Mag een boekingssite dit doen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kimmie261

Mag een boekingssite dit doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-21 18:34

Gewoon omdat ik toch nieuwsgierig ben..

Mijn ouders komen na 9 maanden een lang weekend hier langs, meestal boeken wij dan een huisje voor ze, maar deze was vol, maar er is hier nog een aanbieder van super appartementen , en normaal doen we dan ook via hun eigen website boeken.

Maar ja, corona tijd en hier stonden de versoepelingen aan te komen, maw, de toeristen zouden weer toegelaten worden, maar vanwege de corona lag de site van het appartementen complex plat.

Dus , omdat we bang waren dat het storm zou lopen en we niet wilde riskeren dat alles vol was, zodra er versoepeld werd , heb ik op naam van mijn ouders 4 nachten op booking.com geboekt, a 59 per nacht + 30 euro schoonmaken, ik heb dus 266 euro direct betaald . Dat verliep verder prima, kreeg netjes bevestiging ervan en klaar.

Maar een weekje later belde mijn vader op of ik kon kijken dat ze toch nog 1 nachtje langer konden bijboeken, dus ik proberen en zowaar, je kan dus een dagje bijboeken, dat werd een dag later goedgekeurd, de som was 59 euro + 30 euro schoonmaakkosten.

dus 89 euro bij betalen, dat is ook betaald, maar nu kregen we een bevestiging van het appartementen complex zelf, en die rekenen dus 5 x59 euro + 1x schoonmaken. ( 325 euro)

Dus mijn vader met booking.com contact opgenomen, dat er 30 euro ( 1x schoonmaakkosten ) teveel betaald is..

Nu komt dus mijn vraag, Booking.com zegt dat het niet 30 euro schoonmaakkosten is maar ze hebben nu de prijs van 59 naar 65 euro per nacht gebracht, en dus zijn de 4 nachten die we al betaald hebben ineens 6 euro duurder gemaakt, en daarmee worden deze ook mee verrekend.

Nu gaat het niet om die 30 euro, we eten er geen boterham minder om, maar ik vind het wel raar dat die 4 dagen al betaald waren en dat deze dus zomaar 6 euro per nacht duurder worden als je er 1 nachtje bijboekt.

Weet iemand of dit een normale gang van zaken is?

tirzasarah10

Re: Mag een boekingssite dit doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 18:49

Of het kan/mag of normaal is zou ik niet weten maar in dit geval zou die 30 euro voor mij een principe kwestie worden. Zou er zeker nog een mail aan wagen of een belletje.
Ik zou mij nl wel genaaid voelen :o

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 18:54

Is t niet gewoon zo dat de prijs per nacht op dit moment duurder is dan op t moment dat de eerste dagen geboekt werden? Ik denk dat booking gewoon de dagprijzen aanhoudt, en die kunnen nogal verschillen. Lijkt me ook logisch want anders zou ik voor de zekerheid ook 1 nacht kunnen gaan boeken ergens, en dan later bijboeken als ik besluit te gaan… maar dan is de prijs waarschijnlijk duurder.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 18:56

Zo gaat het bij huisjes ook.
Als je later bijboekt betaal je wederom schoonmaakkosten en boekingskosten (en evt weer een beddenset enz).

Je kan dan dus 2 dingen doen, de eerste annuleren en opnieuw boeken incl de extra dag(en), maar het nadeel daarvan is dat ze een andere prijs mogen berekenen over het eerst geboekte of alleen de extra kosten betalen.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 19:20

Een verklaring die ik hiervoor kan bedenken is dat Booking.com niet in hun systeem deze bedragen los van elkaar ziet. Zij zullen enkel een totaalbedrag hebben en dat delen door het aantal nachten. Enkel, als jullie meer betaald hebben zou het hotel ook meer kunnen claimen van Booking.com (min het percentage voor Booking.com zelf) en dit weer aan jullie refunden lijkt me.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-21 19:30

tirzasarah10 schreef:
Of het kan/mag of normaal is zou ik niet weten maar in dit geval zou die 30 euro voor mij een principe kwestie worden. Zou er zeker nog een mail aan wagen of een belletje.
Ik zou mij nl wel genaaid voelen :o

Ja dat is het ook, het voelt zo raar, je voelt je inderdaad genaaid,

wij kregen dus gisteren de bevestiging van het appartementencomplex zelf en daar staat dit:

für 2 Personen zum Preis von EUR 59,00 pro Nacht

Zuzügliche Leistungen:

