[VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JudithO

Berichten: 7069
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-23 19:29

Ja, dat moet wel inderdaad. Gelukkig voor mij geen probleem want dat is precies het doel.

JudithO

Berichten: 7069
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-23 21:08

En nog even wat plaatjes van hoe het met de pony's gaat.

Inmiddels hebben ze alweer een flinke reep van het nieuwe weiland. Het is STEIL, niet normaal haha.
Maar beneden kunnen ze sinds een dag of 3 zelf vers water drinken uit de beek. Ideaal! En idyllisch ook.
Kijk zelf...
Afbeelding
Afbeelding

Zo steil is het:
Afbeelding

Afbeelding
Beneden Punette, die is een meter hoog. Ik sta op ooghoogte met de boomtoppen, en ben dan op 2/3 van het weiland.

Goed voor passieve fysio!
Afbeelding

Tinka

Berichten: 3789
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 21:10

Hier is het ook zo steil, wennen ze wel aan. Gaan hier gerust in galop recht naar beneden.

jokari

Berichten: 8771
Geregistreerd: 06-06-04
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-23 21:26

Wat een zaligheid… <3

Monique1963

Berichten: 8671
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 10:48

Ja ik bedoelde inderdaad shetlanderponywol. En niet shetlandschapenwol. Je hebt al vier shetten, dus why not.

JudithO

Berichten: 7069
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-23 20:14

Tinka, ze wennen er idd enorm snel aan. Ik heb er zelf meer moeite mee, want 2 benen is toch lastiger balanceren dan 4!

Jokari, zeker! Het blijft genieten, echt niet normaal.

Monique, ik dacht al zoiets ;)
Maar nee, ik denk niet dat dat wat gaat worden. De vogeltjes zijn er wel blij mee overigens, dat shetlanderwol!

JudithO

Berichten: 7069
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 16:55

Even een kleine update over de grange met terrain.
Ik heb net de chambre d'agriculture gebeld, want ik werd er even niet goed van haha. Ik mag de opleiding in oktober starten, gefinancieerd door de regio Auvergne-Rhône-Alpes. Maar een voorwaarde daarvoor (voor de financiering van de opleiding) is dat ik een project moet hebben. Maar ik had geen recht op financiële hulp vanuit de chambre tot ik de opleiding heb afgerond. Kip-ei dus.
Nu heb ik gebeld, en blijkt dat ik weldegelijk hulp kan krijgen vanuit hen, al voordat ik de opleiding heb gedaan. Ik moet volgende week even langskomen en dan gaan ze voor mij een businessplan uitwerken, waar ik zelf al mee begonnen was. Het enige is dat ik straks minder opstartsubsidie krijg, maar als dat alles is... Mindering in subsidie of helemaal geen project, dan is de keuze snel gemaakt toch?
Anyway, degene die ik moet spreken over dat businessplan is deze week op vakantie, dus ik moest een mail sturen voor het maken van een afspraak. Dus dat heb ik net gedaan, met welke data en tijden ik kan komen volgende week.
Ook moet ik een afspraak maken met de bank om het alvast met hen te gaan bespreken.

Ik hoop van harte dat het gaat lukken. Echt van harte.
Blijven jullie duimen?

Was trouwens nog leuk, ik was buiten aan het bellen met de chambre want in huis heb je vrijwel nooit bereik. Komt er een straaljager recht over mijn hoofd op een meter of 100 boven me. Gelukkig hoorde ik hem aankomen, dus ik vroeg de mevrouw maar om even te wachten haha. Spektakel weer!

Prairy
Berichten: 9136
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 17:43

Fijn hè die straaljagers, ik heb ze de laatste weken ook weer heel regelmatig vlak boven me. Gisteravond nog 2 andere grote militaire vliegtuigen.

Ik duim nog steeds gezellig mee!

Monique1963

Berichten: 8671
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 18:20

Gaaf dat er nog steeds beweging in je plannen zit. Ik heb mijn middenstands hier in Frankrijk moeten halen, was best goed te doen. Ik kon een deel thuis doen via internet en ik hoefde maar een paar dagen per week naar de opleiding van de Franse kvk. Een jaar later werd het afgeschaft, maar goed, het was goed te doen. Ik vermoed dat jij zo'n zelfde soort cursus, maar dan op agrarisch vlak, gaat doen.

JudithO

Berichten: 7069
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-23 19:05

Ach ik heb nog altijd liever straaljagers dan helicopters. Bij straaljagers is het 1x zoef en dan ben je er voor die dag weer vanaf. Helicopters daarentegen, blegh. Die hebben we hier gelukkig niet! Behalve de reddingshelicopters dan maar die dreunen niet zo zwaar.

Het zal idd zo'n zelfde type cursus zijn. Het is in modules opgedeeld en is er echt op gericht om je bedrijf te starten. Inclusief ook een stage bij een bedrijf om wat praktijkervaring op te doen.

