Wat is dat toch met Afrika?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
laughterline

Berichten: 4977
Geregistreerd: 05-10-13
Woonplaats: Gansbaai, Zuid-Afrika

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 12:05

Wauw prachtig zeg!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-22 07:10


germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 14:59

Ik heb mijn zinnen gezet op 4 dagen safari. Misschien zelfs wel 5, want wil die big 5 zien. Vraag ik op facebook om advies, krijg ik als reactie: 2 dagen safari is meer dan genoeg, dan heb je alles wel gezien en daarna wordt het saai. Aaaahhh. En hier lees ik dat het juist heel mooi is.
Ik denk dat ik dan toch ga voor 4 dagen. Korter lijkt me zonde als het toch leuk is. En dan hou je 2 extra dagen nog wel vol. Maar als je na 2 dagen het niet zat bent, dan krijg je volgens mij spijt dat je geen 4 gegaan bent.

Fleur_Laura

Berichten: 4363
Geregistreerd: 28-07-06
Woonplaats: Eindhoven

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 15:07

Wij hebben afgelopen zomervakantie 8 dagen safari gedaan en waren het liefst nog vaker gegaan!
Ik vind 2 dagen echt wel kort. Zolang je dieren leuk vindt om te zien, ga je jezelf die 4 dagen echt wel vermaken.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 15:25

Ook ik kan wel 3 weken achter elkaar in de bush verblijven maar het hangt ervan af wat voor type je bent. Wil je de dieren zien, even een foto maken en door, dan ben je er na 2 dagen klaar mee.
Wil je 1 zijn met de natuur, genieten van bomen, planten, het vrij zijn in de natuur en het gedrag van alle dieren bekijken plus genieten van alle dieren, dan kan het nooit genoeg zijn.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-22 15:37

Het scheelt bij mij ook veel of ik zelf rijd of niet en indien niet, hoe de chauffeur rijd. Enkel jagen op big 5 ben ik na twee dagen ook zat. Combi van groter/uitzonderlijker sightings zoeken met gewoon lekker cruisen en ook stoppen voor kleine interacties vind ik dan ideaal. Meestal kun je dit met je chauffeur goed afstemmen.
Zelf rijden combineren met gegidste drives vind ik leukst maar dat kan daar niet denk ik.
De vorige reizen naar zuid Afrika (telkens een kleine maand) hadden allemaal 10-15 Safari dagen zo uit mijn hoofd.

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 08:25

poes schreef:
Het scheelt bij mij ook veel of ik zelf rijd of niet en indien niet, hoe de chauffeur rijd. Enkel jagen op big 5 ben ik na twee dagen ook zat. Combi van groter/uitzonderlijker sightings zoeken met gewoon lekker cruisen en ook stoppen voor kleine interacties vind ik dan ideaal. Meestal kun je dit met je chauffeur goed afstemmen.
Zelf rijden combineren met gegidste drives vind ik leukst maar dat kan daar niet denk ik.
De vorige reizen naar zuid Afrika (telkens een kleine maand) hadden allemaal 10-15 Safari dagen zo uit mijn hoofd.

Ik laat me rijden. Ik wil gewoon wat van het landschap zien, vogels vind ik ook mooi. En hoop natuurlijk ook de big 5 te zien. Maar alleen daar op jagen vind ik ook niet fijn, het is tenslotte ook vakantie.
Maar ik stelde de vraag over welke organisatie voor 4 dagen en er kwamen diverse reacties met 4 dagen is veel te lang, je zit 5-7 uur per dag in de auto en dat verveelt. Toen had ik zoiets van eh, ja, zo lang in de auto is toch om wat te zien? Maar ik ga dus wel even twijfelen.
Ik had zelfs al gevraagd of eventueel 5 dagen safari mogelijk was (en dan een extra park er bij), en dan lees je van mensen dat 2 dagen zat is. Veel mensen zeggen 2 dagen safari, dan een dag naar de watervallen rond Moshi of Arusha en nog een dag naar bergstammen of een koffiemakerij. Maar dat koffie maken vind ik zelf niet interessant en 100 dollar betalen om een waterval te zien (ok, ze zijn hoog, maar we hebben ook in Europa watervallen),vind ik ook wat gortig. Een dag extra safari kost 200-250, maar dan ga je weer op zoek naar beesten die je hier niet kunt zien. Van mijn werk kan ik wel 18 dagen weg. Het betekent wel weer een dag niet douchen en dus barbaars leven, maar ik heb me daar al op ingesteld eigenlijk.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 09:07

