Zwitserland, (zomer)vakantieland?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leo

Zwitserland, (zomer)vakantieland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-19 17:23

Mijn vriend en ik houden van roadtrippen, kamperen (met tent) en van mooie landen om dat te doen. :D
Na twee bijzondere Amerika-reizen, vorig jaar een topreis door Schotland, wilden we dit jaar weer naar Amerika voor onze volgende, weer compleet andere droomreis. Wegens praktische overwegingen wordt dat toch 2020, en zijn we op zoek naar een vakantiebestemming voor komende zomer.

We zijn gek op natuur en in het bijzonder bergen, wandelen graag, houden niet persé van massa-toerisme en ik houd van foto's maken. Op zoek naar een fotogeniek vakantieland dat kampeerders-vriendelijk is en ook in het hoogseizoen (waar we dit jaar helaas aan gebonden zijn) niet platgelopen wordt én wat goed bereikbaar is vanuit Nederland, kwamen we uit op Zwitserland.

Beide nog nooit geweest, maar ook beiden nog niet vaak gehoord in onze omgeving. Behalve voor de wintersport dan. Mijn vriend wilde altijd al graag eens naar de Alpen op vakantie, mij trok het niet persé direct (ik ben gek op Noord Europa) maar met wat Googlen om een idee te krijgen toch ook wel enthousiast aan het worden van het idee Zwitserland.

Maar omdat we het beiden niet kennen, zijn we ook een beetje in het wilde weg begonnen. Ik heb een heel globaal idee gevormd van welke gebieden er zijn en wat leuk is om te doen, maar wie weet zijn er ook ervaringsdeskundigen op Bokt. Dus bij deze: wie heeft gouden tips? :D

We willen 2 weken gaan (hangt niet om een dag) en denken er aan om geheel tegen ons roadtrippers-instinct in 2 of 3 campings te kiezen waar we langere tijd staan, en van waaruit we daguitstapjes gaan doen (mede wegens de goede treinverbindingen die Zwitserland heeft).
Reistijd wordt grofweg eind juli tot half augustus.

Sheran

Re: Zwitserland, (zomer)vakantieland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:24

Wij gingen vroeger vaak naar Zwitserland en Oostenrijk. Erg leuk hoor, mooi wandelen! We gingen vaak naar Lauterbrunnen/Interlaken :)

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:30

Zwitserland <3 Lauterbrunnen is inderdaad heel mooi, richting mont blanc / geneve is heel mooi, Italiaanse gedeelte bij Zermatt is heel mooi. Ik houd van zwitserland, maar het geen goedkoop land

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:38

Zwitserland is een prachtig land! Maar wel ook een duur (vakantie)land, Oostenrijk gaat wat dat betreft qua natuur etc. gelijk op, maar is een stuk betaalbaarder :)

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:43

Santigo_ schreef:
maar het geen goedkoop land

Dit ja :') Maar goed, wel een mooi land inderdaad!

Ik woon er, maar ik moet zeggen dat ik niet heel veel goede plekken weet qua campings en zo.
In het noorden, Schaffhausen, zitten de Rheinfallen, waar wij altijd naartoe gaan met bezoek. Maar dat is het dan ook wel daar :')
Verder schijnt inderdaad Zermatt mooi te zijn, of anders Davos bijvoorbeeld. Qua uitstapjes zit de langste Rodelbaan in de buurt van skigebied Lenzerheide, waar je dan ook meteen weer bergen hebt om te wandelen.
Verder is dus mijn kennis van interessante gebieden beperkt :=

bantu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:46

Wij gaan altijd in de winter naar Saas-Fee (andere kant van Zermatt) Afgelopen zomer zijn we ook een paar dagen in de zomer er geweest. En het was prachtig! Super mooie wandelingen gemaakt in een prachtige omgeving.

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 17:53

Zwitserland is een prachtig land in de zomer <3.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 18:01

Mijn absolute favoriet is de aletsch regio in Wallis maar daar is veel toerisme.
Wil je echt weg van het toerisme dan zou ik meer in Graubunden kijken. Je hebt daar via verschillende prachtige passen ook een directe verbinding met italie en oostenrijk. Het Schweizerischer Nationalpark (zoek bv op het dorp Santa Maria) is schitterend en uitgestorven (behalve dan door motor en oldtimer rijders die gek zijn op passen).

