Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Grooming_Mom schreef:*Hoe zet je een tent op in de regen?
Zo snel mogelijk (dus weet hoe je hem opzet en verdeel de taken), onze tent is in 2 min op te zetten.
*Waar koel je je etenswaren?
Koelkast vd camping of rivier.
*Hoe doe je dat dagelijks met koken?
Wij hebben 2 pannen + branders. Buiten of onder afdakje koken.
*Waar laten we de hond als we even weggaan?
Geen idee, kat blijft thuis
*Waar laat je voor 2/3 weken al je kleding/spullen?
Ik neem 1 tas mee, niet teveel extra. Halverwege de vakantie doe ik evt een wasje.
*Heb je serieus alle spullen nodig die op die kampeer checklijsten staan ???
Kan het me niet voorstellen, dat soort lijstjes zijn vaak absurt. Maar het ligt heel erg aan je eigen eisen.
Apple schreef:Ik heb een paar jaar geleden gewoon bij de Action een tweepersoons luchtbed gekocht en later nog een eenpersoons. Niets mis mee en sliep primaOok gewoon eigen dekbed mee en onderlaken.
Scheelde wel dat ik ze niet hoefde te tillen (geen backpack verhaal) en gewoon alles in de auto kon gooien.
upendo schreef:Ga je hiken en moet je dan alles meeslepen of ga je met de auto en kun je dan bij wijze van alle zooi meesjouwen die je mee moet nemen?
Bij dat laatste; investeer in een karperstretcher.
Ik ben veelvuldig wezen kamperen. Matjes zijn ruk want de kou vanuit de grond houdt het niet tegen, gewone stretchers zijn net zo ruk want de koude lucht trekt ook van onderaf in je stretcher. Een karperstretcher heeft een dikkere laag en ligt veel comfortabeler, dat is wel een van mijn betere investeringen op kampeergebied.
balli schreef:upendo schreef:Ga je hiken en moet je dan alles meeslepen of ga je met de auto en kun je dan bij wijze van alle zooi meesjouwen die je mee moet nemen?
Bij dat laatste; investeer in een karperstretcher.
Ik ben veelvuldig wezen kamperen. Matjes zijn ruk want de kou vanuit de grond houdt het niet tegen, gewone stretchers zijn net zo ruk want de koude lucht trekt ook van onderaf in je stretcher. Een karperstretcher heeft een dikkere laag en ligt veel comfortabeler, dat is wel een van mijn betere investeringen op kampeergebied.
Dan heb je gewoon heel slechte matrasjes gehad. Je moet een matrasje hebben die ook isoleert. Veel self inflatable matrasjes (en de iets duurdere die je zelf moet opblazen, maar wel heel klein zijn) hebben een isolatielaag. Begin echt niet aan luchtbedden, want die isoleren dus niet. Ik heb verschillende keren gekampeerd met temperaturen rond het vriespunt en dan slaap ik veeeeel liever op een (goed) matrasje dan op een luchtbed (of wat voor stretcher dan ook).
Wat betreft de tent: Liever een oude katoenen tent (als hij compleet en heel is) dan een simpel tentje van de decathlon (zowel qua comfort als kwaliteit). Hoe groot is de tent? Als het een relatief klein tentje is (vooral zonder en met een heel kleine voortent), kan het heel fijn zijn om een tarp mee te nemen. Dan kun je toch droog zitten (bijv. om te koken) als het regent.
Neem ook vooral een paar dingen mee waarmee je water bij de tent kunt hebben. Wat flesjes bijvoorbeeld, zodat je niet voor elke slok water op en neer hoeft te lopen.
Ik las hierboven ook over een zeil voor onder je tent. Afhankelijk van je tent is dat niet alleen handig ivm schoonmaken, maar kan het ook noodzakelijk zijn. Bij deze alvast wel de tip (die ik nog wel eens mis zie gaan bij niet-kampeerders): Dat zeil moet dus ONDER je tent blijven en niet uitsteken naast je tent. Als je dat wel doet en het gaat regenen, kan het water niet weg en krijg je dus water tussen je zeil en je tent, dat wil je dus echt niet...
Wat betreft kleding: zorg voor laagjes. Afhankelijk waar je precies heen gaat (en hoe hoog je zit) kan het best koud zijn. Zowel overdag als 's nachts is het dan fijn om wat laagjes te hebben om je goed op temperatuur te kleden. Ook iets waterdichts is dan heel fijn (uit ervaring kan ik zeggen dat je in Oostenrijk kans hebt op een week lang regen), zowel jas als broek en schoenen.
Wat betreft kamperen ben ik echt wel overtuigd dat iets duurder spul vaak echt het geld wel waard is. Ik ga dus liever niet naar iets als de Decathlon of Perry, ook omdat je daar minder goed advies krijgt. Hoewel ze daar ook een aantal prima merken en producten hebben, maar dan heb je dus echt de ervaring nodig om die te kennen.
karuna schreef:Decathlon tenten gaan langer mee dan 3 jaar hoor. Mijn festivaltent is nu 10 jaar. Ondanks de strodouche door een hakselaar die stro rondspoot ivm blubber nog steeds waterdicht alleen niet meer schoon te krijgen. Eerste smijttent van hun is nog steeds in gebruik als reserve tent hier bij heet weer, ook alwee jaar of acht oud en erg intensief gebruikt. Inmiddels een grotere voor kamperen
mvdende schreef:Kwa kwaliteit ben ik het zeker met je eens, maar als je niet weet of kamperen iets is wat je de volgende 5 vakanties ook wil doen, is het een beetje zonde geld om gelijk goed merk spul te kopen. Want goed merk spul is DUUR! Wil je eerst +- €1500 uitgeven om er daarna achter te komen dat je nooit meer wil kamperen.....
Dan kan je beter met middelmatig materiaal beginnen, dus wel Decathlon, Perry Sport maar bijvoorbeeld niet met Action, Lidl, Aldi materiaal. Daar kan je dan best een jaar of 3 mee doen, vind de ts kamperen dan helemaal fantastisch, kan ze altijd nog kwaliteit materiaal aanschaffen. Maar vind ze het niets, is er iig geen €1000+ aan uitgeven.
balli schreef:mvdende schreef:Kwa kwaliteit ben ik het zeker met je eens, maar als je niet weet of kamperen iets is wat je de volgende 5 vakanties ook wil doen, is het een beetje zonde geld om gelijk goed merk spul te kopen. Want goed merk spul is DUUR! Wil je eerst +- €1500 uitgeven om er daarna achter te komen dat je nooit meer wil kamperen.....
Dan kan je beter met middelmatig materiaal beginnen, dus wel Decathlon, Perry Sport maar bijvoorbeeld niet met Action, Lidl, Aldi materiaal. Daar kan je dan best een jaar of 3 mee doen, vind de ts kamperen dan helemaal fantastisch, kan ze altijd nog kwaliteit materiaal aanschaffen. Maar vind ze het niets, is er iig geen €1000+ aan uitgeven.
Aan de andere kant zou het jammer zijn als je niet meer gaat kamperen, omdat je verkeerd materiaal heb gekocht en daardoor onnodig veel hebt afgezien. Ik zou dan om me heen kijken of je ergens een goed matje kunt lenen van iemand bijvoorbeeld of iets tweedehands kopen.