Fietsvakantie

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

janne19

Fietsvakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-18 22:00

Mijn zoon heeft het plan opgevat om in de vakantie naar familie te fietsen, tocht van 100 km dus het wordt een fietsvakantie met 2 of 3 overnachtingen (hij is nog maar 7 :P )

Ik had het zelf niet bedacht maar wordt toch wel enthousiast nu
Wie gaat er vaker met kinderen op fietsvakantie, volstaat een gewone fiets of liever een e-bike? Wat wel en wat niet doen? Kaart mee of fietsnavigatie kopen?

Ik neem geen tent op mijn nek, boek wel pension of hotel :D

Gothico

Re: Fietsvakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 22:11

Fietsvakantie ga ik dit jaar voor het eerst doen. Tocht van 136km. Dat ga ik in ene keer doen met pauzes.
Maar snap ook dat een 7 jarige dat niet gaat kunnen.

Ik heb zelf een tourfiets. Maar kan geen tips geven voor de zoon.

Er zijn voor enkele keren fietskaarten of fietsknooppunt kaarten te koop.
Een fietsnavigatie is voor éénmalig best duur.

Voor overnachtingen betreft zijn er ook mensen die rondtrekkende fietsers bij hun(thuis) laten overnachten voor een klein bedrag. (Vrienden op de fiets)

Ik hoop dat ik zover al heb kunnen helpen.

Wat is een leven zonder dieren en muziek nou eigenlijk? Die horen bij ons allen.

[ITP] Eindelijk mijn eigen maatje.
[ITP] Tinker Willow en zijn baasje

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 06:47

Mijn ouders namen mij altijd mee, ook toen ik 7 was.
Wij gingen van trekkershut naar trekkershut, zodat we wel beetje idee van kamperen hadden maar geen tent mee hoefden. Slaapzakken achter op en rest vd spullen in fiets en voor fietstassen.
Als je ongeveer 30-40km per dag fietst is een gewone fiets prima mits die fiets niet te zwaar is. E bike lijkt me overdreven. Een mountainbike doet het ook overigens, maar let dan wel op het zadel (spreek uit ervaring).
Touringfiets is natuurlijk het prettigst maar zou die voor de eerste keer niet aanschaffen. Misschien kijken of je van familie kan lenen?

Ik had toen ik heel klein was trouwens geen eigen fiets, maar zo'n fiets die je aan een andere fiets kan hangen. Dan fiets je wel mee (dus minder zwaar voor jou dan achterop) maar er is geen probleem als je zoontje moe is. Wij vonden. Het ideaal.
Als die al veel fietst zou je kunnen overwegen om hem zelf, met minimale bepakking, te laten fietsen. Overigens heb je voor drie dagen natuurlijk ook nauwelijks wat nodig.

Over Fietsnavigatie: wij hebben laatste keer wel gedaan. Was heerlijk fietsen. Maar we gingen dan ook wel naar het buitenland. In Nederland kom je met knooppunten routes heel erg ver en dat is ook heel fijn fietsen. Gewoon van te voren de punten opschrijven, kaart voor noodgevallen mee, maar eigenlijk is het gewoon bordjss volgen.

Als je nog meer vragen hebt stuur maar! Gaan vaak op fietsvakantie, en dus al heel lang haha

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 09:21

Avontuurlijke zoon! Ik denk dat als je de route vooraf bekijkt, dat je met Google Navigatie al een heel eind komt, zonder dat je daar apart een kaart of navigatie voor nodig hebt. Leve de smartphone!

En volgens mij kun je prima op een gewone fiets, 25 tot 35 km is goed te doen. Ik heb flink grotere afstanden gefietst op mijn stadsfiets, en met schoolkamp konden de kinderen van groep 7 en 8 de afstand van een km of 15 naar het kamp wel aan. Een 7-jarige is natuurlijk wel een stuk jonger, maar je hebt de hele dag, dus met lekker wat pauze tussendoor moet dat volgens mij wel te doen zijn, zelfs als je als ouder her en der stukjes moet duwen.

Wel zou ik aanraden om voor die tijd wat rondjes te fietsen, want zadelpijn is heel vervelend. (En daar doet een electrische fiets niets aan.)

janne19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-18 09:58

Bedankt allemaal het klinkt steeds leuker :D

We fietsen dagelijks naar school en dat is 6 km enkele reis
En s’avonds of in het weekend met dit mooie weer fietsen we vaak ook nog een uurtje dus over een maand is hij wel getraind genoeg
Ik bestel wel zo’n fietsbroekje denk ik

Stomme vraag misschien maar ga je met die knooppunten altijd over fietspad? Ik wil eigenlijk zo min mogelijk wegen hebben zonder fietspad ivm veiligheid

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:13

janne19 schreef:
Bedankt allemaal het klinkt steeds leuker :D

We fietsen dagelijks naar school en dat is 6 km enkele reis
En s’avonds of in het weekend met dit mooie weer fietsen we vaak ook nog een uurtje dus over een maand is hij wel getraind genoeg
Ik bestel wel zo’n fietsbroekje denk ik

Stomme vraag misschien maar ga je met die knooppunten altijd over fietspad? Ik wil eigenlijk zo min mogelijk wegen hebben zonder fietspad ivm veiligheid

Over het algemeen wel. De knooppunten zijn echt bedoeld voor fietsers en die willen natuurlijk liever mooie fijne routes dan langs een drukke gevaarlijke weg fietsen.
Wel gaan ze vaak over plattelandswegen, want niet overal zijn fietspaden natuurlijk

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

janne19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-18 10:19

Ik ga zoiets dan maar bestellen
We fietsen grootste gedeelte langs IJsselmeer ik gok dat we daar wel veel fietspaden hebben

Fietsbril voor de muggen had ik bedacht

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:47

Om even aan te vullen. Op routeplanner.fietsersbond.nl is ook te plannen. Via knooppunten en vrij plannen.

Wat is een leven zonder dieren en muziek nou eigenlijk? Die horen bij ons allen.

[ITP] Eindelijk mijn eigen maatje.
[ITP] Tinker Willow en zijn baasje

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 10:57

Toen ik een jaar of 9 was hebben wij wat fietsvakanties gedaan, volgens mij deden wij gemiddeld 35 km per dag. Ik weet alleen nog dat ik bij de eerste keer een gewoon fietsje had en zelfs zonder versnellingen, 2e keer had ik al wel versnellingen geloof ik :p. Moet wel zeggen dat wij vaker 30 km fietste per dag. Zeker in de vakanties.
Wij sliepen onderweg altijd in van die trekkershutten, die op van die campings staan. Vond ik altijd wel leuk!
Vind zelf rijden via knooppunten wel fijn, staan meestal wel erg duidelijk aangegeven.

janne19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-18 15:50

Ik zit te kijken naar onderwater tandems
Dan kan mijn 5 jarige dochter ook mee

Heb al 2 mogelijke routes 1 van 94 km en 1 van 79 km
Nooit geweten van die knooppunten :o

We gaan binnenkort thuis eens een toertochtje doen van een dag
Kijken hoeveel km we maken als we rustig aan doen

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie