Wandelvakantie 2019

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lies_sparkle

Wandelvakantie 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-19 23:53

Hoi bokkers,

Voor komende zomervakantie heb ik oppas geregeld voor mijn pony’s dus ik kan lekker op vakantie <3
Doordat mijn vriend met zijn werk zit, zijn we gebonden aan de zomervakantie (week 30,31,32).
Nu ben ik dol op natuur, sporten en wandelen en dus wil ik heel graag een vakantie waar ik iedere dag actief mag zijn.

2 jaar geleden zijn wij naar Kroatië geweest naar de Plitvice meren. Wij stonden om 7 uur bij de ingang om te mogen genieten van al het schoon (& geen last te hebben van toeristen :+) en wandelden dan tot 3 uur. 3 dagen in het park en 3 dagen een hike gedaan buiten het ‘bekendste’ deel. Dat was echt geweldig! Ook hebben we een dagtocht met de kayak gedaan.
Afgelopen jaar zijn we wat meer op luiervakantie geweest in Italië en we vonden vooral de mountainbikerit van 80 km die bijna een dag duurde het leukst!
Daarom zijn we dit jaar ook weer op zoek naar iets.

Wat zoek ik?
- vakantie van 7-10 dagen
- iedere dag lange activiteiten
- geen georganiseerde reis, ik bepaal graag wat ik zelf doe :+
- op acceptabele rij-/vlieg-/vaarafstand van Nederland (+/- max 12 uur)
- niet idioot duur (max €1000 p/p)
- niet erg warm, anders worden activiteiten lastig
- activiteiten vanuit een plek of activiteiten vanuit 2 plekken (als een soort van doorreis)

Ik ben op zoek naar tips voor landen + plaatsen waar ik zoiets vind.
Mijn vakantie in Kroatië heb ik destijds op een blog gevonden en dat was echt geweldig. Wie heeft de tip voor ons?

Merci!

Lukasje

Re: Wandelvakantie 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 00:05

Ik deed vroeger wel eens een fietsvakantie waarbij de bagage nagebracht werd. Heerlijk vond ik dat!! Je bepaalt zelf wanneer je ‘s ochtends vertrekt, hoe vaak je stopt, waar je luncht ... De enige opdracht is het volgende hotel bereiken waar je bagage staat. Daar lekker wat verkoelen aan het zwembad, even rusten, zalig douchen en hoppa, beentjes onder tafel voor het diner.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 00:10

Ik zou lekker naar Thailand gaan. Je hebt een vliegticket voor iets boven de €600 pp en qua hotels kan je het zo gek maken als je wil. Van een paar euro tot aan Europese prijzen. Je kunt daar geweldige trektochten maken door de jungle, maar ook allerlei andere activiteiten. Je hoeft echt niet per se een hotel te boeken van tevoren maar je kunt gewoon zelf rondtrekken (ik kijk dan bijv op booking.com wat er in die omgeving zit en dan boek ik iets wat me aanstaat en ga ik er daarna gelijk of de volgende dag naartoe)

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 00:13

In mijn gedachten komt gelijk Oostenrijk omhoog en nog een optie is Slovenië.
Allebei prachtig voor actieve vakanties

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 00:26

Binnen Europa is Corsica mijn favoriete speeltuin. Eindeloze wandelingen, bergen en als je het zat bent dan ga je naar het strand.

Je bent er met een dag autorijden (al doen wij het liever rustig in twee dagen) en je qua accomodatie heb je meerdere opties. Veel stadjes hebben wel een hotel, maar je vind ook campingplekken voor 8 euro (auto, megatent en 2 personen). Je hebt wen roterboekje met wandelingen. 3 jaar later zijn we nog niet op de helft!