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 18:05

Ik kom zeer regelmatig in het franse deel van Zwitserland. Het is er prachtig,maar iets om rekening mee te houden is inderdaad de kosten. Restaurants, supermarkten, overnachtingen, alles is veel duurder dan in Nederland. Campings weet ik niet specifiek hoe het zit qua prijzen.
Spreken jullie een beetje frans (of duits, ligt aan waar je heen gaat)? Het wordt door Zwitsers (althans, de franse) altijd wel gewaardeerd als je het op z'n minst eerst in hun taal probeert.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 18:12

In Santa Maria sprekenen ze Reto Romaans, daar valt weinig aan te proberen :P

De Fransen willen inderdaad graag Frans horen, de rest van het land wil je ook prima helpen met Engels.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 18:20

Zwitserland is prachtig, met jouw eisen zijn de Dolomieten in Italië wellicht een iets voordeligere optie, en qua landschap wat mij betreft zelfs iets mooier.

Ik moet ergens nog wel een topicje hebben met foto's van de dolomieten, ik zal straks even zoeken.

Edit - gevonden

[BEU] [FOTO] Bergen en nog eens bergen: de Italiaanse dolomieten

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 22:46

gaucho schreef:
Zwitserland is prachtig, met jouw eisen zijn de Dolomieten in Italië wellicht een iets voordeligere optie, en qua landschap wat mij betreft zelfs iets mooier.

Ik moet ergens nog wel een topicje hebben met foto's van de dolomieten, ik zal straks even zoeken.

Edit - gevonden

Hoooooooly moly wat geweldig <3 Welke maand was dit?

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 00:35

http://www.camping-simplonblick.ch/

Dit is in Oberwallis. Mooie regio met wandelmogelijkheden.
Mijn zus ging hier met de kinderen toen deze nog lagere-school-leeftijd hadden.

Je zit dan in het Rhone-dal, waarvan je makkelijk naar Zermatt, Saas Fee, Simplon etc. kan sporen.

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 00:39

Ik vind Zwitserland echt schitterend, maar voor de kosten zou ik toch een stukje doorrijden naar Oostenrijk... minstens net zo mooi, en net iets bugetvriendelijker :o

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 00:44

Wij zijn met enige regelmaat in Zwitserland, om precies te zijn in Crans Montana. :) De natuur is daar zo adembenemend mooi! We wandelen graag bij Tseuzier, beklimmen de Cry d’Er... Familie heeft daar een woning, dus geen campingtips, maar die zijn daar goed te vinden. Dikke aanrader dus, alvast heel veel plezier!

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 01:18

Zwitserland is een immens mooi land, ik kom er nu 17 jaar (elk jaar hetzelfde plekje in Wallis) en raak er nooit verveeld.. :D Diep in mijn hart, ben ik Zwitser. <3

Twee jaar geleden hebben mijn vriend en ik twee weken gebackpackt van midden Duitsland naar een kwart Zwitserland, bijna alles te voet. En naar die ervaring hebben wij nog elke dag heimweh. ;)

Maar: het is er ook duur vergeleken met Oostenrijk of Duitsland (Italië) en tikt best aan (zelfs voor backpacken, hebben we echt mogen merken!) Ik zou Italië eens bekijken als backup-plan. Zelfde bergen, alleen mminder kosten.

Bij de grens van Duitsland / oostenrijk, daar heb je al een aantal onwijs mooie gebieden om te beginnen en desnoods vanuit daar door te pakken naar wat jullie maar willen, in de trant van de vrije roardtrip-geest. Schaffhausen, Grindelwald,anders Meiringen.. daar vindt je meer steden en dorpjes met bergen en campings dichter bij elkaar, zodat de kans op een plek in het eigenlijke "zomervakantie hoogseizoen" meer gegarandeerd is. (Ik weet niet of je vooraf wil boeken.) Wij deden dat niet. Dan heb je wel echt aan een planning vast te houden, wij konden dat vanaf dag 1 al niet :=

In de meer 4000'er gebieden. Wallis e.d. moet je vele malen verder reizen, en als je echt een roadtrip wil daar kost dat echt veel (benzine).. De meeste mensen gaan naar een huisje in dat gebied, reizen steeds voor een dag de dalen en bergen af rondom dat huisje en dat is het dan. Echt raodtripverhalen heb ik daar nog niet gehoord, omdat dat echt veel kost.

