Milieu sticker duitsland

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KimD

Berichten: 20417
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 17:22

Lynn_Nikita schreef:
Heb je trouwens all weather banden of zomerbanden? all weather mag namelijk ook


Ook alleen maar met bepaalde eisen. Dat is de reden dat wij onze all weather gekocht hebben in Duitsland.


Roosje01 schreef:
Op awnb staat alleen verplicht bij winterse omstandigheden sneeuw en ijzel. En ga nu niet ff €200 dokken voor nieuwe banden voor 1dagje duitsland.


Zolang je maar zorgt dat je geen ongeluk maakt! Anders ben je hoe dan ook de pineut.

Of als ze je aanhouden, dan willen ze er ook nog wel eens een leuke discussie van maken.

Roosje01

Berichten: 10725
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Milieu sticker duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-18 17:31

Was ik niet van plan := ben een vrij nette rijder en heb al vaker in duitsland gereden dus weet wel hoe het daar gaat.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Re: Milieu sticker duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 19:22

Helaas is dat niet zo. Het word kouder vanaf morgen en ze kunnen er hier erg moeilijk overdoen. Een ongeluk hoef je niet zelf te veroorzaken. Hoe dan ook ben je de pineut zonder. 4 seizoenen mag ook. Ik zou me daar drukkrr ommaken dan de umweltplakete.

KimD

Berichten: 20417
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 19:29

Wilawander schreef:
Helaas is dat niet zo. Het word kouder vanaf morgen en ze kunnen er hier erg moeilijk overdoen. Een ongeluk hoef je niet zelf te veroorzaken. Hoe dan ook ben je de pineut zonder. 4 seizoenen mag ook. Ik zou me daar drukkrr ommaken dan de umweltplakete.


Ik persoonlijk ook...

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 22:51

Ik denk dat het wel meevalt. Het is namelijk zo dat zomerbanden niet perse verboden zijn en het zeker niet zo is dat als je aangehouden wordt, je direct een boete en punten op zak hebt (tenzij er sneeuw ligt, dan heb je een uitdaging).

Op https://www.bussgeldkatalog.org/winterr ... h_verboten staat:

Die Winterreifenpflicht in der StVO (Straßenverkehrsordnung)
Seit 2010 hält die StVO präzisere Informationen zur Winterreifenpflicht in Deutschland bereit. Das Gesetz schreibt vor: Winterreifen, oder auch Reifen die der Richtlinie 92/23/EWG entsprechen, müssen genutzt werden, wenn „Glatteis, Schneeglätte, Schneematsch, Eis- oder Reifglätte“ vorherrscht (§ 2 Absatz 3a StVO). Dabei war es bis Ende 2017 noch ausreichend, dass Winterreifen mit M+S gekennzeichnet waren.

Seit Januar 2018 gilt: Neu hergestellte Winterreifen efüllen nur noch die Winterreifenpflicht, wenn diese das sogenannte Alpine-Symbol aufweisen können. Dieses zeigt sich als dreigezacktes Bergpiktogram mit einer Schneeflocke in der Mitte. Das zuvor ausreichende M+S-Zeichen erfüllt bei neu zum Verkauf stehenden Reifen nicht mehr die gesetzlichen Anforderungen. Es gibt jedoch eine Übergangsregelung bis zum 30. September 2024. Vor 2018 gekaufte Winterreifen mit M+S-Kennzeichnung erfüllen ebenfalls die Winterreifenpflicht, bis zu diesem Tag. Das soll die Verbraucher entlasten, die so nicht sofort Geld in neue Winterreifen stecken müssen.

Ze moeten dus gebruikt worden wanneer er sprake is van bepaalde weersomstandigheden en heeft dus niets met een bepaald tijdsbestek te maken (van oktober tot Pasen zoals hier veel gebruikt wordt).

Verder staat er ook nog:

Sind Sommerreifen grundsätzlich verboten?
Schnell entsteht der Eindruck, dass Sommerreifen im Winter grundsätzlich unter Strafe stehen. Hierbei muss jedoch genau differenziert werden. Jeder, der es vermeidet, bei winterlicher Witterung zu fahren, kann auch im tiefen Winter mit Sommerreifen unterwegs sein, ohne Bußgelder und Punkte befürchten zu müssen.

