Dus om half 5 's morgens zaten we in de auto. Met de eigenaar van de mijn hadden we afgesproken dat ik hem een half uur voor aankomst zou bellen zodat hij het hek los kon maken en we geen tijd zouden verliezen wegens de race tegen de avondklok.
Het betreft een paar duiken in een oude lijsteenmijn. Tussen 1863 en 1990 is deze mijn in bedrijf geweest. Je ziet ook duidelijk 2 verschillende gedeelten. Rechtsaf is met de hand (en dynamiet) uitgehouwen, linksaf machinaal. Linksaf zijn de tunnels egaler en veel breder. Wij besluiten het oude gedeelte in te gaan, dat is af en toe krap en dat is leuker en mooier.
Om 9 uur lagen we in het water voor de eerste duik. De diepte is 34m en dat betekent dat we een decoduik gaan maken. De maximale duiktijd is afgesproken op 90 minuten wegens de watertemperatuur.
Meerdere mijnen hebben beneden bij de ingangstunnel (Bremsberg) een kruisje hangen. Ook in de tijd dat iets nog in bedrijf was, was bekend dat het werken niet altijd veilig kan zijn.

We gaan de eerste duik door een paar mooie ijzeren tunnels naar diverse 'Abbauten'. Dat zijn grote ruimtes. Op diverse plaatsen ligt er nog rails van de mijnkarretjes.
Dit is mijn favoriete shot van de dag:

Dit is de smallere tunnel in deze mijn, ga je linksaf, dan ligt er een soortgelijke bredere tunnel, die noemen ze de 'Barbara tunnel'. Veel gangen krijgen een naam.

Oude mijnen zijn interessant indien met ze niet leeggehaald heeft, dus alles heeft laten staan aan machines, buizen, afval, enz.

De tweede duik gaan we langs de springkammer en we gaan naar de 'Aufenhaltraum' (kantine).
Even voor de duidelijkheid, de kantine is zo'n klein hokje dat je als duiker er niet naar binnen gaat, alleen even binnen kijkt, relaxed pauze houde lijkt mij er niet bij:

Oud ijzer:

En nog een stuk opgemetselde tunnel met rails:

Nog meer buizen en oud ijzer:

Na 2 duiken zit de dag er weer op. Van voorjaar is hier niets te merken, we hebben nog gewoon sneeuw. Normaal eindigen we deze dag met ergens een Schnitzel mit Pommes, maar nu moeten we het doen met een 'Pommesbude' en op minstens 50m van het verkooppunt in de auto opeten.
Een stukje sfeer mist er dus wel. Maar het duiken is zoals het hoort te zijn.
Ik ben net iets voor 9 uur weer thuis. Moe en voldaan.