Het water is het hele jaar 8 graden. Dus vrij fris. De diepte van de mijn gaat naar 50m, maar omdat ik met een andere OC-duiker zou gaan duiken (flessen i.p.v. een gesloten rebreathersysteem) zouden we de diepte beperkt houden tot de 'Erste Sohle', oftewel max 25m. De mijn ligt op een hoogte van 600m, dus je krijgt meteen te maken met een hoogteduik. En wegens de diepte krijg je te maken met duiken over de nultijden. Niet dat 25m heel erg diep is, maar in het technische duiken ga je vaak ook langer weg.
Ik had dit keer geen zin om mijn rebreather op te tuigen, dus besloot ook gewoon mijn flessen in te pakken, samen met zuurstof als decogas. Het is welliswaar geen grot, maar wel een systeem met gangen en zijgangen, dus je kunt zeker complexe navigatietechnieken toepassen en dat gaan we ook doen.
We zijn de eerste duikers, mooi. Dus flessen naar het water brengen, omkleden en go. Het zicht is zoals eigenlijk altijd goed. We gaan eerst maar eens aan het einde van de 'Bremsberg' naar links. Dan komen we bij een T, en vervolgens links zitten de 2 'Springkammer'. Daar wat fotos maken. Bij 1 kamer blijft altijd wat lucht staan, dus daar kun je mooi met een spiegelbeeld spelen.

We maken uiteindelijk 3 duiken en besluiten dan een Schnitzel mit Pommes te gaan eten. Dit is eigenlijk min of meer gebruikelijk na een dagje mijnduiken in Duitsland.
Omdat het nog licht is besluiten we nog een kleine wandeling te maken op de terugweg bij de Rothaarsteig richting de Sündhauser Steine.
Redelijk laat zijn we terug in het Ruhrgebiet (dat mag je niet zo noemen van de Duitsers

De volgende dagen maken we duiken in diverse 'Baggerlöcher'. We zien snoeken, karpers, stekelbaarsjes, snoekbaarzen, en allerlei afgezonken objecten waaronder een miniion en een grafheuvel.
Bij toeval tref ik nog meer bekenden en zo lukt het om ook nog toegang te krijgen tot een extra meer. Je mag hier namelijk niet zomaar overal duiken, de meren zijn allemaal afgesloten met hekken en verpacht aan verenigingen. Het is soms zo gek dat het meer links van de weg verpacht is aan vereniging X en het meer rechts van de weg aan vereniging Y. Je kunt alleen niet even zo in beide meren gaan duiken. Om er dan wel in te komen moet je via de Vorstand van een vereniging toestemming vragen om als 'Gasttaucher' er in te mogen. Helaas is er zo veel keuze dat nog niet alle meren daar bedoken zijn. Dat wordt dus in de toekomst nog een keer terugkomen. Tevens dan ook om nog een paar 'Talsperren' mee te nemen.

Op zaterdagavond maken we nog een wandeling door een natuurgebied de Krombacher-Kämper. Dit is een beetje vergelijkbaar met de Biesbos. Hier zie je dus ook beverratten en muskusratten. Helaas is het al schemerig als deze dieren zich goed laten zien waardoor de foto's niet heel goed meer worden.

Zondagmorgen rij ik vroeg weer richting Nederland, want ik heb namelijk een duikafspraak in Zwolle staan. Het zicht in Zwolle is slecht, dus daar helemaal geen foto's gemaakt. Uiteindelijk ben ik na 4 nachten weer thuis. Een geslaagd weekend.