Vraag over reis/annuleringsverzekering, HELP

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xDeena_

Vraag over reis/annuleringsverzekering, HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 15:14

Hi,
Ik heb een vraagje waar vast mensen op bokt meer vanaf weten en mij verder kunnen helpen. Ik heb begin januari een reis naar New York geboekt, samen met mijn vriend en mijn ouders gaan ook deze week. We verblijven apart en vliegen met z’n allen. Nu is het zo dat 2 weken geleden de gezondheid van mijn opa ineens erg achteruit is gegaan, zodanig dat wij bang zijn dat de kans bestaat dat hij niet erg lang meer te leven heeft.

We zijn 7 tot 15 mei weg, dus het duurt nog even. We hopen dan ook dat hij de komende maanden aansterkt en het allemaal weer goed komt. Mijn ouders zeiden echter dat het slim is om toch even een reis/annuleringsverzekering af te sluiten. Nu vraag ik me alleen af hoe dat zit met mijn vriend. Stel mijn opa overlijd vlak voor/tijdens de vakantie waardoor alles geannuleerd moet worden, bestaat er een mogelijkheid dat mijn vriend dan ook zijn reis (deels) vergoed krijgt van de verzekering? Voor mij en mijn ouders is het logisch, omdat het gaat om familie. Weet iemand van jullie hoe ik dit het beste kan aanpakken? Lijkt me niet reëel om mijn vriend in z’n eentje naar New York te sturen hahaha :(

Ik heb zelf nog geen reis – of annuleringsverzekering afgesloten, dus als iemand tips heeft wat goede verzekeringen zijn mag dat ook natuurlijk.

Anoniem

Re: Vraag over reis/annuleringsverzekering, HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 15:16

Ik zou sowieso goed kijken in de voorwaarden of je wel een annuleringsverzekering mag afsluiten/gebruiken op een reis die je geboekt hebt voor de startdatum van de verzekering. Vaak zit daar wat verloop tussen.

Ik weet niet met welke airline jullie vliegen maar ik weet dat KLM in principe als je het lief vraagt best voor je kan omboeken als iemand in je directe familie op sterven ligt of net is overleden. Hoe dat voor je vriend zit weet ik niet, ik zou hem dan ook even laten bellen naar de verzekeraar die jullie wellicht willen kiezen om te vragen of hij ook zou kunnen annuleren.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 15:22

Voor zo ver ik week moet een annuleringsverzekering binnen dacht 14 dagen na boeken afsluiten wil hij geldig zijn voor die vakantie. Verdere voorwaarde weet ik eigenlijk niet denk dat het ook per maatschappij af hangt.

Sterkte met je opa in ieder geval.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 15:24

De opmerking van Conejo klopt.
Minimaal 14 dagen na boeken van je tickets en hotel moet je deze verzekering afsluiten.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 15:27

Maximaal binnen 14 dagen, klein verschilletje ;)

M.a.w., je kunt nu niets meer afsluiten. Dat is eigenlijk ook wel logisch want dan zou iedereen pas een verzekering afsluiten als er een dreigende situatie ontstaat.

Hopelijk gaat het beter met je opa.
Laatst bijgewerkt door Fitzroy op 20-02-19 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 15:27

Bij de meeste verzekeraars kun je een annuleringsverzekering afsluiten 7 tot 14 dagen na het boeken van de reis, aldus de Consumentenbond.

Bron:

https://www.consumentenbond.nl/reisverz ... lde-vragen

Daar vind je ook een link die je helpt een verzekering te vinden die bij je past.

Sterkte en beterschap voor je opa.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 15:31

In principe ben je al te laat:
Je reisverzekering kan je het hele jaar afsluiten, maar een annuleringsverzekering niet. Veel reisverzekeraars willen dat je binnen 7 tot 14 dagen na het boeken van de reis je reisverzekering afsluit. Als je niet op tijd de annuleringsverzekering afsluit, is je geboekte reis niet verzekerd.

Maar er is een organisatie waar je nog wel kan afsluiten, bij Allianz. Er zit alleen wel een addertje onder het gras namelijk deze: Let op, de annuleringsverzekering is alleen geldig als je tijdens het afsluiten van de verzekering nog niet kan verwachten dat je de reis moet annuleren.

Je kan het altijd proberen. Het heet Allianz Global assistance. Krijgt alleen wel waardeloze reviews.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 15:32

Reisverzekering kan je sowieso nog afsluiten. Dit moet uiterlijk dag voor vertrek.

Annuleringsverzekering verschilt per aanbieder. Sommigen werken met een maximum periode na boekingsdatum. Anderen met een uitsluiting van bestaande situaties bij langer dan 7 dagen na boeken afsluiten. Let hierbij wel op! Dit is een bestaande situatie en zal dus door elke verzekering worden uitgesloten van dekking. Alleen een onverwachte verergering van de situatie is dan gedekt.

