Duiken in een Granietmijn in Saint-Meme-les-Carrieres

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:56

germie schreef:
DiantaM schreef:
Ik snap hier dus echt de lol niet van :) . Ik vind duiken super gaaf, maar met name vanwege het onderwaterleven.

En dat is voor mij een leuke bijkomstigheid. Ik ben zo nog nooit in Egypte geweest.
Wat ook meespeelt is dat duikscholen je vaak als muppet behandelen, terwijl je getraind bent om zelfstandig te duiken, of zelfs solo. Voor mij geen gids. Je ziet mij dus eigenlijk alleen vrije zelfstandige duiken maken, anders is er niets aan. Ik zie liever dat zeepaardje niet dan dat ik achter een gids aanzwem. Ben wel in Thailand op koraalriffen geweest, 4 dagen, 14 duiken.
Maar doe mij er dan ook maar een wrak bij.
In Frankrijk ging het bij ons zo: wij willen 10 duiken oud ijzer zien en geen zeegras. Dat werd geregeld. Nu zitten wrakken ook weer vol vis en dan zijn ze wel mooi.
Snoeken en karpers in Nederland vind ik wel leuk en heb er zelfs al selfies mee.
Maar puur duiken in Egypte voor een schildpad? Nee, dieper is dan veel interessanter. Die schildpad kom je op de weg naar boven wel weer tegen.
In Nederland duik ik ook wel ondiep voor vis hoor. Maar dat kost verder niets. En houd je skills bij.


Mijn zus en zwager zijn allebei instructeur en zij duiken desondanks in het buitenland regelmatig met gids. Zij geven gewoon aan dat zij graag op hun gemakje bepaalde diersoorten willen zien, en willen fotograferen. En de gidsen luisteren daar naar. Diepte is voor hun juist niet boeiend. Zij zien liever een prachtig gekleurd zeldzaam naaktslakje. Is echt weer een hele andere tak van sport.

Jespri

Berichten: 9640
Geregistreerd: 24-11-06
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 21:58

germie schreef:
Jespri schreef:
Blijf het zo tof vinden, maar doe het je nog steeds niet na. :')

Ben nu al benieuwd naar je foto's uit Mexico. :D

ik zal komend weekend de grotduikfoto's van de Lot uitzoeken, haha. Dan krijg je die alvast te zien.
Mexico wordt nog mooi passen en meten. 50 kg bagage is nog weinig zeg. En dan gaat er aan kleding alleen maar mee: 10 onderbroeken, 3 tshirts, 2 korte broeken en 2 paar sokken en 2 paar slippers en een badpak en een minihanddoek. Daar moet ik het dan mee gaan doen. De rest is duikmeuk en fotografiespul. Vliegen is echt niet leuk.


Jemig :') Snap dat vliegen geen pretje is met alle duikspullen.

Leuk! Kijk uit naar je topic van de Lot! Vind je topics erg leuk om te lezen.

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-18 08:23

DiantaM schreef:
Mijn zus en zwager zijn allebei instructeur en zij duiken desondanks in het buitenland regelmatig met gids. Zij geven gewoon aan dat zij graag op hun gemakje bepaalde diersoorten willen zien, en willen fotograferen. En de gidsen luisteren daar naar. Diepte is voor hun juist niet boeiend. Zij zien liever een prachtig gekleurd zeldzaam naaktslakje. Is echt weer een hele andere tak van sport.

Klopt, en ach, een klein slakje is wel grappig, maar om daar nu naar op zoek te gaan? :D Vaak kom ik ook nog wel die slakjes tegen zonder op zoek te zijn. Ik heb nu wel bij mijn camera een macropoort en 12-50 lens met macrostand gekocht. Dus wie weet ga ik die nog eens gebruiken. Maar nee, met een gids duiken zit er niet in, de kunst is ook om het zelf te vinden dan. Ik zit sowieso ook nog laag in verbruik (12 liter per minuut) en vind diepe duiken gewoon het leukst, je ziet dan diep en ondiep leven. In Zeeland kan ik me voorstellen dat je niet dieper gaat dan 15m in de Grevelingen (Oosterschelde is tot 30m soms wel weer erg mooi).
Ik wil nog eens een garnaal fotograferen met die camera. Met mijn oude had ik met allerlei kunstgrepen ook wel aardige resultaten, maar niet heel bijzonder. En de ambitie is er om eens mee te doen met het ONK onderwaterfotografie (en dan meteen bij de Masters, dus professionals). Dus dan moet ik toch nog een paar duikjes maken op zoek naar klein spul. :+

