Kamperen voor dummies.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Kamperen voor dummies.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 19:19

Mijn man heeft het briljante plan om deze zomer te gaan kamperen in Oostenrijk.
Heel enthousiast hebben we de camping geboekt, maar wat nu?

Mijn ouders hebben een mooie tent, maar die is zeker 20 jaar oud, hooguit 5 keer gebruikt, zou die nog wel goed zijn?
Waar slaap je op? Ga je voor een dun zelfopblazend matje of een dikker luchtmatras of ligt mijn man dan op de grond zodra ik me omdraai?

Voor het koken willen we een dubbele elektrische kookplaat meenemen, bestek en servies komt ook wel goed. Tafeltje en stoeltjes zijn er ook al.

Wat is nou echt handig voor het kamperen en moeten we echt niet vergeten?

We willen ergens volgende maand nog een weekendje proefkamperen in de buurt om de tent te testen, ik vrees dat hij niet meer waterdicht is of gewoon niet sterk genoeg is.

Goof

Re: Kamperen voor dummies.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:28

Als de tent zo oud is is het vast een hele flinke die ook wat werk kost om op te zetten. Ik weet niet hoe enthousiast jullie zijn maar bij bijvoorbeeld Decathlon heb je ubersimpele en zeer fijne pop-up tenten voor rond de 100/150 euro max. Staat in enkele seconden en is ook weer ingeklapt in een halve minuut.
Voor wat betreft slapen zou ik 2 matrassen/luchtbedden nemen. Dan kun je beiden zo hard of zacht slapen als je wil en rol je niet naar elkaar ofzo. Luchtbedden zijn naar mijn ervaring kouder, wij slapen nu op zelf opblaasbare matten. Ook simpel en snel en ze liggen prima.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:33

Vergeet geen lampjes voor in de tent en neem voldoende warme kleding mee, grondzeil is ook wel erg praktisch trouwens !

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:33

Wat leuk dat jullie gaan kamperen!
ik zou gaan voor een dik opblaasmatras! igg 10 cm. goede slaapzakken, extra deken voor onder het opblaasmatras en evt voor over de slaapzakken, en elektriciteit is niet standaard met een tent. dus als je boekt moet je het er vaak wel bij vermelden. meeste tentveldjes hebben geen elektrapalen. en koop een campingkabel én tussenstuk zodat je wat aan de elektra hebt. de stekker van een camping is niet gelijk aan huisstekkers. verder hebben wij een stekkerdoos aan de stekker zodat je meer dan 1 stopcontact hebt wat ideaal is met opladen van bv telefoons.

wat je echt niet moet vergeten is van te voren checken of de tent compleet en waterdicht is!

en neem een lampje mee voor aan het dak van de tent aan de binnenkant en zaklampen. donker in een tent is ook echt donker.

en een zijl om je tent boven op te zetten. scheelt heel veel schoonmaken.

Warmere kleren dan je denkt nodig te hebben zijn ook heel handig. tentjes zijn niet warm savonds en dikke truien wel heel lekker als het vochtig koud is.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:34

Allereerst leuk dat jullie gaan kamperen.

Eerst even een hihihihi op wat jullie willen meenemen. Een electrisch kookstelletje _O- laat die thuis. Geen camping kan dat aan, koken op campig gasflesjes is een must. Op de camping zijn de zekeringen vaak niet zo groot. Een haarfohn kan soms al niet eens. Of je krijgt een plek zonder stroom of je kabel is niet lang genoeg.

Tent even vooraf opzetten en nalopen. Kans is heel groot dat hij gewoon goed is. En scheelt camping humor tv voor andere kampeerders ook :P

Slapen kan op een luchtbed, of twee luchtbedden, oprolbare matrassen, zelf opblaasbae matrasjes of twee campingbedjes op pootjes. Of simpel als het past gooi matrasje achterin de auto :+
Laatst bijgewerkt door karuna op 08-04-19 19:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:35