Of je vriend gedekt is, ligt aan je verzekering en aan jullie situatie. Woon je samen? Dan is hij jouw partner en worden jullie als één gezien (bij ons als ANWB iig). Hij mag dan ook annuleren. Wonen jullie niet samen? Dan kan je beste bellen met de verzekeraar en de situatie voorleggen, dan kan bijvoorbeeld een groepsdekking worden afgesloten.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-19 15:37

Bedankt voor de reacties! En natuurlijk ook bedankt voor de lieve sterkte wensen <3 Dat van die 14 dagen wist ik inderdaad niet, goed om te weten. Scheelt een hoop werk haha. Reisverzekering ga ik dan in ieder geval wel even achteraan. Opzich is hij fysiek “gezond” nu, maar hij is al flink op leeftijd en wel verzwakt door afgelopen periode. We weten dus niet hoe het gaat lopen.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 15:37

Ook Allianz hanteert deze regel:
Artikel 6. Geldigheid naar afsluittermijn
De verzekering is alleen geldig als deze binnen 7 dagen na boeking van de reis is afgesloten.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 15:38

ANWB kan je nog wel afsluiten, maar biedt geen dekking voor de bestaande situatie. Dus alleen als het ineens stuk slechter gaat met je opa kan je dan annuleren.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 15:53

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 15:58

Citaat:
Voor mij en mijn ouders is het logisch, omdat het gaat om familie.

Helaas is dit dus niet logisch voor jou, want jij hebt geen annuleringsverzekering en kan die ook niet meer afsluiten omdat het dus te laat is. Wel heeft jouw vriend volgens mij wel recht op annulering en dus geld, als jullie ook recht hebben op annulering. Mits er dus een annuleringsverzekering is afgesproken.

Ik hoop voor jullie dat het niet nodig is en dat het snel weer goed gaat met je Opa!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 16:01

linoleum schreef:
ANWB kan je nog wel afsluiten, maar biedt geen dekking voor de bestaande situatie. Dus alleen als het ineens stuk slechter gaat met je opa kan je dan annuleren.

Dit was inderdaad ook zo toen ik bij de ANWB werkte.

Je kunt geen brandend huis verzekeren.
Dat is een beetje het zelfde als wat je nu wilt doen.

Je vriend moet zelf een annuleringsverzekering afsluiten als hij niet inwonend is.
Of je moet een kortlopende annuleringsverzekering afsluiten. Dan kun je hem bij het reisgezelschap vermelden.
Als je vriend er zelf een afsluit bij de ANWB mag hij annuleren als er een deel van het reisgezelschap vanwege een geldige annuleringsreden annuleert.
Hij blijft dan namelijk alleen over en mag dan ook annuleren.
Maar dat gaat dus alleen op als jullie kunnen annuleren.

Ik hoop dat dit allemaal niet nodig is

Let op: bovenstaande was van toepassing toen ik er werkte. Maar verzekeringen passen hun voorwaarden wel eens aan. Dus het is verstandig om even na te vragen hoe de situatie is.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 16:05

daantjuhhh schreef:
linoleum schreef:

Dit was inderdaad ook zo toen ik bij de ANWB werkte.

Je kunt geen brandend huis verzekeren.
Dat is een beetje het zelfde als wat je nu wilt doen.

Je vriend moet zelf een annuleringsverzekering afsluiten als hij niet inwonend is.
Of je moet een kortlopende annuleringsverzekering afsluiten. Dan kun je hem bij het reisgezelschap vermelden.
Als je vriend er zelf een afsluit bij de ANWB mag hij annuleren als er een deel van het reisgezelschap vanwege een geldige annuleringsreden annuleert.
Hij blijft dan namelijk alleen over en mag dan ook annuleren.
Maar dat gaat dus alleen op als jullie kunnen annuleren.

Ik hoop dat dit allemaal niet nodig is

Let op: bovenstaande was van toepassing toen ik er werkte. Maar verzekeringen passen hun voorwaarden wel eens aan. Dus het is verstandig om even na te vragen hoe de situatie is.

Klopt deels. Werk nog bij de anwb maar bel eventjes. Als er bekende ziektes etc zijn worden die uitgesloten.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 16:07

Daantjuhh, ik ging kijken of ik je ken. Maar niet dus :') deze regels zijn nog niet veranderd bij de ANWB.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 16:26

Heb je alles bij 1 reisorganisatie geboekt? Anders daar even vragen wat de voorwaarden zijn voor annulering.

Bij apart geboekt, kun je bij de luchtvaartmaatschappij informeren wat de voorwaarden zijn, zo ook bij het hotel.
Bij tickets kun je vaak wel wijzigen voor omboekingskosten, maar (refund) teruggave van de ticketprijs is vaak niet mogelijk. Tenzij het om overlijden gaat in een bepaalde graad , toch bij de luchtvaartmaatschappij vragen.

Zoals eerder gezegd, de annuleringsverzekering binnen 14 dagen na boeken afsluiten.

Weet niet hoe het kn NL is , maar als je hier met je creditcard de reis betaald , dan zit er automatisch annuleringsverzekering bij.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 16:28

Suzanne F. schreef:
Fitzroy schreef:
Ook Allianz hanteert deze regel:
Artikel 6. Geldigheid naar afsluittermijn
De verzekering is alleen geldig als deze binnen 7 dagen na boeking van de reis is afgesloten.

https://www.reisverzekeringkorting.nl/g ... _vergeten/

Mijn quote komt uit de verzekeringsvoorwaarden van Allianz. Lijkt me dat die gelden. Als er 1 ding duidelijk is, is het wel dat verzekeringsmaatschappijen zich aan de voorwaarden houden.
Dat van jou is niet van Allianz toch maar van een derde site.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-19 00:44

Hoe heb je betaald ?
Ik geloof dat VISA dit erin heeft zitten als je daarmee betaald.