Amsterdam, poging 2!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Amsterdam, poging 2!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 19:43

Oke Nederland,

Deze Belg is zo'n 7 jaar geleden naar A'dam op bezoek geweest.
Helaas, in het verkeerde gezelschap, waardoor ik een heule slechte ervaring heb gehad met deze stad.

Ik vond het niet gezellig, heb geen mooie plaatsjes gezien, waar we geluncht hebben was het niet lekker, blablabla.

Kortom, mijn beste vriendin sleurt mij binnenkort nog een keer mee naar Amsterdam, waar zij haar hart verloren heeft :D

Internet is uiteraard een fijne leidraad, maar wie weet het beter dan Amsterdammers/mensen uit de regio zelf ;)

Een hotel is reeds geboekt, Madam Tussauds heb ik gezien.

Welke aanraders hebben jullie voor ons? Wij genieten van:

- mooie natuur (misschien is die er ook gewoon in Amsterdam?)
- geschiedenis
- lekker lunchen/dineren in een gezellige setting
- shoppen mag, hoeft niet
- kunst (Van Gogh museum staat op de lijst, maar is dit haalbaar op een paar uur?)

Waar ik niet voor te vinden ben:

- alles op het water (bootjes maken me misselijk :') )

Wie helpt mij mee een onvergetelijke ervaring te hebben in Amsterdam? :D

Oprecht veel dank!

LisaVH96

Re: Amsterdam, poging 2!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 19:54

Geschiedenis en kunst gecombineerd, is het Rijksmuseum niet iets? Ik ga morgen voor het eerst dus kan dan wat meer erover zeggen. Misschien dat hier bokkers zijn die er al geweest zijn.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 19:58

LisaVH96 schreef:
Geschiedenis en kunst gecombineerd, is het Rijksmuseum niet iets? Ik ga morgen voor het eerst dus kan dan wat meer erover zeggen. Misschien dat hier bokkers zijn die er al geweest zijn.

Ooh ik ben benieuwd naar je ervaringen. Deel gerust!

loesje4600

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 19:59

als je wil lachen heb je daar nog het seksmuseum zitten.
Verder is er nog madame tussaud, en body world.

veel plezier daar alvast!

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 20:08

Het rijks en het seksmuseum moet je sowieso doen! Het seksmuseum kost 5€ cash (tenminste, de laatste keer dat ik er was haha) dus voor de kosten mag je die echt niet laten zitten :)

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 20:25

Het Rijksmuseum is echt geweldig als je daar van houdt. Echter, het is wel groot. Wil je alles goed zien dan heb je aan 1 dag niet genoeg.

Ik kom zelden in Amsterdam maar ga graag juist in de achterafstraatjes. De kleine winkeltjes, 7 straatjes, dat soort dingen.

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 20:40

Vooral niet te veel van één dagje verwachten.. keuzes maken, anders hobbel je alleen maar achter Engelse, Duitse en Italiaanse stonede/ dronken toeristen aan.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 20:55

Pocca_Locca schreef:
Vooral niet te veel van één dagje verwachten.. keuzes maken, anders hobbel je alleen maar achter Engelse, Duitse en Italiaanse stonede/ dronken toeristen aan.

Vandaar dat ik nu op zoek ga en bewuste keuzes wil maken :) Ik ben niet op zoek naar ‘zoveel mogelijk’, maar ‘zo kwalitatief/gezellig mogelijk’.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 20:59

De pijp is een leuke buurt en dan kun je over de Albert Cuyp een stuk wandelen. Sarphatipark zit daar ook dicht bij. En genoeg leuke eettentjes! Ik vind het aantal toeristen in de pijp meevallen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 21:02

Ik weet niet hoe lang je in AMS blijft, maar als je in de buurt van Zaandam komt is Boer Geert een aanrader voor lunch tussendoor.
Laatst bijgewerkt door Muiz op 28-02-20 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Puntjes uit bericht gehaald.