Wij hebben wel onwijs veel moois beleefd en gezien op onze reis.. Het is echt een reis die je leven bijblijft. Maar misschien is Italië nog wel bereikbaarder voor jullie qua kosten. Zelfde gebied, zelfde herinneringen straks, alleen net wat goedkoper.. Ik kan het je in ieder geval zeker aanraden wel te gaan reizen, wij willen ook onwijs graag weer.. :D

Heb je vragen, een pb mag altijd. Ik vind het onwijs gaaf wat jullie willen gaan doen.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 07:27

Marit schreef:
gaucho schreef:

Edit - gevonden

Hoooooooly moly wat geweldig <3 Welke maand was dit?

Eind september. Prachtige periode daar. Een volgende keer zou ik specifiek voor het fotograferen nog iets later gaan, dan kleuren de lariksen ook nog geel. Maar in september kun je overdag ook nog heerlijk in de zon zitten.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 08:24

gaucho schreef:
Eind september. Prachtige periode daar. Een volgende keer zou ik specifiek voor het fotograferen nog iets later gaan, dan kleuren de lariksen ook nog geel. Maar in september kun je overdag ook nog heerlijk in de zon zitten.

Gaaf Gaucho! Die gaat op mijn lijstje! :o Zijn er bergen die je persoonlijk zou aanraden? Ben niet vies van een mooi stukje klimmen.. :D

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 08:42

Ik heb in Zwitserland een top zomervakantie gehad. Heel erg leuk!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 08:45

Ik vond Lauterbrunnen ook echt prachtig, maar Zwitserland is wel echt erg duur :o zelfs de camping plaatsen voor de tent vond ik prijzig en dan gingen wij buiten het hoogseizoen.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 08:51

Zwitserland is prachtig, maar ik zou persoonlijk voor Slovenië kiezen als je een prachtig, ongerept vakantieland zoekt. Google maar op Triglav, dat had zou een nationaal park in de US kunnen zijn.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 09:59

Canon schreef:
gaucho schreef:

Gaaf Gaucho! Die gaat op mijn lijstje! :o Zijn er bergen die je persoonlijk zou aanraden? Ben niet vies van een mooi stukje klimmen.. :D

Rondom de drei Zinnen /tre cime zijn er veel opties, ook voor klettersteigen

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:06

Wij zijn 2 jaar terug naar Zwitserland geweest, de grap was dat wij veel goedkoper stonden dan in Italië de eerste week.

Nu hebben we wel op een gemeente camping gestaan, die zijn goedkoper maar ook soberder. Wij vinden dat prima, als ik warm kan douchen en een schoon toilet heb dan is het voldoende.

Dit was aan het meer van Neuchatel, niet de regio waar jullie naar op zoek zijn. Het is er heerlijk, maar niet echt bergen.

Camping Simplonblick in Raron, Wallis was voor ons een aantal jaren terug een mooi startpunt van alles wat jullie zoeken, natuur, wandelen, vergezichten enz.
Alleen is Wallis wel touristisch in de zomer.

Nu denk ik niet dat er veel prachtige plekken zijn die in het hoogseizoen niet als touristisch bestempeld worden. Dan kan je beter naar Kroatië gaan en dan tussen Zadar en Dubrovnic gaan zitten, bergen, rust, ruimte enz.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:16

Wij zijn ook meerdere malen in Zwitserland op vakantie geweest, vanaf kind eigenlijk al. Wij gingen meestal naar Grindelwald van waaruit je gemakkelijk bergtochten kunt maken. Zoals al genoemd is het een erg duur land, ook om met een kabelbaan op een bepaalde hoogte te komen om je wandeltocht te starten is erg duur, verder gewoon alles van bakje koffie met gebak kan je hier bijna een maaltijd bestellen. Verder viel het ons de laatste keer op dat de soort toeristen veranderd, veel Arabische mensen, die dan alleen met de kabelbaan naar boven gingen om wat te eten en dan weer terug. Op de wandeltochten kwamen wij ze niet tegen.
Al met al een fantastisch land, sprookjesachtig, als je budget het toe laat zeker doen!

vendake

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 10:19

vergeet ook tsjechie niet (tegen de oostenrijkse grens) , het is eens wat anders