Ervaringen Tunnel naar UK

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iris82

Berichten: 39854
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:46

Ik had met de ferry opeens mega last van m'n evenwicht. De boot schommelde een heel klein beetje van links naar rechts en voor mij voelde het alsof we in een storm op zee zaten. Moest mezelf overal vasthouden, kon bijna niet lopen en was kotsmisselijk.

Gelukkig hadden ze daar wel goede pillen voor. Had alleen nog niet bijzonder lekker geslapen.

Lillian__

Berichten: 3275
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:47

ikke schreef:
Lillian__ schreef:
Ik ben jaaaaren terug met de trein vanaf Calais naar Dover gegaan met caravan. Even een kleine tip als je met caravan gaat; check 3 x of alle kastjes en koelkast dicht/vergrendeld zijn en laat geen, ik herhaal geen slagroom op de tafel in de caravan staan als je rijd zeker niet icm alle hobbels als je van Dover terug naar Calais gaat.


Mijn ouders hebben het op de harde manier moeten leren <<) de hele vloerbedekking van de caravan kon weggegooid worden. En stinken dar de caravan deed :')

Gewoon een kleine tip.

Niet om het een of ander maar wat doen spullen los op tafel in een caravan als je ermee rijdt?

Gewoon nieuwsgierig....


Vergeten :')

pjer
Berichten: 1588
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:52

Ts, op Discovery hadden ze altijd filmpjes over de bouw van de tunnel en over de veiligheid maatregelen. Misschien dat je die nog wel kan vinden op YouTube of zo?

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 17:56

Lillian__ schreef:
ikke schreef:
Niet om het een of ander maar wat doen spullen los op tafel in een caravan als je ermee rijdt?

Gewoon nieuwsgierig....


Vergeten :')

Oeps, dat is een erg harde les, inderdaad.

Om in stijl te blijven, zoals de Britten het zeggen: they learned it the hard way.

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 18:09

Ik ga regelmatig door de tunnel en het is best behoorlijk ruim. Overigens ga ik er meestal met een camper doorheen, een Hymer B 514 van 2.30 breed en tegen de 7 meter lang, en zelfs dat is niet krap. En de rit is zeker niet lang, ook is er erg weinig beweging te merken en is de tunnel erg licht. Persoonlijk doe ik graag even een tukje in de tunnel.

Overigens kies ik meestal voor de ferry, ik heb ook er ook een hekel aan om via de tunnel naar Engeland te gaan, maar om een andere reden. Ik haat het stuk naar Calais rijden :+ Saai rotstuk, 3 uur lang, en als ik met de tunnel ga moet ik vaak midden in de nacht wegrijden (ik ga overigens voor werk naar Engeland, met de camper, inkopen doen en verkopen op antiekmarkten). Ferry is voor mij een stuk korter rijden, ik woon net onder Rotterdam, en Rotterdam of Hoek van Holland zijn dan een stuk dichterbij. Welke ik neem is dan afhankelijk van waar in GB ik moet zijn. Ik rij ‘s avonds de boot op, doe nog een drankje, ga lekker slapen en de volgende ochtend ben ik in Engeland, ideaal.

mirriezz
Berichten: 2011
Geregistreerd: 12-02-14

Re: Ervaringen Tunnel naar UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 18:49

Ts: heb je je al eens gerealiseerd dat er helemaal geen water is rond de tunnel?
Ik vond het 'mogelijk lekken' nog wel een spannend dingetje, tot ik ooit een filmpje zag over de bouw van een tunnel en me realiseerde dat dat ding diep in de bodem van in dit geval de zee ligt.
Buiten brand kan er dus weinig gebeuren en in dat geval heb je de 2de tunnelbuis met branddeuren etc.

Misschien helpt het met je angsten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 19:17

ikke schreef:
xJitskee schreef:
Ik heb het ook niet echt op kleine ruimtes, maar ik vond de tunnel geen probleem. Het is ruim, licht en je merkt niet dat je in een tunnel zit. Wij gingen de terugweg met de ferry, dat vond ik erger dan de tunnel :')

Hhmmm, hoe ervaar je dat dan?

De ferry? Die was erger omdat het wat onrustig was op zee, door al dat geschommel kreeg ik last van mijn evenwicht. :)

MarrieLeen

Berichten: 11388
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:26

mirriezz schreef:
Ts: heb je je al eens gerealiseerd dat er helemaal geen water is rond de tunnel?
Ik vond het 'mogelijk lekken' nog wel een spannend dingetje, tot ik ooit een filmpje zag over de bouw van een tunnel en me realiseerde dat dat ding diep in de bodem van in dit geval de zee ligt.
Buiten brand kan er dus weinig gebeuren en in dat geval heb je de 2de tunnelbuis met branddeuren etc.

