Emigreren, maar waar naartoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:15

Owja, dat pand hierboven is toch veeeeeel te duur voor een totaal renovatieproject met maar 9ha bij?

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:32

Je betaald daar voor de locatie.

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:54


tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 15:20

Had idd en nulletje gemist.

Waarom specifiek die streek?

Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 15:22

Oh haha, ja dat maakt nogal uit, daar kun je wel even overheen wandelen :D

nicolanca
Berichten: 934
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 15:45

De Luberon is het ideaalbeeld van de Provence, schattige dorpjes, markten, lavendelvelden, beetje wijnbouw, en in het verleden zijn er ook genoeg schrijvers (zoals Peter Mayle ) neergestreken die over het fantastische leven in Frankrijk schreven en daarmee de kost konden verdienen. En net zoals in Toscane stijgen de vastgoed prijzen dan.

herous

Berichten: 392
Geregistreerd: 18-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 16:30

Spannend hoor, emigreren.

Wij zijn net terug van een tripje Spanje.

Wij zouden dan echt willen verhuizen omwille van de koude en natte winters die je hier hebt.
Zowel ik als mijne man kunnen slecht tegen slecht weer.

Zo waren we echt plannen aan het maken om volledig België te verlaten maar met grotere kinderen al (13 en 18), is dat niet zo makkelijk en zijn we daarvan terug gekomen.
We zouden wel graag een 2de verblijf kopen om nu al tijdens vakanties naar daar te gaan en dan binnen 10j of zo, als de kinderen uit huis zijn dan wel de stap volledig te zetten.

We hebben ook veel op green-acres gekeken en nog naar andere websites zoals Kyero en idealista.
En uiteindelijk via via in contact gekomen met een belgische vrouw die werkt bij een Spaans makelaarskantoor. Toen we op een bepaald moment een prachtige woning vonden, zijn we echt onze trip gaan organiseren en hebben we nog enkele andere huizen toegevoegd aan ons lijstje die ons ook wel leuk leken.

Je moet wel oppassen in Spanje met makelaars, het is daar namelijk geen erkend beroep en iedereen kan daar makelaar zijn. Heb je contact met één makelaar dan kan je niet zomaar naar een andere overgaan. Zelfs één telefoontje of één email wordt dan al aanzien als registratie en dan zit je vast.

En waar je ook echt moet voor oppassen, zijn illegaal gebouwde huizen, vooral de woningen met veel grond bij, die zijn vaak illegaal gebouwd. En ookal zegt de gemeente zelf dat je de woning kan regulariseren, dan nog kan Madrid dit finaal afkeuren.

Het was vlak voor onze trip dat we per ongeluk hier iets over te weten kwamen, en via facebook nog met mensen kunnen praten die zelf slachtoffer zijn, dus het gaf geen goed gevoel meer om alsnog te vertrekken maar onze reis was helemaal gepland dus we zijn alsnog vertrokken.
Onze makelaar zelf had daar eigenlijk helemaal niks over gezegd. We hadden 5 woningen geselecteerd en toen we haar duidelijk maakten dat we enkel een woning willen kopen die op legale bouwgrond staat, vielen er al onmiddellijk 3 woningen van de 5 af.
Ook de prachtige woning die eigenlijk bovenaan ons lijstje stond.

Nu we weer thuis zijn laten we heel de situatie maar even bekoelen, het was een leuke trip en de streek was echt wel prachtig. We zouden er echt wel kunnen wonen |( . Misschien ooit, als we het aandurven maar dan laten we wel een belgische advocaat heel het onderzoek doen want ook de Spaanse advocaten zijn niet helemaal betrouwbaar.

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 16:56

hier ook kindjes hoor....
alleen gaan ze nu al in het frans naar school, dus als het er ooit van komt, is het voor hen enkel een andere school, geen andere taal, wat de stap direct een heel stuk kleiner maakt natuurlijk.

maar ik denk dat je overal gewoon goed geinformeerd moet zijn.
in frankrijk bv betaal je als koper echt vaak gekke bedragen een de makelaar. zoiets is in belgie totaal ondenkbaar(en sommige zijn enorm duur, kan tot meer dan 10% zijn,tikt aardig op, wat je dan extra moet betalen om iets te kopen via bureau x of y, dat is ook de reden waarom ze geen adressen geven, ze verliezen enorme bedragen en je tekent vaak een blaadje als je iets bezoekt dat het daarna dus verboden is om hetzelfde pand niet meer via hen te kopen op straf van boete....)
(en daarnaast komt dan ook nog de normale notaris en registratiekosten ed)

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:11


Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:25


Prairy
Berichten: 9108
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 17:29

Als je de loterij gewonnen hebt en dan dus ook personeel kunt betalen om alles te onderhouden wel ja :+

chanicha

Berichten: 12168
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:43

Een kennis/oud-collega van mij heeft een paar jaar terug een appartement gekocht in Malaga.
Zij had het geluk een vriendin te hebben die daar al jaren woont en de taal spreekt.
Zij kochten het van een bank en het ging via een advocaat maar het is helemaal in orde gekomen.

