4 dagen Krakau

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

4 dagen Krakau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 23:22

Ik vertrek morgen vroeg voor 4 dagen naar Krakau-Polen. We gaan op zondag Auschwitz bezoeken.

Zijn er nog meer dingen die we gezien moeten hebben en waar moet ik vooral op letten? Is het eten vergelijkbaar en spreken de mensen goed Engels?

Laatst dat stukje op tv bij RTL late night al gezien overigens. :+ Maar persoonlijke ervaringen zou ik leuk vinden!

_coquette_

Re: 4 dagen Krakau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 23:26

Ik ben in januari geweest! Echt een super mooie stad! Hebben op goede plekken gegeten maar dat zou ik even op moeten zoeken. Over het algemeen goed verstaanbaar Engels. En de meeste doen er ook echt moeite voor. Ga je op georganiseerde tour naar Auschwitz?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 23:27

Ja, het is een georganiseerde tour van TravelBird. :j 8 uur durend in totaal met gids, dus dat is fijn.

Zijn er ook dingen die we absoluut niet moeten doen?

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 23:28

Free walking tours! Echt ontzettende aanrader. Verder zit er het tentje Mazaya falafel, wat echt zo lekker is <3 <3

Midden in het centrum spreekt eigenlijk iedereen goed Engels, en zijn er ook Engelse menu kaarten. Op het plein zelf kun je makkelijk iets eten en drinken op een terrasje, wel ff naar de prijs kijken van te voren, want er zitten een paar duurdere tussen.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 23:30

Giolli schreef:
Ja, het is een georganiseerde tour van TravelBird. :j 8 uur durend in totaal met gids, dus dat is fijn.

Zijn er ook dingen die we absoluut niet moeten doen?

Wij zijn ind ook via Travelbirds gegaan. Spreken jullie goed Engels? Wij hadden er een paar bij doe matig Engels spraken en voor hun was het best een moeilijke dag. Omdat het grote groepen waren waardoor ze eigenlijk niets hebben kunnen volgen. ik stuur je wel even pb!

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 23:30

Gaaf! Ik ben 8 jaar terug zo'n beetje met de havo in Krakau geweest. Auschwitz is echt een aanrader, heeft zo enorm veel indruk gemaakt, nu ik er aan denk komt het gevoel echt weer boven. Daarnaast heb je nog Birkenau, bekend van vele foto's. Dat is het kamp waar de barakken staan. Als ik het goed onthouden heb.
Daarnaast zijn we in een mooi kasteel geweest. Je had er hele mooie straatjes en pleinen. Wij moesten destijds het lokale eten opeten, en ik vond het vreselijk smerig. Maar je had ook gewoon moderne fastfood ketens in het centrum. En een mooie kerk aan een plein in het centrum.

Weet niet of je wat hebt aan m'n verhaal, maar ik werd even weer enthousiast. Fijne reis!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 23:33

Wij kunnen allebei gelukkig goed Engels dus dat is geen probleem. :j

Amy wat is de free walking tours?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 23:35

san4nie schreef:
Gaaf! Ik ben 8 jaar terug zo'n beetje met de havo in Krakau geweest. Auschwitz is echt een aanrader, heeft zo enorm veel indruk gemaakt, nu ik er aan denk komt het gevoel echt weer boven. Daarnaast heb je nog Birkenau, bekend van vele foto's. Dat is het kamp waar de barakken staan. Als ik het goed onthouden heb.
Daarnaast zijn we in een mooi kasteel geweest. Je had er hele mooie straatjes en pleinen. Wij moesten destijds het lokale eten opeten, en ik vond het vreselijk smerig. Maar je had ook gewoon moderne fastfood ketens in het centrum. En een mooie kerk aan een plein in het centrum.

Weet niet of je wat hebt aan m'n verhaal, maar ik werd even weer enthousiast. Fijne reis!

Bedankt voor je reactie! <3 Het klinkt erg gaaf.
Ik geloof ook dat Auschwitz veel indruk zal gaan maken. Ik ben erg benieuwd!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 23:37

Wij zijn volgens mij bijna 15 jaar geleden in krakau geweest. Behalve naar Auschwitz zijn we toen ook in de zoutmijnen ondergronds geweest, dat was ook gaaf :j

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 23:39

Zoutmijnen zijn ook mooi :j Verder is er een gewèldig authentiek snoepwinkeltje in een zijstraatje van de grote markt (Rynek Glówny of iets dergelijks :+ ), zal eens kijken of ik dat kan vinden.

Kasteel Wawel is ook wel leuk, vooral het uitzicht op de stad en rivier vond ik mooi.

