Leren skien met overgewicht: iemand ervaring?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_LauraD

Leren skien met overgewicht: iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 14:19

Bokkers! Ik heb jullie hulp nodig! Na het overlijden van mijn paard ben ik behoorlijk veel aangekomen helaas. Ik sport 3 keer per week zeer intensief (2x personal training en 1x zelf) en ben bezig met een speciaal dieet. Ik heb fors overgewicht (nu nog zo’n 30 kilo) maar ben door het vele sporten toch redelijk fit :) Kledingmaat is 44/46 maar ik weeg helaas wel boven de 100 kilo...
Nou heb ik mijn man beloofd om mee te gaan op wintersport en het lijkt me ook leuk om te doen! Vandaag heb ik mijn eerste rolbaan skiles maar ik sterf inmiddels duizend doden. Want; zit er een maximum gewicht aan ski’s? En is het makkelijk aan te leren? 30 kilo afvallen in een paar weken gaat niet lukken natuurlijk :Y) Maar ik probeer me optimaal voor te bereiden.
Heeft er iemand ervaring met wintersporten met fors overgewicht?

Suuszels

Re: Leren skien met overgewicht: iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:46

Skiën an sich is wel even een kunst om te leren. Op een rolbaan is echt heel anders dan in de sneeuw maar je leert het daar wel beter omdat je niet kan cheaten en in de sneeuw ach even snel bijstellen en je kan weer door. Op de rolband lig je dan onderuit :')
Ik denk dat het wel scheelt als je er een beetje gevoel mee heb, kan je schaatsen oid?

Ski's worden in principe aangepast aan je gewicht, of tenminste ze stellen wel wat in. Volgens mij kan 100kg ook wel prima.
Ik denk dat het scheelt dat je al veel aan het sporten bent, daardoor zal je wel wat spieren hebben neem ik aan? Je moet jezelf namelijk wel in balans krijgen en ook als je valt (ga er maar vanuit ;) ) dan moet je kunnen opstaan. Dat vraagt best even wat kracht, vanuit je benen en buik.

Ik denk echt wel dat het goed komt, het is hartstikke leuk!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 17:09

Ski’s kunnen dat wel hebben hoor! Ik verkeer helaas ook in het 3 cijferige gewicht en ski er gewoon mee. Alleen opstaan is wel moeilijk maar dat heeft ook een andere oorzaak. Gewoon ski’s uitdoen kan ook en dan opstaan. Gelukkig val ik zelden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 17:16

Zoals gezegd worden je ski's ingesteld op je gewicht. Dat heeft er onder andere mee te maken dat ze niet te makkelijk of juist te moeilijk uit schieten als je valt. Overgewicht hoeft geen problemen te geven. Als het echt flink overgewicht is zul je mss wel een grotere maat skis krijgen. Dat kan wat lastiger zijn om mee te sturen als je nog beginner bent.

Maar dat zal ook wel los lopen want ze kunnen idd wel wat hebben. Ik heb tot vorig jaar nog gewoon met mijn eerste snowboard gereden. Die heb ik 13 jaar gehad en ik ben in die jaren van dunne slungel naar een dikke kont gegaan. En ik heb er altijd met plezier mee geboard. Mijn nieuwe snowboard is wel een maat groter en ik merk wel dat het beter bij me past nu. Het voelt nu veel stabieler aan.

_LauraD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 11:44

Bedankt voor jullie reacties!! Doet me goed :) Gisteren eerste les gehad en het was doodeng :+ Die schoenen zaten niet echt lekker; herkennen jullie dit?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:48

Skischoenen zijn super persoonlijk, duidelijk aangeven bij de verhuur dat deze niet lekker zitten en je andere wilt (smaller/breder enz). Net als gewone schoenen verschilt het heel veel hoe ze zitten.

Daarnaast moeten ze mooi aansluiten, anders ga je schuiven en krijg je pijn.

Ik heb na 1 jaar les gelijk mijn eigen schoenen aangeschaft, beste uitgave even.
Stokken en ski's huur ik elk jaar, maar die schoenen was zo'n ramp (heb steunzolen, hoge wreef, smalle enkels).

Spannend hè je eerste les, wordt echt beter. Als je meer controle krijgt, wordt ook het enge minder!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:53

ik denk niet dat er een probleem zal zijn met het gewicht ansich, een volwassen man van 1.80-2.00 weegt al snel boven de 100 kilo, zeker als die wat gespierd is.