Ik ken de streek heel goed. Ik heb er 3 jaar gewoond
De routes zijn qua orientatie niet moeilijk. Je hebt ook aanduidingen via bordjes langs de routes. Ik gebruik een wandelgps, maar dat kan ook via mobile app. Je kunt de gewenste route gewoon downloaden. Best ga je voor pasen en NIET in het weekend. De calanques zijn jammergenoeg zeer druk tijdens het hoogseizoen. Hou er ook rekening mee dat de calanques bij wind en droogte gesloten kunnen zijn. Je moet dagelijks op een website checken of je er in mag. Je hebt verschillende vertrekpunten. Je kunt vanuit zowel marseille als cassis vertrekken. Ik vertrek liefst vanuit col de la gardiole of vanuit port miou. Er zijn parking, maar wel opletten voor diefstal.
De routes zijn best pittig met veel stenen dus wandelschoenen zijn echt geen luxe.
Het is een prachtige plek waar ik altijd terugkom, maar het beste seizoen vind ik de winter. Van maart/april tot november zijn ze (te) druk bezocht.
Als je dan toch in de buurt ben is de mythische route 'la gineste' die cassis met marseille verbind zeker een aanrader en tussen cassis en La Ciotat 'route des cretes ' ook zeker de moeite.