Prairy
Berichten: 9136
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 19:35

Helicopters zijn ook niet zo leuk inderdaad, die kwam toevallig vanochtend nog over.

Straaljagers zijn vooral vervelend als ze vlak bij door de geluidsbarrière knallen. Alle ramen rammelen en ik ben ineens alle katten kwijt :+

Monique1963

Berichten: 8671
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-23 19:43

Ja precies dat, alleen zat er bij ons geen stage bij. Was wel heel gek om weer terug in de schoolbanken te zitten, in een franse school, tussen veelal jonge mensen, maar ook oudjes zoals ik toen ook al was, die iets nieuws in de middenstand wilden gaan starten. Wel erg handig alle tips die je krijgt, ook inzake alle belastingtoestanden invullen, het is enorm veel alle regels, maar je kunt ze erna ook blijven contacten als je ergens tegenaan loopt.

JudithO

Berichten: 7069
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-23 20:24

Donderdagmiddag heb ik een gesprek bij de bank.
Ik ga echt kapot van de zenuwen! Het zou zooooo tof zijn...

Ondertussen zijn we in bijna al onze vrije uurtjes errrrrg druk bezig, ondanks de hitte.
Met:
Afbeelding
Een nieuwe dakspant! De eerste staat nu volledig. De donkere erachter is de oude, die gaat très bientôt eruit.
Als je goed kijkt zie je erachter ook 1 dakbalk die al vervangen is, rechts onder het dakraam zit hij.

Afbeelding
Van buiten ziet dat er zo uit. Hij is in beton gestort en dat is nog aan het drogen, vandaar de osb en de lijmklemmen.
Wat een verschil he, met de oude. Vooral die aan de rechterkant, die is echt voor meer dan de helft gewoon weggerot aan de buitenkant tot binnen aan toe.

Zo vervangen we stukje bij beetje eerst de dragende constructie van binnenuit, zodat we het dak straks zo kort mogelijk open hoeven te hebben.

Monique1963

Berichten: 8671
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-23 09:03

Ziet er mooi uit. En heel veel succes morgen, gaat vast goedkomen, ze willen heel graag jonge boeren!

JudithO

Berichten: 7069
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-23 20:58

En toen vergat ik hier te updaten.

Gisteren had ik dus het gesprek met de bank. Ik had al weken gewerkt aan een businessplan en die steeds weer verder uitgewerkt en aangepast. Die had ik dus meegenomen en dat bleek een goede move. Ze was erg onder de indruk van mijn voorbereiding, was er oprecht verbaasd over dat ik me al zo voorbereid had.
Ook heeft ze via Google maps de locatie bekeken en een screenshot gemaakt met het terrein en ons huis in 1 foto zodat ze terug kan vinden wat de exacte locaties zijn en de onderlinge afstand is (565 m hemelsbreed). Ook daar was ze over te spreken, vanwege de winters. Ik zei al dat ik het niet anders zou willen dan dit, wederom vanwege de winters.

Al met al was ze dus echt positief en enthousiast. Nog geen vaste 'ja', want moet nog overleggen enzo en dat is nu met de zomervakantie nogal lastig. Maar voor mij was het genoeg om vandaag vast aan te geven bij mijn huidige werkgever dat ze over een maand niet meer op mij hoeven te rekenen.

Ik kreeg genoeg positiviteit terug om het vertrouwen nog weer omhoog te schoppen en er nog zekerder van te zijn dat dit gewoon gaat lukken. Met de (voorzichtige) cijfers die ik nu heb, verdien ik in het tweede jaar al het minimumloon. Veel werk, ja. Maar dat doe ik nu ook en dat met werk wat ik oprecht niet leuk vind. Het boerderijwerk is altijd al mijn droom geweest, lekker praktisch bezig zijn past me veel beter. Dus, we gaan ervoor!

balance
Moderator Kantine

Berichten: 18168
Geregistreerd: 24-08-02

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 21:26

Dat gaat gewoon lukken als ze zo enthousiast zijn. Minimum loon in het tweede jaar is een super begin toch?
Ik blijf voor je duimen ;).

Poosje81
Berichten: 21215
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 21:38

Gaaf hoor!! Hier zal ik ook duimen dat de bank groen licht geeft, tis je gegund!!

Monique1963

Berichten: 8671
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 21:50

Ja de Fransen zijn wel vaker verbaasd over de efficiënte grondigheid van Nederlanders. Heb je weer een streepje voor. En heb je echt je huidige baan al opgezegd? Heftig. En omdat het nu vakantie is, betekent dat dan dat je pas over 5 weken wat gaat horen? En als de bank nu ja zegt, is het dan helemaal rond? En wat ga je het eerst doen als het helemaal rond is? Schuur aanpakken? Heiningen maken? Bordercollie opleiden om de schapen te hoeden? Kaasmakerij in die schuur maken?

palousa_boy

Berichten: 10423
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 23:38

Monique1963 schreef:
Ja de Fransen zijn wel vaker verbaasd over de efficiënte grondigheid van Nederlanders. Heb je weer een streepje voor. En heb je echt je huidige baan al opgezegd? Heftig. En omdat het nu vakantie is, betekent dat dan dat je pas over 5 weken wat gaat horen? En als de bank nu ja zegt, is het dan helemaal rond? En wat ga je het eerst doen als het helemaal rond is? Schuur aanpakken? Heiningen maken? Bordercollie opleiden om de schapen te hoeden? Kaasmakerij in die schuur maken?


