[FOTO] Duiken in mijnen en 'Baggerlöcher'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

germie

[FOTO] Duiken in mijnen en 'Baggerlöcher'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 07:59

Een lang weekend voor de boeg wegens Hemelvaart en dus zou er weer gedoken worden. Het plan was duiken in de Schiefergrube Christine in Willingen. Dit is een leisteenmijn die in 1971 is stilgelegd. Een gedeelte staat nu onder water en daar mogen gebrevetteerde grotduikers duiken. Je betaalt 40 euro per persoon voor een dag duiken hier en dan krijg je een sleutel en mag je 24 uur je gang gaan. Uiteraard mag je verder niemand tot last zijn of rommel achterlaten. De andere mijn in de buurt was helaas al vol (daar betaal je overigens 60 euro per dag en mag je tussen 9 en 5 duiken), dus we moeten het met de Christine doen. Grube Schwalefeld zouden we ook in kunnen duiken, maar is wegens de diepte (70m) niet zo handig voor duikers zonder rebreather. En mijn buddy heeft geen rebreather.

Het water is het hele jaar 8 graden. Dus vrij fris. De diepte van de mijn gaat naar 50m, maar omdat ik met een andere OC-duiker zou gaan duiken (flessen i.p.v. een gesloten rebreathersysteem) zouden we de diepte beperkt houden tot de 'Erste Sohle', oftewel max 25m. De mijn ligt op een hoogte van 600m, dus je krijgt meteen te maken met een hoogteduik. En wegens de diepte krijg je te maken met duiken over de nultijden. Niet dat 25m heel erg diep is, maar in het technische duiken ga je vaak ook langer weg.
Ik had dit keer geen zin om mijn rebreather op te tuigen, dus besloot ook gewoon mijn flessen in te pakken, samen met zuurstof als decogas. Het is welliswaar geen grot, maar wel een systeem met gangen en zijgangen, dus je kunt zeker complexe navigatietechnieken toepassen en dat gaan we ook doen.
We zijn de eerste duikers, mooi. Dus flessen naar het water brengen, omkleden en go. Het zicht is zoals eigenlijk altijd goed. We gaan eerst maar eens aan het einde van de 'Bremsberg' naar links. Dan komen we bij een T, en vervolgens links zitten de 2 'Springkammer'. Daar wat fotos maken. Bij 1 kamer blijft altijd wat lucht staan, dus daar kun je mooi met een spiegelbeeld spelen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

We maken uiteindelijk 3 duiken en besluiten dan een Schnitzel mit Pommes te gaan eten. Dit is eigenlijk min of meer gebruikelijk na een dagje mijnduiken in Duitsland.
Omdat het nog licht is besluiten we nog een kleine wandeling te maken op de terugweg bij de Rothaarsteig richting de Sündhauser Steine.
Redelijk laat zijn we terug in het Ruhrgebiet (dat mag je niet zo noemen van de Duitsers ;) )

De volgende dagen maken we duiken in diverse 'Baggerlöcher'. We zien snoeken, karpers, stekelbaarsjes, snoekbaarzen, en allerlei afgezonken objecten waaronder een miniion en een grafheuvel.
Bij toeval tref ik nog meer bekenden en zo lukt het om ook nog toegang te krijgen tot een extra meer. Je mag hier namelijk niet zomaar overal duiken, de meren zijn allemaal afgesloten met hekken en verpacht aan verenigingen. Het is soms zo gek dat het meer links van de weg verpacht is aan vereniging X en het meer rechts van de weg aan vereniging Y. Je kunt alleen niet even zo in beide meren gaan duiken. Om er dan wel in te komen moet je via de Vorstand van een vereniging toestemming vragen om als 'Gasttaucher' er in te mogen. Helaas is er zo veel keuze dat nog niet alle meren daar bedoken zijn. Dat wordt dus in de toekomst nog een keer terugkomen. Tevens dan ook om nog een paar 'Talsperren' mee te nemen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op zaterdagavond maken we nog een wandeling door een natuurgebied de Krombacher-Kämper. Dit is een beetje vergelijkbaar met de Biesbos. Hier zie je dus ook beverratten en muskusratten. Helaas is het al schemerig als deze dieren zich goed laten zien waardoor de foto's niet heel goed meer worden.

