Emigreren, maar waar naartoe?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lizy29

Berichten: 6251
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 16:48

Hier betaal je tussen de 3 en 4 duizend per hectare voor landbouwgrond :=

nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:04


Prairy
Berichten: 9181
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-21 20:47

Ze zijn soms zo heerlijk scheutig met foto's, die Fransen :')

En adressen krijg je ook al niet, super irritant haha. Voel me af en toe net een detective op Google Maps :+

tengeltje11
Berichten: 7168
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 20:50

Hier probeer ik vaak iets te vinden via Google Earth... ;) in kleine dorpjes lukt dat vaak als je kijkt naar foto’s en hoe de gebouwen staan tov elkaar.


En de immo makelaars zijn als de dood dat je iets koopt rond hen om. De kopers betalen hun commissie, en vaak staat een iets te koop met diverse kantoren....
Mailen en veel Fransen is ook iets die niet altijd goed samen gaan... bellen vaak liever.

lizy29

Berichten: 6251
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 21:38

Wij vroegen meestal om kadasterkaarten. Door de vorm kon je dan vaak wel achterhalen waar het was en zien wat voor wegen etc er vlak bij liggen.

Voor wat betreft foto’s....tja vaak mag je blij zijn als het te kopen object überhaupt op de foto staat. Hier grappen we altijd dat bij paarden die te koop zijn meestal niet meer dan de staart op de foto staat. Moet zeggen dat het de laatste jaren wel beter word.

tengeltje11
Berichten: 7168
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 21:43

Zelf woon ik in België, maar bijna op de grens, dus schuim ook vaak Franse sites af en sta er altijd van versteld hoeveel mensen dan iets te koop zetten online, maar er dan expliciet bijzetten dat ze niet antwoorden via mail, enkel telefoon.... tja, zet dan niets online te koop....
En ook nog altijd handgeschreven cheques.... al beginnen meer en meer winkels hier net over de grens in fr aan te geven geen cheques meer te aanvaarden(want dan haal je vlug iets uit de winkel bv en staan er 2 mensen voor aan de kassa die met cheque betalen.... ben je 20 min verder -O- )

lizy29

Berichten: 6251
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-21 21:55

Gut ja cheques nooit gedacht dat ik die nog zou gaan gebruiken maar gebruik hem toch regelmatig. Wel voornamelijk zakelijk moet ik zeggen.
Want als je een rekening wilt betalen moet je vaak eerst gaan bellen voor een bankrekening nummer. De meeste bedrijven hebben dat gewoon nog steeds niet standaard op hun facturen gemeld :=

Prairy
Berichten: 9181
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-21 23:59

Oh wauw, dat gaat me nog veel irritatie opleveren dan, ik ben wat dat betreft wel heel blij met Nederland. Ff checken of er genoeg op de rekening staat, zelfs nog bij de kassa, even overboeken, betalen met mobiel klaar... Alles digitaal, heerlijk.

palousa_boy

Berichten: 10430
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 08:20

In de grotere steden zal dat ook wel kunnen maar hier is zoiets ver te zoeken :+

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 08:24

Mijn nicht heeft op St. Maarten gewoond. Dan moest ze met haar salaris check naar het postkantoor om daar dan minimaal een uur in de rij te staan terwijl er regelmatig stroom onderbrekingen waren.
Dan moet je ook echt je eigen instelling veranderen anders wordt je gillend gek.

