West Highland Way alleen bewandelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Montgri

West Highland Way alleen bewandelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 11:14

Hi *\o/*
Ik heb besloten mijn tussenjaar maar eens goed te benutten, want tot nu toe heb ik nog niets gedaan waar ik zelf echt heel heel erg blij van wordt. Ik ben momenteel 21 jaar en eerlijk gezegd best introvert. Ben zeer goed met de kat uit de boom kijken, maar eenmaal op vakantie ben ik vaak wel degene die het initiatief neemt en dingen vaak doorheb. Zoals reizen met openbaar vervoer of doorhebben hoe het verkeer in elmaar steekt in grote steden. Ik ben opzich ook best zelfstandig, als je dat van je zelf mag zeggen.

Al een tijdje wil ik iets doen, alleen of toch samen met een vriendin. Ergens trekt alleen me wel heel erg, gewoon alles op je eigen tempo zonder rekening te hoeven houden met de ander. Maar alleen?! Arrhh het klinkt best eng eerlijk gezegd. Aangezien ik dit nog nooit gedaan heb. Samen sta je toch sterker. Maar alleen leer je je zelf beter kennen en weet je wat je aan je zelf heb. Opzich best een goed leermoment, omdat (lijkt mij) je vast wel een keer een spiegel voor je neus krijgt.

Nu zou ik heel erg graag de West Highland Way willen bewandelen. De gehele route. In me eentje, als 21 jarige meid... Ik wil graag met een backpack reizen, want het lijkt me niks zo’n service die je tas naar een andere locatie brengt, ik hou me tas liever lekker bij me zelf.
De route is 154 km lang en duurt 9 dagen. Tenminste ik wil 9 overnachtingen, dit lijkt me erg fijn.

Voor mij is dit dus de eerste keer in Schotland en de eerste keer in me eentje op reis (en owja ook nog de eerste keer met een backpack). Ik wil graag overnachtingen in Hostels/B&B/Hotels.

Heeft iemand tips voor de onervaren reiziger hier :')
- Wat zijn dingen waar ik rekening mee moet houden?
- Wat heb jij ervaren tijdens deze wandeling?
- Welk Hostel/B&B/Hotel moet (of juist niet) ik bezoeken?
- Geld maakt me niet zo veel uit. Liever voor 1000 euro veilig in de taxi dan voor 1 euro de bus nemen en worden verkracht :Y) Maar wat zou ik kunnen verwachten qua kosten. Ik kan niet echt wat vinden over de kosten van het openbaar vervoer.
- Is het verstandig om mijn Canon Camera mee te nemen of is het verstandiger die thuis te laten?

Natuurlijk ga ik opzoek naar een goede backpack. Ook goede wandelschoenen komen er (heb ze nu namelijk als werkschoenen, maar ga een nieuw schoon paar kopen voor deze reis). Een regenjas en broek gaat ook zeker mee natuurlijk.
Er schijnen veel muggen rond te vliegen in Schotland. Nu ben ik niet allergisch voor ze en vind het echt niet erg om gestoken te worden, ik ben namelijk altijd de pineut (je moest me eens zien in Spanje...) maar wat werkt goed tegen muggen?

Owja ik wil graag in de maand Juni gaan.

Op deze site heb ik best wat nuttige en handige informatie gevonden en wil aan de hand van deze site, als richtlijn, ook overnachtingen gaan regelen. https://www.westhighlandway.org
Andere nuttige sites (of boeken) zijn zeer welkom!

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:35

Ik heb deze route te paard gedaan met https://www.highlandsunbridled.com/

Weet niet of ik het aan zou raden om deze route te voet te doen, al helemaal niet alleen. De route is behoorlijk pittig met veel stijgen en afdalen. De afstanden zijn behoorlijk lang en je komt uren of dagen niemand tegen. Niet onbelangrijk is dat er in sommige delen geen dekking van het GSM netwerk is. Onze guide had daarom een satteliet telefoon mee voor calamiteiten.
Qua camera.... vooral belangrijk is of je al dit gewicht mee wil nemen. Compact camera's en mobielen maken ook mooie foto's.
Route is daarentegen prachtig en de Schotten zijn ontzettend vriendelijk volk. Ik snap je opmerking over de bus dan ook niet. Heb alleen maar goede ervaring met de bussen.

Die muggen.... verschrikkelijk. Meestal komen ze -ineens- ergens in Juni. Daarvoor weinig overlast. Overdag valt het wel mee, zodra het begint te schemeren vallen ze aan.