1 x Reinigungspauschale klein à EUR 30,00 (Summe: EUR 30,00)

Der Gesamtbetrag Ihrer Reservierung beläuft sich derzeit auf: EUR
325,00
Den Gesamtbetrag haben Sie bereits bei Ihrer Buchung bezahlt. Dieser
wird am Anreisetag auf unser Konto gebucht. Vielen Dank!

aan de hand hiervan heeft mijn vader gebeld dat er dus 30 euro teveel is betaald ,maar omdat op dit moment de prijs 65 euro per nacht is ( niet op het moment van de bijboeking dus) , is het ipv de 59 euro per nacht 65 euro per nacht geworden, en zo wordt het dan ineens 30 euro duurder..

Zeepsop schreef:
Is t niet gewoon zo dat de prijs per nacht op dit moment duurder is dan op t moment dat de eerste dagen geboekt werden? Ik denk dat booking gewoon de dagprijzen aanhoudt, en die kunnen nogal verschillen. Lijkt me ook logisch want anders zou ik voor de zekerheid ook 1 nacht kunnen gaan boeken ergens, en dan later bijboeken als ik besluit te gaan… maar dan is de prijs waarschijnlijk duurder.

Toen ik bijboekte was de dagprijs 59 euro per nacht, de rekening was toen ook van booking.com 325 euro voor de 5 nachten + schoonmaak:

Je reservering is succesvol gewijzigd
Deze boeking is bijgewerkt op dinsdag 15 juni 2021
Appartement met 1 Slaapkamer (3 Volwassenen)
Vertrek: woensdag 30 juni 2021 (was dinsdag 29 juni 2021)
Prijs: € 325 (was € 236)

236 + 89 die we bijbetaald hebben maakt die 325 ( = 5x 59 euro + 30 euro schoonmaakkosten) , we hebben alleen bij die eerste 4 dagen ook nog 30 euro betaald voor schoonmaken, dus eerste rekening was 266 euro...
Nu zeggen ze dat op dít moment de prijs per nacht 65 euro is, dus dat is die 30 euro extra, maar dit was niet zo in de tijd dat we geboekt hebben...Dat was 1x 4 nachten a 59 euro + 30 euro schoonmaakkosten en 1 nacht a 59 euro + 30 euro schoonmaakkosten.

Overigens toen mijn vader zei dat de boeking veranderd is in een tijd dat de dagprijs 59 euro was, gooide de klantenservice de hoorn erop.. :x

__Sannne schreef:
Een verklaring die ik hiervoor kan bedenken is dat Booking.com niet in hun systeem deze bedragen los van elkaar ziet. Zij zullen enkel een totaalbedrag hebben en dat delen door het aantal nachten. Enkel, als jullie meer betaald hebben zou het hotel ook meer kunnen claimen van Booking.com (min het percentage voor Booking.com zelf) en dit weer aan jullie refunden lijkt me.

We gaan dit ook voorleggen aan de eigenaren van het appartementen complex, maar zo te zien krijgen zij de toen bepaalde dagprijs, en niet de prijs die ze nu rekenen..

En nogmaals we hebben betaald en het zij zo, ik vind het alleen raar dat als je de rekeningen gewoon netjes betaald en je blijkt voor een service teveel betaald te hebben, dat dat dan ineens verrekend wordt met hele andere prijzen als waarvoor je toen der tijd je boeking deed...

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 19:52

Sterker nog, de prijzen op booking veranderen met het uur.

Ik had vanmorgen een hotelkamer geboekt voor €38 voor 1 persoon voor vanavond (zou op de camping staan met klein tentje, maar niet zoveel zin om de gehele avond op bed te moeten liggen aangezien zitten niet eens kan in de tent)

Na bevestiging en betalen de camping geannuleerd.

Wordt een aantal uur opgebeld door het hotel: "we hebben lekkage gehad, we boeken het geld wel terug en succes met het vinden van een ander bed voor vanavond."

Sta je dan in een museum....

Ik gelijk booking bellen (en een eeuw in de wacht hangen)

Ze zouden een alternatief bieden.

Ik heb toen zelf gekeken: hotel B €43 voor vannacht.

Booking laat ruim een uur niets van zich horen, dus ik wéér bellen.

Alternatief geboden gekregen met gedeelde badkamer (en dat wil ik NIET, had ik ook aangegeven)

Op dat moment wil ik zelf hotel B gaan boeken, wél op booking, maar buiten de klantenservice om.