Pandora2
Berichten: 19876
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 08:24

Nostalgie voor mij, die cheques :')
Ik zie het helemaal zitten !

tengeltje11
Berichten: 7168
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 10:14

En in Frankrijk heb je heel landelijk vaak nog extreem traag internet ook.... dat is ook iets wat terug aanpassen is en als je iets wil doen waarbij internet een groot ding is, ook wel iets om bij stil te staan. Ze zijn daar nu wel volop mee bezig, maar Frankrijk is ook niet klein, dus tegen dat er overal snel internet is, ben je wel even verder natuurlijk.

nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 10:20

Nostalgische cheques - waarbij je je moet realiseren dat een cheque niet hetzelfde is als - vroegahh - in Nederland de cheques van de giro die tot 200 gulden waren gedekt. Een “ echte” cheque kan ook ongedekt zijn ...

karijn

Berichten: 5423
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 10:32

TS, heb je al eens gekeken naar de streek Haute Vienne? Ligt op de grens van de Limousin/Dordogne. In de buurt van Limoges en dus qua vliegen naar Nederland prima te doen. Het is een prachtige omgeving met heuvels, bos en open stukken. Temperatuur is goed. Het is er nog vrij rustig, betaalbaar. Ik ga er graag heen voor vakantie. Genoeg te doen en te zien.

nicolanca
Berichten: 945
Geregistreerd: 20-07-07

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 10:51


Prairy
Berichten: 9181
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 10:58

nicolanca schreef:
Als ik vanavond de kanjer bij de Staatsloterij win
https://www.green-acres.fr/fr/propertie ... 629130.htm

Echt waar?

Ik heb huizen gezien die een nulletje minder hadden, met dezelfde of meer hoeveelheid land maar die er echt wel een stuk beter uit zagen.

Welke maatschappij vliegt er rechtstreeks vanaf / naar Limoges dan? Want dat heb ik dus niet kunnen vinden.

We concentreren ons nu op huizen die binnen 1,5u van bordeaux of Toulouse liggen. Vanaf daar wordt in ieder geval naar Amsterdam gevlogen. Rotterdam is niet handig omdat daar geen rechtstreekse trein gaat. Eindhoven zou eventueel wel nog een optie zijn.

Internet is wel iets waar we serieus naar gaan kijken want dat is nodig voor mijn man zijn werk, anders kunnen we er niet gaan wonen aangezien hij vanuit huis zal werken in Nederland. Hij is zelfstandig bodemadviseur.

chanicha

Berichten: 12191
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 11:05

MoniqueT schreef:
Wij hebben al heel veel bezoek gehad in die tien jaar, maar we hebben wel een apart gastenverblijf. Niemand betaalt trouwens, maar ik redeneer altijd dat ze ook geld voor tickets over hebben om bij ons te zijn. Wel vind ik een dag of vier, vijf meestal genoeg. Visite en vis blijft drie dagen fris.


Monique mooi huis heb je daar <3

Wij zouden ook graag naar Spanje maar ben bang dat we de kinderen en kleinkinderen teveel gaan missen dus gaan we over een jaar of twee eerst maar eens overwinteren.
Ik hou van het leven daar, voel me ook altijd gelijk weer thuis.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 11:27

Prairy schreef:
Welke maatschappij vliegt er rechtstreeks vanaf / naar Limoges dan? Want dat heb ik dus niet kunnen vinden.

We concentreren ons nu op huizen die binnen 1,5u van bordeaux of Toulouse liggen. Vanaf daar wordt in ieder geval naar Amsterdam gevlogen.


Ik denk dat je je baseert op een goede TGV verbinding dan een vlucht. Frankrijk wil korte-afstandsvluchten verminderen en de trein promoten.

Prairy
Berichten: 9181
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 11:33

TGV heb ik naar gekeken maar daarvan is de reistijd te lang tov vliegen. Qua prijs maakt het niet zo veel uit dacht ik.

Maar ik zal nog eens kijken of het vanaf Limoges naar Utrecht veel uitmaakt ipv vliegen.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 11:34

Vraag voordat je ergens moeite in gaat stoppen zou ik altijd eerst ook om een bewijs van de verzekeringswaarde vragen.
Bij dat object hierboven durf ik licht te betwijfelen dat het huis nog veel waard is en dan betaal je een hoge prijs voor de grond. Zeker als electriciteit verouderd is staan je hoge kosten te wachten in sommige gevallen.