Leliex

Re: West Highland Way alleen bewandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:38

Ik heb deze route vorig jaar gelopen.
Onderweg wildgekampeerd.
Het is prima te doen in je eentje, overal staan bordjes en veel mensen lopen deze route dus je komt altijd wel iemand tegen.

Ik heb mij geen moment onveilig gevoeld.
Het openbaar vervoer is ook gewoon ontzettend veilig dus die kun je prima nemen.
Ik zou geen camera mee nemen want de kans dat er iets mee gebeurd is wel groot.

Hawkeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 11:48

Oh super leuk! Klein beetje een droom om het ooit ook te doen!
Ik heb helaas geen tips voor je maar ik wens je super veel succes!!

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 12:17

Firegirl schreef:

Weet niet of ik het aan zou raden om deze route te voet te doen, al helemaal niet alleen. De route is behoorlijk pittig met veel stijgen en afdalen. De afstanden zijn behoorlijk lang en je komt uren of dagen niemand tegen. Niet onbelangrijk is dat er in sommige delen geen dekking van het GSM netwerk is. Onze guide had daarom een satteliet telefoon mee voor calamiteiten.
Qua camera.... vooral belangrijk is of je al dit gewicht mee wil nemen. Compact camera's en mobielen maken ook mooie foto's.
Route is daarentegen prachtig en de Schotten zijn ontzettend vriendelijk volk. Ik snap je opmerking over de bus dan ook niet. Heb alleen maar goede ervaring met de bussen.

Die muggen.... verschrikkelijk. Meestal komen ze -ineens- ergens in Juni. Daarvoor weinig overlast. Overdag valt het wel mee, zodra het begint te schemeren vallen ze aan.

De route is na mijn weten juist om te voet af te leggen, en ik loop op me werk al gemiddeld 20 km. Nu is dat natuurlijk wel zonder dalen en stijgen.
Edit: Ik heb op de site gekeken die jij doorstuurde, dit lijkt een andere route te zijn dan degene die ik van plan ben te lopen.

Dat met de bus was meer dat ik het niet erg vind om bijvoorbeeld veel geld uit te geven aan een taxi als dit mij een veiliger gevoel geeft. Veilig gevoel hebben staat bij mij namelijk boven op o geacht de kosten die daar aanvast hangen. Ik zeg niet dat je in de bus verkracht wordt.

Dat met GPS is wel handig om te weten inderdaad! Dankje.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:26

De weg raak je echt niet kwijt (zelfs Stevie Wonder ziet nog hoe de route loopt) en alleen ben je nooit. Daarom een prima plan om dit een keer in je eentje te doen, WHW is mooi maar brengt je niet buiten de gebaande paden. Bagagevervoer kan overigens heel comfortabel zijn (scheelt sjouwen), waardevolle spullen geef je uiteraard niet mee ;-)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 12:54

Verkijk je niet op lopen met een backpack. Ik heb in de mijne gemiddeld 8 kilo bagage zitten, totaal gewicht 8.5-9, en ik vind dat heel pittig om echt mee te moeten lopen. Dus dat zou ik al eens oefenen.

Verder klinkt het heerlijk! Ik zou zoveel mogelijk hostels boeken ipv b&b's. Dan heb je 's avonds makkelijk iemand om mee te praten en tips uit te wisselen.

Ponylover_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 13:18

Afgelopen zomer heb ik de West Highland Way in mijn eentje gewandeld. Of ja, in mijn eentje; ik kwam onderweg meerdere mensen tegen waar ik een of meerdere dagen mee heb gelopen. De Schotten zijn echt super aardig en mijn ervaring is dat bijna iedereen die de route loopt, open staat voor een praatje.

Ik heb voornamelijk gewildkampeerd en af en toe op een camping gestaan, dus tips voor overnachting kan ik je niet geven. Het is zeker aan te raden wild te kamperen trouwens! Er zijn zoveel mooie plekjes langs de route waar je je tentje op kan zetten. Alleen een stuk langs Loch Lomond is verboden.

Ik had een routeboekje mee, maar het is allemaal heel goed aangegeven. Het boekje was er meer voor bevestiging en om info over de omgeving te lezen.

Mijn backpack was ongeveer 13kg en dat vond ik best te doen, maar ik raad je wel aan vantevoren het wandelen op te bouwen. Zonder kampeerspullen zal hij ook wel wat lichter zijn. :)

Verder zou ik je nog willen waarschuwen voor slecht weer, maar dat had je waarschijnlijk al in de gaten. Qua midges kun je op meerdere plekken daar zo'n netje voor om je hoofd kopen, maar ik heb het zonder gedaan en vond het prima te doen. Volgens mij is het afhankelijk van de weersomstandigheden hoeveel last je van ze hebt.