En toch ben ik blij dat mensen verschillen. Anders zaten de grotten vol, of wilde iedereen voor dat ene naaktslakje gaan. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 16:18

Diep vond ik wel een kick geven ( 40 meter sport in mijn geval). Ik deed mijn specialty bij Rohan Cadzow, een tec instructeur. Ik moet zeggen dat ik me nooit meer zo veilig heb gevoeld als bij een tec instructeur. Veertig meter was voor hem pootje baden :')
Voor jou waarschijnlijk ook :D
Misschien ken je Rohan wel? Hij gaat ook de hele wereld over.
Maar sinds ik er een kind bij kreeg zie ik ineens overal gevaar en ben ik niet verder gegaan als MSD.
Ik wou dat ik het lef had zoals jij maar ik ben nu het type duiker die het helemaal niet erg vind om op 15-20 meter een uur lang naar die slakjes en poetsgarnaaltjes te zoeken.
Heb jij misschien tips om van die beren op de weg en onder water af te komen? Of vind je dan dat iemand in zo'n geval het beste toeristisch kan blijven sportduiken?
In principe kan het op 10 meter ook fout gaan maar dan hoef je niet eerst 30 meter extra omhoog of zit je vast in een wrak oid met gangenstelsels.
Hoe ga jij met studenten om die in een grot bijvoorbeeld angstig worden of raar gaan reageren? (stop denk doe maar wat als ze niet gaan denken)
Dat lijkt me een beste opgave om te "handelen"

germie

Berichten: 25956
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-18 17:26

Ik ken hem niet, hoewel het een klein wereldje is ken ik toch niet iedereen.
En 40m vind ik inderdaad niet 'diep'. Maar ik besef ook dat velen dat wel vinden en dat het ook gewoon fout kan gaan. Maar op zich is technisch duiken niet gevaarlijk. Maar tussen de oren moet het goed zitten. En 40m kan wel diep zijn. Of te diep. Het ligt ook aan de duikstek of hoe warm of koud het water is en of het donker is of weinig zicht.

Met grotduiken begin je altijd met een duik in de daglichtzone. Dus dan kun je er zo weer uit. Wat mensen het meest opvalt (en ik hoor het echt niet meer) is hoe hard luchtbellen tegen het gesteente hun weg naar boven zoeken. Sommigen vragen mij of ze de auto's over de grot konden horen rijden. Nee dat kan niet.
Mensen zijn vaak wel zenuwachtig, maar eigenlijk vindt iedereen het leuk. Die eerste duik overtuigt hen dan dat grotduiken leuk is.
Ik heb 1 keer iemand heel boos op mij gehad, die vond de oefeningen met blindmaskers rustgevend. Tja, dan krijg je van mij een keer een echte siltout. Dus ik heb de cursisten naar een stuk grot gebracht waar de rommel naar beneden kwam donderen en dan heb je ineens echt nul zicht (nog altijd een 2m hoor). Dat zat op het randje van paniek bij die persoon en dus was hij heel boos op mij dat ik onverantwoord bezig was, blabla. Ik heb gezegd dat dit er bij hoort. Een dag later zijn we verder gegaan met de cursus en uiteindelijk was hij erg blij dat ik hem ook een echte siltout heb laten ervaren. Je weet dan wat je grenzen zijn en waarom je het wilt proberen te voorkomen.
In een cave cursus is de penetratieafstand nog relatief beperkt, in het begin is het dus heel weinig, aan het einde is het natuurlijk wel meer.