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:35

Pascalle90 schreef:
Ik zou lekker naar Thailand gaan. Je hebt een vliegticket voor iets boven de €600 pp en qua hotels kan je het zo gek maken als je wil. Van een paar euro tot aan Europese prijzen. Je kunt daar geweldige trektochten maken door de jungle, maar ook allerlei andere activiteiten. Je hoeft echt niet per se een hotel te boeken van tevoren maar je kunt gewoon zelf rondtrekken (ik kijk dan bijv op booking.com wat er in die omgeving zit en dan boek ik iets wat me aanstaat en ga ik er daarna gelijk of de volgende dag naartoe)

Thailand is wel érg warm om echt een actieve vakantie te hebben. Ik ben zelf grote fan van de actieve vakanties, maar in Thailand heb ik de hikes van meerdere uren toch aan mij laten voorbij gaan.

Mijn aanrader is Slovenië. Wij gaan dit jaar voor de tweede keer, specifieke wandelvakantie. Regio van het triglav national park is geweldig mooi. Met een goeie conditie en uitrusting kan je de triglav zelf ook doen, machtig mooi. Verder zijn er gewoon heel veel prachtige meren in de buurt (bohinj, zelenici, jasna, Lago Di fusine), en rivieren die zich perfect lenen voor outdoor sporten (soca rivier).

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 14:24

Heel erg bedankt voor jullie reacties!

Lukasje schreef:
Ik deed vroeger wel eens een fietsvakantie waarbij de bagage nagebracht werd. Heerlijk vond ik dat!! Je bepaalt zelf wanneer je ‘s ochtends vertrekt, hoe vaak je stopt, waar je luncht ... De enige opdracht is het volgende hotel bereiken waar je bagage staat. Daar lekker wat verkoelen aan het zwembad, even rusten, zalig douchen en hoppa, beentjes onder tafel voor het diner.

Dit klinkt wel heel relaxed inderdaad! Ik had al even gekeken voor zoiets om te wandelen maar dat wordt wel heel erg duur :)

Pascalle90 schreef:

Ik vind het een leuke tip voor de verre reiziger. Mijn verste reis was naar het zuiden van Kroatië en dat vond ik echt al heel ver :') Ik blijf denk ik liever in mijn veilige Europa haha.

Ineke2 schreef:
In mijn gedachten komt gelijk Oostenrijk omhoog en nog een optie is Slovenië.
Allebei prachtig voor actieve vakanties

Precies de 2, samen met Schotland waar ik ook aan zat te denken!

maaikemuis schreef:
Binnen Europa is Corsica mijn favoriete speeltuin. Eindeloze wandelingen, bergen en als je het zat bent dan ga je naar het strand.

Je bent er met een dag autorijden (al doen wij het liever rustig in twee dagen) en je qua accomodatie heb je meerdere opties. Veel stadjes hebben wel een hotel, maar je vind ook campingplekken voor 8 euro (auto, megatent en 2 personen). Je hebt wen roterboekje met wandelingen. 3 jaar later zijn we nog niet op de helft!

Klinkt als een erg leuke vakantie! Maar is het daar niet heeeel warm gedurende augustus?

Florenc schreef:
Pascalle90 schreef:

Thailand is wel érg warm om echt een actieve vakantie te hebben. Ik ben zelf grote fan van de actieve vakanties, maar in Thailand heb ik de hikes van meerdere uren toch aan mij laten voorbij gaan.

Mijn aanrader is Slovenië. Wij gaan dit jaar voor de tweede keer, specifieke wandelvakantie. Regio van het triglav national park is geweldig mooi. Met een goeie conditie en uitrusting kan je de triglav zelf ook doen, machtig mooi. Verder zijn er gewoon heel veel prachtige meren in de buurt (bohinj, zelenici, jasna, Lago Di fusine), en rivieren die zich perfect lenen voor outdoor sporten (soca rivier).

Bedankt voor alle namen! Daar kan ik wat mee! Slovenië trekt mij ook enorm!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:46

maaikemuis schreef:

Klinkt als een erg leuke vakantie! Maar is het daar niet heeeel warm gedurende augustus?

[[/quote]

Ik was in juli en vond het erg meevallen zolang je vroeg begint met lopen. Meestal begonnen wij met zonsopgang en dan zaten we rond het middaguur al aardig op doorwaaihoogte. Bovenop de berg heb ik tot op heden altijd een fleecejasje aan moeten trekken.

