Cuba, geen rondreis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WenK

Cuba, geen rondreis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 21:14

Hoewel we vast op korte termijn nog niet kunnen reizen en onze volgende vakantie als het goed is onze (huwelijks)reis naar Thailand wordt, kijken we met een schuin oog naar de toekomst en staat Cuba op ons lijstje om niet te lang mee te wachten.

Op dit moment hebben we een voorkeur voor Varadero, maar er ligt niets vast.

Onze favoriete manier van vakantie vieren is vanuit een "thuisbasis" (hotel, meestal All inclusive) een aantal excursies (meestal 3 dagen, bestaande uit een mix van natuur en cultuur) doen. Na een dag of 10 begint bij ons beiden thuis weer te trekken. We gaan dus tot nu toe op de verdere reizen 12 dagen/10 nachten.

Een rondreis trekt ons niet, van koffer in- en uitpakken komen wij niet echt bij. Het doel van onze vakanties is bijkomen in zonnige omgeving met een snuifje natuur en cultuur.

Wij zijn niet gebonden aan schoolvakanties.

Hebben jullie do's en don'ts, goede tips, etc?

Niniane

Re: Cuba, geen rondreis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 21:48

Cultuur snuiven doe je in Cuba niet in een All Inclusive resort, maar goed. :)

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 21:56

Niniane schreef:
Cultuur snuiven doe je in Cuba niet in een All Inclusive resort, maar goed. :)

Klopt, echt cultuur snuiven doe je nergens vanuit 1 standplaats, maar met diverse excursies kun je een hoop ontdekken is mijn ervaring.

Qua ervaring met cultuur/natuur heb ik geen verschil gemerkt tussen 1 week in een vakantiehuis in een gewoon bewoond dorp (in Europa) en van daar uit uitstapjes doen of 12 dagen resort (Mexico/Dominicaanse Republiek) en van daar uit uitstapjes doen.

Ik weet dat je met een rondreis/backpacken nog veel meer van de bevolking leert kennen, maar dat trekt ons echt niet.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:00

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:08

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:13

Vanuit Varadero vind ik dat je echt mooie stukken Cuba gaat missen.

Bijvoorbeeld Trinidad of Viñales. Dat is met excursies niet te doen. (Maar wel zo waard!)

Guardalavaca is ook heel mooi, heeft ook mooie resorts en is veel meer Cuba dan Varadero waar de Cubanen officieel niet ‘mogen’ komen behalve om te werken.

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:17

Ik ben wel vanuit varadero met excursies mee geweest. Twee dagen Havana. Vanuit daar ook naar vinales. Vanuit Varadero met een oude helikopter naar Trinidad wat werkelijk een prachtige ervaring was. Dan nog naar een eiland en nog wat trips met lokale bevolking. Prima te doen dus maar in varadero is het hotels hotels hotels en minder cultuur. Wel mooi om eens van de mooie witte stranden te genieten.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 22:17

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-20 22:19

Hanafubuki schreef:
Vanuit Varadero vind ik dat je echt mooie stukken Cuba gaat missen.

Bijvoorbeeld Trinidad of Viñales. Dat is met excursies niet te doen. (Maar wel zo waard!)

Guardalavaca is ook heel mooi, heeft ook mooie resorts en is veel meer Cuba dan Varadero waar de Cubanen officieel niet ‘mogen’ komen behalve om te werken.

Is Varadero zo extreem toeristisch?
Moet ik het vergelijken met Punta Cana in de DR, waar het onbetaalbaar is voor de lokale bevolking om te wonen en waar ze dagelijks 1 tot anderhalf uur enkele reis onderweg zijn om te werken? Geldt dat voor Holquin net zo?

Jinthe1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:22

In varadero liggen gewoon meerdere hotels naast elkaar. Toch kun je daar ook wel wat markten bezoeken en in de buurten wat cultuur mee pakken. Zo werd er op straat een varken geslacht toen wij toevallig voorbij liepen. We werden meteen uitgenodigd en hebben de hele avond doorgebracht met de Cubanen.

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:29

Guardelavaca.. Prachtig gebied. En met een lokale taxichauffeur als gids kan je prachtige plekjes bezoeken.
Wij hebben het 20 jaar geleden gedaan als huwelijksreis en een onvergetelijke ervaring gehad.

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-20 22:31

Toevallig heb ik vorig jaar gedaan wat jij hierboven beschrijft.
All inclusive met een aantal excursies.