MyChoice

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 21:17

Vergeet niet om een heerlijk stuk taart te eten bij een van de twee 'Drie Graefjes'. Dat is echt de moeite waard <3

Om te doen is Amsterdam Dungeon heel tof.
Laatst bijgewerkt door MyChoice op 28-02-20 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 21:24

Het rijks zal geweldig zijn als je er iets mee hebt....
Na 3 hallen had ik het wel gezien en bij de Nachtwacht dacht ik: oh... ben jij nou de nachtwacht? Ik dacht dat je groter was.... :')

Dan vond ik de slag bij Waterloo van Jan Willem Pieneman indrukwekkender....

Ik vind het veel leuker om door zo’n stad te zwerven... zoiets als je met een bootje doet, maar dan lopend :j

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 21:52

Hoi! Amsterdammer hier! Hoeveel dagen ga je? Een of twee? En wanneer ongeveer? :)

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 21:56

Als je van een mooie natuur, kunst en geschiedenis houdt, zou ik ook een dagje Den Haag aanraden eigenlijk.
Het westduinpark is onwijs mooi en bijzonder om de overgang van drukke stad naar rustige natuur en strand te zijn.
Geschiedenis is er genoeg en het is het politiek hart van Nederland. Mocht je een keer tips willen, mag je altijd pben! :)

Amsterdam vind ik zelf echt verschrikkelijk. Mijn man heeft er gewoond, maar nah. Alles is zo ingesteld op toeristen :n.
Maar oke, daar heb je nu niks aan. Ik vond het Anne Frank wel echt heel indrukwekkend en een aanrader, maar ik geloof dat je weken van te voren kaarten moet bestellen. Rijksmuseum is ook heel mooi, maar wel heel druk.
Een heel lekker restaurant zit op de Albert Cuyp. Het heet de bazar en heeft fantastisch eten. <3

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 01:30

Er is zoveel te doen ook wat meer "off the beaten track" maar wanneer je je en hoe lang?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-20 01:58

2 daagjes, weekend van 14/3 :)

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 09:04

In elk geval niet in het absolute centrum (Dam, Rokin etc.) blijven. Dat is zo langzamerhand gewoonweg niet leuk meer door de toeristische 'attracties' - en dan heb ik het vooral over coffeeshops, Nutellawinkels en dergelijke.

Het hangt er wel vanaf waar je zin in hebt. Als het een beetje leuk weer is zou ik naar het Vondelpark gaan, da's ook zeer dichtbij het Museumplein waar je o.a. het Rijksmuseum, Stedelijk (modern) en Van Goghmuseum vindt. Als je van klassieke muziek houdt zou ik zéker aanraden om een concert bij te wonen in het Concertgebouw. Je hebt bijv. ook vaak zondagochtend concerten, dus dat hoeft niet per sé 's avonds. Je hebt ook de Stopera (Stadhuis + Opera), een mooi gebouw waar je ook zo binnen kunt lopen volgens mij.

Bij het IJ (achter Centraal station) beginnen nu ook veel leuke dingen gebouwd te worden. Aan de overkant heb je het Filmmuseum, dat schijnt leuk te zijn en er is een restaurant met uitzicht over het IJ waar je leuk kunt dineren.

Qua musea heb je op de grachten als ik me niet vergis ook een aantal oude 'herenhuizen' die inmiddels museum zijn. Vaak veel rustiger dan de grote musea en bijzonder om te zien. Het Anne Frankhuis is er natuurlijk ook, maar daar staan de rijen vaak nog tot ver om de hoek dus wel van tevoren boeken en vroeg erheen gaan. Volgens mij zag ik laatst dat het Paleis op de Dam ook open is voor bezoekers - dat is ook echt heel mooi om een keer te zien!