Dit jaar gaan we in juni en dan ligt er nog sneeuw op de bergen.

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 15:01

Binnen Europa zou ik Oostenrijk of Slovenië aanraden! In beide landen hebben wij huttentochten gewandeld, echt super wandelvakanties waren dat!

Of de Pyreneeën, maar daar zijn de bemande hutten wat schaarser. Deze zomer hebben wij een deel van de GR11 (trans pyreneeën wandeltocht van 800km lang, als je hem helemaal uitloopt) gelopen. Super leuk! Maar dan is een tent, matje, slaapzak e.d in je rugzak wel bijna noodzakelijk. Als je van bemande hut naar hut loopt heb je kan om echt verschrikkelijk lange dagen te moeten lopen.
Wat ook heel rustig wandelen was waren de vogezen in frankrijk! In zowel de lage als hoe Vogezen hebben wij een week heel leuk rondgewandeld. :j

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 15:03

Ierland is ook zeker een aanrader! Meerdere nationale parken, de westkust (Wild Atlantic Way) en de noordkust (Causeway) zijn erg mooi. In het zuiden heb je het Killarny national park met vele prachtige uitzichten. Het noorden is minder toeristisch (Galway-Donegal) en een stuk ruiger. Je kan ook MTB'en en paardrijden op sommige plekken.

Ook vind ik Noorwegen helemaal geweldig! Zo ruig en absoluut niet toeristisch. Als je allemaal eten achterin de auto meeneemt, hoeft Noorwegen helemaal niet duur te zijn. Afgelopen zomer 2 weken Noorwegen voor 600 pp. We hadden wel de tent mee (wildkamperen is gratis ;)

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 15:37

En anders Schotland? Er zijn diverse mogelijkheden voor wandeltochten door de bergen, maar ook langs de Muur van Hadrianus (staat nog op mijn lijstje :o).

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 16:08

De West Highland Way of Great Glen Way in Schotland!! Prachtige lange wandelingen in etappes van 4-7 uur per dag met onderweg leuke hostels en B&B's (of wildkamperen), en de meest geweldige uitzichten. Ik ga ze deze zomer ook doen :D Allebei rond een week lang, als je elke dag wandelt. Maar je kan ook de eerste etappes overslaan.
https://www.walkhighlands.co.uk/west-highland-way.shtml
https://www.walkhighlands.co.uk/great-glen-way.shtml

Als je niet van de trektochten bent kun je bijvoorbeeld ook naar de Cairngorms en vanuit daar verschillende wandelingen doen, en andere leuke activiteiten. Schotland is in ieder geval heel leuk, en heel geschikt voor wat jij wil :j

Boktupload, dus geen topkwaliteit, maar een visueel overzicht Scotland's natuur :))
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 23:13

Montenegro! <3 *\o/*

Aan de kust kan het in de zomer behoorlijk warm zijn, maar in de bergen blijft het lekker!

Mongenegro heeft 5 nationale parken om ook te wandelen, met name Durmitor en Biogradska Gora vond ik geweldig! In biogradska Gora kan je ook kayaks en Mountain Bikes huren.

Als je het niet erg vind om wat verder te rijden, dan is Prokletije ook geweldig!

Raften kan gedaan worden door de Tara Canyon (de 1na diepste canyon ter wereld!)
En een lange kayak tocht kan door het nationale park Skadar Lake dat grenst aan Albanië! <3

Mocht je toch wat cultuur willen snuiven, ga dan naar Kotor! Hier zou je eventueel nog de stadsmuren kunnen beklimmen! (ongeveer 3 kwartier omhoog maar het uitzicht is prachtig!)

Verder is Montenegro erg goedkoop als je de lokale restaurantjes opzoekt. Ik zou alleen wel een auto aanraden.

Vliegen op Montenegro kan soms best prijzig zijn, dus mocht je de reis los boeken, vlieg dan eventueel op Dubrovnik. Vanuit Dubrovnik gaat er een bus naar oa Budva. Dit kost dacht ik €20pp.

Laat het maar weten als je nog vragen heb, ik heb een halfjaar in dit prachtige land mogen wonen! <3