Ijsland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tanya

Ijsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 11:12

Ik ga in Juni met 2 meiden van Bokt naar Ijsland :D
We hebben alle overnachtingen al geboekt en de route ligt ongeveer vast.
We gaan ook 4 dagen paardrijden met Ishestar.
Zijn er mensen die nog tips hebben? Plekken om goed(koop) te eten, iets wat we echt nog moeten zien?

Dit wordt onze route:
Afbeelding

We komen op 13 Juni aan in Reykjavik, daar blijven we dan 2 dagen.
Van 15-19 Juni gaan we met Ishestar de Beach and mountain ride doen ( https://www.ishestar.is/en/tour/beach-a ... tain-ride/ ).

Vervolgens vanaf 20 Juni huren we een auto en gaan we de route rijden zoals in het blauw aangegeven :D Het 'rondje' aan de linker zijde is de Golden Circle, dat doen we in één dag. Vervolgens in etappes door naar helemaal rechts (Höfn), en op de één na laatste dag rijden we helemaal terug. Dat is wel een eindje, zo'n 5 uur tot aan de Blue Lagoon (blauwe lijn links onder). Dan kunnen we daar nog relaxen, in de avond slapen in een hotel dicht bij het vliegveld en dan de volgende ochtend terug vliegen :D

Tips horen we dus graag :D

Thokkadisje

Re: Ijsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-19 11:42

He leuk, ik ga over 2 weken dezelfde route rijden :)
Mijn tip is om een uurtje voor zonsondergang naar de vuurtoren bij Reynisfjara te rijden. Dan op de rots zitten wachten in de avondzon tot alle puffins na een dag op zee terugkomen naar hun nesten. Echt fantastisch! De diertjes zijn helemaal niet bang, en kwekken gezellig met de buurtjes tot het bedtijd is.
Ik heb daar echt hele mooie foto's kunnen maken van de puffins.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-19 13:41

Oh dat klinkt goed! We hebben alleen wel 21 zon uren, dus dat wordt misschien wat lastig timen. Enig idee hoe dat gaat als er dus zoveel zon is? Komen ze dan echt pas terug na zonsondergang?

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-19 20:33

Als je gelegenheid hebt om zelf te koken zou ik dat zeker doen. In de supermarkt je eten halen blijft goedkoper dan ergens uit eten moeten gaan. :)

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 00:16

Dat ziet eruit als een mooie reis.

Wij gaan ook eind juni/begin juli naar IJsland. Voorlopige plannning is waarschijnlijk vooral de noordkant van het land, maar dat staat nog niet vast. Qua paardrijden twijfelen we nog tussen een meerdaagse tocht in het noordwesten (vanaf iets rechts van Hrútafjörður richting Hvammsfjörður, met daar een aantal dagen door Dalir) of de noord-zuiddoorsteek over Kjölur.

Het wordt voor ons allebei de eerste keer IJsland, dus concrete tips kan ik helaas nog niet geven. Ben wel heel benieuwd naar wat anderen kunnen adviseren.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:36

Mooie reis!

Wij zijn in oktober 5 dagen naar IJsland geweest, zie topic in m'n onderschrift. We zijn tot Jokulsarlon gereden. Ik vond het echt prachtig! Zou zo terug gaan.

Lekker gegeten hebben we bij Hotel Geirland in Kirkjubæjarklaustur. Restaurant is niet heel sfeervol maar we vonden het eten wel goed betaalbaar en lekker. In Selfoss hebben we langs de doorgaande weg bij een steakhouse achtig iets gegeten, dat was ook prima! De laatste avond hebben we bij de vuurtoren van Gardur gegeten. Helemaal in de punt vlakbij t vliegveld. Eten was wel ok, uitzicht was prachtig!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:44

Ik ben er twee keer geweest, in totaal 5 weken :D En als ik een advies mee kan geven; rij via de Golden Circle verder naar het noorden richting Akureyri om een bezoek te brengen aan het gebied rond Lake Myvatn. Daar zit ook een Blue Lagoon die a. Veel rustiger is en b. Veel goedkoper is. In Akureyri zit een superleuk tentje genaamd Backpackers, met simpele maar lekkere maaltijden die vergeleken met de rest van het land goed te betalen zijn.

EDIT: Nog meer info want ik hou van IJsland en praat er ook graag over. :') In Reykjavik zitten ook hele leuke tentjes, bezoek zeker het KEX hostel voor een hapje/drankje. Het ziet er langs buiten shady uit maar dat zal reuze meevallen als je de trappen op bent gelopen :D Ertegenover zit ook Dominos, mocht je gewoon pizza willen. :') Verder natuurlijk de kerstwinkel in de hoofdstraat, de verschillende winkeltjes en het kerkje.

Er zijn ook veel guided tours voor de highlights, dit is wel leuk omdat de reisleiders graag feitjes vertellen over het land en genoeg willen laten zien. Ik herinner me een uitleg over verdediging tegen trollen toen we half ingesneeuwd stonden in Dimmuborgir.

In het noorden heb je Lake Myvatn, hier rond zijn ook echt heel veel prachtige plekken te zien. O.a. dus Dimmuborgir, maar ook de Godafoss. Whalewatchen heb ik gedaan vanaf Akureyri, maar je zou ook omliggende dorpjes kunnen bezoeken (Husavik bijv).
Neem zeker zwemkleding mee, het is niet warm in IJsland maar alle buitenbaden die ik ben tegengekomen hebben een heeeeeele fijne temperatuur en een sauna erbij is meer standaard dan uitzondering. :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-02-19 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:49

Rijd langs Kuggur om mijn persoonlijke groeten langs te brengen <3

Coole reis, wij willen ook. Maar dan moet ik wat meer vertrouwd zijn achter het stuur, denk ik. Bokker Fiffil heeft in IJsland gewoond!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:57

Ohh mijn eerste gedachte was: wat zonde dat je alles al helemaal geboekt hebt! Het is zo'n fijn land om gewoon op de bonnefooi te gaan kamperen met campertje....