Met trimixduiken, dus diepe duiken heb ik wel een keer iets anders meegemaakt. Ik had een cursist die eigenlijk bang was voor diepte, maar het wel wilde doen. Dit heeft best wel wat discussies opgeleverd, hij vond dat hij brevetwaardig was en ik niet. Je moet toch wel wat laten zien. Uiteindelijk heeft hij met enige tegenzin aan de eisen voldaan. Je vraagt je dan af waarom mensen graag diep willen als ze het eigenlijk niet willen.
Ook heb ik een keer een cursist tegengehouden om naar de oppervlakte te gaan. Die vond 700 euro belangrijker dan de eigen gezondheid. We komen van 100m diepte en ik had aangegeven dat we de stagerotatie op een plateau zouden doen, die om de kans op het laten vallen van een fles te minimaliseren. Een stagerotatie betekent dat je flessen van positie verandert en de fles die je nodig hebt dus op de meest bruikbare positie hangt. Hier is altijd het risico op eentje laten vallen en daarom doe je dat ook 1 voor 1 in het team met hulp van een ander om risico's te verkleinen. En dan begint een cursist gewoon langs een steil rif met deze rotatie en dan kun je niet meer ingrijpen. Laat per ongeluk een lege (gelukkig, anders hadden we een extra fles die ik bij me had moeten gebruiken) los en deze fles drijft naar de oppervlakte. En dan wil iemand met nog 60 minuten aan stops (voordat je veilig naar de oppervlakte kunt) de fles achterna gaan, een primaire reactie, maar in deze totaal ongewenst. Gegarandeerd ziekenhuis en mogelijk je dood. De fles volgen was ook geen optie wegens stroming en vaargeul. Dus dan is het gewoon jammer en een hele dure les en verzekeringswerk. Ik heb aan de vinnen van deze persoon gehangen en in mijn wetnotes (notitieblokje voor onder water) staat nog de opmerking: reisverzekering.

Ja, met technisch duiken loop je als instructeur en duiker wat meer risico dat er wat misgaat. Dit moeten cursisten uiteraard ook beseffen, maar jij als instructeur ook. Cursisten wordt dit ook verteld. Het duiken is op zich niet gevaarlijk, maar als jij tussen de oren niet rustig blijft zijn de gevolgen groter dan met een duikje naar 30m diepte. Mijn instructeur vertelde het ooit zo: Realiseer je dat als JIJ wat fout doet op 60m diepte dat het een rolstoel zal worden, doe je op 100m wat fout dan wordt het je dood. Ben je nu klaar voor deze duik?
Technisch duiken is veiliger dan paardrijden, er zijn ook geen cijfers die aangeven dat sportduiken veiliger is dan technisch duiken. Maar de gevolgen van een foutje zijn op grotere diepten of in een grot wel groter dan op 30m diepte. Ook maak je je duiken vaker in omgevingen waar geen medische zorg aanwezig is. Zo heb ik een uitnodiging staan voor grotduiken in Bushmans hole in Zuid Afrika. Daar is niets, en krijg je een deco ongeval, dan betekent dit dat je met een volgelaatsmasker op pure zuurstof het water weer ingegooid wordt. In water recompression dus. Meer opties heb je dan niet. Helaas wordt deze reis mij te duur, maar op zich zou ik zeker graag hier eens duiken. Parachutespringen is gevaarlijker dan duiken.

Technisch duiken betekent ook trainen, niet alleen maar een beetje rondzwemmen, maar je skills blijven oefenen. Af en toe ga ik ook gewoon weer in nul zicht naar de 18m in het Veenmeer en van daaruit een opstijging doen. Op elke 3 meter even 2 minuten blijven hangen. En leg ik een lijntje rond een platform, draai aan mijn kranen en schiet een boei.
Ik moet ook wel eens nee zeggen tegen iemand.

verootjoo
Berichten: 35646
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Duiken in een Granietmijn in Saint-Meme-les-Carrieres

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 17:30

Ok.
Na dit verhaal durf ik echt niet meer. Ik ben ook zo’n type die van gekkigheid rare dingen zal gaan doen.
Beter dat ik het bij snorkelen of gewoon zwemmen met hoofd boven water hou :+

Ik durf al niet eens op duikles in het zwembad :o terwijl ik wel zou willen.