Vrijwilligerswerk buitenland/Afrika/Azië

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zon101

Vrijwilligerswerk buitenland/Afrika/Azië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-18 19:36

Wie heeft ervaring met vrijwilligerswerk in het buitenland?
Bij welke organisatie heb je dit geboekt? Hoe heb je het ervaren?

Mij spreken de volgende vrijwilligers categorieën aan:

-Afrika, kinderen met een beperking.
-Ouderen/Azië
-Verwaarlozing dieren/opvang

De ervaring en het echt iets kunnen doen en betekenen in een ontwikkelingsland spreken
mij namelijk erg aan. (Je ziet het op tv, maar beleven en er midden in zitten is een stuk intenser.)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 22:29

Misschien niet wat je wilt lezen, maar pas op hiermee. Steeds meer mensen willen dit doen. Betalen zelfs nog veel geld om arme kindjes te knuffelen in ontwikkelingslanden. Daar blijven ze een tijd, maanden, om daarna weer naar huis te gaan. Arme kindjes blijven achter en raken keer op keer de lieve mensen kwijt waar ze aan gehecht zijn. Laat jezelf goed informeren als je dit wilt doen. Vaak doet het voor de kinderen en mensen meer kwaad dan goeds, ook al komt het uit een goed hart.
Laatst bijgewerkt door Storm op 10-04-18 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 22:38

Storm schreef:
Misschien niet wat je wilt lezen, maar pas op hiermee. Steeds meer mensen willen dit doen. Betalen zelfs nog veel geld om arme kindjes te knuffelen in ontwikkelingslanden. Daar blijven ze een tijd, maanden, om daarna weer naar huis te gaan. Arme kindjes blijven achter en raken keer op keer de lieve mensen kwijt waar ze aan gehecht zijn. Laat jezelf goed informeren als je dit wilt doen. Vaak doe ik voor de kinderen en mensen meer kwaad dan goeds, ook al komt het uit een goed hart.

Voor deze vorm van toerisme moet je inderdaad uitkijken. Heb ook genoeg verhalen gehoord van kinderen die ontvoerd worden. Ook worden arme gezinnen onder druk gezet om hun kinderen te verkopen aan weeshuizen.

Wil je echt in Afrika vrijwilligerswerk doen, dan raad ik je aan via een organisatie als het rode kruis te gaan. Toen mijn moeder in Uganda werkte waren dit soort verhalen al vrij bekend en ze is inmiddels al heel wat jaren terug in Nederland.

Bedenk je ook goed wat jij echt kunt bijdragen. Ben je arts of verpleegster, dan zullen ze je hulp echt nodig hebben. Zelfde met docenten etc. Een jongeren die een ' leuk ' tussenjaar na de middelbare school wilt hebben heeft imo weinig toe te voegen aan de maatschappij.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 23:29

Het klinkt inderdaad allemaal als heel nobel, en als een steentje bijdragen, maar door de jaren heen is mijn mening er ook wel aardig door veranderd.

Lees dit eens rustig door:
https://www.nrc.nl/nieuws/2014/10/31/vr ... 406-a21825

Zon101 schreef:
. (Je ziet het op tv, maar beleven en er midden in zitten is een stuk intenser.)

Voor wie doe je het dan? Omdat je écht graag iets wilt veranderen? Of om je eigen ego te strelen?

Het staat er lomper dan ik het bedoel, maar daar komt het wel op neer.

Nyaleti

Re: Vrijwilligerswerk buitenland/Afrika/Azië

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 23:40

Advies hierboven ga ik in mee. Ik heb zelfs verhalen gehoord dat een organisatie (weet de naam niet meer hoor) jonge kinderen uit sloppenwijken van straat plukt en ze plaatst in een weeshuis met een zielig verhaal, zodat daar weer vrijwillgers op afkomen.
Mijn tip is om echt goed te zoeken en niet uit te gaan van de eerste beste website die je krijgt op google (zoals killroy of travelactive).
Mocht je iets met wilde dieren willen doen, zoals een cheetah opvang, let daar dan ook goed op of ze de waarheid vertellen waar de dieren vandaan komen en wat het doel van het project is.
Werken in een asiel oid. in het buitenland is ook een dingetje en belangrijk dat je goed in leest over de waarde van dieren in dat land. Hier in Nederland gaat alles super hygiënsch, wat in andere landen tot verbazing kan leiden. Vriendinnetje is in Nepal geweest bij een dierenarts en is daar bijna getraumatiseerd van terug gekomen, zo gek werden de dieren behandeld.

