Kroatië, vliegtickets geboekt en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JorisDy

Kroatië, vliegtickets geboekt en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 15:03

Hi,

22 Juni vliegen mijn vriend en ik naar Kroatië en 1 juli vliegen wij weerterug naar Nederland. Deze tickets zijn al geboekt en de datum staat dus vast. We vliegen naar Split.

Verder is er nog niks geboekt en nu ben ik benieuwd of hier Bokkers zijn die tips hebben.
Wat 'moeten' we zien? Wat zijn mooie plekken? Wat is een leuke route?
We gaan sowieso nog een auto huren en willen graag Dubrovnik zien en naar Krka. We hoeven niet perse op één plek te verblijven.

Wat wij leuk vinden:
- Lekker eten & drinken
- Snorkelen
- Strandagjes
- Eilanden
- Natuur
- Onderwaterwereld (maar duiken niet)
- We vinden het een eis om in het hotel te kunnen ontbijten en zouden misschien ook een paar dagen ergens lekker All inclusive willen chillen, maar ik weet niet of het mogelijk is om dat zonder pakketreis te organiseren en waar ik dit kan vinden
- Autorijden :)

We hebben dit nog nooit zo gedaan, dus alle tips zijn welkom. Normaal boeken wij een pakketreis :'), lekker all inclusive, maar dit jaar gaan we voor ons doen dus wat avontuurlijker op pad.
Laatst bijgewerkt door JorisDy op 30-12-19 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:05

JorisDy

Re: Kroatië, vliegtickets geboekt en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 15:14

Aah super dankje! ik ga vanavond even kijken. Ik heb een lijstje toegevoegd met wat wij leuk vinden om te doen op vakantie.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:16

De Plitvice meren

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:24

Silly1972 schreef:
De Plitvice meren

Ik weet niet hoe de drukte is in juni, maar ik was er in juli en het was er toen stervensdruk, maar volgensmij geldt dat ook voor Krka. Dan moet je echt in de ochtend gaan, want tegen de middag zat je gewoon achter elkaar aan te schuifelen.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:27

Heb je een retour ticket naar Split? Of vlieg je terug vanaf Dubrovnik?

Overigens kom je op de route van Split naar Dubrovnik heel veel appartementen en hotelletjes tegen. Dus je kan ook zonder boeken gaan. Ze staan zelfs langs de kant van de weg met bordjes.

De echte drukte start in juli, dus die hele lange rijen in juli zullen mee vallen.
Al zal het in Dubrovnik al wel druk zijn.

elle108030

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:31

Silly1972 schreef:
De Plitvice meren

dit!!!

de krka meren zijn de grootste toeristen trekpleister van Kroatië, wij konden er amper lopen zonder op iemands voeten te trappen of een selfie te fotobommen. ook is het er best klein, wij waren er na een uurtje of 2 wel uitgekeken. De Plitvice meren daar is tegen zijn we wel de hele dag geweest. Door de locatie was het er een aangenamere temperatuur en de watervallen waren echt geweldig mooi.

Het park bij split is ook een mooie wandeling met geweldig uitzicht, park suma marjan. (wel een heleboel traplopen)

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 15:34

Het is een retourticket vanaf Split.
Voordeel is dat we toch alle dagen een auto willen. Dus mocht het heel druk zijn ergens kunnen we zo weer weg :).

Bedankt allemaal voor de tips alvast. Hebben jullie een idee wat een leuke route zou zijn? Of naar welk eiland we kunnen gaan? En hoe we dat dan het beste met de auto kunnen doen?

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:38

Mijn top zou zijn, neem ook eens een kijkje in Bosnië en Herzegovina! Onder andere Mostar is goed te doen vanaf Split volgens mij.

Mocht je een rustiger alternatief willen voor de Plitvice meren/Krka watervallen, dan kan ik je de Kravice watervallen in Bosnië aanraden ook. Erg mooi, veel goedkoper en rustiger en je mag er ook zwemmen :j

Mocht je er voor kiezen om de grens over te gaan, zorg dan wel dat je een originele groene kaart (voor de auto, even vragen aan de verzekeringsmaatschappij) meeneemt, want die moet je namelijk laten zien. Iets uitgeprints o.i.d. is niet voldoende!

Veel plezier alvast in ieder geval! :D

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:42

JorisDy schreef:
Het is een retourticket vanaf Split.
Voordeel is dat we toch alle dagen een auto willen. Dus mocht het heel druk zijn ergens kunnen we zo weer weg :).

