Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dorine92
Berichten: 5357
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:12

Ik ben dus momenteel in Zuid Afrika. De eerste week was meer dan geweldig. Daarover later meer.
Helaas is het nu vreselijk weer. Ik zit in Bergville en ik zou morgen naar Underberg gaan, een volle dag paardrijden en daar slapen, de volgende dag een excursie doen naar de Sani Pass in Lesotho, dan weer in Underberg slapen en dan daarna naar Lesotho rijden en 6 dagen paardrijden daar.
Echter vanwege het weer ga ik het compleet omgooien. Ik heb een aanbod gekregen van iemand om in haar huis in Plettenberg te mogen slapen. Daar is het wél mooi weer. Maar dan? Ik vertrek morgenochtend zodra het licht is en ik zal de hele dag aan het rijden zijn. Ik heb dit pas een uur geleden besloten en ik heb nog geen idee wat ik daar ga doen.
Heeft iemand ideeën? Wat kan ik doen vanuit daar? Heeft er iemand een leuk adres voor mooie paardenritten? Of een kennis die me mee op sleeptouw wil nemen te paard?
Of misschien zijn er andere leuke dingen te zien en te doen?
Ik ben benieuwd naar jullie tips

manzano

Berichten: 24014
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:25

Tsitsikamma NP bezoeken? Dat vond ik erg mooi gebied en niet ver vanuit Plet.

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:26

De gardenroute is prachtig, genoeg te doen daar! Als je in Plet bent, zeker ook Robberg Nature Reserve doen. Tsitsikamma is geweldig, kan je ook mooi tokkelen in de boomtoppen.

Nyaleti

Berichten: 6334
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 20:43

Wat balen zeg! Echt pech :(:)
Gelukkig heb je al een mooie eerste week gehad.

Hoe slecht is het daar? Lees vooral of Kruger en Mpumalanga. Is het bij jou ook al (bijna) aan het overstromen?


Weet je zeker dat je naar Plet toe wilt? Google maps geeft aan dat het 1150km is en 13 uur rijden .. dat is niet te doen in één dag.

Volgens mij zijn de laatste honderden kilometers ook door niemands-land en is het al donker als je daar rijdt. Zou dat echt afraden eerlijk gezegd.

En pak in iedergeval de route over Bloemfontein! De route langs de grens met Lesotho is mooi maar echt heel, heel slecht. Next level potholes (ja, ook voor Zuid Afrikaanse begrippen next level).

Persoonlijk zou ik kiezen om te stoppen in Cradock of Graaff-Reinet.
Alsnog 9 uur maar al beter haalbaar.

Cradock is volgens ook een locatie van de Baz bus, dus dan ook een prima plek om als Westerse toerist te stoppen.
Graaff-Reinet is ook prima om te overnachten.
Je hebt in de buurt van Graaff ook Valey of Desolation. Absoluut prachtig en zeker de moeite waard!

Plet is zeker een leuke plek. Misschien gaan er nog boten uit om dolfijnen te spotten (mits het weer daar goed is), het is sowieso een prachtig dorpje met een mooi natuur gebied.
Ik zou er dan idd ook voor kiezen om richting Tsitsikamma te gaan, prachtig!
Ik weet zeker dat er ritten georganiseerd worden in beide gebieden!

Je mag me PB sturen als je wilt, heb vanavond genoeg tijd om het een en ander met je mee te zoeken als je dat fijn vind :)

manzano

Berichten: 24014
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 21:18

Eens! Wij zijn van Plet naar Bloemfontein gereden. Dat was echt veel langer dan Google aan gaf. We kwamen echt veel later aan dan gepland. Het eerste stuk vanaf Plet (dus voor jou laatste stuk) is echt middle of nowhere met slingerweggetjes. Dat moet je echt niet willen in het donker.

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 21:31

Oh daar had ik overheen gelezen. Ja zo'n stuk in 1 dag is echt niet te doen. Daar moet je gewoon tijd voor nemen en onderweg stoppen. Als je dat in het donker wil doen is dat echt vragen om problemen.

Nyaleti

Berichten: 6334
Geregistreerd: 05-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 21:40

Google maps is zo onbetrouwbaar daar :+ een stuk van 5,5uur via Maps hebben wij 9 uur over gedaan.. maar onze auto was ook echt niet gemaakt voor potholes dus moesten alle kleintjes ook echt met alle macht ontwijken.