Wahahaha lijkt een beetje op ons verhaal. We hebben jaren een stacaravan gehad en ben dus ernstig verwend. Wel heb ik altijd al iets gehad met tenten en we hebben er dan ook een stuk of 6 :') van een pop up tent tot een ernorme 6 persons bungalow tent van 5,5 bij 8 :D. Nu zou het er dit jaar dan ook echt van gaan komen dat we gingen kamperen met de grote tent. Vol goede moed begonnen met plannen totdat ik het spaans benauwd kreeg van mijn eigen onkunde op het gebied van kamperen. De vragen waar ik zenuwachtig van werd waren:
*Hoe zet je een tent op in de regen?
*Waar koel je je etenswaren?
*Hoe doe je dat dagelijks met koken?
*Waar laten we de hond als we even weggaan?
*Waar laat je voor 2/3 weken al je kleding/spullen?
*Heb je serieus alle spullen nodig die op die kampeer checklijsten staan ???
enzz enzz Mijn laatste plan van aanpak was dat we de trailer mee zouden nemen en dat we daar een soort van keuken van zouden maken. De trailer kon dan gelijk dienen als hondenhok :D
We gaan dit jaar eerst een een weekje hier op de wei staan zodat we kunnen kijken wat we nou echt nodig hebben enzz en de echte vakantie huren we toch maar weer ergens wat

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:38

Goede slaapzakken zijn wel handig, eventueel kampeer kookpannen met pannengreep.

Koelen hoeft op zich niet als je iedere dag wat boodschappen gaat doen, wij hebben jaren zonder koeling gereisd. Wat eventueel handig is een emmertje voor s nachts plassen of een chemisch toiletje daarvoor, scheelt midden in de nacht in eventuele stromende regen naar de wc lopen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 19:46

We gaan een week met onze dochter dus een pop up tentje is geen optie. Mijn ouders hebben een 4 persoons tunneltent, vrij makkelijk op te zetten, maar ben geneigd op zoek te gaan naar een nieuwere tent via Marktplaats.

Elk een eigen matras, check
Tarp stond al op het lijstje, check
Lampjes, check
Warme kleding, check
Goede warme slaapzakken werd door mijn schoonzusje ook al aangeraden, het schijnt daar erg af te koelen 's avonds.
Elektrisch kookplaatje niet handig, goed om te weten. Gewoon campingaz dus.

Stroom hebben we gewoon op de plek gelukkig, dat komt wel goed.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 19:47

Als je ouders een stevige canvastent hebben van bijvoorbeeld De Waard, dan durf ik bijna zeker te zeggen dat die na minimaal gebruik en 20 jaar nog steeds zeer goed is. Mits netjes opgeslagen na gebruik :)

Camping essentials:
- eetgerei
- camping pannenset
- gasstelletje met extra gasfles
- goede slaapzakken (en kussens imo!)
- goed luchtbed of slaapmatjes
- grondzeil voor onder de tent
- "yoga" matjes met aluminium kant voor onder het luchtbed (ideaal als het fris is)
- een (draagbare) lamp op zonneenergie
- toiletpapier :')
- ehbo doos met gifzuiger en tekentang

Ik vergeet vast nog heel veel, maar dat doe ik ook standaard als we met de tent weggaan :') We houden wel van improviseren!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 20:01

Eerst is het belangrijk om te weten wat je graag wilt. Back to basic of meer luxe?

Dan goed kijken wat je budget is en of je evt spullen kan lenen. Tent zeker testen en oefenen met opzetten.

Kijk ook goed welke faciliteiten de camping heeft.

Grooming_Mom schreef:
*Hoe zet je een tent op in de regen?
Zo snel mogelijk (dus weet hoe je hem opzet en verdeel de taken), onze tent is in 2 min op te zetten.
*Waar koel je je etenswaren?
Koelkast vd camping of rivier.
*Hoe doe je dat dagelijks met koken?
Wij hebben 2 pannen + branders. Buiten of onder afdakje koken.
*Waar laten we de hond als we even weggaan?
Geen idee, kat blijft thuis ;)
*Waar laat je voor 2/3 weken al je kleding/spullen?
Ik neem 1 tas mee, niet teveel extra. Halverwege de vakantie doe ik evt een wasje.
*Heb je serieus alle spullen nodig die op die kampeer checklijsten staan ???
Kan het me niet voorstellen, dat soort lijstjes zijn vaak absurt. Maar het ligt heel erg aan je eigen eisen.