Afbeelding

Afbeelding

Zondagmorgen rij ik vroeg weer richting Nederland, want ik heb namelijk een duikafspraak in Zwolle staan. Het zicht in Zwolle is slecht, dus daar helemaal geen foto's gemaakt. Uiteindelijk ben ik na 4 nachten weer thuis. Een geslaagd weekend.

Saskia9

Re: [FOTO] Duiken in mijnen en 'Baggerlöcher'

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 08:05

Wauw gaaf zeg! Fijn dat je weer hebt kunnen genieten van een fijne duik germie!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 08:40

Saskia9 schreef:
Wauw gaaf zeg! Fijn dat je weer hebt kunnen genieten van een fijne duik germie!

Bedankt. Was echt weer genieten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:03

Coole foto's! Tof om die vissen van zo dichtbij te kunnen zien :)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:05

Wat een mooie plaatjes

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-20 09:07

Gaaf topic weer Germie!
Je verteld er leuk over, heel interessant.
Blij voor jou dat je weer je ding kunt doen, veel plezier nog in de toekomst.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-20 09:08

Solleke_Noah schreef:
Coole foto's! Tof om die vissen van zo dichtbij te kunnen zien :)

Snoeken kun je soms tot 2 cm naderen (aaien doe je niet, maar zou kunnen), karpers zijn banger, die moet je volgens het volgen en terugtrekken benaderen. En na een 5 rondjes lukt dat vaak redelijk. Dan lukt het om ze kortstondig op 1-2m afstand te benaderen. Snoekbaarzen zijn echt agressief als ze op eieren liggen, dan vallen ze je rustig aan (maar als jij ze rustig nadert voor een foto dan doen ze niets, kwestie van lichaamstaal lezen, en ja, dat kan bij vissen ook heel goed). Hebben ze geen eieren, dan zijn ze vaak snel weer weg. Palingen moet je heel langzaam benaderen alsof je ze niet ziet en geen lamp in de ogen schijnen, dan zijn ze weg. Baarsjes en voorntjes zwemmen op 2m rond je, maar blijven niet stil hangen.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 09:39

Gaaf! Ik kan alleen maar denken: omg hoe eng als je de weg kwijt raakt en je zuurstof is op, etc etc :')

Pindabear

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:30

Wauw wat gaaf!! Wat is de onderwaterwereld dan mooi <3 erg leuk voor je dat je weer kan duiken +:)+

ElineGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-20 09:43

Wat leuk om te lezen allemaal! Ik wist helemaal niet dat dat zo ‘dicht’ bij huis al kon. Ik dacht dat je altijd ervoor naar helder water moest...
Hoe vallen die snoekbaarzen aan? Kan me daar niks bij voorstellen. En mag ik vragen waarnaar je in Zwolle bent wezen duiken?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-20 08:21

ElineGC schreef:
Wat leuk om te lezen allemaal! Ik wist helemaal niet dat dat zo ‘dicht’ bij huis al kon. Ik dacht dat je altijd ervoor naar helder water moest...
Hoe vallen die snoekbaarzen aan? Kan me daar niks bij voorstellen. En mag ik vragen waarnaar je in Zwolle bent wezen duiken?

Snoekbaarzen beschermen de eieren, dus dan zetten ze de vinnen op en zwemmen gewoon met een open bek op je af. Natuurlijk kunnen ze ons niets doen, maar je schrikt wel even.

En Zwolle was gewoon een duik met cursisten, dus voor mij geen funduik. Ik duik dan in een andere rol. We hebben opstijgingen geoefend en gaswissels met meerdere flessen. Heb dus ook geen leven gezien, maar was er ook niet naar op zoek.