Zo Manzano, dat stukje boven Plet inderdaad! :o dat ziet er heel pittig uit. Het is daar toch gewoon vlak joh? Klopt het dat dat een heel stuk niemandsland is?

Dorine, met wat zoeken kom ik uit op Gariepsdam. Is 7 uur rijden vanaf Bergville. Booking geeft daar best wat opties (een beetje mijn indicatie dat het er oké is om te overnachten)! Verder niks maar wel een bed en veilig op de weg. De weg van Bergville naar Bloemfontein is netjes en daar kun je goed doorrijden.

Vanaf Gariepsdam is Plet weer een uur of 7, maar dat zal dus veel en veel langer zijn als je die weg ziet :=

Maar is het de moeite waard om alles om te gooien? Als je eenmaal in de Westkaap zit, kun je niet besluiten weer "eventjes" terug te rijden denk ik.
Geen idee wat ze verder voorspellen maar kun je het niet 2 dagen uit zitten? De weermeldingen die ik nu zie zijn tot morgen. Maar ik heb geen idee hoe jouw plannen verder zijn en hoe het in Lesotho is.

Dorine92
Berichten: 5357
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 22:18

manzano schreef:
Eens! Wij zijn van Plet naar Bloemfontein gereden. Dat was echt veel langer dan Google aan gaf. We kwamen echt veel later aan dan gepland. Het eerste stuk vanaf Plet (dus voor jou laatste stuk) is echt middle of nowhere met slingerweggetjes. Dat moet je echt niet willen in het donker.

Ik rij waarschijnlijk via George vanwege bovenstaande. Maar als ik het niet haal in 1 dag dan slaap ik gewoon ergens onderweg en rijd ik de volgende ochtend het laatste stukje. Ik vertrek om 05.00 uur

Dorine92
Berichten: 5357
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 22:23

Nyaleti schreef:
Wat balen zeg! Echt pech :(:)
Gelukkig heb je al een mooie eerste week gehad.

Hoe slecht is het daar? Lees vooral of Kruger en Mpumalanga. Is het bij jou ook al (bijna) aan het overstromen?


Weet je zeker dat je naar Plet toe wilt? Google maps geeft aan dat het 1150km is en 13 uur rijden .. dat is niet te doen in één dag.

Volgens mij zijn de laatste honderden kilometers ook door niemands-land en is het al donker als je daar rijdt. Zou dat echt afraden eerlijk gezegd.

En pak in iedergeval de route over Bloemfontein! De route langs de grens met Lesotho is mooi maar echt heel, heel slecht. Next level potholes (ja, ook voor Zuid Afrikaanse begrippen next level).

Persoonlijk zou ik kiezen om te stoppen in Cradock of Graaff-Reinet.
Alsnog 9 uur maar al beter haalbaar.

Cradock is volgens ook een locatie van de Baz bus, dus dan ook een prima plek om als Westerse toerist te stoppen.
Graaff-Reinet is ook prima om te overnachten.
Je hebt in de buurt van Graaff ook Valey of Desolation. Absoluut prachtig en zeker de moeite waard!

Plet is zeker een leuke plek. Misschien gaan er nog boten uit om dolfijnen te spotten (mits het weer daar goed is), het is sowieso een prachtig dorpje met een mooi natuur gebied.
Ik zou er dan idd ook voor kiezen om richting Tsitsikamma te gaan, prachtig!
Ik weet zeker dat er ritten georganiseerd worden in beide gebieden!

Je mag me PB sturen als je wilt, heb vanavond genoeg tijd om het een en ander met je mee te zoeken als je dat fijn vind :)

Het is echt slecht. Hele dag regen en 's nachts zelfs keiharde regen. Alles zit al buiten de oevers en vanmiddag stonden de bruggen al bijna onder water. De voorspellingen geven niet aan dat het beter wordt.

Ik ga niet rijden in het donker hoor, dan stop ik ergens.

Ik ga zeker kijken voor Tsitsikamma omdat iedereen dat hier zegt. Het weer in Plettenberg is mooi. Zonnig en warm, dus daar kan ik wel veel doen hopelijk.