Ik heb zelf ook een lijstje (ook best lang):
EHBO
Slaapzak
Lakenzak
Kussen
Fleecedeken
Matje
Tent
Hoofdlamp

Pannen
Kruiden
Vuilniszak
Ziplock
Olie
Koffie
Thee
Branders
Perco
Foto toestel + lader
Benzine
Gas
Bakjes
Spatel
Zakmes
Bestek
Afwasmiddel + borstel
Aansteker
Telefoonoplader
Batterijen
Reparatiespullen
Ductape
Wasmiddel
Tarp
Spelletjes
Stoeltjes/tafel

Wandelschoenen
Slippers
Ondergoed
Sokken
(sport) bh
Bikini
Handdoeken
Shirts
Warme trui
Broeken
hardloopspullen
Regenjas
Softshell
Donsjas
Muts
Pet
Zonnebril

Borstel
Zeep
Shampoo+cond
Gezichtscrème
Muggenspul
Zonnebrandcreme
Aftersun
Scheermes
Tandenstokers
Deo
Pincet

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 20:03

Ga je hiken en moet je dan alles meeslepen of ga je met de auto en kun je dan bij wijze van alle zooi meesjouwen die je mee moet nemen?

Bij dat laatste; investeer in een karperstretcher.
Ik ben veelvuldig wezen kamperen. Matjes zijn ruk want de kou vanuit de grond houdt het niet tegen, gewone stretchers zijn net zo ruk want de koude lucht trekt ook van onderaf in je stretcher. Een karperstretcher heeft een dikkere laag en ligt veel comfortabeler, dat is wel een van mijn betere investeringen op kampeergebied.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-19 20:07

Mag best wel basic zijn, het is maar voor een weekje en zo'n grote auto hebben we nou ook weer niet.

Stretcher heb ik al een paar voorbij zien komen, maar daar krijgen we er nooit 3 van in de auto, of nou ja dat gaat wel passen, maar dan kan er verder bijna niets meer mee.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 20:30

Mijn strechters zijn kleine platte pakjes. Ik heb drie soorten een die bestaat uit een los matje en stelletje buizen. Moet in elkaar gezet worden maar is een minipakje dat onder de stoel past. Een andere is iets dikkere buizen in een opvouwbaar frame en een losse mat. Deze is ietsje groter maar nog steeds onder stoel wel en een die ik moet uitvouwen. Wat langer maar nog steeds een plat rolletje. Laatste komt bij decathlon vandaan waar ze alle soorten bedjes wel hebben om te proberen

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 20:44

Kijk even of de oude tent van katoen is, zo ja: opnieuw impregneren en gaan met die banaan. Is de tent van een kunstof achtig spul ie nylon/ polyester gemaakt, dan kun je beter voor een nieuwe gaan.

Dit is een leuke instap tent en niet te duur: https://www.decathlon.nl/p/tent-4-perso ... _/R-p-4124

Of deze als je iets meer binnen ruimte wil hebben: https://www.decathlon.nl/p/tent-6-perso ... R-p-105662
Dan hang je 1 van de slaap compartimenten niet op, zo ontstaat er extra leefruimte.

En dan bijvoorbeeld dit matje voor jullie dochter: https://www.outdoorxl.nl/human-comfort-beatle-10.html (Of 3 stuks waarvan je er 2 "vast" maakt door er een 2 persoons hoeslaken omheen te doen.

Of zoiets voor jullie 2 als je niet van gaten tussen het matras houdt: https://www.outdoorxl.nl/bo-camp-sutton-10.html maar wel een stuk duurder dan 2 losse.

10cm matje is echt heel dik, zelf slaap ik redelijk comfortabel op 3,8 cm. Volledig comfortabel zal ik op 5cm slapen. (Maar ik moet mijn spullen op mn rug meenemen en 5cm matjes zijn te groot en zwaar)

Slaapzakken kosten zo tussen de €50 en €120 voor jullie doel. Zal voor een slaapzak gaan met comfort temperatuur van 5°c

Verder is het heel fijn om een kampeer tafel en stoelen mee te nemen.

Mijn vader zweert bij deze om op te koken: https://www.decathlon.nl/p/kooktoestel- ... p-X8368613 bij deze kooktoestellen is het wel heel belangrijk om niet een te grote pan te gebruiken. Dan wordt nl het gasblik te heet en dat heeft in het verleden volgens mij voor ongelukken met deze dingen gezorgd.

Wij gebuiken ze echter al minimaal 6 jaar zonder problemen. Hebben er een stuk of 3, waarvan er 2 altijd mee gaan. In combinatie met ons gasfornuis in de camper, kan pap zo goed hele maaltijden maken.