Misschien helpt het met je angsten.

Daar zeg me wat, net als met een tunnel onder de grond of een berg door natuurlijk. :))

Yv_
Berichten: 19121
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Westland

Re: Ervaringen Tunnel naar UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:33

Ik ben jaren geleden eens geweest, maar kan me er niet veel meer van herinneren. Was toen naar Engeland gevlogen en mijn vader kwam me toen met de auto ophalen en gingen met de trein terug.

Paar jaar geleden met een collega met de vrachtwagen meegeweest, dat was wel een leuke ervaring. De truckers mogen niet blijven zitten, is ook een heel open treinstelsel, dus die moeten allemaal in een personentreintje. Lekker zitten kletsen met al die truckers en voordat we uitgekletst waren, moesten we alweer terug naar de vrachtwagens. Prima bevallen.

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 21:55

xJitskee schreef:
ikke schreef:
Hhmmm, hoe ervaar je dat dan?

De ferry? Die was erger omdat het wat onrustig was op zee, door al dat geschommel kreeg ik last van mijn evenwicht. :)

Oh, op die manier, ja dan ben je niet blij.
Het is in het kanaal ook wat merkbaarder dan op de noordzee. Rotterdam - Hull merk je eigenlijk niet eens dat je op een boot zit.

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ervaringen Tunnel naar UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-18 23:59

Bedankt voor jullie reacties.

Ik begrijp volkomen dat als je er geen moeite mee hebt, het gewoon doet.

Destijds heb ik de bouw gevolgd en net wat linkjes bekeken. Toen dacht ik gelijk, dat ga ik nooit doen. Maar vroeger ging ik dagelijks met de metro en in Spanje ben ik wel met de ondergrondse geweest bijv.

Vliegen vind ik ook niet heel leuk ofzo, maar je moet weleens........Ik probeer lange vluchten te ontwijken :)

Ik vind wel meer dingen niet prettig, maar moet het toch doen of erheen. Maar als het niet hoeft, Dan liever niet.
Soms hebben dingen een oorzaak en dat is voor een ander heel moeilijk te beoordelen of te begrijpen soms. Is niet erg. Wees blij als je onbevangen alles kan en durft.

De Ferry heeft volgens mij ook weleens problemen gehad. Ik heb geen moeite verder met varen, maar ik ben niet zo naief dat iets anders 100% veilig is.
Het zou wel schelen als ik zelf mag sturen, maar dat zal er wel niet in zitten :)

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:32

ikke schreef:
Amalarab schreef:
Ik ben nu in GB, ik kwam via de tunnel.
Zo makkelijk en snel!
Alleen het linksrijden + de kleine ‘country lanes’ vind ik een dingetje

Dan moet je vaker naar GB gaan }:)

Ga ik zeker doen! Maar lekker in mijn eigen auto!
Wat is het hier prachtig *D

Deborah2

Berichten: 671
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Ervaringen Tunnel naar UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:11

Wel goed dit topic, ik was steeds vergeten om mijn tickets voor de Eurotunnel te boeken, maar dat heb ik nu toch maar gauw gedaan! :D Toeslag voor 2 honden viel me wel tegen, ruim 100,- voor 2 honden retour ;(

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 21:58

Deborah2 schreef:
Vraagje je aan jou dan! Hoe doe jij dat dan met honden op de boot? Die mogen toch niet aan boord? En zelf moet je wel de auto verlaten, dus zitten de honden alleen in de auto op een warm autodek? Daarom nemen wij juist altijd de trein!

De hondjes blijven idd in de auto. Nou reizen wij nooit midden in de zomer en ik moet eerlijk zeggen dat ik het autodek helemaal niet zo warm vind, meestal eind april en eind sept. Mn pa heeft wel een keer gehad dat zn auto op het buiten dek in de zon werd gezet! Geen discussie mogelijk, op zee zou wel een windje staan...
Toen mn pa bij de auto terug kwam was het erg warm al had de hond weinig last. Wel hebben we een klacht ingediend.....nooit iets van gehoord... -O-