Voor wie niet genoeg kan krijgen van de bush, hier is de livestream naar Okaukeujo's waterhole, waar nu op DIT moment olifanten lopen <3

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 16:17

Hoewel ik geen diehard wildspotter ben zoals anderen hier, vind ik twee dagen ook echt veel te kort. Wij hebben in totaal 11 nachten in twee parken (Kruger en Gonarezhou) gezeten, en dus ook 11 dagen selfdrive safari gedaan. Dat had op zich ook wel iets korter gemogen, maar gezien de afstanden die we hebben afgelegd was dat nog niet eens zo simpel geweest. Het blijft wennen hoe veel tijd het kost om een relatief korte afstand te doen, zelfs als je alleen maar van A naar B wil rijden. Met name in Gonarezhou waren het echte bospaden met bijbehorende kuilen, rotsen, en rivierdoorsteken, supergave ervaring maar wel tijdrovend.

Qua big five, we hebben geen neushoorns gezien, de rest wel, maar om eerlijk te zijn vind ik dat allemaal niet zo belangrijk, juist de ervaring om in volslagen wildernis en helemaal alleen ergens te zijn (zie bv de foto van Chilojo cliffs met de olifanten) vond ik ongekend.

En ik heb een Pangolin gezien! Weliswaar alleen de achterste helft (hij stond op zijn achterpoten bij de berm te eten) en op een redelijke afstand, maar het was er onmiskenbaar een.

En voor Nyaleti, ik zou zeker nu proberen om naar Gonarezhou te gaan. De faciliteiten zijn basic maar alles is er, en nu is het er nog heel erg rustig. Wij zijn schat ik 10 auto's tegen gekomen in vijf dagen, en het is er prachtig. De dieren zijn met name in het zuiden wel duidelijk minder gewend aan auto's en toeristen, erg schuw en je moest goed opletten. Boven de Runde river zijn ze minder schuw, we hebben twee keer 's nachts leeuwen in de buurt van de tent gehad, een keer waren ze ook aan het jagen, helaas net op een plek waar we niets konden zien. Waar ben je verder benieuwd naar?


En het is een geweldige reis geweest, heerlijk om weer op pad te zijn!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 22:13

Godver lielle, ik ben jaloers op dat gat van de pangolin :D

Klinkt als een topreis zeg!

En ja afstanden zijn niet te onderschatten! Zelfs in kruger met asfaltwegen en het goede voornemen om nu echt gewoon naar het kamp te rijden voor een dutje gaat dat altijd mis bij ons :D

Neushoorns hebben wij zoveel gezien vorige reis, ook te voet, maar het blijft bijzonder. Ook altijd interessant om te leren over de dynamiek rond mensen die willen legaliseren, de privé houdt immers de populatie in stand maar kan er op legale manier blijkbaar amper aan verdienen. Moest ik wel even over nadenken. Ding is: dit moet lokaal door een eerlijk beleid gestuurd worden en niet door buitenlandse regeringen die er niets van weten… maar zo ver zijn we lang nog niet. En ondertussen vermindert hun aantal drastisch.


Afbeelding


Afbeelding

maj0

Berichten: 6590
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:25

Prachtige foto's

Kwa beleid denk ik dat er daar nog heel veel moet veranderen. Laten we hopen dat dat op tijd gebeurd voordat deze prachtige dieren er niet meer zijn.

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:28

Mooie foto's. Ik wil ook. :D
Maar goed, dat duurt nog even. Nog niet eens geboekt.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 11:41

we zijn maar meteen begonnen met volgend jaar te plannen :-) Idee is om weer op Jo'burg te vliegen en dan een 'rondje' botswana (kalahari, okavango, caprivi) en zimbabwe (vic falls, tbd) te doen. Tips? (afgezien van nu al boeken, want maar moet ik me dan maar bij neerleggen ;-) )

Legaliseren van neushoorn (handel?) heb ik niet gevolgd, ergens een bron om er meer over te lezen?