Afhankelijk van jullie plannen om veel zelf te koken of juist niet, heb je er aan 1 of 2 zeker genoeg.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 08-04-19 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 20:47

Ik heb een paar jaar geleden gewoon bij de Action een tweepersoons luchtbed gekocht en later nog een eenpersoons. Niets mis mee en sliep prima :)) Ook gewoon eigen dekbed mee en onderlaken.

Scheelde wel dat ik ze niet hoefde te tillen (geen backpack verhaal) en gewoon alles in de auto kon gooien.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 20:54

Apple schreef:
Ik heb een paar jaar geleden gewoon bij de Action een tweepersoons luchtbed gekocht en later nog een eenpersoons. Niets mis mee en sliep prima :)) Ook gewoon eigen dekbed mee en onderlaken.

Scheelde wel dat ik ze niet hoefde te tillen (geen backpack verhaal) en gewoon alles in de auto kon gooien.

Luchtbed is vaak een stuk kouder dan inflatables omdat er in een luchtbed alleen lucht zit. In de inflatables zit ook islolerend schuim. Je hebt daardoor een minder dikke slaapzak nodig. Ik kan dus echt niet op een luchtbed slapen want dan lig ik de hele nacht te rillen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 20:57

Overigens die 6 persoons heb ik liggen en kan eventueel weg :P moet alleen even gekeken worden of ie compleet is kwa stokke en haringen. Is alleen groooooooooot. :') past niet op een standaard tentplek. Hihi. Nodig gehad toen ik goed gammel op vakantie ging. Ruimte voor scootmobiel, rolstoel, looprekje, toilet, groot bed enz :')

https://www.decathlon.nl/p/tent-4-perso ... mc=8378237 Dit is een fijne. Heb er twee van. De oude oranje versie met zijingang. Is inmiddels festival tent ivm strodouche en ruim 10 jaar oud. Die in de link is de nette vervanger,

Hebben groot voordeel. Grote slaaptent waar je met drie bedjes en 4 luchtbedden kunt liggen en een ruim leefstuk waar je met tafel stoelen wc en kookspullen nog wat ruimte overhebt. Staat snel is licht en ook in je eentje goed op te zetten en extreem windvast *\o/*

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 21:04

upendo schreef:
Ga je hiken en moet je dan alles meeslepen of ga je met de auto en kun je dan bij wijze van alle zooi meesjouwen die je mee moet nemen?

Ik ben veelvuldig wezen kamperen. Matjes zijn ruk want de kou vanuit de grond houdt het niet tegen, gewone stretchers zijn net zo ruk want de koude lucht trekt ook van onderaf in je stretcher. Een karperstretcher heeft een dikkere laag en ligt veel comfortabeler, dat is wel een van mijn betere investeringen op kampeergebied.

Dan heb je gewoon heel slechte matrasjes gehad. Je moet een matrasje hebben die ook isoleert. Veel self inflatable matrasjes (en de iets duurdere die je zelf moet opblazen, maar wel heel klein zijn) hebben een isolatielaag. Begin echt niet aan luchtbedden, want die isoleren dus niet. Ik heb verschillende keren gekampeerd met temperaturen rond het vriespunt en dan slaap ik veeeeel liever op een (goed) matrasje dan op een luchtbed (of wat voor stretcher dan ook).

Wat betreft de tent: Liever een oude katoenen tent (als hij compleet en heel is) dan een simpel tentje van de decathlon (zowel qua comfort als kwaliteit). Hoe groot is de tent? Als het een relatief klein tentje is (vooral zonder en met een heel kleine voortent), kan het heel fijn zijn om een tarp mee te nemen. Dan kun je toch droog zitten (bijv. om te koken) als het regent.

Neem ook vooral een paar dingen mee waarmee je water bij de tent kunt hebben. Wat flesjes bijvoorbeeld, zodat je niet voor elke slok water op en neer hoeft te lopen.

Ik las hierboven ook over een zeil voor onder je tent. Afhankelijk van je tent is dat niet alleen handig ivm schoonmaken, maar kan het ook noodzakelijk zijn. Bij deze alvast wel de tip (die ik nog wel eens mis zie gaan bij niet-kampeerders): Dat zeil moet dus ONDER je tent blijven en niet uitsteken naast je tent. Als je dat wel doet en het gaat regenen, kan het water niet weg en krijg je dus water tussen je zeil en je tent, dat wil je dus echt niet...