Schotland is echt heel mooi (ook met regen) en de route is echt aan te raden! Zeker voor een eerste keer een prima keus denk ik!

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 15:23

Wild kamperen lijkt me ook wel heel erg gaaf Ponylover_11. Maar ik ga dat denk ik (nu) niet doen. Want dan word het me eerste keer wild kamperen, backpack, alleen reizen en eerste keer Schotland. Ik wil me zelf best in het diepe gooien, maar denk niet dat dit verstandig is voor mij.

Op me huidige werk loop ik momenteel al rond de 20 km per dag. Niet met hellingen en dalingen, maar ik denk dat ik wel kan zeggen dat mijn voeten lopen in het algemeen gewent zijn.

Mag ik vragen hoe dat boekje heet of waar je deze gekocht heb Ponylover_11?

Zelf had ik overigens deze backpack op het oog. Ik weet het prijs-kwaliteit... Maar ik ga morgen naar de winkel en ga daar sowieso nog extra advies vragen, lijkt het me niks, dan word het hem niet. https://www.decathlon.nl/p/trekrugzak-f ... 38&c=GRIJS
En wie weet heb ik me wel gigantisch verkeken op de maat haha. We gaan het morgen zien.

Op het weer had ik me af voorbereid. Ik ben echt iemand die soms gaat huppelen bij regel. Ik vind het niet erg een beetje regen of wind. Moet enkel nog een goede regenbroek vinden, jas heb ik al.

Dankjewel voor de tip Poes, van die b&b en hostels. Hostels trekken me ook wel meer, maar stel het hostel zit vol vind ik b&b ook niet erg.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 15:29

Een backpack waar je echt mee gaat stappen, moet echt goed afgesteld zijn. Ik ben zelf naar een speciaalzaak gegaan.

En echt, test een aantal wandelingen met gevulde pack. Ik wandel probleemloos 35-40 km, maar met pack echt niet.
Idem voor hoogtemeters trouwens, dat hakt er echt gelijk in haha.

Maar je basisconditie klinkt goed!

Montgri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-19 15:34

poes schreef:
En echt, test een aantal wandelingen met gevulde pack. Ik wandel probleemloos 35-40 km, maar met pack echt niet.

Dat is een goede, die ga ik meenemen in me voorbereiding.

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 15:46

Montgri schreef:
Firegirl schreef:

De route is na mijn weten juist om te voet af te leggen, en ik loop op me werk al gemiddeld 20 km. Nu is dat natuurlijk wel zonder dalen en stijgen.
Edit: Ik heb op de site gekeken die jij doorstuurde, dit lijkt een andere route te zijn dan degene die ik van plan ben te lopen.

Dat met de bus was meer dat ik het niet erg vind om bijvoorbeeld veel geld uit te geven aan een taxi als dit mij een veiliger gevoel geeft. Veilig gevoel hebben staat bij mij namelijk boven op o geacht de kosten die daar aanvast hangen. Ik zeg niet dat je in de bus verkracht wordt.

Dat met GPS is wel handig om te weten inderdaad! Dankje.

Onze route was inderdaad wat anders, een oude militairy road. Hier echt bijna geen mensen gezien. Is wel grotendeels hetzelfde gebied.

Goede tips hierboven over wandelen met rugtas! De rugtas van je link ziet er prima uit, heeft verstelmogelijkheden op de plaats waar ik ze verwacht. Neem ook vooral de tips over het beladen in de beschrijving van de tas mee. Dingen die echt niet nat mogen worden kun je bijvoorbeeld ook nog in sealbags in je tas stoppen.
Veel plezier met de voorbereidingen. Schotland is een prachtig land, ook bij regen en wind. Tot nu toe heb ik in juni mooi weer gehad.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:03

Die backpack is echt een zeer grote NO GO!!!!

begin alstublieft niet met deze Decathlon backpack!

Voor een backpack reis waarbij de backpack max 10 minuten op je rug zit, kan deze Decathlon backpack net aan, maar om er mee te gaan wandelen is echt ten zeerste af te raden.

Geld voor comfort maakte niet uit toch? Ga dan naar de Bever of de Zwerfkei, daar krijg je goed advies. Een beetje backpack kost zn €200.

Eventueel als je backpack gepast hebt, op marktplaats kijken, maar blijf VER UIT DE BUURT van dat Decathlon ding.