Hetzelfde hotel B nu voor vannacht €85.

Krijg een 2e alternatief van booking, hotel C.

Ik ga akkoord en wil via hun link in de email gelijk boeken, zat denk 20 minuten tussen mail en daadwerkelijk boeken (ondertussen ging het museum sluiten, dus richting auto enzo. )

Ipv €61 was hotel C ineens €105...

Dus om 18:00 was ik het helemaal zat en heb zelf hotel D via booking geboekt, daar zit ik nu. Gelukkig een bed voor vannacht.

Dus dat de prijs "ineens" verhoogd is, kan zomaar niets met jullie reservering te maken hebben, maar gewoon met een prijsverhoging/ volboeken van de goedkope kamers.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-21 19:59

Maar dat is als je nu boekt, wij hebben geboekt en betaald ,alleen naar ons idee 30 euro teveel servicekosten betaald ( wat het appartementen mailtje ook bevestigd) , nu we die 30 euro terug willen hebben, zeggen ze dat de prijs NU 65 euro is, maar dat is toch niet relevant wat de prijzen op dit moment zijn? het gaat toch om het geboekte en de prijzen die toen actueel waren,en al betaalde rekeningen waar naar ons idee een overschot inzit?
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 22-06-21 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 19:59

Het kan natuurlijk niet dat een al geboekte en betaalde nacht opeens duurder wordt. Dus dat is bullshit vanuit het bedrijf.

Ik zou daar toch zeker nog een keer vriendelijk contact over opnemen met de klantenservice.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 20:05

kimmie261 schreef:
Maar dat is als je nu boekt, wij hebben geboekt en betaald ,alleen naar ons idee 30 euro teveel servicekosten betaald ( wat het appartementen mailtje ook bevestigd) , nu we die 30 euro terug willen hebben, zeggen ze dat de prijs NU 65 euro is, maar dat is toch niet relevant wat de prijzen op dit moment zijn? het gaat toch om het geboekte en de prijzen die toen actueel waren,en al betaalde rekeningen waar naar ons idee een overschot inzit?

Dat lijkt me inderdaad niet kloppen.

Ik werk zelf bij de klantenservice van een vakantiehuisjesverhuurder en dit soort dingen zou ik er niet door krijgen.

Heb je de algemene voorwaarden doorgenomen? Als er namelijk in staat dat ze dit mogen doen heb je helaas geen poot om op te staan.

EDIT: hier moet ik nog aan toevoegen dat ik sinds mijn werk hier meer meer via ''tussenpersonen'' zoals AirBnb en Booking.com boek. Liever bij de directe eigenaar/uitbuiten of de maatschappij die de eigenaar vertegenwoordigd zoals bijvoorbeeld Belvilla.
EDIT2: Ik werk niet voor Belvilla :+

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-21 20:15

_San87_ daar zit het ook bij ons, ze maken ineens de geboekte en betaalde nachten 6 euro per nacht duurder, toen mijn vader zei dat dat gewoon niet juist was, mijn vader zei ook, dan moeten jullie er gewoon een hele nieuwe boeking ervan maken, met heel officieel een annulering van de eerste boeking ,en toen gooide de medewerker de hoorn erop...

Ik wil morgen eens zelf bellen, kijken of ze hetzelfde bij mij doen, kijk hadden we vandáág een nacht erbij geboekt, hadden ze die nacht voor 65 euro erbij mogen doen, maar mogen ze dan ook die andere 4 nachten die al betaald zijn ook 6 euro duurder maken?

Ik heb overigens nog niet in de voorwaarden gezocht.. vraag me ook af of dit zo specifiek erin staat, maar kan dat wel eens doen.. :)

Molfre, we boeken hier normaal op de site van de appartementen zelf, dus buiten elke boekingsite om, maar we waren een beetje bang dat met open gooien van de grenzen en dat de vakanties weer mochten dat het dan te snel volgeboekt zou zijn, dus vandaar maar voortijdig geboekt via een boekingssite..
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 22-06-21 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 20:17

kimmie261 schreef:
_San87_ daar zit het ook bij ons, ze maken ineens de geboekte en betaalde nachten 6 euro per nacht duurder, toen mijn vader zei dat dat gewoon niet juist was, mijn vader zei ook, dan moeten jullie er gewoon een hele nieuwe boeking ervan maken, met heel officieel een annulering van de eerste boeking ,en toen gooide de medewerker de hoorn erop...

