In je eentje op vakantie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aroha

Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 22:32

badeendje schreef:
Couchsurfing is wel een goede, ik heb in ieder geval die app gedownload en zie dat daar ook allerlei activiteiten en meetups in staan, dus dat is wel heel tof!

Wat voor interrailticket kan ik het beste nemen? Die van 7 dagen binnen 1 maand of 10 dagen binnen 1 maand? Twijfel...

Ik had 10 dagen, maar ik ben dan ook naar best veel plekken gegaan. In een maand kan je namelijk best veel zien. Je hebt gemiddeld 3 dagen per stad nodig en rekent dan 1 dag aan reizen (waarop je dus niet echt tijd hebt om dingen te zien).

De eerste keer:

Reisdag 1: Amsterdam - Nuremberg
Reisdag 2: Nuremberg - Wenen
Reisdag 3: Wenen - Villach
Reisdag 4: Villach - Ljubljana
Reisdag 5: Ljubljana - Bologna
Reisdag 6: Bologna - Milaan
Reisdag 7: Milaan - Basel
Reisdag 8: Basel - Nevers
Reisdag 9: Nevers - Amsterdam

Ik had ergens in de laatste dagen 1 datum verkeerd geschreven waardoor ik uiteindelijk 1 reisdag kwijt was dus ik kwam echt maar net aan thuis :+. Tussendoor heb ik o.a. in Slovenië nog met de bus gereisd dus dat telt niet mee als reisdagen.

De tweede keer:
Reisdag 1: Amsterdam - Stuttgart
Reisdag 2: Stuttgart - Praag
Reisdag 3: Praag - Bratislava
Van Bratislava ben ik met de bus naar Wenen gegaan.
Reisdag 4: Wenen - Villach
Reisdag 5: Villach - Verona
Reisdag 6: Verona - Sestri Levante
Reisdag 7: Sestri Levante - Mantova
Reisdag 8: Mantova - Milaan
Reisdag 9: Milaan - Basel
Reisdag 10: Basel - Frankrijk (waar mijn ouders zitten, ik ben met hun mee terug gereden).

Mijn tweede reis was in veel opzichten redelijk hetzelfde als mijn eerste. Ik heb een vriendinnetje die in Oostenrijk woont, de tweede keer wilde ik verder de Balkan in en dan per vliegtuig terug. Ik werd alleen mega ziek en ben toen dus naar familie van die vriendin gegaan om uit te zieken. Door de ligging van waar zij zaten was het makkelijker om naar Italië te gaan en rustig aan te doen omdat ik nog steeds niet fit was.

Ik had per plek toch wel tussen de 2 en de 4 dagen gerekend. Alleen voor Basel had ik maar een middag maar Basel is niet heel groot. Milaan had ik de eerste keer 2 a 3 dagen voor en de tweede keer dus maar een middag omdat ik het al gezien had. De route Milaan-Basel-Frankrijk maak ik omdat mijn ouders daar in de zomer zitten en dat de snelste route is per trein.

Bij een stad als Bratislava had ik eigenlijk wel genoeg gehad aan 2 dagen maar ik geloof dat ik er vier (!!!!) dagen zat. Planfoutje :'). Ik ben toen met de bus naar een stadje in de buurt gegaan en naar een meer afgereisd omdat de stad zelf een beetje tegenviel.

Anyway, het ligt een beetje aan de steden die je gaat bezoeken en hoeveel tijd jij denkt nodig te hebben per stad! :) Wat ook leuk is is meer steden per land bezoeken om een beter beeld van een land te krijgen, maar dit hoef je niet in je reisdagen op te nemen, vooral in Oost Europa schijnt het OV mega goedkoop te zijn dus kun je ook zonder je interrailpas reizen en zo je dagen sparen voor de ritten die anders wel echt duur zouden zijn.