Eten en drinken is over het algemeen goedkoop en lekker, maar prijzen kunnen wel wat verschillen ja.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 00:22

Free walking tours zijn gratis (fooien worden gewaardeerd) rondleidingen door de stad. Worden altijd gegeven door erg leuke mensen en je komt op hele leuke plekken in de stad. Meestal heb je meerdere verschillende soorten in de stad. Als je googled op 'free walking tour krakow' dan kom je vanzelf op de site uit en kan je zien welke tours er worden georganiseerd, wanneer ze starten en waar ze starten.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 00:27

Wendy schreef:
Wij zijn volgens mij bijna 15 jaar geleden in krakau geweest. Behalve naar Auschwitz zijn we toen ook in de zoutmijnen ondergronds geweest, dat was ook gaaf :j

Oja, de zoutmijnen! Met dat enge liftje en likken aan de muren.. ook erg leuk

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 00:41

Ik volg dit even mee! Ik ga zelf (nog) niet, maar een vriendinnetje van mij, die niet op bokt zit, wel! Hoop dat ik haar nog wat leuke tips kan geven! *\o/*

Sandyislief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 00:48

Wij zijn in februari naar Krakau geweest en hebben toen Auschwitz en Birkenau gezocht. De zoutmijn hebben we ook bezocht en kasteel Wawel. Mooi kasteel!

Verder de Joodse wijk bekeken en gewoon lekker door het centrum gezworven, owja en een ritje door de stad met zo'n ouderwetse koets met paarden ervoor.

Wij hebben toen leuk gegeten aan het Rynek glowny plein bij restaurant Piano Rouge. Ze hadden er verschillende dingen op de kaart, wat standaard restaurant gerechten (vis of vlees met frietjes en groenten of pasta) en dan ook verschillende lokale gerechten. Ook hadden ze er lekkere cocktails!

Ik vond dat iedereen goed Engels sprak daar dus dat was fijn!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 15:42

Bedankt voor jullie leuke tips. Het is hier 25 graden en echt veel mooier dan we hadden gedacht. :):)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-18 15:53

Gave stad he?
Ik raad je aan om, als je morgen naar Auschwitz bent geweest, de dagen daarna vooral iets leuks te doen. Ik had echt last van mijn bezoek aan Auschwitz, zo heftig vond ik het. Neem daar vooral de tijd om echt alles te bekijken en lezen. Neem je er een rondleiding?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-18 15:56

Goof schreef:
Gave stad he?
Ik raad je aan om, als je morgen naar Auschwitz bent geweest, de dagen daarna vooral iets leuks te doen. Ik had echt last van mijn bezoek aan Auschwitz, zo heftig vond ik het. Neem daar vooral de tijd om echt alles te bekijken en lezen. Neem je er een rondleiding?

Ja we hebben een gids. De dag er na gaan we in elk geval wat leuks doen! :j

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 19:59

Ik geef dit topic even een schopje. :D

In augustus ga ik 5 dagen met mijn vriend naar Krakau. Goedkope vlucht en Airbnb kunnen boeken in het centrum!

Wij willen ook graag een dag naar Auschwitz (en Birkenau). Ik heb begrepen dat je hiervoor ruim van tevoren moet boeken. Wij willen graag met een gids/tour gaan. Hebben jullie aanraders? Ik zie door de bomen het bos niet meer door de vele aanbieders.

Verder nog dingen die het bezoeken waard zijn en die vooraf geboekt moeten worden? :)

Wolken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:02

Wij hebben dit 2 dagen van tevoren via de receptie van het hotel geboekt.

Zelf vond ik de bike tour heel gaaf om te doen, je komt dan door het echte oude gedeelte en de Joodse buurt.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:07

wasrschijnlijk is het dan wel erg warm dus mss kun je ook een wateractiviteit plannen?

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:09

Ik ga in de vakantie ook naar krakau. Laatst was het bij oplichters in het buitenland. Wij gaan denk ik zelf naar auschwitz. Tour en entree is namelijk gratis. Wil ook naar de zoutmijnen alleen heb erge hoogtevrees vooral met trappen dus twijfel nog een beetje

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 20:34

Sem_ schreef:
Ik geef dit topic even een schopje. :D

In augustus ga ik 5 dagen met mijn vriend naar Krakau. Goedkope vlucht en Airbnb kunnen boeken in het centrum!

Wij willen ook graag een dag naar Auschwitz (en Birkenau). Ik heb begrepen dat je hiervoor ruim van tevoren moet boeken. Wij willen graag met een gids/tour gaan. Hebben jullie aanraders? Ik zie door de bomen het bos niet meer door de vele aanbieders.

Verder nog dingen die het bezoeken waard zijn en die vooraf geboekt moeten worden? :)

Gewoon op de website van Auschwitz zelf boeken. Dan kun je precies selecteren wat je wil.

Lisannepruts; je motivatie om naar Auschwitz te gaan is toch zeker niet 'omdat het toch gratis is'?

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:19

Oh nee dat zeker niet. Maar ik wist eerst ook niet dat de gidsen ed. gratis zijn en niet dat andere onnodig veel geld gaan betalen voor een tour

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 21:50

Ik heb Auschwitz gewoon ter plekke geboekt bij een kleine tour operator en ik geloof dat ik de dag erna al ben geweest.
Bij het monument werden wij gekoppeld aan een gids.

Zoutmijnen zijn erg leuk en mooi. Daar hoef je geen hoogte vrees voor te hebben.
Laatste dag heb ik een fietstocht gemaakt ook een aanrader.