:Y) hond opleiden is zo gedaan :Y) een jaar of 3 a 4 en je hebt een goede hond :+

Monique1963

Berichten: 8671
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-23 23:43

palousa_boy schreef:
Monique1963 schreef:
Ja de Fransen zijn wel vaker verbaasd over de efficiënte grondigheid van Nederlanders. Heb je weer een streepje voor. En heb je echt je huidige baan al opgezegd? Heftig. En omdat het nu vakantie is, betekent dat dan dat je pas over 5 weken wat gaat horen? En als de bank nu ja zegt, is het dan helemaal rond? En wat ga je het eerst doen als het helemaal rond is? Schuur aanpakken? Heiningen maken? Bordercollie opleiden om de schapen te hoeden? Kaasmakerij in die schuur maken?


:Y) hond opleiden is zo gedaan :Y) een jaar of 3 a 4 en je hebt een goede hond :+


Of weet je jef, ze zijn ook te koop! SAY WHAT?

tamary

Berichten: 29208
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 00:05

Goede honden zijn niet goedkoop en je moet wel een team worden, en dan niet vergeten dat je schapen er gewend aan moeten zijn en je niet zo graag drachtige ooien of ooien met jonge lammeren wil drijven met een hond. Goede hekken en routine doet een boel. Al zal je hoe dan ook op de meest slechte momenten te maken krijgen met schapenlogica.

JudithO

Berichten: 7069
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-23 07:17

Het is zomervakantie dus alles gaat nog trager dan normaal. Maar ik heb op 1 augustus gesprek met de chambre d'agriculture om een persoonlijke route uit te stippelen. Het tweede gesprek van de bank volgt daarna zodat er meer specifiek en concreet is. Ik ben ook bezig om me in te schrijven voor de opleiding, die begint in oktober. Dan ben ik in juni officieel jonge boerin en krijg ik een leuke subsidie en nog meer hulp.
Een border collie komt er wel maar nog niet direct. Pup of volwassen zien we nog wel.

Als de koop rond is staan er nu nog koeien in tot november. Als die eruit zijn kan ik erbij. Het wordt dan basis inrichting en een basis voorraad hooi inslaan omdat we hier nu een extreem goed hooi jaar hebben.
Verder ook de fromagerie bouwen en inrichten.
Genoeg te doen, maar het echte werk zal niet beginnen tot de opleiding afgerond is in juni.

palousa_boy

Berichten: 10423
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 09:14

Monique1963 schreef:
palousa_boy schreef:

:Y) hond opleiden is zo gedaan :Y) een jaar of 3 a 4 en je hebt een goede hond :+


Of weet je jef, ze zijn ook te koop! SAY WHAT?


De hond die wij gekocht hebben met de boerderij was niet echt een succes, daar ben ik gewoon weer vanaf 0 mee begonnen en dus ook gewoon 2 jaar mee bezig geweest tot we daar een beetje normaal mee konden werken.

Maar er zijn gelukkig ook wel werkbare honden te koop, het is dan vooral kijken wat bij je past, kwa hond maar ook kwa budget :+

Tinka

Berichten: 3789
Geregistreerd: 20-12-01
Woonplaats: Lacaune

Re: [VOLG] Onze emigratie naar Canada en Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 09:43

Ik ken een hele goede fokker van border collies, echte werkhonden. Ze heeft nu een nestje, maar wel vaker nestjes.

lizy29

Berichten: 6243
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-23 11:18

tamary schreef:
Goede honden zijn niet goedkoop en je moet wel een team worden, en dan niet vergeten dat je schapen er gewend aan moeten zijn en je niet zo graag drachtige ooien of ooien met jonge lammeren wil drijven met een hond. Goede hekken en routine doet een boel. Al zal je hoe dan ook op de meest slechte momenten te maken krijgen met schapenlogica.


Drachtige ooien en jonge lammeren vraagt vooral een andere aanpak tijdens het drijven. Wij gebruiken onze honden voor alle groepen maar bepalen aan de hand van de groep en de situatie welk van de honden (of beiden) we gebruiken. Rammen vraagt bijvoorbeeld weer een hele andere aanpak.
Maar wij hebben de mazzel dat we 2 honden met verschillende karakters hebben waardoor we voor elke situatie wel een passende combinatie hebben.

Goed getrainde honden kopen kan maar is duur en een team worden kost tijd. Als je de tijd hebt zou ik altijd kiezen voor een pup zodat je hem volledig kan trainen naar jouw eisen.

@judith: ga je een BPREA doen?