Aroha

Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 22:34

Oh en wat een belangrijke tip is, de trein van Amsterdam naar Parijs, maar ook van Parijs terug naar Amsterdam, moet je wel echt op tijd reserveren. Dat was bij mij ineens een heel dure grap namelijk. :+ Treinen naar Duitsland kun je tot een paar dagen van te voren reserveren. En bij een aantal treinen in Frankrijk moet je alsnog reserveringskosten betalen, in Italië moet dit bij vrijwel alle treinen waardoor Italië wel wat duurder uitviel dan ik voor ogen had :+.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:26

Oh zo grappig, Bratislava vond ik juist zo leuk. Maar ik ben dar volgens mij ook 2,5 dag geweest ofzo. Sofia viel mij verschrikkelijk tegen, Plovdiv was zoveel leuker :j En heerlijk eten :j (omgerekend 5 euro voor een compleet 3 gangen menu incluus drinken :oo )

Oost-Europa heb ik met reispassen per land gedaan, dat scheelde aanzienlijk in de kosten.
West-Europa moet je goed opletten met reserveringskosten. In Spanje en Frankrijk komen deze kosten er bijvoorbeeld nog bij voor de snellere treinen.
In Italie heb ik twee jaar later geen ticket aangeschaft maar gewoon met de regionale (en een enkele keer een sneltrein) door gereisd. Dat was behoorlijk goedkoper dan een landpas.

Aroha

Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Re: In je eentje op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:36

Haha typisch! Ik vond juist Sofia super leuk!

Wat de reserveringskosten betreft, ik koos er regelmatig voor om 1 uur langer te reizen met een langzame trein zonder extra kosten.. Voor de trein van Milaan naar Zwitserland moet je ook gewoon betalen. Flauw wel.

NuevaAtalaya

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 19:04

Winged schreef:
NuevaAtalaya schreef:
Hoii ik ben ook eind vorig jaar voor het eerst alleen op vakantie/reis geweest. Wou heel graag eens een keer backpacken maar helaas geen vriendinnen die dat ook wilden/durfden. Kende wel mensen die het wel eens gedaan hadden en die zeiden dat je in hostels altijd wel medereizigers vindt om dingen mee te doen, dus vertrok ik in m’n uppie naar Mexico voor zes weken.

Ik ben toen van Cancun naar Mexico City gereisd met de bus en in hostels geslapen. Ik heb overal wel mensen ontmoet dus als je niet wilt, hoef je nooit alleen te zijn. Als je net als ik graag nieuwe mensen wilt ontmoeten zou ik zeker in een hostel gaan slapen! Als je meer op je privacy gesteld bent, kun je er ook evt voor kiezen om een privé kamer te boeken. Dat is nog steeds goedkoper dan een hotel en je kan zelf kiezen of je behoefte hebt aan contact of niet.

Ik vond het zelf heel erg leuk om solo te reizen, aangezien je veel makkelijker nieuwe mensen ontmoet. Het nadeel eraan vind ik dat als je eenmaal thuis bent je niemand meer hebt om alles wat je meegemaakt hebt mee te delen. Desondanks zou ik gewoon proberen en kijken of t bevalt, aangezien je beter spijt kan hebben van de dingen die je wel hebt gedaan dan van de dingen die je niet hebt gedaan! :D

Dit vind ik interessant, want ik wil graag als vrouw alleen die kant op reizen. Maar hoe gevaarlijk is het en waar moet ik rekening mee houden. Ik kan helaas geen Spaans...


Zolang je niet in rare achterbuurten gaat ronddwalen, alleen officiele taxi’s neemt en ze niet zomaar op straat aanhoudt of s’avonds op stille plekken komt, hoef je niet te vrezen voor je veiligheid ;)
Eigenlijk is Mexico City de enige plek waar je wat meer moet oppassen maar dit heeft voornamelijk met zakkenrollers te maken. Spaans zou ik wel zeker gaan leren als je van plan bent om naar Mexico (of een ander land in Latijns Amerika) te gaan! Veel Mexicanen spreken namelijk niet of slecht engels.

NuevaAtalaya

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 19:12

Aroha schreef:
Haha typisch! Ik vond juist Sofia super leuk!

Wat de reserveringskosten betreft, ik koos er regelmatig voor om 1 uur langer te reizen met een langzame trein zonder extra kosten.. Voor de trein van Milaan naar Zwitserland moet je ook gewoon betalen. Flauw wel.


Ik vond Sofia ook geweldig idd!! Sowieso is Bulgarije een erg mooi land
Als je van plan bent om naar Bulgarije te gaan, is ook Varna een superleuke stad om te bezoeken (en er is ook een strand) :D

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: In je eentje op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-18 21:59

Sofia ben ik al een keer geweest maar vond ik zelf idd ook erg leuk! Maar ik heb een zeer smal referentiekader want ik heb eigenlijk nooit gereisd haha, dus ik ken maar weinig grote steden.