Onze honden zijn de auto gewend en zijn gewoon rustig en slapen tijdens de overtocht. Als we terug bij de auto komen zijn ze nooit overstuur oid.
Het enige waar we mee zitten is het lange wachten als we ingecheckt zijn. Onze ene hond vind het allemaal best, de andere kan echt een paniekzaaier zijn en blaft om alles, leuk als je dan ruim een uur staat te wachten. Toen we in mei terug kwamen kregen we bericht of we i.p.v. 60 min 90 min van te voren wilde inchecken vanwege de drukte...we stonden dus een kleine 2 uur naast een bus met jongeren die lekker liepen te ravotten en voetballen...toen waren de hondjes wel overstuur. En om nou 90min lang over die “parkeerplaats “ te wandelen :o
Wat dat betreft vind ik het jammer dat je in verhouding zoveel betaal om je hondjes mee te mogen nemen terwijl ze bij de grens er zelf geen werk aan hebben en je geen enkele prioriteit krijgt of ruimte om de hondjes fatsoenlijk hun pootjes te laten strekken...
Wij kiezen altijd voor deze overtocht omdat het financieel erg aantrekkelijk is en het is maar een goede 2 uur rijden....
Ik vind de trein erg prijzig voor de tijdswinst die je ervoor hebt :\

Wel wil ik gaan informeren wat de kosten zijn om de overtocht IJmuiden - Newcastle te maken met de hondjes in de hut ( er schijnen een aantal binnen hutten te zijn waar de hondjes mee mogen ) aangezien we graag naar het noorden van GB gaan zou dat ideaal zijn. Nu doen we het niet omdat ze dan in een (vreemde) bench aan boord moeten....
Maar de DFDS kennende zal daar dan weer een flink prijskaartje aanhangen...

*sorry voor het off topic! :o

Pien63
Berichten: 172
Geregistreerd: 28-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:35

Ga al ruim 15 jaar een keer door de tunnel. Ik vond en vind het idee nog steeds niet geweldig maar als je aan de Franse kant even uitstapt dan moet je even langs het bezoekerscentrum. Hangt vol foto’s van de bouw etc. Dit gaf mij wel vertrouwen.
Dan even lekker Frans stokbrood kopen, koffie erbij. In de auto, wachten , naar de trein, effe slapen klaar Engeland :)

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Ervaringen Tunnel naar UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 22:53

Mij krijg je niet in die tunnel, ik vind het een vreselijk idee. Net als vliegen trouwens, op een vliegveld breekt me aan alle kanten de paniek uit, alleen al bij het zien. Bah.

Wij gaan met de boot naar de UK, en vind dat eigenlijk prima. Wij krijgen altijd voorrang, rijden als een van de eerste op, zijn vrij snel boven en gaan dan met een kussen onder de trap liggen en slapen. :Z Tegen de tijd dat we onze powernapjes gehad hebben kunnen we alweer richting auto om eraf te rijden.

En dan is het altijd de eerste drie kilometer spannend. :+

superpony
Berichten: 25403
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Ervaringen Tunnel naar UK

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 00:59

Galja, geen probleem hoor. Ook goede info!! Weet niet of we de hondjes zouden meenemen. Moet ik even uitzoeken hoe en wat. Deze 2 zijn niet zo makkelijk en alleen in de auto bijv, zouden ze echt niet rustig blijven.

Het gekke is dat ik echt nooit van iemand hoor dat ze door die Tunnel naar de UK zijn geweest. Het leek voor mn gevoel altijd iets wat niemand doet, hooguit de vrachtwagens of Fransen. Maar in Nederland hoor ik het echt nooit van iemand.
Zal vast ook het stukje rijden naar Calais zijn en de prijs dan.

KimD

Berichten: 20444
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 07:23

superpony schreef:
Galja, geen probleem hoor. Ook goede info!! Weet niet of we de hondjes zouden meenemen. Moet ik even uitzoeken hoe en wat. Deze 2 zijn niet zo makkelijk en alleen in de auto bijv, zouden ze echt niet rustig blijven.

Het gekke is dat ik echt nooit van iemand hoor dat ze door die Tunnel naar de UK zijn geweest. Het leek voor mn gevoel altijd iets wat niemand doet, hooguit de vrachtwagens of Fransen. Maar in Nederland hoor ik het echt nooit van iemand.
Zal vast ook het stukje rijden naar Calais zijn en de prijs dan.


Jawel, ik ken heel veel mensen die met de trein gaan. Zeker als Crufts of iets dergelijks is, dan maken veel mensen er gebruik van.

Voor ons zijn Calais & Duinkerken 'om de hoek', maar wij moet in Engeland weer een stuk omhoog, wij gaan in het vervolg dus via HVH met de nachtboot.

MarrieLeen

Berichten: 11388
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Twente

Re: Ervaringen Tunnel naar UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:48

Het ligt er ook inderdaad aan waar in Engeland je moet zijn. Anders is een noordelijkere boot natuurlijk praktischer. :)

mercurie
Berichten: 169
Geregistreerd: 26-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 08:53

Wij zijn er 2xmet de bus doorgegaan. Viel reuze mee. Met auto geen ervaring.