Bedankt allemaal voor de tips alvast. Hebben jullie een idee wat een leuke route zou zijn? Of naar welk eiland we kunnen gaan? En hoe we dat dan het beste met de auto kunnen doen?

Denk dat dit wel een handig plaatje is voor de eilanden bij Split

Afbeelding

Er zijn dus gewoon ferries waar je met de auto op kan. Krk is trouwens ook erg leuk, is wel een stukje verder rijden, en dat eiland is wel gewoon bereikbaar met de auto via een brug.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 15:49

Super bedankt allemaal al voor de tips! Bosnië is ook gaaf om erbij te doen inderdaad. Raad je aan om daar een dagje heen te gaan of ook te overnachten?

Ik zit al naar huurauto's te kijken, maar de prijzen verschillen nogal. Welke raden jullie aan?

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:53

JorisDy schreef:
Super bedankt allemaal al voor de tips! Bosnië is ook gaaf om erbij te doen inderdaad. Raad je aan om daar een dagje heen te gaan of ook te overnachten?

Ik zit al naar huurauto's te kijken, maar de prijzen verschillen nogal. Welke raden jullie aan?

Dat is denk ik maar net wat jullie zelf willen. Mijn vriend en ik hebben afgelopen zomer een roadtrip gemaakt door onder andere Bosnië en hebben daar op een aantal campings gestaan. Hoe het daar zit met hotels etc. weet ik dus niet. Ik weet alleen dat het een heel mooi en bijzonder land is, waar mensen niet zo snel aan denken. Dus daarom wilde ik het in ieder geval even noemen! :D

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:58

Rondom split zelf is het ook al heel prachtig, Trogir is een heel leuk klein stadje.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:06

JorisDy schreef:

De tip van de Kravice watervallen is wel een goede. Ik vond Krka mooi, voordeel is dat je er kan zwemmen. Maar had het ook vrij snel gezien.
Bij Kravice kan je ook zwemmen en ben je gelijk op weg richting Mostar.
Ik zou dan ook daar ergens overnachten, kan je daarna door naar Dubrovnik (of andersom).

Qua eilanden, wij gaan altijd naar Brac, maar niet met de auto. Dus wij komen alleen op plekken waar je met de boot kan komen. Dus geen ervaring met het eiland qua auto of andere eilanden. Oja Krk kennen we ook, maar is wel de andere kant op.

Ook zou ik naar Trogir gaan, vooral in de namiddag en dan daar wat eten in de avond. Leuk stadje, niet zo groot.

Wij hebben in oktober nog een auto gehuurd op Split, via https://www.sunnycars.nl/ (die huren dan wel weer bij een andere maatschappij) super goed geregeld en we hadden een hele goede auto. Ze zijn wel iets duurder dan je op internet tegenkomt, maar wij hadden automatisch een tweede bestuurder en volledig verzekerd en dat komt er bij alle andere maatschappijen nog boven op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:09

Brela, Baska Voda, Makarska <3 Ik vond het daar zo leuk.

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:14

Anoniem schreef:
Brela, Baska Voda, Makarska <3 Ik vond het daar zo leuk.

Ja die kleine stadjes zijn zo leuk! Wij komen geregeld in Baska Voda.
Omîs vind ik ook leuk, kan je ook mooi wandelen naar het fort boven op de berg. Je kan bij de Cetina rivier zip-linen en raften.

En haal bij de bakker (pekara) een opgerolde pizza met vis of kip en groente! Zo lekker, verkoopt elke bakker wel.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 16:24

NadjaNadja schreef:
Mijn top zou zijn, neem ook eens een kijkje in Bosnië en Herzegovina! Onder andere Mostar is goed te doen vanaf Split volgens mij.

Mocht je een rustiger alternatief willen voor de Plitvice meren/Krka watervallen, dan kan ik je de Kravice watervallen in Bosnië aanraden ook. Erg mooi, veel goedkoper en rustiger en je mag er ook zwemmen :j

Mocht je er voor kiezen om de grens over te gaan, zorg dan wel dat je een originele groene kaart (voor de auto, even vragen aan de verzekeringsmaatschappij) meeneemt, want die moet je namelijk laten zien. Iets uitgeprints o.i.d. is niet voldoende!