Maar mijn tips:

- Direct naast de Seljalandsfoss heb je nog een kleinere waterval in een grot .Supermooi! Neem je slippers mee om de grot in te kunnen lopen. En het allermooist is dit 's morgens vroeg of 's avonds laat te doen zonder al te veel andere toeristen.
- Vik zijn wij snel voorbij gereden, heel toeristisch, wel mooi strand en mooi stuk met de puffins
- Kirkjubæjarklaustur is een leuk dorpje met ook een leuk klein souvenirswinkeltje met handgemaakte producten
- Svínafellsjökull gletsjer. Supermooi! Wij zijn niet de gletsjer opgegaan, maar hebben er rondom gewandeld.
- Jökulsárlón gletsjer en mere zouden heel mooi moeten zijn, hebben wij geen tijd voor gehad
- Walvissen spotten in Reykjanesbær bij lokale schipper. Fantastisch!

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:58

MarcoBorsato schreef:
Rijd langs Kuggur om mijn persoonlijke groeten langs te brengen <3

Coole reis, wij willen ook. Maar dan moet ik wat meer vertrouwd zijn achter het stuur, denk ik. Bokker Fiffil heeft in IJsland gewoond!

Als je niet teveel van de rondweg af gaat, is het prima te doen. Het is super rustig op de weg, bijna alles tweebaans en iedereen rijdt langzaam. Off road is een andere ervaring maar daar kom je echt niet zomaar terecht :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 18:11

Idd, de 1 is in de zomer prima begaanbaar. Alles is maximaal tweebaans, er wordt rustig gereden en het uitzicht is al de moeite om rustig te rijden :D In de winter is het ook nog te doen, maar dat vergt wat kennis van het weer in IJsland en kennis van wattedoenbijveelsneeuwenwind. Heb een bus van de weg afgeblazen zien worden in 2016 ;) Het kan hard waaien.

JewEmm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 18:41

In dit topic komen heeeel veel tips voor.
[BEU] IJsland 2016

Verder moet je er om denken dat er bij Seljalandsfoss (en dus ook de waterval ernaast) er tegenwoordig betaald parkeren is. Bij Dyrholaey waren ze een jaar geleden ook aan het werk, volgens mij om betere parking te maken (op het lage deel). Je hebt voor deze route in elk geval geen 4x4 nodig.
Ik zie dat jullie ook naar Skaftafell gaan. Hou er rekening mee dat je best wel wat tijd daar kwijt bent aan het wandelen. Maar aan de andere kant, het is bijna constant licht, dus dat is geen limiterende factor... En vergeet bij Jokulsarlon niet alleen bij het meer te kijken, maar ook op het strand zelf, waar de ijsblokken op het zwarte strand liggen. Voor specifieke vragen kan je altijd bij mij terecht. Een aantal foto's van mijn reizen staan hier.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 22:40

De puffins zitten overal bij Vik, die ga je ij juni zeker zien! Ik kom net terug uit ijsland. Uitzonderlijk koud,-20 op sommige plekken! Veel ijs en sneeuw op de wegen maar goed te doen. Ik was er voor werk en heb alles is een hoog tempo gedaan. 1 nacht in selfoss, 1 nacht in Fosshotel Glacier Lagoon en 3 nachten in Hilton Nordica in Reykavik.
Wij zijn ook van glacier lagoon in 1 keer terug gereden naar reykjavik en dat was goed te doen.
Aan de oostkust jaagt de wind over de vlaktes, opletten daar! Een busje van een ervaren excursiebedrijf was voor ons van de weg geblazen. Een beetje stevige auto is echt wel een aanrader.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 08:37

Goede tips zitten hierbij!!
Hoeveel tijd ben je gemiddeld kwijt bij de meeste watervallen? In de zin van, is het nog een hele wandeling/een park erbij of juist dichtbij de parkeerplaats?

Ginnybjalla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 09:39

Ik heb afgelopen oktober ongeveer hetzelfde rondje gedaan. Alleen alles vanuit reyjavik omdat wij er maar 5 dagen waren. Langs de zuidkust daarom helaas maar tot Vik gegaan. We hebben ook een dag een ronde gemaakt op het schiereiland Sneafellsnes. Alle watervallen zijn goed bereikbaar. Vanaf de ringweg een parkeerplek op en je bent er al. Met ishestar een dag daar gereden. Erg leuk adres en fijne paardjes. In de golden cirkel heb je ook de secret Lagoon, veel kleiner dan de blue lagoon maar mocht je even willen relaxen tussendoor is dit een fijne plek. Ik sta met mijn IJslander op een grote IJslander stal en kreeg zoveel tips van alle mensen die me al voorgegaan waren, dat het moeilijk kiezen is. Ik vond het zo’n magisch en betoverend land dat ik zeker nog een keer terug ga.

Cajra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 10:13

Boodschappen doen bij de Bonus. Die hebben spullen van de euroshopper dus goedkoop.

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 13:20

Ik ben in Januari ook naar IJsland geweest.
Heb ook een rit gemaakt met IJslanders, bij bij Eldhestar volgens mij.

Hetzelfde rondje gedaan, maar wij hadden ook nog Snaefellsness gedaan.