn thuis
daar zijn mijn wortels
van daar strekt mijn wereld zich uit
En toen raakte ik afgeleid door mijn fantasieën en herinneringen aan de boeken van Rien Poortvliet