Zou super zijn als je een beetje wilt meekijken, ook voor een mooie plek om te paardrijden. Ik stuur je een pb

manzano

Berichten: 24014
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 22:25

Het gedeelte bij De Vlugt is prachtig. Is de Prince Alberts Pass (veel foto's te vinden als je googled), maar doorrijden doe je daar echt niet en dat soort wegen zou ik niet in donker willen rijden (als.je dat überhaupt moet willen). Sommige stukken gaan echt langs diepe ravijnen.

Edit; als je van mooie (onverhard) routes houdt kan het misschien de moeite waard zijn om sowieso in Graaf Reinet te overnachten. Kan je overdag erna de Albert Pass doen ipv over George.

Dorine92
Berichten: 5357
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 22:30

Nyaleti schreef:
Google maps is zo onbetrouwbaar daar :+ een stuk van 5,5uur via Maps hebben wij 9 uur over gedaan.. maar onze auto was ook echt niet gemaakt voor potholes dus moesten alle kleintjes ook echt met alle macht ontwijken.

Zo Manzano, dat stukje boven Plet inderdaad! :o dat ziet er heel pittig uit. Het is daar toch gewoon vlak joh? Klopt het dat dat een heel stuk niemandsland is?

Dorine, met wat zoeken kom ik uit op Gariepsdam. Is 7 uur rijden vanaf Bergville. Booking geeft daar best wat opties (een beetje mijn indicatie dat het er oké is om te overnachten)! Verder niks maar wel een bed en veilig op de weg. De weg van Bergville naar Bloemfontein is netjes en daar kun je goed doorrijden.

Vanaf Gariepsdam is Plet weer een uur of 7, maar dat zal dus veel en veel langer zijn als je die weg ziet :=

Maar is het de moeite waard om alles om te gooien? Als je eenmaal in de Westkaap zit, kun je niet besluiten weer "eventjes" terug te rijden denk ik.
Geen idee wat ze verder voorspellen maar kun je het niet 2 dagen uit zitten? De weermeldingen die ik nu zie zijn tot morgen. Maar ik heb geen idee hoe jouw plannen verder zijn en hoe het in Lesotho is.

De afgelopen dagen waren echt non stop regen en ik zou dus morgen naar Underberg maar die rit wordt gecancelled. Over Lesotho zeggen ze daar dat ik weinig zicht zal hebben de komende dagen. Evt maandag een mooie dag maar daarna is het maar de vraag wat het weer zal gaan doen. Eigenlijk zegt iedereen dat waarschijnlijk mn hele vakantie in het water zal vallen. Dus ja... als je dan een aanbod krijgt om gratis in iemands huis in Plettenberg te mogen... waar het mooi weer is.. ja dan denk ik, ik kom wel een keer terug voor Lesotho als het deze vakantie niet meer lukt. En evt kan het misschien op de terugweg naar Johannesburg nog. Als het weer later beter wordt kan ik altijd nog vanuit Plettenberg naar bijvoorbeeld Malealea

De route naar Plettenberg wordt in ieder geval
bergville
harrismith
Bethlehem
Bloemfontein
Colesberg
graaff reinet
willowmore
En dan dus waarschijnlijk via George, tenzij ik dat stuk de volgende ochtend ga doen, dan kan ik evt wel rechtstreeks gaan over die slingerweg

Dorine92
Berichten: 5357
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 22:32

manzano schreef:
Het gedeelte bij De Vlugt is prachtig. Is de Prince Alberts Pass (veel foto's te vinden als je googled), maar doorrijden doe je daar echt niet en dat soort wegen zou ik niet in donker willen rijden (als.je dat überhaupt moet willen). Sommige stukken gaan echt langs diepe ravijnen.

Edit; als je van mooie (onverhard) routes houdt kan het misschien de moeite waard zijn om sowieso in Graaf Reinet te overnachten. Kan je overdag erna de Albert Pass doen ipv over George.

Ja dit is misschien wel een goed idee want ik ben gek op bergen. Ik zal eens even overleggen met de locals hier ook

manzano

Berichten: 24014
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 22:45

Ja ik vond het wel de moeite waard! Maar geloof dat we toen over Plet naar Bloemfontein 12 uur hebben gereden. Jij zit nog stuk verder natuurlijk.