Ik wil morgen eens zelf bellen, kijken of ze hetzelfde bij mij doen, kijk hadden we vandáág een nacht erbij geboekt, hadden ze die nacht voor 65 euro erbij mogen doen, maar mogen ze dan ook die andere 4 nachten die al betaald zijn ook 6 euro duurder maken?

Ik heb overigens nog niet in de voorwaarden gezocht.. vraag me ook af of dit zo specifiek erin staat, maar kan dat wel eens doen.. :)

Nee, die nachten kun je sowieso zonder vooraf te melden niet duurder maken, jullie zijn voor die vier nachten namelijk al een prijs overeen gekomen. Dat de vijfde nacht dan 65 euro kost, ipv 59, a la. Maar niet opeens alle nachten. Ik vind het echt een hele rare gang van zaken.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-21 20:22

De 5de nacht is geboekt een week later na die 4 dagen boeking,met de prijs van 59 euro + 30 euro schoonmaakkosten, dus ook die nacht is meteen geboekt en betaald volgens de prijs die er toen actueel was.

Dat had mijn vader inderdaad ook gezegd, dat ze het hadden moeten melden dat alle nachten 6 euro duurder zouden worden ,dan had hij een keuze gehad daarmee akkoord te gaan, maar dat was toen niet aan de orde want de prijs was toen met bijboeken nog de 59 euro, dus alle nachten zijn geboekt en betaald voor 59 euro , alleen 1x 30 euro schoonmaakkosten wat we dan 2x hebben betaald omdat ze dat bij die extra nacht rekende, nu we daarvoor bellen dat dat een dubbele betaling is ( want ze gaan niet 2x dat huisje schoonmaken) , zeggen ze dat de dagprijs nu 65 euro is, en zo zijn de 30 euro geen schoonmaakkosten maar gewoon de dagprijs met 6 euro verrekend.
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 22-06-21 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 20:23

Ik heb jaren voor Booking gewerkt en helaas geldt het wijzigen van je boeking als het maken van een nieuwe boeking. Het is het hotel dat de prijs omhoog heeft gedaan, maar kloppen doet het niet. Ik zou Booking nogmaals benaderen en hen verzoeken om hierover contact met het hotel op te nemen. Het hotel kan hier in soepel zijn en de reeds geboekte prijs aan houden, waarna Booking het kan veranderen.
Zonder toestemming van het hotel, kan Booking daarin waarschijnlijk niets doen, zij zijn enkel tussenpersoon en kunnen het hotel niet dwingen.

Anders zou ik het hotel rechtstreeks even benaderen en vragen of zij het met Booking oplossen, want dat je nu voor de reeds geboekte nachten een hoger bedrag betaalt, is van de zotte. Je zou enkel voor die nieuwe nacht de nieuwe prijs moeten betalen, niet voor het gehele verblijf.

Helaas heb ik het idee dat de service van Booking niet meer is, wat het was, toen ik er nog werkte. Maar das dan ook alweer 7 jaar geleden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 20:25

Iriscope schreef:
Ik heb jaren voor Booking gewerkt en helaas geldt het wijzigen van je boeking als het maken van een nieuwe boeking. Het is het hotel dat de prijs omhoog heeft gedaan, maar kloppen doet het niet. Ik zou Booking nogmaals benaderen en hen verzoeken om hierover contact met het hotel op te nemen. Het hotel kan hier in soepel zijn en de reeds geboekte prijs aan houden, waarna Booking het kan veranderen.
Zonder toestemming van het hotel, kan Booking daarin waarschijnlijk niets doen, zij zijn enkel tussenpersoon en kunnen het hotel niet dwingen.

Anders zou ik het hotel rechtstreeks even benaderen en vragen of zij het met Booking oplossen, want dat je nu voor de reeds geboekte nachten een hoger bedrag betaalt, is van de zotte. Je zou enkel voor die nieuwe nacht de nieuwe prijs moeten betalen, niet voor het gehele verblijf.

Helaas heb ik het idee dat de service van Booking niet meer is, wat het was, toen ik er nog werkte. Maar das dan ook alweer 7 jaar geleden.