Wat betreft kleding: zorg voor laagjes. Afhankelijk waar je precies heen gaat (en hoe hoog je zit) kan het best koud zijn. Zowel overdag als 's nachts is het dan fijn om wat laagjes te hebben om je goed op temperatuur te kleden. Ook iets waterdichts is dan heel fijn (uit ervaring kan ik zeggen dat je in Oostenrijk kans hebt op een week lang regen), zowel jas als broek en schoenen.

Wat betreft kamperen ben ik echt wel overtuigd dat iets duurder spul vaak echt het geld wel waard is. Ik ga dus liever niet naar iets als de Decathlon of Perry, ook omdat je daar minder goed advies krijgt. Hoewel ze daar ook een aantal prima merken en producten hebben, maar dan heb je dus echt de ervaring nodig om die te kennen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 21:15

balli schreef:
upendo schreef:

Dan heb je gewoon heel slechte matrasjes gehad. Je moet een matrasje hebben die ook isoleert. Veel self inflatable matrasjes (en de iets duurdere die je zelf moet opblazen, maar wel heel klein zijn) hebben een isolatielaag. Begin echt niet aan luchtbedden, want die isoleren dus niet. Ik heb verschillende keren gekampeerd met temperaturen rond het vriespunt en dan slaap ik veeeeel liever op een (goed) matrasje dan op een luchtbed (of wat voor stretcher dan ook).

Wat betreft de tent: Liever een oude katoenen tent (als hij compleet en heel is) dan een simpel tentje van de decathlon (zowel qua comfort als kwaliteit). Hoe groot is de tent? Als het een relatief klein tentje is (vooral zonder en met een heel kleine voortent), kan het heel fijn zijn om een tarp mee te nemen. Dan kun je toch droog zitten (bijv. om te koken) als het regent.

Neem ook vooral een paar dingen mee waarmee je water bij de tent kunt hebben. Wat flesjes bijvoorbeeld, zodat je niet voor elke slok water op en neer hoeft te lopen.

Ik las hierboven ook over een zeil voor onder je tent. Afhankelijk van je tent is dat niet alleen handig ivm schoonmaken, maar kan het ook noodzakelijk zijn. Bij deze alvast wel de tip (die ik nog wel eens mis zie gaan bij niet-kampeerders): Dat zeil moet dus ONDER je tent blijven en niet uitsteken naast je tent. Als je dat wel doet en het gaat regenen, kan het water niet weg en krijg je dus water tussen je zeil en je tent, dat wil je dus echt niet...

Wat betreft kleding: zorg voor laagjes. Afhankelijk waar je precies heen gaat (en hoe hoog je zit) kan het best koud zijn. Zowel overdag als 's nachts is het dan fijn om wat laagjes te hebben om je goed op temperatuur te kleden. Ook iets waterdichts is dan heel fijn (uit ervaring kan ik zeggen dat je in Oostenrijk kans hebt op een week lang regen), zowel jas als broek en schoenen.

Wat betreft kamperen ben ik echt wel overtuigd dat iets duurder spul vaak echt het geld wel waard is. Ik ga dus liever niet naar iets als de Decathlon of Perry, ook omdat je daar minder goed advies krijgt. Hoewel ze daar ook een aantal prima merken en producten hebben, maar dan heb je dus echt de ervaring nodig om die te kennen.

Kwa kwaliteit ben ik het zeker met je eens, maar als je niet weet of kamperen iets is wat je de volgende 5 vakanties ook wil doen, is het een beetje zonde geld om gelijk goed merk spul te kopen. Want goed merk spul is DUUR! Wil je eerst +- €1500 uitgeven om er daarna achter te komen dat je nooit meer wil kamperen.....

Dan kan je beter met middelmatig materiaal beginnen, dus wel Decathlon, Perry Sport maar bijvoorbeeld niet met Action, Lidl, Aldi materiaal. Daar kan je dan best een jaar of 3 mee doen, vind de ts kamperen dan helemaal fantastisch, kan ze altijd nog kwaliteit materiaal aanschaffen. Maar vind ze het niets, is er iig geen €1000+ aan uitgeven.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 21:19

Ik slaap tijdens kamperen ook op een luchtbed, maar daarop leg ik een fleecedeken voor extra warmte.