Gerade in Regionen, in denen das Winterwetter oft lau ausfällt, profitieren Autofahrer von dieser Regelung. Lassen Sie Ihr Auto im Winter dauerhaft stehen, oder besitzen beispielsweise einen Oldtimer, können Sie unter Umständen komplett auf Winterbereifung verzichten. Kommt es in einem lauen Winter dann doch zum plötzlichen Schneesturm, kann notfalls auch immer auch temporär auf öffentliche Verkehrsmittel umgestiegen werden.

Zolang je dus niet rijdt onder de bepaalde winterse weersomstandigheden, is er dus niets aan de hand.

Rijden zonder Umweltplakette in een gebied waar dit wel voorgeschreven is, kost je €80,- (als ze je aanhouden natuurlijk). En doordat je Nederlander bent, mag je ook direct aftikken als je aangehouden wordt.

Rijden zonder winterbanden terwijl er sneeuw en/of ijs ligt, kost je €60,- en een punt in Flensburg

En als we dan toch tips aan het geven zijn, een verbandtrommel, gevarendriehoek en van die veiligheidsvestjes zijn ook verplicht ;)
Laatst bijgewerkt door Siesjuh op 09-12-18 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 22:55

Dat is niet waar... ze controleren er best streng op. Wij wonen en aan de grens en iedereen weet hier in deze periode met zomerbanden niet naar duitsland.. Ook niet met normaal weer. Je krijgt gewoon een boete ook. Bovendien gaat het weer vriezen dus dan moet het zeker. Wij hebben de discussie ook wel eens gehad in Duitsland maar je krijgt gewoon een boete. Dachten ook even met 7 graden boodschappen te gaan doen. Beetje zelfde weer als nu. Dan dragen ze de regen/modder aan als reden voor winterbanden.

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 22:58

Yvank_ schreef:
Dat is niet waar... ze controleren er best streng op. Wij wonen en aan de grens en iedereen weet hier in deze periode met zomerbanden niet naar duitsland.. Ook niet met normaal weer. Je krijgt gewoon een boete ook. Bovendien gaat het weer vriezen dus dan moet het zeker.



Precies wij wonen al bijna 20 jaar in Duitsland en ook al is het niet 100% te verplichten als je in een ongeluk verwikkeld komt krijg je een verzekeringsprobleem. En het gaat de komende dagen koud worden.

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 23:00

Precies ja... ik woon er echt 5 minuten af maar denk er niet eens over om even boodschappen te gaan doen nu met de zomerbanden.. Je bent zo de sjaak. Helemaal in een stad. Ze lopen gewoon de parkeerplaatsen af te controleren.

Roosje01

Berichten: 10725
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Milieu sticker duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-18 23:04

Kan er nu niks meer aan veranderen is al geboekt en staat nergens dat het verplicht is zonder sneeuw kan niet ff paar 100 euro uit mijn mouw schudden voor stel winterbanden omdat ik 1 dagje wegga. Dus risico die ik moet lopen.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 23:05

Dan kun je dat aanvechten, want alleen als er winterse omstandigheden zijn, mogen ze beboeten. Ik woon vrijwel mijn hele leven al in Duitsland en ook hier is het vaak punt van discussie. Maar zomerbanden in de winter zijn niet verboden...tenzij de omstandigheden uit mijn vorige post van toepassing zijn.

Edit: Zoals ik zeg, voor dinsdag zijn er geen gekke dingen voorspeld, dus ik denk dat je weinig te vrezen hebt. Mits je wel even die milieusticker regelt natuurlijk ;)

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 23:07

Roosje01 schreef:
Kan er nu niks meer aan veranderen is al geboekt en staat nergens dat het verplicht is zonder sneeuw kan niet ff paar 100 euro uit mijn mouw schudden voor stel winterbanden omdat ik 1 dagje wegga. Dus risico die ik moet lopen.

