Rome

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joy_Mennings

Berichten: 2298
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Rome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-18 17:03

Hoi allemaal,

Ik ga in de zomervakantie een week naar Rome.

Nu vroeg ik me een aantal dingen af.

1. Zijn de hotels erg duur? We zoeken een goedkope verblijfplaats maar weten niet goed waar we kunnen kijken. Tips zijn welkom!
2. Is een auto huren een must of is het openbaar vervoer ook betaalbaar? En us eventueel een fiets huren een goed idee of niet?
3. Wat zijn plekken die echt leuk zijn om te bezoeken!
4. Is er een strand in de buurt waar we bijvoorbeeld 1 dagje heen zouden kunnen gaan?

Alvast bedankt!

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Rome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 17:22

1: Ja.2:Het verkeer in de stad is zeer druk en hectisch.Openbaar vervoer is niet duur maar let wel op zakkenrollers!3:Alles is leuk,de hele stad is een museum.Ik vind de omgeving van Vaticaanstad het leukst,rustiger en minder criminaliteit.Maar dat is persoonlijk.4:Ja er zijn stranden in de buurt,het ligt niet zo ver van de zee af.Maar daar heb ik geen ervaring mee want ik had het in de stad al genoeg naar mijn zin en niet genoeg tijd om alles te zien!

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:25

Ik ben een aantal jaar geleden met school naar Rome geweest. Toen zaten we op een camping buiten de stad, maar vanaf daar reed volgens mij een bus naar een metrostation (als het tenminste een metro was, geen idee...) Dat was camping Timber. Weet niet hoe het qua prijs is, maar klasgenoten zijn twee jaar later nog terug geweest, dus het was toen voor 18-jarigen te betalen. Zakkenrollers werden wij inderdaad ook erg voor gewaarschuwd, maar volgens mij is er toen bij ons niks gejat, mogelijk ook omdat we er zo alert op waren. Wij zijn toen wel naar een strand geweest, maar volgens mij zaten er daar wel met name privéstranden. Weet ook echt niet meer waar dat ergens was, gezien het al zo'n 8 jaar geleden is :+

Ghostattack

Berichten: 11245
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 21:27

Ik heb vorige zomer in hotel Adriatic doorgebracht, heel basic hotel met 2-sterren classificatie. Mij boeide dat niet zoveel, want ik slaap er alleen. Verder hebben wij vrijwel alles lopend gedaan, maar het openbaar vervoer is prima te doen. Inderdaad wel veel zakkenrollers!

In Rome is al bizar veel te zien en te doen, dus een auto lijkt me niet echt nodig. Ik ben er nu 3 keer geweest, verschillend tussen 4 - 7 dagen en ik ben nog steeds niet uitgekeken. Maar ik ben dan ook echt een enorme cultuurfreak als het gaat om Rome :o

Joy_Mennings

Berichten: 2298
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 15:23

Bedankt allemaal!

@NienkeV1994 Een camping gaat hem niet worden voor ons. Ik heb rugklachten dus slapen op een luchtbedje gaat echt niet. Bovendien hebben we allemaal onze vlucht inclusief koffers al geboekt dus als we dan nog een tentje ofzoiets mee moeten nemen wordt dat echt een duur geintje.

@Ghostattack Ik zal eens naar dat hotel gaan kijken.

Even over de zakkenrolles, zijn die echt overal of vooral bij het openbaar vervoer en op toeristische plekken? En is het te vergelijken met een andere Europese stad?

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:35

Joy_Mennings schreef:
@NienkeV1994 Een camping gaat hem niet worden voor ons. Ik heb rugklachten dus slapen op een luchtbedje gaat echt niet. Bovendien hebben we allemaal onze vlucht inclusief koffers al geboekt dus als we dan nog een tentje ofzoiets mee moeten nemen wordt dat echt een duur geintje.

Volgens mij hadden ze ook stacaravans, maar kan me voorstellen dat een hotel oid makkelijker is. link

Ik ben in iedere grote stad alert op zakkenrollers moet ik zeggen, maar bij ons werd het toen vanuit school wel echt benadrukt. Of het erger is dan in andere steden durf ik niet te zeggen. Ze zullen niet overal zijn, maar inderdaad het OV en plekken als de trevi fontein waar mensen met andere dingen bezig zijn dan hun tas, denk dat er daar wel veel gerold wordt

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:25

Joy_Mennings schreef:
Bedankt allemaal!