Nyaleti

Berichten: 6334
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 22:58

Even terug gekeken naar hoe je planning was: Ben maar blij dat je net weg bent uit Kruger omgeving! Nelspruit en White River zijn nu ook aan het verzuipen, bruggen zijn ingestort, wegen zijn weg.
Zag dat er ergens in Kruger 300mm was gevallen in 24u tijd, bizar.

Jammer dat je reis letterlijk in het water valt. Even omschakelen en hopelijk kun je in Plet weer genieten van het prachtige land. Het is daar weer heel anders dan al het andere wat je al hebt gezien :D
Ben erg benieuwd hoe het je bevalt (ook het autorijden etc alleen) en hopelijk heb je binnenkort tijd om ons een leuke update te geven!

Plet red je echt niet in een dag, dus ik raad je aan om uiterlijk op Graaff Reinet te komen. Misschien makkelijk om van te voren al wat informatie op te slaan van hotels, dan kun je die in iedergeval bereiken ondanks trage verbinding.

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-23 23:00

Hoe lang blijf je in Plett? Helaas is het de laatste 1, 2 weken best wisselvallig (ik zit bij Gansbaai), ook in Plett geven ze aankomende week veel regen aan. https://www.yr.no/en/forecast/daily-tab ... berg%20Bay

Plettenbergbay is een van de mooiste plekjes die ik ooit gezien heb!

Dorine92
Berichten: 5357
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 09:06

Nyaleti schreef:
Even terug gekeken naar hoe je planning was: Ben maar blij dat je net weg bent uit Kruger omgeving! Nelspruit en White River zijn nu ook aan het verzuipen, bruggen zijn ingestort, wegen zijn weg.
Zag dat er ergens in Kruger 300mm was gevallen in 24u tijd, bizar.

Jammer dat je reis letterlijk in het water valt. Even omschakelen en hopelijk kun je in Plet weer genieten van het prachtige land. Het is daar weer heel anders dan al het andere wat je al hebt gezien :D
Ben erg benieuwd hoe het je bevalt (ook het autorijden etc alleen) en hopelijk heb je binnenkort tijd om ons een leuke update te geven!

Plet red je echt niet in een dag, dus ik raad je aan om uiterlijk op Graaff Reinet te komen. Misschien makkelijk om van te voren al wat informatie op te slaan van hotels, dan kun je die in iedergeval bereiken ondanks trage verbinding.

Oh oeps ik heb het antwoord per ongeluk via pb gedaan. Maar tot nu toe gaat het dus nog heel voorspoedig. Heb per uur 7 minuten ingelopen op google maps, wat ik nu weer kwijtraak aan het tanken, maar dan alsnog lig ik voorlopig prima op schema. We gaan het meemaken en eind van de middag beslis ik wat ik ga doen. Er is momenteel toch overal plek om te slapen

Dorine92
Berichten: 5357
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-23 09:07

laughterline schreef:
Hoe lang blijf je in Plett? Helaas is het de laatste 1, 2 weken best wisselvallig (ik zit bij Gansbaai), ook in Plett geven ze aankomende week veel regen aan. https://www.yr.no/en/forecast/daily-tab ... berg%20Bay

Plettenbergbay is een van de mooiste plekjes die ik ooit gezien heb!

Ik weet nog niet hoe lang ik blijf. Dit was een last minute decision

Dorine92
Berichten: 5357
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 10:05

laughterline schreef:
Plettenbergbay is een van de mooiste plekjes die ik ooit gezien heb!