Ik lees het als dat Booking een hogere prijs rekent dan het hotel zelf.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 20:28

Ja zo komt het inderdaad over, maar Booking houdt prijzen aan die het hotel invoert, Booking maakt geen prijzen voor alle hotels die ze aan bieden. Waarschijnlijk gaat het om een misverstand tussen Booking en het hotel, waar TS nu de dupe van is.
Wat er waarschijnlijk gebeurt is; Booking heeft de nieuwe data ingevoerd, en automatisch heeft het systeem andere prijzen gepakt, omdat die sindsdien verhoogd zijn. Hotel vindt het niet nodig dat TS de nieuwe prijs betaalt, is prima happy met de oude prijzen. Booking kan dat niet zomaar aanpassen zonder dat het hotel toestemming geeft en iemand op die klantenservice heeft zitten slapen en die extra nacht ingevoerd zonder te zien dat de hele boeking nu duurder is geworden.

Daarom even met hotel checken, zij kunnen de prijswijziging bij Booking aanvragen zodat zij niet teveel commissie betalen en TS niet teveel betaalt voor haar verblijf.
Laatst bijgewerkt door Iriscope op 22-06-21 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 20:28

En als je nu, op dit moment, een nacht wil boeken in dezelfde kamer, betaal je dan 65 of 59 euro?

Zou wel leuk zijn namelijk als je nu wil boeken je 59 zou betalen, dan slaat de reactie van de klantenservice helemaal kant noch wal :D .

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-21 20:30

Iriscope schreef:

Maar in de tijd dat we de boeking wijzigde was de prijs 59 euro per nacht, ook de nieuwe nacht is dus geboekt en betaald voor 59 euro ( + 30 euro schoonmaakkosten = 89 euro) het is op dit moment 65euro bij booking.com, maar toen we boekten niet...

Op de website van het appartementencomplex zelf zijn nu de prijzen 59 euro per nacht, dus booking.com zit hoger als zij zelf...

We willen het ook voorleggen aan de eigenaren hoor, maar het voelt gewoon als genaaid worden...

Maar dank je wel voor je antwoordt!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-21 20:33

Ladygiroc schreef:
En als je nu, op dit moment, een nacht wil boeken in dezelfde kamer, betaal je dan 65 of 59 euro?

Zou wel leuk zijn namelijk als je nu wil boeken je 59 zou betalen, dan slaat de reactie van de klantenservice helemaal kant noch wal :D .

Nu 65 euro...dat had ik natuurlijk wel gelijk gecheckt :D

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-21 20:34

Volgens mij heeft Booking nog altijd een laagste prijs garantie, dus in dat geval zou ik een printscreen maken van de prijzen op de site van het hotel en die naar Booking sturen. Ze hebben die garantie en moeten hun prijs dan dus aanpassen.

En ja, je wordt genaaid waar je bijstaat, helemaal met je eens. 30 euro of niet, niet over je heen laten lopen!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-21 21:04

ik heb net eens gekeken, maar voor de periode dat mijn ouders komen is het volgeboekt, op dit moment heb ik dus geen bewijs van de site van de eigenaar en booking.com qwa prijzen, maar ik heb het voor de gein voor 5 dagen later gedaan en er is een prijsverschil, klein maar toch :

Afbeelding

63,80 per nacht

van de website zelf:
Afbeelding

60,80 per nacht

Is toch 3 euro verschil, alleen dan is het nog meer raar dat we precies in onze dagen 6 euro per nacht meer moeten betalen, die we dan uiteindelijk naar mijn idee niet hoeven te betalen, omdat we geboekt en betaald hebben in een tijd dat de prijs 59 euro per nacht was :Y)

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 18:25

En heb je gebeld TS?

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 18:32

Brief schrijven met motivatie waarom die € 30,- terugbetaald moet worden.
En laten doorsluimeren dat je het jammer zou vinden om voor die € 30,- dit via de Consumentenbond te moeten regelen.
Ook al ben je geen lid van de Consumentenbond, het kan soms helpen als je er alleen al mee dreigt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 18:52

Nee ik heb vandaag niet gebeld, mijn wederhelft had een enorme drukke beldag vandaag van zijn werk, en dat stoort vreselijk als ik er dan tussendoor ga zitten tetteren, hahaha, morgen is ie een dag naar kantoor dus dan heb ik hier alle rust , dan kan ik op mijn gemak bellen :j

Mijn vader ging in ieder geval nog met die eigenaren van het appartementen complex praten, dat zijn echt wel hele lieve en redelijke mensen, maar voortaan boek ik wel direct via hun, dat weet ik wel...