@NienkeV1994 Een camping gaat hem niet worden voor ons. Ik heb rugklachten dus slapen op een luchtbedje gaat echt niet. Bovendien hebben we allemaal onze vlucht inclusief koffers al geboekt dus als we dan nog een tentje ofzoiets mee moeten nemen wordt dat echt een duur geintje.

@Ghostattack Ik zal eens naar dat hotel gaan kijken.

Even over de zakkenrolles, zijn die echt overal of vooral bij het openbaar vervoer en op toeristische plekken? En is het te vergelijken met een andere Europese stad?

Men zegt dat je vooral in het ov op moet letten.Ik ben zelf niet beroofd,maar ik heb ook alles te voet gedaan en goed op mijn tas gepast.Je kunt toch wel het beste een hotel nemen dat centraal ligt,dan kun je te voet haast overal komen.Buiten het hoogseizoen zijn de prijzen vaak aanzienlijk lager dan in het hoogseizoen.

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Rome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:42

Een auto huren? Als je graag dood wilt misschien hihi. Ik vond ze daar zo chaotisch! Fietsen lijkt me ook niet echt aan te raden. Als je zorgt voor een hotel in de buurt van een metrostation is alles prima te doen met openbaar vervoer. Ook te voet zijn grote delen van de stad prima te behappen. Is de zomer geen laagseizoen voor Rome? Mij is altijd verteld dat het dan niet te harden is in die stad! Een betaalbaar hotel kan je toch gewoon zoeken via booking.com?

Ghostattack

Berichten: 11245
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:47

Juli / Augustus zijn inderdaad wel de heetste maanden, ik ben twee keer geweest in de zomerperiode en tot twee keer toe een hittegolf gehad met dagelijks minstens 38 graden. Voordeel is wel dat je op bijna elke hoek van de straat water uit een fonteintje kunt halen om te drinken, dat is echt ijskoud water dus heerlijk! Maar ook in deze periode is het overal bizar druk! Voor de grote bezienswaardigheden (denk aan St. Pieter, Vaticaans Museum etc) moet je echt 's morgens vroeg gaan of van tevoren reserveren. Ik had het Vaticaans museum via Tiqets.com gereserveerd, scheelde een paar uur wachten in de rij.

Edit: Over de metro, in de zomerperiode is deze zo bizar druk dat je Japanse taferelen krijgt. Ik voelde me daar echt totaal niet prettig bij, zeker als je een metro had waarbij de airco het niet goed deed. In Rome zelf is alles te voet prima te doen.

Op welk vliegveld vlieg je? Fiumicino is super goed geregeld qua transfer naar Rome, Ciampino daarentegen raad ik aan om een taxi te nemen (30 euro naar Termini).
Laatst bijgewerkt door Ghostattack op 13-04-18 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 17:53

Ik ben nooit in Rome geweest, dus kan je niet helpen aan specifieke adresjes. Maar ik vind booking.com vaak een fijne website voor voordelige hotels/appartementjes in steden. Je kunt ook op Airbnb zoeken, dat is niet alleen bij mensen thuis maar kan ook een compleet appartement zijn. En google ook eens op 'hostel Rome', als je echt goedkoop verblijf zoekt is een hostel ideaal. Soms hebben ze ook 'n paar privékamers, dan heb je gewoon een eigen slaapkamer en badkamer maar alsnog goedkoop.

Bianca_v_s
Berichten: 87
Geregistreerd: 21-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:03

Zakkenrollers: ja, voornamelijk in het OV en op de drukke plekken. Ik ben in Rome geweest met een groepsreis en bij 1 van m'n reisgenoten is haar camera uit de tas gejat in de metro.
Wij zaten toen in een hotel buiten het centrum (Hotel Santa Maura), maar wel aan een metro/tramlijn. Dat betekende 30-45 minuten reistijd naar het centrum. OV is goed betaalbaar maar wel druk.

Als je naar het Colosseum wil: koop je kaartje bij het Forum Romanum (kaartje is geldig voor beide), daar staat over het algemeen de kortste rij, en kun je later de rij skippen bij het Colosseum.

Strand zou ik niet weten, maar je kunt makkelijk met de metro/trein naar Ostia, de oude zeehaven van Rome, dus daar zal vast wel strand in de buurt zijn :D

Frankaas
Berichten: 2938
Geregistreerd: 17-10-12
Woonplaats: Gelderland

Re: Rome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:13

Ik ben in 2016 in Rome geweest met school.
1: Geen idee, maar ik zat buiten de stad op camping Tiber wat Nienkev1994 ook al gelinkt heeft en die was best goedkoop. Kon zo met de bus naar de trein.
2: OV is absoluut betaalbaar. Je kan er makkelijk kaartjes kopen, vgm is dat van in tot uitchecken 4 euro ofzo en dan kan je iets van een halfuur reizen? Weet het niet precies meer, maar het is echt goedkoop.
3: Heel Rome is prachtig, maar de wat rustigere plekjes trokken mij ook zeker aan, zoals de sinaasappeltuin. Heel mooi uitzicht op de Sint Pieter ook.
4: Geen ervaring mee, maar je hebt daar ook genoeg te doen! Op camping Tiber is ook een klein zwembad, maar wel leuk :P.

Er zijn inderdaad redelijk veel zakkenrollers, maar mij is niks overkomen omdat ik gewoon goed op mijn spullen lette. Terwijl ik gewoon mijn mobiel in m'n broekzak had :+. OV is inderdaad druk, maar iedereen heeft geen zin in gezeik dus de hele metro kan vol staan maar het kan dan ook compleet stil zijn.

mOamm

Berichten: 454
Geregistreerd: 17-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:21

Wat leuk dat je naar Rome gaat, het is zo’n mooie stad!
Ik ben er vorig jaar geweest en wat hierboven al gezegd wordt; je raakt er niet uitgekeken. Het beste is om alles te voet te doen, al wandelend door de stad kom je zoveel moois tegen. Je kunt aardig wat kilometers maken op een dag.

Tickets voor het Colosseum en Vaticaanstad zijn aan te raden om vooraf te kopen. De wachtrijen daar wil je echt niet instaan.

Verder kan ik je de app maps.me aanraden! Hier kun je de kaart van Rome downloaden en heb je offline navigatie :) Zelf heel veel gebruikt.

Het maakt soms wat verschil qua prijs of je vliegt op Ciampino of Fuimicino. Weet niet of je een compleet iets wilt boeken of losse tickets en hotel. Anders is cheaptickets of skyscanner een fijne site. Hotel boek ik altijd via booking.com.

Verder wat je echt moet zien is het park/de tuinen van villa Borghese! Oh en zakkenrollers zijn er ongetwijfeld ja, altijd je tas goed bij je houden en opletten dan is er niks aan de hand.

nutmeg
Berichten: 69
Geregistreerd: 11-11-13
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:35

Ik ben er vorig jaar ook geweest en vond het een prachtstad!

1. Zijn de hotels erg duur? We zoeken een goedkope verblijfplaats maar weten niet goed waar we kunnen kijken. Tips zijn welkom!
Ik verbleef in hotel Sole Roma en vond het een degelijk hotel. Kleine, maar schone kamer + sanitair en goed gelegen! Maar verder: ja, ik vond de opties qua hotels erg duur.

2. Is een auto huren een must of is het openbaar vervoer ook betaalbaar? En us eventueel een fiets huren een goed idee of niet?
Ik heb alles lopend bezocht. De enige keren dat wij van het OV gebruik maakten was om naar de oude haven van Rome te gaan, verder dus de hele stad te voet gedaan. Ik vind dit zelf het leukst want zo zie je wel echt alles van de stad, inclusief de niet 'bekende' stukken. Elk steegje heeft wel wat moois.

3. Wat zijn plekken die echt leuk zijn om te bezoeken!
Dit heb ik bezocht:
1) Vaticaanse Musea (zonder Sint Pieter, zou ik wel doen als ik jou was!)
2) Villa Borghese (prachtig mooi!)
3) De oude haven van Rome (zo waar nog mooier dan de stad zelf)
4) Colloseum en pantheon + omliggende ruines (erg mooi, erg druk, maar een must-see)
5) alle piazza's, pleintjes, steegjes en fonteintjes (kris kras door de stad gewandeld)
6) veel meer, maar dat ben ik al een beetje vergeten in de stress voor mijn huidige reis van morgen

Tips: wel echt tickets vantevoren boeken. Echt: het scheelt je letterlijk uren wachten. Ik heb gefilmd hoe ik langs een rij met wachtende mensen liep bij het Vaticaan, bizar gewoon. Veel water meenemen is ook wel slim, en probeer te bundelen. Wij deden bijvoorbeeld Villa Borghese, de Spaanse Trappen en Piazza del Populo in één keer omdat ze dicht bij elkaar lagen. Overigens vond ik de fontein op Piazza Navona minstens net zo mooi als de Trevi Fontein, maar dan zonder 3000 man met selfiesticks die foto's proberen te maken.

4. Is er een strand in de buurt waar we bijvoorbeeld 1 dagje heen zouden kunnen gaan?
Geen idee, zelf niet gedaan of naar gekeken. Ik kwam echt voor de geschiedenis.

Overige opmerkingen: schrik niet van de vele militairen die je er ziet, maar vraag ze niets. Ik heb die fout gemaakt en werd nogal onbeleefd 'te woord gestaan'. Het zijn geen behulpzame politiemensen, meer echt bewakers (mijn ervaring: anderen kunnen andere ervaringen hebben met wel vriendelijke types!). Toen ik er was ook een kleine rel (net gemist) waarbij ze echt 10 minuten voordat ik daar liep een groep vluchtelingen letterlijk van een plein spoten met waterkanonnen.

iirrssjjee

Berichten: 5940
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:56

1. Zijn de hotels erg duur? We zoeken een goedkope verblijfplaats maar weten niet goed waar we kunnen kijken. Tips zijn welkom!
Wij zaten in een B&B (Villa Blanc B&B) net buiten het centrum. Scheelt je een hele berg geld! 10 minuutjes lopen naar de metro, die je binnen 10 minuten in het centrum bracht! Zat om de hoek daar een heeeerlijk mega goedkoop restaurant (koop 1x een drankje voor 8,- en je mag er onbeperkt eten, buffet! alleen voor je drinken betaal je, en een supermarkt die 24/7 open is.

2. Is een auto huren een must of is het openbaar vervoer ook betaalbaar? En us eventueel een fiets huren een goed idee of niet?
Zeker niet met de auto gaan! Wij waren op rondreis (dus wel een auto) maar hebben die 4 dagen in de garage van het B&B gezet. Alles met OV en veel lopen gedaan. Fietsen lijkt me ook niet verstandig.

3. Wat zijn plekken die echt leuk zijn om te bezoeken!
Sowieso Villa Borghese, Colosseum en de ruïnes er omheen. Vaticaanstad. Verder gewoon rondlopen en genieten van de architectuur.

4. Is er een strand in de buurt waar we bijvoorbeeld 1 dagje heen zouden kunnen gaan?
Er is een strand op 1 uur afstand met de auto, maar weet niet of het met OV ook te doen is. Wij hadden in Rome geen behoefte aan strand, aangezien we daarvoor en erna al op het strand zaten.

anjali
Berichten: 15131
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Rome

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:08

Voor de St Pieter hoef je geen tickets te hebben want die is gratis toegankelijk.Het is immers een in gebruik zijnde kerk.Maar wel heb je op sommige drukke tijden ook hele lange wachtrijen vanwege de beveiligingspoortjes en bagagescans waar je door moet.Zoiets als op een vliegveld.Wat een aanrader is en meestal niet zo druk dat is Castel St.Angelo.Vlakbij het Vaticaan.Pausen gebruikten dit vroeger wel als toevluchtsoord als ze aangevallen werden.Heel mooi vanbinnen!

Ghostattack

Berichten: 11245
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 19:11

anjali schreef:
Voor de St Pieter hoef je geen tickets te hebben want die is gratis toegankelijk.Het is immers een in gebruik zijnde kerk.Maar wel heb je op sommige drukke tijden ook hele lange wachtrijen vanwege de beveiligingspoortjes en bagagescans waar je door moet.Zoiets als op een vliegveld.Wat een aanrader is en meestal niet zo druk dat is Castel St.Angelo.Vlakbij het Vaticaan.Pausen gebruikten dit vroeger wel als toevluchtsoord als ze aangevallen werden.Heel mooi vanbinnen!


Sint Pieter zelf is inderdaad gratis, maar de koepel beklimmen niet (kost 8 euro volgens mij) en dat is het absoluut waard! Wij hebben dat 's morgens om 8:30 gedaan toen er nog bijna niemand was, dan kun je op je dooie gemakje gaan beklimmen. Dat was ook echt nodig, want kanonnen wat een klim is dat := Prachtig uitzicht wel!

Joy_Mennings

Berichten: 2298
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Re: Rome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 20:18

Bedankt voor de tips allemaal! Ik ga er straks even goed naar kijken.

Over de zakkenrollers, het klinkt een beetje hetzelfde als Barcelona. Ook veel zakkenrollers in het ov en op toeristische plekken. Maar dat zal wel goedkomen.

Over de temperatuur dat is inderdaad wat we al gehoord hadden vandaar dat ik vroeg of er een strand of iets in de buurt was hahah.

En over de vluchten, die zijn al geboekt. Heen via ciampino en terug via fuimicino.

De vakantie was eigenlijk al gepland behalve het hotel. Het plan was om 2 dagen Rome te doen, 4 dagen Villa Rosa (bij Teramo) bij het strand in het huis van een vriend en dan misschien nog 1 dag Rome voordat we weggingen. Maar door omstandigheden kunnen we nu toch niet naar die vriend toe waardoor we snel een andere oplossing moeten vinden.

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Re: Rome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 20:43


HELder

Berichten: 465
Geregistreerd: 04-08-06
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 20:49

Afgelopen zomer ben ik in Rome geweest en heb toen iets geboekt via airbnb. Dat was heel goed betaalbaar! Verder hebben we scooters gehuurd en daar was ik echt heel blij mee. Je kunt zo alles zien en hebt geen problemen met parkeren, omdat je overal wel een scooter kwijt kunt. Qua drukte en chaos op de weg is het me alles meegevallen. Natuurlijk moet je uitkijken, maar we hebben geen gevaarlijke situaties meegemaakt.
Heel veel plezier alvast!

Joy_Mennings

Berichten: 2298
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-18 21:19

Bedankt allebei!

HELder schreef:
Afgelopen zomer ben ik in Rome geweest en heb toen iets geboekt via airbnb. Dat was heel goed betaalbaar! Verder hebben we scooters gehuurd en daar was ik echt heel blij mee. Je kunt zo alles zien en hebt geen problemen met parkeren, omdat je overal wel een scooter kwijt kunt. Qua drukte en chaos op de weg is het me alles meegevallen. Natuurlijk moet je uitkijken, maar we hebben geen gevaarlijke situaties meegemaakt.
Heel veel plezier alvast!

Een scooter gaat hem voor ons denk ik niet worden. We hebben namelijk allemaal nog nooit op een en scooter gereden:')

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Re: Rome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:25

Wij nemen altijd een Air B en B. We hebben al in de meest leuke appartementjes gelogeerd. Verder is het in Rome echt overal leuken mooi. Lopen is echt aan te raden anders mis je een hoop. Verder rijden ze als gekken daar.

Miran

Berichten: 4454
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Re: Rome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 21:34

Mijn nicht woont in Rome en werkt in het toerisme, zij heeft toen voor ons een fijn hotel geregeld. Zij begeleidt ook fietstours, erg leuk om te doen! Haar site is www.romevandichtbij.nl

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:18

Heeft iemand ook nog tips voor een bezoek aan Vaticaanstad?
Op internet staat zoveel informatie, spreekt elkaar soms ook tegen, dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Moet je en online ticket kopen om dit te bezoeken of kan ik dit bij een VVV kantoor in de stad zelf ook wel kopen?
Hoelang ben je ongeveer kwijt in Vaticaanstad en wat is de beste tijd om het te bezoeken? Heel vroeg in de ochtend of juist tussen de middag ofzo?

Denise_Storm

Berichten: 2372
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Rome

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 22:26

[BEU] Rome in oktober: hotel en tips gezocht!

In dit topic staat heel veel nuttige info. Ik ben afgelopen oktober geweest een week met mijn vriend. Het is echt genieten. Zo’n heerlijke stad.

Mijn eerste tip... GEEN OV of auto huren! Ga lopen. Trek je wandelschoenen maar aan, maar het is echt zonde om met het ov te gaan. Elk straatje is anders en je raakt nooit uitgekeken. We zijn een week gebleven en hebben nog lang niet alles gezien.

Koop voor zoveel mogelijk online tickets!!! Echt waar, geloof mij. De rij voor de Sint-Pieter was 4,5(!) uur toen wij er waren. Met onze online gekochte tickets, konden we zo doorlopen, hooguit 20 minuten gewachten. Oja, en doe eerst het museum en daarna de Sint-Pieter! Wij deden het andersom en hadden daar best spijt van.

Ik ben jaloers op degenen die nog naar Rome mogen. Het is echt genieten!

Als jullie nog vragen hebben... Let me know! Help jullie graag :D

Afbeelding
Afbeelding