Deborah2

Berichten: 671
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Ervaringen Tunnel naar UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 09:35

@Galja,dank je wel. Zoals ik het nu lees betaal ik dus liever iets meer om dan comfortabel met de honden (jij hebt het over hondjes, ik heb 2 iets grotere exemplaren :)) naar Engeland te reizen.
Calais is inderdaad wel een stuk rijden en saai stuk rijden ook, maar wij gaan vaak naar het zuidwesten, dus voor ons wel heel handig.

ikke

Berichten: 37604
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 18:29

MarrieLeen schreef:
Het ligt er ook inderdaad aan waar in Engeland je moet zijn. Anders is een noordelijkere boot natuurlijk praktischer. :)

Dat is hier inderdaad het punt. Wij gaan zelden naar het zuiden, Calais is 400km en dan ben ik op een plek in GB waar ik zelden iets wil en dus er zomaar 500km bij kan tellen. Dan ben ik 1000km verder waar dat met, pak 'm beet, Rotterdam - Hull met 200km klaar is.

Suusjepluus

Berichten: 790
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Re: Ervaringen Tunnel naar UK

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 21:19

Wij zijn afgelopen woensdag nog met de auto door de tunnel gekomen. Juist voor gekozen zodat we bij de hond in de auto konden blijven. Het viel mij erg mee eigenlijk. Je moet met de auto met hond eerst langs de pet reception, vond ik wel grappig bedacht en praktisch opgezet. Daar stonden toevallig ook de vrachtwagens van stal tops en athina onassis :D Daarna langs de 'checkin' en de Franse en Engelse douane en in de wachtrij staan. Wij waren er 2uur van tevoren en mochten een trein eerder mee. De trein zelf vond ik heel ruim. Je kunt gewoon langs de auto's lopen en via smalle deuren naar andere compartimenten. Tussen de compartimenten gaan brandveilige deuren dicht. Met 30 minuten rij je aan de andere kant zo de snelweg op. Wij vonden het ideaal eigenlijk, en zijn inmiddels al 2600 km verder :+ Zaterdag gaan we weer terug met de trein.

Galja

Berichten: 993
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: 't Krabbegat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:25

Deborah2 schreef:
@Galja,dank je wel. Zoals ik het nu lees betaal ik dus liever iets meer om dan comfortabel met de honden (jij hebt het over hondjes, ik heb 2 iets grotere exemplaren :)) naar Engeland te reizen.
Calais is inderdaad wel een stuk rijden en saai stuk rijden ook, maar wij gaan vaak naar het zuidwesten, dus voor ons wel heel handig.

Iets meer ? :o toch soms bijna 3x zoveel en dat vind ik eigenlijk best zonde, heel veel tijdswinst geeft het volgens mij niet...en onze honden vinden de boot zelf niet zo’n ramp. Ze slapen tijdens de overtocht en zijn niet overstuur als we terug bij de auto komen. Tis alleen dat wachten voor het inschepen wat vooral onze ene hond erg spannend vind...
Overigens zeg ik wel “ hondjes” maar ze zijn beide tussen de 30-35 kg :o haha

KimD schreef:
ons zijn Calais & Duinkerken 'om de hoek', maar wij moet in Engeland weer een stuk omhoog, wij gaan in het vervolg dus via HVH met de nachtboot.

Ik ben dan weer heel benieuwd naar jullie ervaring met de nachtboot met de honden :j
Maargoed, wederom off topic, sorry!

@ Suusjepluus: kan je daar ( als je moet wachten op de trein) een stukje lopen met de honden/ fatsoenlijk uitlaten?

Suusjepluus

Berichten: 790
Geregistreerd: 14-09-17
Woonplaats: Tussen iets en niets

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 22:43

Galja schreef:
@ Suusjepluus: kan je daar ( als je moet wachten op de trein) een stukje lopen met de honden/ fatsoenlijk uitlaten?


Echt uitlaten kan helaas niet. Door de migrantenproblemen bij Calais is het terrein hermetisch afgesloten met grote witte hekken (let daar ook op wanneer je in de buurt wil uitlaten/de auto achterlaat). Bij de pet reception en op het wachtterrein zijn kleine omheinde uitlaatveldjes en kun je evt wat over stukjes gras lopen.
Zelf hebben we de hond thuis goed uitgelaten en even voorbij Brugge nog een stuk gewandeld. Bij de trein wel laten plassen maar verder pas in Engeland een half uurtje gewandeld.