Die hebben wij bij de grens van Slovenië en Italië niet hoeven laten zien, alleen onze paspoorten.
Slovenië was ook super mooi trouwens. Zijn daar naar Lipica stud geweest.
En de kust van Istrië (vooral Rovinj) is ook super mooi, maar wel net de andere kant op.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 16:35

Jullie maken het me wel lastig hoor :').
Zoveel keuze en zoveel mooie plekken. Heb er helemaal zin in al.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 16:56

Ik baal nu wel een beetje dat ik geen terugvlucht heb geboekt vanaf Dubrovnik :=. Als ik het nu wil aanpassen kost het €71,- meer.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 17:26

Valt nog mee, je kan ook via Pula terugvliegen :+

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 17:28

Silly1972 schreef:
NadjaNadja schreef:

Die hebben wij bij de grens van Slovenië en Italië niet hoeven laten zien, alleen onze paspoorten.
Slovenië was ook super mooi trouwens. Zijn daar naar Lipica stud geweest.
En de kust van Istrië (vooral Rovinj) is ook super mooi, maar wel net de andere kant op.

Bij Slo-Kro hebben we dat idd nog nooit gehoeven, maar bij Bosnië moet dat dus wel.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 11:37

Ik ben al wat aan het rondkijken en bedenken en denken jullie dat onderstaande 'planning' realistisch is?
Dag 1 Maandag 22 juni
Aankomstdag + auto halen en richting Krka rijden
Dag 2 Dinsdag 23 juni
naar nationaal park Krka daarna door naar Bosnie Kravice Waterfall (overnachten: Makarska)
Dag 3 Woensdag 24 juni
Bosnie Kravice Waterfall overnachten in Metkovic (of omgeving)
Dag 4 Donderdag 25 juni
Door naar Dubrovnik en daar overnachten
Dag 5 Vrijdag 26 juni
Dubrovnik en daar overnachten
Dag 6 Zaterdag 27 Juni
Van Dubrovnik naar Mljnet en daar overnachten
Dag 7 Zondag 28 juni
Van Mljnet naar Brac en daar overnachten
Dag 8 Maandag 29 juni
Overdag naar Brac en avond naar Split en in Split overnachten
Dag 9 Dinsdag 30 juni
Dagje Split
Dag 10 Woensdag 1 juli
Naar huis vliegen

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:58

Plitvice en Krka zullen al wel druk zijn hoor, vergeet voor eerstgenoemde niet je tickets van tevoren te boeken.
Beide meren vond ik de moeite waard, maar niet als het zo mega druk is. Wij waren er in oktober en zelfs toen was het best druk, de toerbussen met Aziaten waren niet aan te slepen :D

Ik vond verder het binnenland echt mooi, en wij maakten ook een uitstapje naar Slovenië, maar wellicht is jullie reisduur daar te kort voor.

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-20 14:01

Zo ons plan is definitief en alles is geboekt, alleen nog een huurauto.

Dag 1:
Aankomst Split en rijden dan door naar een hotel in Grabovac. Dit is ongeveer 3 uur rijden.
We slapen hier in een hotel incl. ontbijt.

Dag 2 Brengen we een bezoek aan de Plitvice meren. Dit is vlakbij het hotel. Daarna rijden we door richting Lozovac. Dit is ongeveer 2,5 uur rijden.

Dag 3 Ontbijten in het hotel en dan een bezoek aan natuurpark Krka. Daarna rijden we door naar Makarsha. Dit is ongeveer 1,5 uur rijden.

Dag 4: Ontbijten in het hotel en op ons gemakje richting Dubrovnik. We hebben dan ook de tijd om even in Bosnië ergens te stoppen. Totale reistijd is ongeveer 3 uur.
In Dubrovnik slapen we in een AirBNB excl. ontbijt.

Dag 5: Brengen we door in Dubrovnik. Slapen weer in dezelfde Airbnb

Dag 6: Een echte reisdag. Rijden van Dubrovnik naar Split en pakken hier de Ferry richting Brac. We overnachten in het Bluesun Villa Vela Luka.

Dag 7: Dag op Brac.

Dag 8: Nog een dag op het eiland

Dag 9: We vertrekken van het eiland naar Split en blijven daar een dag. We slapen daar in een hotel.

Dag 10: Richting het vliegveld en weer naar huis.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 14:41

Klinkt als een toffe reis :D

Verstandig om de Kravice om te ruilen voor de Plitvice waterval, wij hebben alleen Kravice gezien, was mooi, maar Plitvice is nog een stukje indrukwekkender begreep ik.

Wij gingen de grens over met een busverbinding en hadden mogelijk daardoor erg veel vertraging, want we hebben wel een paar uur bij de grens moeten wachten. Ik weet niet of dat met eigen vervoer net zo lastig is, maar houdt wat ruimte over in de planning ;)

En veel plezier!