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 14:00

Beetje spam vanuit Masai Mara, we hebben zelfs een wildebeest crossing gezien over de Mara. Morgen naar Amboseli.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 14:32

oh wow!

maj0

Berichten: 6590
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Twente

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 15:22

Wauw wat ontzettend gaaf!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 16:55

Heel mooi!

Lielle: nee geen bron, komt uit de gesprekken met mensen daar. In eswatini lag er in het park wel wat documentatie over.
Ik vind het moeilijk om te weten wat we mogen geloven. Maar het is wel een feit dat we blijkbaar 0 impact hebben op de vraag naar neushoornhoorns. Legale verkoop zou de prijs waarschijnlijk doen kelderen en het voor stropers niet meer interessant maken. Ze hoeven immers niet dood, dat zien we nu al want in veel parken worden ze al om de twee jaar onthoornd. Waar die voorraad ligt is ook een mysterie.

Het is in en intriest de hele discussie maar misschien is legaliseren niet per sé de slechtste oplossing.

Vic falls: dollars meenemen en rekenen op Amerikaanse prijzen en lege winkels. Ik vond alles mooi maar zat in bots in een lodge en vond het wel saaie dagen. De game drives s morgens waren erg goed maar erna was er weinig te doen.
Maar met eigen vervoer zal dat heel anders zijn.

manzano

Berichten: 23935
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:31

Heerlijke foto's Sakura!

Ik kan echt dagen en dagen van zonsopgang tot zonsondergang rondrijden in de bush. Verveelt me geen seconde.
Na 4 weken wilde ik echt niet meer naar huis :=

germie

Berichten: 25946
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 20:52

manzano schreef:
Heerlijke foto's Sakura!

Ik kan echt dagen en dagen van zonsopgang tot zonsondergang rondrijden in de bush. Verveelt me geen seconde.
Na 4 weken wilde ik echt niet meer naar huis :=

Ik heb het nooit gedaan, maar er zijn dus ook mensen die het na 2 dagen zat zijn. Ik wil 4 of 5 dagen proberen volgend jaar. Het lijkt me wel mooi. Maar 2 dagen lijkt me weer heel kort.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 21:03

Das een goed idee germie :)

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 21:28

Ik moet helaas weer naar Etosha toe. Echt hoor, waarom komen al die mensen me toch steeds opzoeken en moet ik ze dan op sleeptouw nemen naar de bush. *\o/*

We vertrekken volgende week, hoop op mooie plaatjes :D

Sakura, geweldige foto's, wow! Maar wat een auto's daar zeg, hallelujah. Is het echt zoooo druk?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 22:17

Heerlijk veel plezier!!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat is dat toch met Afrika?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 11:09

Wat naar iris, ik heb echt medelijden!

Poes, thx voor de neushoorn info, ik ga eens wat snuffelen. VicFalls info, dollars was nu idd ook al zo, winkels was geen probleem in het zuidoosten. Ik ga lekker verder zoeken, voor- en napret

manzano

Berichten: 23935
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 11:25

Iriscope schreef:
Ik moet helaas weer naar Etosha toe. Echt hoor, waarom komen al die mensen me toch steeds opzoeken en moet ik ze dan op sleeptouw nemen naar de bush. *\o/*


Echt súper vervelend voor je!!! Ik heb echt medelijden :j :')

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-22 15:20

Etosha <3 <3 <3

Ik zou ook wel mee willen :D

Wij zijn nu in Amboseli, wat een hartzeer geeft dat zeg. De dieren vallen dood onder je ogen neer vanwege de droogte. Wel een heel bijzonder en divers park. Alleen we gaan wel flink even wat regendansjes doen.

Nee, drukte valt enorm mee. Blijkbaar was er al een paar dagen een crossing op handen. Dus alle auto’s stonden daar te wachten. Wij hadden het geluk dat we aankwamen en ze net aan de oversteek begonnen. Ik was bang voor drukte, maar het is echt nu wel naseizoen aan het worden.

Als je van bungeejumpen houdt, dan zeker bij de Vic falls gaan doen. Dat was echt fantastisch!