Daarbij wat ik volgens mij nog niet gezien heb ik ductape, handig om vanalles mee te repareren. En kijk wat voor haringen er daar nodig zijn. Verder genoeg zaklampen en batterijen en inderdaad een gastelletje. Ik vond de fluitketel echt onmisbaar niet alleen voor warme thee, maar ook om een kruik te vullen als het in de nacht koud is. Voor water heb ik zo'n soort waterzak met draaidop, deze neemt geen ruimte in als je 'm niet gebruikt. Wij hadden ook een matje mee om onze schoenen op te zetten, je wilt niet dat je tent vies en nat word. Dit is wat ik even gauw kan bedenken. En oja kleingeld, niet bij elke camping kun je makkelijk je broodjes pinnen bijvoorbeeld.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 08-04-19 21:21, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 21:19

Decathlon tenten gaan langer mee dan 3 jaar hoor. Mijn festivaltent is nu 10 jaar. Ondanks de strodouche door een hakselaar die stro rondspoot ivm blubber nog steeds waterdicht alleen niet meer schoon te krijgen. Eerste smijttent van hun is nog steeds in gebruik als reserve tent hier bij heet weer, ook alwee jaar of acht oud en erg intensief gebruikt. Inmiddels een grotere voor kamperen

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 21:26

karuna schreef:
Decathlon tenten gaan langer mee dan 3 jaar hoor. Mijn festivaltent is nu 10 jaar. Ondanks de strodouche door een hakselaar die stro rondspoot ivm blubber nog steeds waterdicht alleen niet meer schoon te krijgen. Eerste smijttent van hun is nog steeds in gebruik als reserve tent hier bij heet weer, ook alwee jaar of acht oud en erg intensief gebruikt. Inmiddels een grotere voor kamperen

3 jaar was maar een voorbeeld. Kan me indenken dat een gemiddeld gezin die low budget is begonnen, na een x aantal jaar wil overschakelen op wat luxer/ groter/ what ever en dus voor een (gedeeltelijke) nieuwe uitrusting gaat. En 3 jaar voor een tent die 3x 2 weken in de brandende zon heeft gestaan....het gaat dan wel slijten, dat doen mijn tenten al na een jaar of 2 intensief gebruik. Bij tenten geld vaak hoelanger ze in de zon hebben gestaan, hoe eerder ze aan vervanging toe zijn.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 22:09

oh en ductape, tie rips en naald en draad. zeker die laatste tijdens vakantie echt nodig gehad omdat de rits stuk gewaaid was met een storm en je moet toch wat...

en een extra set schoenen.

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 11:48

mvdende schreef:
Kwa kwaliteit ben ik het zeker met je eens, maar als je niet weet of kamperen iets is wat je de volgende 5 vakanties ook wil doen, is het een beetje zonde geld om gelijk goed merk spul te kopen. Want goed merk spul is DUUR! Wil je eerst +- €1500 uitgeven om er daarna achter te komen dat je nooit meer wil kamperen.....

Dan kan je beter met middelmatig materiaal beginnen, dus wel Decathlon, Perry Sport maar bijvoorbeeld niet met Action, Lidl, Aldi materiaal. Daar kan je dan best een jaar of 3 mee doen, vind de ts kamperen dan helemaal fantastisch, kan ze altijd nog kwaliteit materiaal aanschaffen. Maar vind ze het niets, is er iig geen €1000+ aan uitgeven.

Aan de andere kant zou het jammer zijn als je niet meer gaat kamperen, omdat je verkeerd materiaal heb gekocht en daardoor onnodig veel hebt afgezien. Ik zou dan om me heen kijken of je ergens een goed matje kunt lenen van iemand bijvoorbeeld of iets tweedehands kopen.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 11:57

balli schreef:
mvdende schreef:

Aan de andere kant zou het jammer zijn als je niet meer gaat kamperen, omdat je verkeerd materiaal heb gekocht en daardoor onnodig veel hebt afgezien. Ik zou dan om me heen kijken of je ergens een goed matje kunt lenen van iemand bijvoorbeeld of iets tweedehands kopen.

Dat is 100% waar. Daarom zeg ik ook: niet bij de Lidl, Aldi, Action enz.

De Decathlon kwaliteit is zo "goed" dat nare ervaringen door slecht materiaal daar een stuk kleiner is. Je moet alleen wel weten wat je koopt. Schaf geen +10 slaapzak aan terwijl je in de lente/ herfst wil gaan kamperen, want dan ga je het hoe dan ook koud krijgen. Is dan niets mis met de slaapzak an zich, maar wel met jouw gebruik van de slaapzak.