Wij zaten in hotel Jibacoa, niet in varadero maar iets meer richting Havana.
Wij hebben de excursies met Tui zelf gedaan, wel geregeld vanaf het hotel de prive excursies bieden ze op de site niet aan.
https://www.gotui.com/nl-be/search?q=cuba

Je kunt afhankelijk van de plaats waar je hotel is niet alle excursies doen, dus dat is wel handig om van te voren uit te zoeken. Wij hebben een prive rondleiding gedaan naar Havana, je wordt opgehaald in je hotel en hebt de hele dag een gids bij je, dat is ook meteen inclusief lunch en het rum museum, we hebben ook ervoor gekozen om toen een rondleiding in een oldtimer te doen. Hetzelfde voor een driepunten rondeleiding van trinidad, Cienfuegos en Che Guevara Mausoleum – Santa Clara. En dan hebben we ook nog een catamaran gedaan met zwemmen met dolfijnen (niet per se aan te raden).
Maar het idee van een luxe vakantie met all inclusive en daarbij toch wat excursies doen is zeker goed bevallen. De prive rondleidingen zijn wel prijzig dus hou daar rekening mee. :)

EDIT:
Voordat je gaat, verdiep je ook even in het salaris en het systeem in Cuba.
Geld pinnen kan heel lastig! Dus gewoon genoeg meenemen.
En de mensen verdienen onwijs weinig dus hou rekening met goede tips geven.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 08:26

Super bedankt voor de reacties tot dusver.

Myou, hoe is dat hotel jullie bevallen?

Tips geven doen wij idd ook altijd. We hadden het er van de week nog over hoe zwaar het nu moet zijn voor de mensen die in dit soort landen in/van het toerisme leven.

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 08:53

WenK schreef:
Super bedankt voor de reacties tot dusver.

Myou, hoe is dat hotel jullie bevallen?

Tips geven doen wij idd ook altijd. We hadden het er van de week nog over hoe zwaar het nu moet zijn voor de mensen die in dit soort landen in/van het toerisme leven.

Opzich stel je er op in dat het hotel niet zodanig modern is in als andere landen, want ook dat hoort bij Cuba. Met die instelling zijn we er dus heen gegaan en toen is het eigenlijk niet tegen gevallen. De kamers zijn verouderd maar wel schoon. Warm water was er wel altijd tijdens het douchen dus dat viel mee. Het eten was prima voor een week, niet geweldig en af en toe lauw. Verder was het gewoon lekker rustig, zwembad bijna voor ons zelf tijdens het hoogseizoen.. Dus we hebben ons gewoon prima vermaakt. Je gaat toch meer voor het land Cuba erheen dan het super de luxe hotel.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:04

Ligt er heel erg aan aan wat voor cultuur je precies zoekt. Vinales is bijvoorbeeld niet te doen vanuit Varadero. Havana an sich wel, Santa Clara ook. Qua eten moet je erg basis denken. Je gaat er niet heen voor de keuken :)

Zelf heb ik wel een rondreis gemaakt. (2016)

Prima2Donna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:10

In 2016 ben ik met mijn ouders en broer naar Cuba geweest voor een rondreis maar wij hebben het daar echt niet naar onze zin gehad. Ik zou niet zo snel Cuba aan iemand aanraden... Alles was vies en gewoon slecht verzorgd. Overal bij de zwembaden Cubaanen met hun stomme muziek. Altijd hetzelfde eten.

Wij eindigden in Varadero maar daar deden we niks anders dan in het hotel luieren. Niks van de omgeving gezien helaas. Maar misschien hadden wij de slechtste organisatie voor een rondreis uitgekozen, dat kan ook nog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:11

Prima2Donna schreef:
In 2016 ben ik met mijn ouders en broer naar Cuba geweest voor een rondreis maar wij hebben het daar echt niet naar onze zin gehad. Ik zou niet zo snel Cuba aan iemand aanraden... Alles was vies en gewoon slecht verzorgd. Overal bij de zwembaden Cubaanen met hun stomme muziek. Altijd hetzelfde eten.

Wij eindigden in Varadero maar daar deden we niks anders dan in het hotel luieren. Niks van de omgeving gezien helaas. Maar misschien hadden wij de slechtste organisatie voor een rondreis uitgekozen, dat kan ook nog.

Waarom ga je dan in godsnaam naar Cuba? :') Sorry hoor maar wat een tokkie-reactie dit hahahaha.

Willeke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:49

Ja, varadero is echt zo toeristisch. Het is een schiereiland met een heleboel grote resorts er op gebouwd. Wij zijn 4 jaar geleden geweest met TUI en hadden er echt meer van verwacht. Wil je naar het dorpje voor WiFi? Heenreis betaal je 2 CUC, terug naar het hotel is ineens 10 CUC. Ik ben een dag ziek geweest waarop m'n man aan de schoonmaakster vroeg of hij een extra fles water kon krijgen. Van die flessen die op hotelkamers staan, we zaten all incl. Maar dat kon alleen als we haar betaalde. Ik kreeg er zo'n naar gevoel uit dat ze je overal een poot uit probeerden te draaien. En dan te bedenken dat de mensen in de toeristensector daar meer verdienen door de fooi dan een arts oid.

Wij zijn veel opgetrokken met een ander stel maar die jongen is opgenomen in het ziekenhuis wegens voedselvergiftiging.
Onze schoonmaakster heeft op dag 1 de helft van m'n spullen (bedoelt voor locals dus speelgoed, kleding enz) meegenomen.
Andere man zat al weken op het resort en raakte bevriend met een local, althans dat dacht hij. Laatste dag van zijn vakantie ging hij zwemmen en vroeg hij ze local even op z'n spullen te passen want dat deden ze wel vaker.. Hop alle spullen weg.

TUI host was niet bereikbaar waardoor we geen excursies hebben kunnen regelen bij hen. We zijn daarom op eigen houtje met de bus naar Havana geweest. Dat was ook een hele bijzondere beleving. We hebben op de terugreis 3 uur op de halte bij de bus staan wachten. Hij had 'wat vertraging' :')
TUI heeft inmiddels een site waarbij je de excursies vooraf kunt inzien die zij organiseren https://www.gotui.com/nl/varadero/?sort ... 4f958b6ee5

Cuba is absoluut niet te vergelijken met Mexico of de Dominicaanse republiek. Verwacht geen luxe.
Misschien dat we ooit nog teruggaan. Maar dan zeker niet naar varadero.
Het strand was overigens prachtig en de muziek is heerlijk. Maarja :+

Janevm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 09:50

Wat leuk dat je je alvast aan het oriënteren bent om in de toekomst naar Cuba te gaan. Ik heb wel een rondreis gemaakt en vooral in Casa’s geweest. We hadden gewoon een auto gehuurd en zijn op de bonnefooi naar de plekken reizen waar we graag naartoe wilden. We konden dankzij een soort netwerk altijd ergens verblijven. Een ervaring om niet te missen als je naar Cuba gaat. Maar goed zoveel mensen, zoveel wensen natuurlijk ;) We zijn ook een aantal nachten in een all inclusive in Varadero geweest. En eerlijk: het zijn de mooiste stranden waar ik waar ik ooit ben geweest en die ik ooit met eigen ogen heb gezien, maar het is echt niet te kwalificeren als het echte Cuba. In de verste verte niet. Er wonen geen Cubanen, sterker nog: zij mogen dasr alleen komen om te werken en worden betaald om ons toeristen te vermaken. Dus dat zegt al heel veel over de plek denk ik. Cultuursnuiven is er nagenoeg niet bij, puur vermaak en entertainment.

Als je één standplaats voor je vakantie wilt kiezen dan zou ik naar Havana, Trinidad, Viñales, Cienfuegos of Santiago de Cuba gaan. Viñales is niet zo groot en redelijk afgelegen, maar wel ontzettend mooi. Trinidad en Cienfuegos liggen veel centraler, dus uitstapjes zijn daar heel goed te doen, evenals cultuursnuiven, het land en de mensen leren kennen. Maar met iets minder toeristen dan bijvoorbeeld Havana. Santiago de Cuba is het episch centrum van de salsa, dus als je daarvan houdt dan is die plaats een goede aanrader :)) Havana is natuurlijk ook omtzettend graag, maar ook daar overstroomt het (vond ik) van de toeristen. Veel plezier met verder oriënteren. Cuba is echt een fantastisch mooi vakantieland. <3

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:03

Ik ben twee keer naar Cuba geweest. De eerste keer hebben we eerst een paar dagen Havana gedaan en daarna een weekje in Varadero. De tweede keer hebben we met een auto rondgereisd en afgesloten met een paar dagen Varadero.