Ik weet niet hoe de hypotheek regels zijn in Frankrijk, maar bij ons is het bijv. zo dat als een huis zeer zwaar renovatie nodig heeft een 20% eigen inbreng al niet meer genoeg is, dan willen ze 50%.
Ook kun je behoorlijk in de problemen komen als op een boederij een erfpachtrecht zit bijv.
Zulke zaken moet je goed op een rijtje hebben.
Om een helder inzicht te krijgen zijn wij meermaals naar huizen gaan kijken die we niet perse wilde hebben, puur voor de oefening. Inmiddels weet ik wat we van de bank kunnen verwachten en ook niet onbelangrijk: welke bank.

Prairy
Berichten: 9181
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-21 11:37

We gaan over een maand naar Frankrijk en willen dan inderdaad ook alvast wat huizen bekijken, zien hoe dat er aan toe gaat.

Mijn man wil maximaal 1/3 van de prijs hypotheek, de rest met eigen geld /verkoop van ons huidige huis.

Erfpacht is zeker iets om rekening mee te houden, daar heb ik nog niet aan gedacht dat dat op de panden zou kunnen zitten. Dan zouden we het wel laten lopen.

chanicha

Berichten: 12191
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 11:41

Ik heb weleens gehoord dat je , bv in Italië, goed navraag moet laten doen ivm schulden oude eigenaar en regels rondom je perceel?
Shoot me of i’m wrong maar heb dat eens ergens gezien -O-

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 11:55

Ja, altijd naar schuldbrieven en dienstbaarheiten vragen (niet dat de boer ernaast recht heeft om zijn schapen op jouw toekomstige gazon te zetten).

Wij waren eerst met een bank in gesprek die heel prettig leek, tot we van lokale mensen hoorden dat bijna niemand hypotheken van die bank wil over nemen bij verkoop. Dat soort dingen zijn lastig als je ergens niet opgegroeid bent.

lizy29

Berichten: 6251
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 11:58

karijn schreef:
TS, heb je al eens gekeken naar de streek Haute Vienne? Ligt op de grens van de Limousin/Dordogne. In de buurt van Limoges en dus qua vliegen naar Nederland prima te doen. Het is een prachtige omgeving met heuvels, bos en open stukken. Temperatuur is goed. Het is er nog vrij rustig, betaalbaar. Ik ga er graag heen voor vakantie. Genoeg te doen en te zien.


Er vliegt al jaren geen directe verbinding meer tussen Limoges en Nederland.
Wij vlogen toen wij nog in zuid haute vienne woonden vanaf Bergerac. Voor ons zou nu we in het noorden zitten Bordeaux weer een stuk makkelijker zijn. Poitiers zou ook nog kunnen maar dan moet je net als Limoges over London naar Nederland.
Uiteindelijk komen wij toch altijd weer terug op de auto. Zeker als je met z’n tweeën bent is dat gewoon goedkoper en qua totale reistijd zijn we niet meer kwijt dan met vliegen als je het bekijkt van deur tot deur.

Qua internet word er momenteel druk gewerkt aan glasvezel. Ons vorige dorp zou het inmiddels moeten hebben en waar we nu zitten staat het gepland voor begin volgend jaar. Momenteel hebben we prima internet met 6,5 a 7mb. We kunnen er tv mee kijken en zelfs team meetings gaan Oke (zolang we niet ook tegelijk de tv aan hebben).

En mocht je volgende maand in de buurt zijn ben je uiteraard welkom voor een kop koffie oid

tengeltje11
Berichten: 7168
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Emigreren, maar waar naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-21 13:15

Maar een goeie notaris gaat die dingen ook altijd voor je uitzoeken lijkt me? Is toch onze ervaring, maar ook daar heb je notarissen die echt onmogelijk bereikbaar zijn en waar je wakker van ligt en notarissen die gewoon alles uitzoeken en je meedelen of er valkuilen aan je koop zitten of niet.