Het gaat niet alleen om sneeuw.. ook vriezen etc en dan gaat het wel doen.

x_Jeanine_x

Berichten: 9087
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 23:08

Let wel op dat de winterbanden regels veranderd is mbt all weather banden en symbolen die er op moeten staan.
Dit staat ook op de anwb site en dit adviseer ik ook aan klanten in de winkel om er even goed naar te kijken. Ook je veiligheidshesjes, gevaren driehoek en eventueel verbandtrommel in de auto hebben :)

Winterbanden
Verplicht bij winterse omstandigheden - Als winterse omstandigheden dat vereisen, is het gebruik van winterbanden verplicht. Dit wettelijke voorschrift geldt ook voor Nederlandse auto's en campers. Voor motoren geldt de winterbandenplicht niet.
Winterse omstandigheden zijn ijzel, gladheid door sneeuw of sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming.
Winterbanden moeten zijn voorzien van een sneeuwvloksymbool, maar ook banden met alleen de aanduiding M+S die vóór 1 januari 2018 zijn gefabriceerd, worden als winterband beschouwd. Zie 'Nieuwe eisen sinds 1-1-2018' hieronder.
Winterbanden moeten wettelijk een profieldiepte hebben van ten minste 1,6 mm, maar een minimum van 4 mm wordt aangeraden.
Wanneer er winterbanden zijn gemonteerd, moet de bestuurder zich aan de voorgeschreven maximumsnelheid voor deze banden houden. Deze maximumsnelheid staat met een lettercode op de zijkant van de band vermeld. Als de maximumsnelheid van de winterbanden lager is dan die van de auto, moet op het dashboard binnen het blikveld van de bestuurder een sticker aangebracht worden met daarop de maximumsnelheid van de banden.
Winterbanden moeten op alle wielen worden gemonteerd, maar ze zijn niet verplicht voor aanhangers. Uit veiligheidsoverwegingen wordt echter aangeraden om bij winterse omstandigheden ook een aanhanger met winterbanden uit te rusten.
Let op: Als je bij winterse omstandigheden in een auto zonder winterbanden rijdt, riskeer je een boete, maar als je bovendien een verkeersopstopping veroorzaakt omdat de zomerbanden onvoldoende grip hebben op het wegdek, kan de boete hoger zijn. Als je bij winterse omstandigheden op zomerbanden rijdt en een ongeval veroorzaakt, kan het niet monteren van winterbanden worden gezien als grove nalatigheid.
Nieuwe eisen sinds 1-1-2018
Ben je van plan om nieuwe winterbanden te kopen, kies dan banden waar een sneeuwvloksymbool (bergpictogram met sneeuwvlok, ook wel alpinesymbool of 3PMSF genoemd) op staat. In Duitsland gelden banden die na 31 december 2017 worden gefabriceerd, namelijk alleen als winterbanden als er een sneeuwvloksymbool op staat. Dit symbool geeft aan dat de banden zijn getest en geschikt zijn bevonden voor gebruik bij winterse omstandigheden.
Als je winterbanden hebt waarop alleen een M+S-symbool staat, kun je die gewoon blijven gebruiken in Duitsland, als ze maar vóór 2018 zijn gefabriceerd. Pas na 30 september 2024 worden ook deze banden niet meer als winterbanden beschouwd.
De productiedatum van de band is af te lezen aan de DOT-code (DOT staat voor Department of Transportation) en staat op de zijkant van de band. De laatste vier cijfers van deze code geven aan in welke week en welk jaar de band is geproduceerd. De cijfers 3917 staan bijvoorbeeld voor week 39 in 2017.

https://www.anwb.nl/auto/themas/winterb ... -duitsland
Laatst bijgewerkt door x_Jeanine_x op 09-12-18 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 23:08

Siesjuh schreef:
Dan kun je dat aanvechten, want alleen als er winterse omstandigheden zijn, mogen ze beboeten. Ik woon vrijwel mijn hele leven al in Duitsland en ook hier is het vaak punt van discussie. Maar zomerbanden in de winter zijn niet verboden...tenzij de omstandigheden uit mijn vorige post van toepassing zijn.

Edit: Zoals ik zeg, voor dinsdag zijn er geen gekke dingen voorspeld, dus ik denk dat je weinig te vrezen hebt. Mits je wel even die milieusticker regelt natuurlijk ;)

Ze voorspellen toch wel snachts vriezen? Dat was hier destijds ook al een reden tot boeten want dat waren winterse omstandigheden want ze strooiden ook.

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Milieu sticker duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 23:11

GWK heb je hem idd direct, hebben wij toen ook gedaan toen we een dagje naar Aken gingen.

