Calanques Marseille/Cassis

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

HouVanUtopia

Calanques Marseille/Cassis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-19 23:10

Beste bokkers

In het voorjaar gaan we naar Marseille en willen graag wandelen langs de calanques.

Nu heb ik gelezen dat je een lange route hebt van 6 uur langs de mooiste kliffen maar kan verder weinig informatie vinden.

Waar starten waar eindig je hoe loop je welke route en waar kunnen we een kaartje halen (vvv kantoor in Frankrijk???)

Hoor heel graag ervaringen!

Andere tips voor de omgeving zijn meer dan welkom ook

Willen iig
Dagje wandelen dan
Naar cassis
Naar aux and Provence

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 00:49

Ik ken de streek heel goed. Ik heb er 3 jaar gewoond {:}
De routes zijn qua orientatie niet moeilijk. Je hebt ook aanduidingen via bordjes langs de routes. Ik gebruik een wandelgps, maar dat kan ook via mobile app. Je kunt de gewenste route gewoon downloaden. Best ga je voor pasen en NIET in het weekend. De calanques zijn jammergenoeg zeer druk tijdens het hoogseizoen. Hou er ook rekening mee dat de calanques bij wind en droogte gesloten kunnen zijn. Je moet dagelijks op een website checken of je er in mag. Je hebt verschillende vertrekpunten. Je kunt vanuit zowel marseille als cassis vertrekken. Ik vertrek liefst vanuit col de la gardiole of vanuit port miou. Er zijn parking, maar wel opletten voor diefstal.
De routes zijn best pittig met veel stenen dus wandelschoenen zijn echt geen luxe.
Het is een prachtige plek waar ik altijd terugkom, maar het beste seizoen vind ik de winter. Van maart/april tot november zijn ze (te) druk bezocht.
Als je dan toch in de buurt ben is de mythische route 'la gineste' die cassis met marseille verbind zeker een aanrader en tussen cassis en La Ciotat 'route des cretes ' ook zeker de moeite.

HouVanUtopia

Re: Calanques Marseille/Cassis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 21:02

Oké top bedankt wat is de leukste route om te lopen hoe lang duurt die en langs hoeveel calanques kom je dan?

Nog meer tips we zijn er 1 volle week

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 22:42

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-19 19:12

Het dorp van Cassis om iets te gaan eten. Het is een oorspronkelijk vissersdorpje. Wel lastig parkeren. Maandag en woensdagvoormiddag is het er markt.
Le Castellet is een oud middeleeuws dorpje in de buurt. Vind ik ook wel een bezoekje waardig.
Bendor is een leuk eiland. Je vertrekt dan vanuit Bandol die zeer gekend is voor zijn rosé en witte wijnen.
Als je graag hiked zijn er niet al te ver veel hikeparadijzen. La sainte Victoire, Sillans-la-cascade , La sainte Baume, ...

HouVanUtopia

Re: Calanques Marseille/Cassis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 09:10

Wauw super bedankt! Ik ga alles is even opzoeken