Interrailticket is inmiddels geboekt en ook de vlucht terug, had geen zin om met de trein nog helemaal terug te gaan, dus ik interrail nu tot venetië en vanaf daar vlieg ik weer naar eindhoven. Can't wait! :D

Aroha

Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Re: In je eentje op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 00:35

Ohhh leuk! :) Hoeveel dagen heb je gekozen? (Ik leef een beetje op andermans zomervakantieplannen want ik ga deze zomer niet echt weg haha).

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: In je eentje op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 08:01

7 dagen binnen 1 maand pas! Ik ga echter maar 2,5 week. Vooralsnog wordt het

Berlijn
Praag
Krakau
Boedapest
Zagreb
Venetië

Ik zat nog te denken om krakau om te ruilen voor wenen, dat bedenk ik misschien later nog wel.

Iemand tips voor deze steden? :)

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: In je eentje op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 08:46

Oh dan zou ik eigenlijk eerder Zagreb inruilen voor Wenen.

Voor Venetie kun je een goedkoper hostel (en eten ;) ) nemen in Mestre, vanaf daar pak je gemakkelijk de bus naar Venetie zelf. Ga in venetie ook even naar de eilanden Burano en Murano.

Aroha

Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 11:31

Praag is fantastisch, ga ook naar de Basilica of St. Peter and St. Paul, die ligt aan de andere kant van het water schuin tegenover het beroemde kasteel. Echt zo'n mooie kerk, gotische begraafplaats eromheen ook. Je kunt daar heen lopen langs het water en terug via de botanische tuin.

En ga vooral niet naar de beroemde club aan het water met 7 verdiepingen. Ik was daar heen gegaan met mensen uit het hostel, en het was verschrikkelijk. Alles plakte, de vloeren plakte, de trappen hadden geen armleuningen dus je kon er zo afstorten als je dronken was.. daarnaast rook het overal naar kots en was het bloedheet. De mensen die het daar wél naar hun zin hadden waren echt straal maar dan ook straal bezopen! We zijn denk een half uur binnen geweest. Zonde van het geld. Mocht je uit willen heb ik nog een lijstje tips van een local!

Edit: Ik ben niet in Zagreb geweest maar weet wel dat Wenen een heel mooie stad is! Je hebt wel 2 a 3 dagen nodig. De gebouwen en paleizen daar zijn enorm namelijk.

_Zeppelin

Berichten: 782
Geregistreerd: 12-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 11:56

Ik vond Praag leuker dan wenen. Tip voor Praag: ga richting zonsondergang met de metro naar het kasteel omgoog en loop terug naar beneden, zo'n mooi uitzicht over stad en tegen die tijd is het daar ook niet druk meer! Geld ook voor de brug (waarvan ik de naam ff kwijt ben), daar kun je overdag over de koppen lopen..

musiqolog
Berichten: 3333
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Re: In je eentje op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:06

Ik ben het met jullie eens over Praag. Maar eh Aroha... in Praag spreken ze Tsjechisch. Dus die kerk heet niet "Basilica of St. Peter and St. Paul".

In Wenen ben ik nog nooit geweest, maar dat ga ik heus nog weleens doen. Ik ben dat aan mijn status als (klassieke) muziekman verplicht. Het lijkt me inderdaad aangewezen om er meerdere dagen voor te nemen. Dat geldt eigenlijk voor elke grote bezienswaardige stad.

Aroha

Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:21

musiqolog schreef:
Ik ben het met jullie eens over Praag. Maar eh Aroha... in Praag spreken ze Tsjechisch. Dus die kerk heet niet "Basilica of St. Peter and St. Paul".

Joh.. _/-\o_ 8)7

Ik bedoel uiteraard Bazilika svatého Petra a Pavla na Vyšehradě maar met de Engelse naam ga je hem ook gewoon vinden hoor.

musiqolog
Berichten: 3333
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:44

Aroha schreef:
musiqolog schreef:
Ik ben het met jullie eens over Praag. Maar eh Aroha... in Praag spreken ze Tsjechisch. Dus die kerk heet niet "Basilica of St. Peter and St. Paul".

Joh.. _/-\o_ 8)7

Ik bedoel uiteraard Bazilika svatého Petra a Pavla na Vyšehradě maar met de Engelse naam ga je hem ook gewoon vinden hoor.

Ongetwijfeld. Maar ik vind het niet normaal dat je in een Nederlandstalige bijdrage een Tsjechische kerk bij haar Engelse naam noemt. Waarom? Waarom?! Het slaat echt helemaal nergens op. Je kunt toch gewoon zeggen "Basiliek van Petrus en Paulus"?