Hoe dat zit met winterbanden, geen idee.. Ik zie dat het 's nachts -1 is in Düsseldorf dinsdag, verder helemaal droog, dus kan me haast niet voorstellen dat het onder 'winterse omstandigheden' valt.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 23:13

Ik zie pas vanaf donderdag dat er weer nachtvorst voorspeld is in Düsseldorf, dus ik denk dat het meevalt. En vriezen wil niet zeggen dat het ook glad is. En strooien doen ze hier al heel snel, dus dat lijkt me ook geen graadmeter. En zoals ze zelf ook zegt, ze kan er nu niets meer aan doen.
Wij hebben om die reden dat het allemaal zo vaag is rondom weather banden, zo zit je nooit verkeerd ;)

Wilawander

Berichten: 15094
Geregistreerd: 12-03-06
Woonplaats: Enschede over de grens.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 23:26

Anne. schreef:
GWK heb je hem idd direct, hebben wij toen ook gedaan toen we een dagje naar Aken gingen.

Hoe dat zit met winterbanden, geen idee.. Ik zie dat het 's nachts -1 is in Düsseldorf dinsdag, verder helemaal droog, dus kan me haast niet voorstellen dat het onder 'winterse omstandigheden' valt.



Dat valt er onder :j

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Milieu sticker duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 23:43

"Winterse omstandigheden zijn ijzel, gladheid door sneeuw of sneeuwmodder en gladheid door ijs- of rijpvorming."

Tenzij het die ochtend gigantisch mistig is, zal er bij -1 geen van bovenstaande omstandigheden plaatsvinden. Bovendien lijkt het me ook niet dat TS in het holst van de nacht naar Düsseldorf rijdt, dus tegen de tijd dat ze in de auto zit, is de temperatuur vast weer boven het vriespunt.

Een boete voor het rijden zonder winterbanden bedraagt volgens All-Secur €60. In het ergste geval ben je met zijn drietjes dan p.p. €20 kwijt (mits in overeenstemming natuurlijk). Ik zou lekker het risico nemen ;)

Roosje01

Berichten: 10725
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-18 04:34

Siesjuh schreef:
Dan kun je dat aanvechten, want alleen als er winterse omstandigheden zijn, mogen ze beboeten. Ik woon vrijwel mijn hele leven al in Duitsland en ook hier is het vaak punt van discussie. Maar zomerbanden in de winter zijn niet verboden...tenzij de omstandigheden uit mijn vorige post van toepassing zijn.

Edit: Zoals ik zeg, voor dinsdag zijn er geen gekke dingen voorspeld, dus ik denk dat je weinig te vrezen hebt. Mits je wel even die milieusticker regelt natuurlijk ;)


Dank je sticker word morgen geregeld

We komen voor 9uur in de avond aan en vertrekken de andere dag rond 8uur savonds of misschien al eerder richting de grens om daar nog wat boodschappen in te slaan. Dus dan moet ik veilig zijn en €60 is goedkoper dan set winterbanden met velgen.

Ik zou het op prijs stellen als jullie de winterbanden discussie willen laten mijn vraag ging over waar ik snel een millieu sticker kon krijgen.

Anoniem

Re: Milieu sticker duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 09:09

Hoe is het gegaan?

Roosje01

Berichten: 10725
Geregistreerd: 26-02-11
Woonplaats: zuid-holland

Re: Milieu sticker duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-18 13:54

Ja was super gezellig! Geen last van regen of wat dan ook gehad was prima weer 8 graden met zon. Dus geen probleem met zomerbanden. Al rijden ze daar wel als gekken :+ in de stad zelf dan,ze steken gewoon over rijden overal fietsen zelfs midden op de weg. Dus dat was wel ff goed opletten en rustig rijden. Gelukkig niet heel druk vanwege door de weekse dag. Dus ja geslaagt stedentripje +:)+ . Hadde soort family kaart ofzo voor het ov €14 mochten we met zijn 3en heel de dag overal mee reizen binnen de stad. Gekocht bij toeristen informatie.

Siesjuh
Berichten: 1684
Geregistreerd: 06-07-11

Re: Milieu sticker duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 13:59

:')
Goed dat jullie het overleefd hebben en naar je zin gehad hebben!

Anoniem

Re: Milieu sticker duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-18 16:05

+:)+ mooi zo!