Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Waar je iig NIET in moet trappen zijn al die straatverkopers.. Dat zijn net strontvliegen die op je gaan zitten... We zijn alleen het Colosseum niet ingeweest omdathet daar wel erg druk was. Yavanna schreef:Ik ben in januari geweest, kadootje van mijn vriend voor mijn verjaardag en hebben nergens voor gereserveerd... Bij het Vaticaan konden we zo doorlopen... Een tip, ga de koepel van de basiliek op en neem dan wel de lift.. Ik deed met mijn eigewijze hoofd de trappen en dat heb ik geweten.. was kapotWaar je iig NIET in moet trappen zijn al die straatverkopers.. Dat zijn net strontvliegen die op je gaan zitten... We zijn alleen het Colosseum niet ingeweest omdathet daar wel erg druk was.
Ghostattack schreef:Yavanna schreef:Ik ben in januari geweest, kadootje van mijn vriend voor mijn verjaardag en hebben nergens voor gereserveerd... Bij het Vaticaan konden we zo doorlopen... Een tip, ga de koepel van de basiliek op en neem dan wel de lift.. Ik deed met mijn eigewijze hoofd de trappen en dat heb ik geweten.. was kapotWaar je iig NIET in moet trappen zijn al die straatverkopers.. Dat zijn net strontvliegen die op je gaan zitten... We zijn alleen het Colosseum niet ingeweest omdathet daar wel erg druk was.
Juist wél de trappen, lekker om 8:00 's morgens als er nog weinig mensen zijn! Op je dooie gemakje en eigen tempo naar boven klimmen. Het is een bijzondere klim
En 8 uur s morgens... uuhhh ik hou van uitslapen..
Absoluut mijn favoriete stad.
Dat was toen 's ochtends op de eerste zondag van december bij het Colosseum waar we die dag gratis in mochten. Daarna hebben we het Forum Romanum gedaan waar we ook na 5 minuten binnen waren. We zijn toen ook naar de Sint Pieter geweest om 8 uur 's ochtends. Bij de security waren we toen alleen met een ander stel en konden dus gewoon zo door lopen.
Wij hadden overigens nergens van tevoren tickets gereserveerd o.i.d. We waren toen vijf dagen en hadden eigenlijk nog een dag 'over' omdat het zo rustig was bij alles waar we in ieder geval naar binnen wilden gaan. Dat was echt super, hopelijk is het begin november ook zo rustig!
Ik hoorde ook veel goede ervaringen over het nabijgelegen Herculaneum (wat rustiger en beter bewaard zou moeten zijn, wel kleiner), maar daar zijn we zelf niet geweest.