Om toch positief te blijven: ik ben zelf met TravelUnique gegaan, een Nederlandse organisatie die samen werkt met African Impact. Je kan op Workaway.info kijken, daar staat super veel op en niet vanuit grote organisaties, waardoor ik sneller het idee heb dat het geld en werk goed terecht komt. Op stagemarkt.nl kun je ook nog kijken, deze bedrijven zijn in iedergeval goedgekeurd op bepaalde dingen.

Ik wil je nergens in ontmoedigen, als je gaat is het waarschijnlijk de mooiste tijd van je leven maar kies niet zomaar een project, doe echt je research erachter! Ik heb ergens nog een hele lijst met projecten in Afrika met wilde dieren of als je een project wil doorsturen mag dat ook :D ik heb zoveel websites gehad ondertussen dat je een beetje kan inschatten wat wel en niet klopt..

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 14:54

Ik ben meerdere keren geweest in mijn tienerjaren. Maar ik ben anders van mening nu dan toen.
Even heel hard gezegd maar wel een vraag die je jezelf moet vragen : waarom denk je dat ze daar op jou zitten wachten? Wat kun jij wat mensen daar niet genoeg zelf kunnen ?
Westerse mensen willen graag dingen doen als huizen bouwen of voor kindjes zorgen...dat kan de lokale bevolking zelf ook prima :+ Vaak kijken mensen met de ogen van hier er naar en zeggen dan dat het niet goed is hoe iets in een land gaat terwijl de lokale bevolking het prima vindt. We nemen vaak onze eigen normen en waarden, cultuur en opvattingen mee en proberen dat in andere landen op te leggen. If it ain't broke, don't fix it!!!

Daarbij zijn er veel verhalen zoals hierboven: kinderen die bewust zielig gehouden worden omdat er dan geld uit het westen komt van 'werktoeristen'. Als je echt verschil wil maken in echt arme gebieden: dan je moet het structureel aanpakken en op hele lange termijn. Niet drie weken maar tien jaar. En je moet echt iets kunnen bijdragen met jouw kennis en expertise. Bijvoorbeeld als je dokter bent of technicus.
Natuurlijk zijn er veel situaties verdrietig maar pas goed op dat je het niet onbedoeld juist in stand houd. En dat je niet denkt dat onze manier voor leven per se beter is. Je leert meestal zelf veel meer van een reis naar buitenland dan de mensen die jij bezoeken. En zorg dat, als je iets hebt te bieden waar daar echt behoefte aan is, je dit niet voor hun doet maar hen leren zelf te doen. Kennisoverdracht is uiteindelijk de meest permanente manier om tot vooruitgang te komen.

Give a man a fish and you feed him for a day. Teach a man to fish and you feed him for a lifetime.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 15:38

Vrijwilligerswerk is lastig. Vanuit jouw post krijg ik (sorry) niet de indruk dat je heel veel onderzoek hebt gedaan naar wat je graag zou willen en wat je graag zou willen bereiken met een periode vrijwilligerswerk. 'Afrika' is een ontzettend groot continent met problematiek op veel niveaus, maar wat ook totaal niet voldoet aan het plaatje dat veel mensen erbij hebben. Het is hier niet een grote zandbak met hutjes van takken waar mensen niet voor zichzelf kunnen zorgen en ondervoede kindjes met wormenbuikjes die niets kunnen bereiken in het leven zonder dat ze een knuffel hebben gehad van een jonge witte meid die ze wel even komt redden. Organisaties die vrijwilligerswerk aanbieden vragen vaak ongelofelijk hoge prijzen en als je echt iets onzelfzuchtigs wilt doen zou ik zeggen, doe onderzoek naar een lokale organisatie die écht iets kan betekenen voor de zaak waar jij je voor in wil zetten en leeg je spaarpotje op hun rekening. Uiteindelijk bereik je daar veel en veel meer mee dan wanneer je datzelfde geld uitgeeft aan helpen in een opvang voor kinderen met een beperking.

Want zoals IJsco_Love ook zegt: denk eens aan die kinderen. Wat zou je voor hun kunnen betekenen wat ze niet van een local kunnen krijgen? Die kinderen zitten al in een kwetsbare groep en die zien waarschijnlijk hun hele leven lang vrijwilligers komen en gaan. Ze hechten zich aan die vrijwilligers (juist omdat ze in veel gevallen problematiek hebben met hechten aan volwassenen) en begrijpen in veel gevallen niet waarom ze weer in de steek gelaten worden. Je echt bekommeren om die kinderen zou betekenen dat je er een vrachtwagen vol kleding en houdbaar eten naartoe stuurt, of geld doneert om iemand in dienst te nemen in jouw plaats die er wel heel lang kan zijn voor de kinderen en een rol op zich kan nemen die een tijdelijke vrijwilliger nooit zou kunnen vervullen.