moonsparkle
Berichten: 21735
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:52

Dat vind ik wel het lastige, hoe kom je er achter of iemand betrouwbaar is? Wat de inside regels zijn? Ik ben er ook best wel bang voor, iets kan nog zo vertrouwd overkomen maar dat zegt ook niks. Je zou inderdaad via via iemand moeten kennen ofzo, maar ja hoe?

karijn

Berichten: 5409
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 17:56

lizy29 schreef:
karijn schreef:
TS, heb je al eens gekeken naar de streek Haute Vienne? Ligt op de grens van de Limousin/Dordogne. In de buurt van Limoges en dus qua vliegen naar Nederland prima te doen. Het is een prachtige omgeving met heuvels, bos en open stukken. Temperatuur is goed. Het is er nog vrij rustig, betaalbaar. Ik ga er graag heen voor vakantie. Genoeg te doen en te zien.


Er vliegt al jaren geen directe verbinding meer tussen Limoges en Nederland.
Wij vlogen toen wij nog in zuid haute vienne woonden vanaf Bergerac. Voor ons zou nu we in het noorden zitten Bordeaux weer een stuk makkelijker zijn. Poitiers zou ook nog kunnen maar dan moet je net als Limoges over London naar Nederland.
Uiteindelijk komen wij toch altijd weer terug op de auto. Zeker als je met z’n tweeën bent is dat gewoon goedkoper en qua totale reistijd zijn we niet meer kwijt dan met vliegen als je het bekijkt van deur tot deur.

Qua internet word er momenteel druk gewerkt aan glasvezel. Ons vorige dorp zou het inmiddels moeten hebben en waar we nu zitten staat het gepland voor begin volgend jaar. Momenteel hebben we prima internet met 6,5 a 7mb. We kunnen er tv mee kijken en zelfs team meetings gaan Oke (zolang we niet ook tegelijk de tv aan hebben).

En mocht je volgende maand in de buurt zijn ben je uiteraard welkom voor een kop koffie oid


Ik wist niet dat er niet meer rechtstreeks gevlogen wordt. Met de auto is het inderdaad heel goed te doen. Wij gaan altijd met de auto. Misschien weer dit jaar. Beetje afhankelijk van alle ontwikkelingen.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 18:15

Prairy schreef:
Als je de loterij gewonnen hebt en dan dus ook personeel kunt betalen om alles te onderhouden wel ja :+


Dat is toch vanzelfsprekend O:)

Ik zit dan op mijn terras en hups af en toe met de rollator wat rond. Paardjes kijken, personeel rondbazen.... 8-) :D

Prairy
Berichten: 9108
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 18:16

_O- _O- _/-\o_

Kom je bij me in de buurt wonen? Kunnen we wedstrijdjes houden :D

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 18:17

~~}> :#

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 18:18

Ik ben zo'n 25 jaar geleden naar IJsland geemigreerd. Woon nu op een eigen boerderij aan zee. Véél land. Mooie natuur. Betaalbaar.
Maar daar staan zaken tegenover. Het is in the middle of nowhere, erg ver van een beetje stad, en het klimaat in de winter is bruut. Oh ja, het heeft gesneeuwd vandaag....
En ik vermoed dat dat een beetje het probleem van je wensenlijstje TS. Het is nogal "dat zou iedereen wel willen" lijst, en de marktwaarde daarvan is iha hóóg.....

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 18:25

Maar ik zoek bv in midi-Pyreneeën en omliggende regio’s, hebben een gematigd klimaat, wat warmer dan hier, maar toch nog genoeg neerslag om ook in de zomer groene weides te hebben en is allemaal stukken betaalbaarder dan hier hoor!

Prairy
Berichten: 9108
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 18:30

Ja die kant zijn wij ook aan het kijken tengeltje :)

Kuggur, hoewel ik IJsland graag eens zou bezoeken, staat het niet op mijn woon wens lijstje. Het is me inderdaad te koud :P

tengeltje11
Berichten: 7147
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 18:34


Poosje81
Berichten: 21210
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 19:01


Sizzle

Berichten: 35704
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 19:03

Wij kijken ook regelmatig in Frankrijk (net over de grens), ik weet nog steeds niet zeker of we daar goed aan doen omdat we dan natuurlijk weer onze Zwitserse verblijfsvergunning verliezen.

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 19:14

Prairy schreef:
Als je de loterij gewonnen hebt en dan dus ook personeel kunt betalen om alles te onderhouden wel ja :+


Joh dat is maar 50ha. Prima te doen met het juiste materiaal. :j

lizy29

Berichten: 6242
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 19:21

Ik denk dat tengeltje bij ons ‘om de hoek’ eindigt :+