Het kan zijn dat het aan mij ligt maar ik vind het hier tot nu toe helemaal niet zo mooi. Ik zie vooral een poepiechique buurt maar verder ..
Het is alleen wel zo dat mijn wifi het dus niet meer doet, dus ik heb nog niet kunnen uitzoeken waar ik heen wil enzo. GODZIJDANK had ik voor vertrek uit Bergville de google maps kaarten van deze omgeving offline gedownload, anders was ik zonder data en navigatie in de bergen zwaar f***ed geweest.
Ben vanochtend naar een paardenstal gereden (ik dacht dan is het sowieso goed volk) en ik zit nu op hun wifi om te kijken wat ik vandaag ga doen.
Morgen ga ik naar Europcar in Plettenberg Bay en hopelijk hebben ze een hele goede verklaring voor waarom mijn mifi router het niet meer doet. Idioten!!! Dit was precies wat ik dus wilde voorkomen. Zonder internet komen te zitten en niks kunnen. Mocht van iemand even bellen en die vrouw aan de telefoon was compleet achterlijk. Ze bleef maar zeggen je hebt 1 GB per dag (is me nooit verteld maargoed). Dus ik vroeg gaat dat elke dan opnieuw in? Zei ze ja. Dus ik zei nou dan is er wat mis want ik had gister geen internet en vandaag ook niet. Zegt ze gewoon opnieuw: je hebt 1 GB per dag. Dus ik zeg ja dan had ik vandaag toch weer internet moeten hebben? Zegt ze weer je hebt 1 GB per dag. Heb je niks aan zo iemand.
Maargoed ik kan dus niks. Ik ga nu op de wifi van de stallen opzoeken wat ik ga doen vandaag. En dan hopelijk is morgen mn internet gefixt
Het is hier wel prachtig weer. En google maps was trouwens 100% accuraat over de tijd die nodig was. Ik was om half 2 al in Graaff Reinet en ben maar 30 minuten later aangekomen in Plettenberg Bay dan wat google maps in de ochtend zei, en ik ben 2 keer gestopt om te tanken (jullie weten hoe lang dat duurt in Zuid-Afrika) en ben ook nog meerdere keren gestopt om fotos te maken. Heb de route door de bergen genomen want ik had tijd zat. Was vet mooi en ik vond de weg helemaal niet zo slecht. Toen ik aankwam was het nog super zonnig. Dus het kon prima in 1 dag :D

manzano

Berichten: 24014
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 11:08

Fijn dat het gelukt is en dat ze de weg kennelijk hebben opgeknapt de afgelopen jaren.

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 13:10

Als je naar Robberg gaat in Plet, dan denk ik dat je mening over Plet snel veranderd :j

laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 13:11

Lekker gaan wandelen op Robberg nature reserve, dat moet je wel mooi vinden :) Veel plezier!
Balen van de internet problemen, je kunt ook een 30 dagen internet bundle kopen in de winkel en uploaden, google maps verbruikt niet zo veel.

Nyaleti

Berichten: 6334
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 15:40

No way, heb je gewoon Plet gehaald? _O- Hoe hard rijdt jij? :+
Kan ik daar dan ook uit opmaken dat de wegen daar goed zijn?

Plet is volgens mij wel voor de rijken ja dus even wat anders dan wat je gewend bent, maar de kust is prachtig!

Jammer van je Internet. Zeker op zo'n dag als gisteren geeft dat wel wat stress. Waarom wilde je ook alweer niet voor een simkaartje gaan? Dat is lekker goedkoop daar en dus handig om als back up te hebben. Voor een simkaartje zelf moet je denk ik wel een Vodacom / MTN winkel in. Rest kun je overal, supermarkten, Crazy store, benzinepompen, opwaarderen.

Hopelijk gaat de rest van je reis voorspoedig en kun je weer ontspannen en genieten :)

manzano

Berichten: 24014
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 16:36

Weet wel dat ze groot deel van de weg naar Bloemfontein hebben aangepakt aantal jaar terug. Daardoor hadden wij ook veel vertraging bedenk ik me nu haha.

Iriscope

Berichten: 8606
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-23 16:47

Sim kaartje is alleen niet meer zo makkelijk te krijgen buiten het vliegveld om, omdat het allemaal geregistreerd moet worden sinds RICA, maar hoe dat precies zit moet je in de winkel navragen. Normaal moet je daar een bewijs van adres voor hebben.

Dorine92
Berichten: 5357
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-23 17:32

Iriscope schreef:
Als je naar Robberg gaat in Plet, dan denk ik dat je mening over Plet snel veranderd :j

Klopt het was geweldig! Ben gister naar Nature's Valley geweest en daar ook de trail gelopen. Vandaag Robberg gedaan. Wil misschien van de week nog paardrijden hier in de buurt. Heb al een ritje gemaakt en de jongen van stal is vandaag met me meegeweest naar Robberg.
Nog andere leuke ideeën om te doen hier?