Mijn vriend en ik verhuizen samen met onze 2 honden, Lenyx en Zelda EN twee konijnen Tane en Arya.
Na 5 jaar in Australie hebben we besloten om (terug, voor m'n partner) naar NZ te verhuizen.
Corona etc heeft ons doen besluiten dat we liever bij (zijn) familie zijn, voornamelijk omdat m'n vriend's moeder ziek is. Melbourne heeft een van de heftigste lockdowns (in de wereld?) gehad en het heeft er goed ingehakt.
Het besluit om naar NZ te gaan is ongeveer in November genomen. We hadden mijn partner-werk visum aangevraag en verbazingwekkend genoeg werd dat binnen 4 dagen goedgekeurd. Suck it, Australia! (Die doen overal tergend lang over).
Nu kwam de volgende sprong, wanneer gaan we? Om NZ binnen te komen moet je een correct visa hebben en op het moment zijn die heel, heel limited. Gelukkig is die van mij er een. Maar, een visa alleen is niet genoeg. Je moet namelijk ook een plek hebben in the 'Managed Isolation Quarantine Facility' (vanaf nu MIQ genoemd). Nou zijn deze MIQ spots waanzinnig moeilijk aan te komen. Een beetje zoals tickets krijgen voor Beyonce. Uitendelijk kreeg Matt 23 Maart en ik heb 10 April.
De reden dat we niet samen vliegen is ivm de honden en konijnen. Als we samen gingen, waar moesten de honden dan naar toe? Dus... kozen we ervoor apart te gaan en de kosten voor mij maar voor lief te nemen (destijds $3100 NZD).
De kosten voor MIQ zijn als volgt berekend:
- Ben je een NZ citizen of Permanent Resident (PR) die terug komt betaal je niets (tenzij je na 11 Augustus 2020 NZ verlaten hebt) en je blijft langer dan 90 dagen.
- Reis je MET een NZ citizen of PR en verblijf je in dezelfde hotelkamer? Dan betaal je niets.
- Ben je niet bovenstaande, dan betaal je $3100.
Maar, waarom zou alles goed gaan.. deze kosten zijn inmiddels verhoogd naar $5500 NZD.

23 maart 2021
Vandaag is Matt vertrokken. Melbourne Airport was eery. Leeg en verlaten. Op een hele dag vlogen er maar 6 vluchten. Alle balies dicht. Meeste lichten uit.

We vroegen ons af of we echt in Terminal 2 moesten zijn. Yep. T2 was de juiste plek.
We checkten Matt in, samen met z'n 63 kg aan bagage. Ja, ik lieg niet. 63 kilo!
Matt vliegt 3 weken voor mij uit aangezien er nog steeds geen travel bubble is tussen Australie en Nieuw Zeeland en we dus 14 dagen in hotel quarantine moeten. Dit betekend dat we elkaar 32 dagen niet zien.
Dus een koffer was besteed aan quarantaine dingen. Computer scherm zodat hij kon werken, toetsenbord, nintendo switch, diffuser voor essentiele olien. Bestek en een bord. Koffiebonen.
Maar natuurlijk ook kleding en schoenen voor wanneer hij uit iso komt en de container nog niet aan is gekomen met al onze spullen.

Anyway.
Als je een MIQ spot boekt, weet je niet waar je naar toe gaat trouwens. Je vliegtuig land in Auckland, en dan komt het leger het vliegtuig in. Deze vertellen dan waar je naar toe gaat.
Er zijn 32 deelnemende hotels in Nieuw Zeeland. De meeste zijn in Auckland maar er zijn er ook een paar in Roturoa, Hamilton, Wellington en... Christchurch.
Helaas is Matt naar Christchurch gestuurd. Meer een 'helaas', omdat dit extra reistijd is en hij in Auckland moet zijn .. en niet precies in het zuidelijke punt van NZ op een ander eiland. Maarja, je hebt niet te kiezen. Gelukkig is zijn hotel wel mooi ruim, schoon en nieuw.
Het eten bevalt tot nu toe ook wel! Al heeft hij het met de fohn op moeten warmen want op het moment is zijn 'bewegingstijd' rond de tijd dat lunch en avondeten word afgeleverd.
Je krijgt 2-3 bewegings tijden waar je mag rondlopen op een afgezette parkeerplaats voor 'n uur. Rondjes, rondjes, rondjes lopen. Matt en ik hebben beide afgesproken dat we op z'n minst 10.000 stappen per dag maken.
Qua eten hoef je dus lekker niet te koken! Je krijgt ontbijt, lunch en avondeten naar de kamer gebracht en je krijgt de keuze tussen vegetarisch of vlees of vegan etc. Je kan ook ubereats bestellen of een supermarkt order doen.
Je hebt geen contact met anderen in MIQ isolatie (behalve als je naar buiten mag, maar dan strikt afstand houden) en op dag 3 en 12 moet je een covid test ondergaan.
En ik? Ik blijf achter in Melbourne tot 10 april. Mij wacht de taak om de honden en konijnen op het vliegtuig te zetten, om de verhuizers het huis te laten inpakken, de auto in de container te doen en het huurhuis op te leveren.
In de komende maand zal ik blijven posten over alles wat erbij komt kijken en over mijn eigen isolatie avontuur.
Mocht iemand vragen hebben beantwoord ik ze graag.
*edit; spellings fouten