Bij de Decathlon kan je prima broeken en shirts kopen, tent en slaapzak zijn daar ook nog wel te doen, maar een fijn zittende backpack maakt of breekt je vakantie. En een tas van €39 gaat je vakantie aardig verk**ten.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:07

Mwa decathlon heeft goed spul. Ook voor mensen die met rugzak de bergen ingaan. Alleen moet de rugzak bij de postuur en rug passen

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:09

Loop je schoenen van te voren in... Ik lees namelijk dat je nieuwe wilt kopen voor je reis :D

Oeh en neem blaarpleisters ban de hansaplast mee... just in case...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:15

Karuna: Sja ik heb een goed afgestelde backpack van 150 euro en zelfs daarmee vind ik wandelen al zwaar (dus dat doen we ook nooit tenzij van de auto/bus naar de hostel etc). Ik zou dus ook niet voor een decathlonmodelletje gaan.

In een goede winkel zullen ze de pack ook opvullen, want wat 'lekker' zit leeg, kan gevuld al na enkele minuten heel erg vervelend zitten.
Persoonlijk zou ik liever niet mijn pack meeslepen en indien mogelijk dus na laten brengen elke dag.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:18

Ik heb ook met rugzak gewandeld vroeger. 15 kilo was te doen :j maar ook decathlon heeft mensen lopen die weten waar ze het over hebben. En zo veel verschillende soorten rugzakken. Het merk is in de franse alpen begonnen als winkel voor bergsportartikelen. Goede kwaliteit maar je moet wel de juiste kiezen voor je postuur.

Grote voordeel door de grote aantal winkels die ze hebben liggen de prijzen lager.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:21

De prijzen zijn niet alleen daardoor lager hoor. Er staat bij deze pack letterlijk dat hij geschikt is voor occasioneel gebruik, en dat betekent gewoon dat het meer een reistas is en niet om echt mee te stappen volgens mij.

Heb gewerkt bij Decathlon dus ken hun geschiedenis haha :D

TS: ga die in Decathlon passen (ze hebben normaal ook gewicht liggen om erin te doen) en ga ook eens bij een speciaalzaak anders. Dan kun je vergelijken :j

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:22

Ik heb zelf een Berghaus Verden 60+10L van toen de tijd €164, ik wilde ook voor Decathlon gaan, maar was mij ook afgeraden.

Tas is een half jaar mee geweest naar Australië en Nieuw-Zeeland, Heeft daarnaast nog wat kortere trips gemaakt oa 2 weken Interrail en is nog zo goed als nieuw.

Ik heb hem deze maand 6 jaar....

Een goede slaapzak, matje, schoenen en een goede backpack zijn de 4 meest essentiële items als het gaat om uitrusting. De rest van de uitrusting kan prima Decathlon zijn en zelfs een slaapzak en matje durf ik daar wel aan, maar de prijs van de backpacks en schoenen zijn zo laag dat je daar onmogelijk goede kwaliteit voor kan krijgen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:28

Decathlon heeft best goede schoenen :j Maar decathlon mikt op een breed publiek. Van occasioneel tot intensief gebruik, dus daar moet je wel de goede producten bij zoeken. En bij heel intensief gebruik kunnen ze niet altijd wat aanbieden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:31

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:35

Hij krijgt alleszins wel erg goede reviews. Alleen dat in de beschrijving 'af en toe' zou me afschrikken.

Ben nu wel benieuwd haha.

TS: kun je geen vergelijkende studie doen onderweg met een dure backpack en deze? :D

EDIT: in 1 van de reviews reageert Decathlon zelf dat deze niet geschikt is voor meerdaagse trektocht.
Laatst bijgewerkt door poes op 05-04-19 16:36, in het totaal 1 keer bewerkt

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-19 16:36

Ponylover_11

Fijn dat je al zo goed in conditie bent en een beetje slecht weer niet erg vindt! Ik snap dat wildkamperen een beetje veel van het goede is in één keer. Ik had het routeboekje van Charlie Loram en was er erg tevreden over.

Ik denk trouwens dat het inderdaad verstandig is naar een winkel te gaan waar de werknemers specifieke kennis hebben over backpacks en kijken of een model je past. Als je verwacht vaker met backpack op reis te gaan, zou ik liever één keer investeren in een hele goede die jaren mee kan.

karuna
Drukke kabouter

Daarom, soms lijkt het beroerder. Af en toe kan ook betekenen een keer per jaar een trektocht doen ipv voor je beroep continue op pad zijn :+