Dat je jezelf in het buitenland met Engels moet redden is tot daaraan toe. Maar door, in een Nederlandse tekst, een Tsjechische kerk bij zijn Engelse naam te noemen, doe je in feite alsof er maar één andere taal is. En daar kan ik heel slecht tegen. Als je op vakantie gaat, hoor je niet doof en blind te zijn voor andere culturen. En het voornaamste van een cultuur, dat zijn niet de eetgewoonten, niet de kleren, zelfs niet de godsdienst, maar dat is de taal. Een volk is in de eerste plaats een taalgemeenschap, zo worden ze ingedeeld. Door ijskoud te doen alsof ze in Tsjechië Engels spreken, geef je feitelijk aan: laat de hele wereld maar een "global village" worden en laat alle cultuurverschillen maar verdwijnen. Wel zo handig.

Aroha

Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 12:54

musiqolog, die kerk heet dan in jouw logica net zo goed niet 'Basiliek van Petrus en Paulus' en verder zal het me echt een worst wezen wat jij ervan vind.

Ik ga dan ook niet in op je post in want ik voel mij niet aangesproken op 'doof en blind voor andere culturen'. Laat staan 'ijskoud doen alsof ze Engels praten in Tsjechië' :'). Het is werkelijk waar totaal offtopic en aan de TS welke taal ze kiest om de kerk te Googlen of te benoemen. Het was een tip, want die kerk is fantastisch. Niet bedoeld als belediging aan het complete Tsjechische volk. Kom op zeg.

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-18 14:14

Winged schreef:
Oh dan zou ik eigenlijk eerder Zagreb inruilen voor Wenen.

Voor Venetie kun je een goedkoper hostel (en eten ;) ) nemen in Mestre, vanaf daar pak je gemakkelijk de bus naar Venetie zelf. Ga in venetie ook even naar de eilanden Burano en Murano.


Zagreb niet zo mooi? Een klasgenootje van mij zei dat Split erg mooi was, dus dat kan ik evt. ook doen maar dat is mega om, weet niet of dat qua tijd een beetje te doen is.

Edit: Mbt. de naamgeving van de basiliek, ik ben alleen maar superblij +:)+ met de tips en qua taal komen we er wel uit :j

NuevaAtalaya

Berichten: 72
Geregistreerd: 28-08-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:25

Ik vond Zagreb ook tegenvallen, dus zou aanraden om in plaats daarvan naar Split te gaan. Vond die stad veel leuker, veel te doen in en rondom de stad, dichtbij het strand & qua afstand valt t wel mee ;Kroatië is niet zo groot ;)

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: In je eentje op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 00:43

Ah thanks voor de tips dames, dan ga ik even kijken hoe ik in split kan komen :) klinkt sowieso goed vanwege de zee!

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: In je eentje op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 09:30

Wouter, lekker sfeertje zet je neer.

Ts, Split is heel mooi! En het giert er van de knappe Italianen. <3

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: In je eentje op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-18 16:13

M’n oma vroeg al of ik er eentje mee terug nam _O-

Aroha

Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 21:31

lieveli schreef:
Wouter, lekker sfeertje zet je neer.

Ts, Split is heel mooi! En het giert er van de knappe Italianen. <3

Tijd dat ik naar Split ga dus O:).

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 21:35

Hoewel ik samen net wat leuker vind, ging ik regelmatig alleen. Ik ben al op veel plekken geweest. Ik boek meestal een hostel, veel alleen reizende mensen dus je hebt veel aanspraak en meestal organiseren ze evenementen zoals gezamenlijk naar taco-night pub night etc. Kun je toch op stap en hoef je niet in je eentje naar de kroeg

Badeendje

Berichten: 3939
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Baarlo

Re: In je eentje op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-18 21:15

Ben al druk aan het kijken naar leuke hostels! Als het goed is krijg ik deze week mijn ticket binnen en kan ik alle treinen ook direct zien. Heb inmiddels al een aantal dingen die ik graag wil zien/doen, zoals naar auschwitz, berlijnse muur, wetenschapsmuseum en de universiteit van Krakau. Wil ‘t allemaal niet al te vol plannen maar ik moet wel minstens iets weten om te doen.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: In je eentje op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 21:40

Auschwitz moet je goed plannen zodat je 1. niet teveel betaalt en 2. naar binnen mag. Er mogen buiten de geboekte tours maar 200 bezoekers naar binben ofzo.

Zelf zou ik het niet in mn zomervakantie doen als ik alleen ga...