Amsterdam is leuk maar als je in het 'klassieke' centrum blijft kan ik me ook goed voorstellen dat je erop afknapt. Iets verder weg heb je echt hele leuke gezellige buurten. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 09:29

Bubblewrap schreef:
Ik weet niet hoe lang je in AMS blijft, maar als je in de buurt van Zaandam komt is Boer Geert een aanrader voor lunch tussendoor.

Die staat ook op de Ten Catemarkt in Amsterdam. Helaas niet meer op de Dappermarkt.

Als iemand vraagt om Amsterdam, waarom dan Zaandam en Den Haag als tips geven? :')

In het Westerpark kun je leuker lopen dan in het Vondelpark en er zitten een aantal ontzettend leuke restaurantjes om te lunchen en de Tony Chocolonely winkel! :P

Een rondvaart of waterfietsen blijf ik zelf nog altijd erg leuk vinden om te doen, maar dat wil jij niet.
Struinen over de grachten, meer kijkend naar alle bijzondere gebouwen.
Vanaf het Centraal station richting Oost kom je alles tegen van uberhip en modern tot heel oude en monumentale panden.
Boeken en weken verblijf kan ik voor je vullen met dingen te doen als het moet.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 10:06

Het Rijks is een moetje eigenlijk, maar het is leuker om andere musea te zien zoals het Scheepvaartmuseum, het Tropenmuseum, Onze lieve heer op zolder, Museum van Loon, het Tassenmuseum, het Amsterdammuseum en de Schuttersgalerij. Je kan ook themawandeling doen over de Holocaust en een bezoek brengen aan de synagoges, de Hollandse Schouwburg, het Wertheimpark en het verzetsmuseum. Uiteraard kun je ook het Anne Frankhuis bezoeken, maar het rondje dat ik hier beschrijf vertelt je 1000 keer meer over de jodenvervolging. Vergeet ook niet om de Dokwerker een groet te brengen.

Als je natuur leuk vindt, ga dan lunchen in de Hortus botanicus en bekijk de collectie. Je kan daar alleen lunchen als je een kaarjte hebt gekocht. Het is in hetzelfde buurtje als de route over de jodenvervolging. En anders kan je leuk iets eten in De Plantage, dat is naast de ingang van Artis.
Verder is er natuur genoeg, maar het is vooral verweven met het stadse leven en het meeste van de diertjes en plantjes worden door toeristen nooit opgemerkt.

LisaVH96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 21:46

Mi_Amore schreef:
LisaVH96 schreef:

Ooh ik ben benieuwd naar je ervaringen. Deel gerust!

Prachtig museum, ga er graag nog een keer naartoe. Voor m'n gevoel niet alles kunnen zien maar toch alle verdiepingen gehad. Speciale collectie in het hoekje bij de toiletten op de begane grond ook echt een aanrader. Wij hebben onze ogen uitgekeken daar. Wat een mens wel niet kan maken en dan ook nog zo lang "goed" kan blijven door de tijd.
Wij wouden de hoogtepunten rondleiding doen maar die waren op alle tijdstippen al volgeboekt helaas.
Hoop dat je een beetje een selectie kan maken met die dingen om te doen.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-20 22:06

Je hebt als je links (met je neus naar Centraal) kijkt Madame Tussauds en daar tegenover heb je een Juwelier en iets verder
(meer richting het Monument) op de dam Ripley's Believe It Or Not! zitten en die is best leuk heb ik begrepen.

En als je iets engs wilt heb je op het Rokin Dungeon zitten.
Nog nooit geweest maar heb begrepen dat het best scary is.

Tja qua eten...misschien leuk om te proberen is als je van een goed stuk vlees houd is Cannibale Royale
in de buurt van de Dam is wel Handboogstraat.
Of aan de Bloemenmarkt (op de hoek met Rokin & Vijzelstraat & zicht op Reguliersbreestraat)
een goede Hamburger zaak en die heet Ter Marsch & Co > erg goed!

En dan heb je altijd nog de Kalverstraat & Leidsestraat om te gaan shoppen. :)
Hopelijk heb je er iets aan. Succes!