Als je echt wilt uitrusten zou ik voor de eerste optie gaan. In Havana vond ik het echt heerlijk cultuur snuiven en een stukje van het "echte" Cuba te zien. En vanuit Varadero kun je best een paar leuke excursies doen en verder gewoon van het strand en het mooie weer genieten.
Qua hotels moet je even goed kijken in Varadero er is echt heel erg veel kwaliteitsverschil en als je een week op dezelfde plek wil blijven dan is het een goede plek is met goed eten. Je gaat daar niet zomaar ergens anders heen om te eten want buiten de hotels is er gewoon niet zoveel daar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:06

Trinidad heeft alleen gele stranden, geen witte. Maar voor mij de mooiste plek met de liefste en fijnste mensen :+: . Guardalavaca / Holguin vond ik ook heel fijn!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 10:43

Ik moet zeggen dat een aantal reacties hier voor mij laten zien dat mensen zich niet zo goed beseffen wat voor land dat is. Natuurlijk worden je spullen gejat, enig idee hoe waardevol dat is? De mensen daar kunnen hun kinderen laten eten van de verkoop van jouw spullen, of een ziekenhuis rekening betalen.. Ik zou ook de spullen jatten van een rijke buitenlander als ik een Cubaanse local was..

En voedselvergiftiging en viezigheid. Tja, je kan het kraanwater daar niet zomaar gebruiken, ook niet om je tandenborstel mee af te spoelen, en geen rauw voedsel eten of gesneden fruit. Als je dat verwacht kan je beter in de westerse wereld blijven. Je wilt niet weten hoeveel kinderen overlijden aan diarree. Dat is daar helaas normaal..

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:11

troi schreef:
Ik moet zeggen dat een aantal reacties hier voor mij laten zien dat mensen zich niet zo goed beseffen wat voor land dat is. Natuurlijk worden je spullen gejat, enig idee hoe waardevol dat is? De mensen daar kunnen hun kinderen laten eten van de verkoop van jouw spullen, of een ziekenhuis rekening betalen.. Ik zou ook de spullen jatten van een rijke buitenlander als ik een Cubaanse local was..

En voedselvergiftiging en viezigheid. Tja, je kan het kraanwater daar niet zomaar gebruiken, ook niet om je tandenborstel mee af te spoelen, en geen rauw voedsel eten of gesneden fruit. Als je dat verwacht kan je beter in de westerse wereld blijven. Je wilt niet weten hoeveel kinderen overlijden aan diarree. Dat is daar helaas normaal..

Ik verbaas mij er ook wel wat over. Sowieso in elk hotel - waar dan ook - je spullen goed opbergen. En er is veel armoede. In dat geval: Verdiep je even in de geschiedenis van Cuba over wat je kan verwachten.

Janevm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-20 11:48

troi schreef:

Je hebt helemaal gelijk hoor. Het leven voor de inwoners is enorm duur. Alleen al qua basisbehoeftes. De medische zorg is wel gratis voor alle Cubanen. Maar een blok zeep of tandpasta -om maar iets simpels te noemen, of nog simpeler: goed eten is al bijna niet te betalen van het hongerloontje dat de meeste Cubanen verdienen. Het is nog steeds communistisch en veel producten moeten geïmporteerd worden, maar door de handelsembargo’s is dat ook allemaal lastig. Alleen al door dat soort dingen is het land niet te vergelijken met veel andere populaire bestemmingen.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-20 13:39

Dank jullie wel voor alle informatie, ik lees met interesse!

Afgelopen jaar zijn we op de Dominicaanse Republiek geweest, ook erg arm en daardoor goed op je spullen letten. Ik heb toen ook bewust mijn goede spiegelreflexcamera niet mee genomen en heb steeds alles in de kluis (waardevolle spullen) of in dichte koffers (minder waardevol) gelaten. Ook daar hebben we regelmatig goede fooien gegeven en op excursie gezorgd voor snoepgoed, zeepjes, pennen en schriften voor de arme kinderen (was ons als advies gegeven en werd inderdaad enorm gewaardeerd). Ik begrijp dat Cuba nog een flinke slag armer is. Iets terug doen voor de bevolking van het land wat je bezoekt vinden wij niet meer dan logisch, daarom verdiep ik me er ook graag in.

Extreme luxe hoeft voor ons niet, wij verbazen ons vaak over de onderwerpen waar andere gasten over klagen. Maar we willen natuurlijk ook weer niet in een enorme bouwval terecht komen. Dat vind ik dus ook precies het lastige aan het plannen van deze vakantie. Zo veel mensen zo veel meningen. Meestal kom ik er met de recensies op oa tripadvisor wel uit, maar hier lopen de meningen zo uiteen dat ik het lastig vind om me een beeld te vormen.