Ik ben hier misschien heel hard in en ik geloof écht wel dat er mensen zijn die gewoon iets moois willen doen voor de wereld om zich heen en denken dat vrijwilligerswerk in een land dat zij als armoedig ervaren een wezenlijk verschil gaat maken. Maar het lastige is dat dat verschil er nooit is. Het is niet alsof overheden van landen waar veel armoede heerst de mogelijkheden of het geld niet hebben om die kwetsbare groepen te helpen, het gaat erom dat het geld er niet naartoe wordt gestuurd. En door via grote organisaties vrijwilligerswerk te doen komt dat geld er ook nooit, want het is een toeristische uitbuitingsindustrie en uiteindelijk hebben ze er meer aan als mensen uit het westen drie maanden hun geld over de balk komen smijten en mooie foto's komen maken dan het daadwerkelijk helpen van die groepen die hulp nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 17:20

Ik herinner me dat verhaal van die groep westerlingen die naar Afrika ging om helpen huizen en scholen te bouwen. Overdag waren ze lekker bezig en als ze 's avonds gingen slapen kwamen de lokale arbeiders langs die alles konden afbreken en het vervolgens correct opbouwde. En de volgende dag herhaalde zich dit.

Je moet je goed afvragen hoe je het beste waarde toe kan voegen.
In de meeste gevallen kan je veel meer vanuit huis doen met de opleiding die je hebt dan dat je daar kan doen. Zo kunnen ze meestal gemakkelijk aan arbeiders komen maar zitten ze te springen om iemand die hun website naar het Nederlands kan vertalen of kan upgraden om meer donaties te kunnen krijgen.

Ik sluit me verder aan met wat iedereen hier boven al heeft gezegd.

(p.s. bekend voorbeeld in Thailand was de "Tiger temple" waar veel vrijwilligers zaten; na een inval van de politie en het leger bleken ze echter te handelen in delen van tijgers waar veel vraag naar is in China).

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 17:24

Storm schreef:
Misschien niet wat je wilt lezen, maar pas op hiermee. Steeds meer mensen willen dit doen. Betalen zelfs nog veel geld om arme kindjes te knuffelen in ontwikkelingslanden. Daar blijven ze een tijd, maanden, om daarna weer naar huis te gaan. Arme kindjes blijven achter en raken keer op keer de lieve mensen kwijt waar ze aan gehecht zijn. Laat jezelf goed informeren als je dit wilt doen. Vaak doet het voor de kinderen en mensen meer kwaad dan goeds, ook al komt het uit een goed hart.

Dat ja...

Idem dito met scholen bouwen door vrijwilligers... als je echt wilt dat de mensen er daar wat aan hebben, huur dan locals in die de school voor je bouwen. Dan hebben gelijk een aantal gezinnen een tijd lang genoeg te eten.

Of zet een bedrijf op en neem locals aan en zorg zo voor werkgelegenheid. Dát is wat nodig is en dan ben je van betekenis. Dat is ook waar er vraag naar is.
In Kenia bv mag je als buitenlander niet werken, tenzij je een eigen bedrijf start en dan mag je alleen Kenianen aannemen. En terecht. Ze zijn maar wat blij met alle Nederlandse rozenkwekers daar.

Arme kindjes kijken en aaien vind ik echt mensonwaardig :n

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 17:27

Ik verplaats je topic even :)

LZP —> BEU.

Zon101

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 18:09

Bedankt voor de reacties en waarschuwingen en tips allemaal. Ik zou dus nog beter vrijwilligerswerk in een verpleegtehuis of asiel kunnen gaan doen in Nederland. :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:35

Jazeker!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:41

Asiel in Nederland waar ik vroeger stage liep waren ook veel vrijwilligers. Sommige hadden een vaste dag in de week dat ze hielpen. Anderen vaker.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:47

Als je dan perse iets met dieren wilt doen, probeer eens stichting aap. Zit in Spanje met verwaarloosde katachtigen dacht ik ;-).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 18:49

Om terug te komen op je originele post met je vraag naar ervaringen:
Ik heb binnen Thailand wel wat vrijwilligerswerk gedaan bij vooral scholen voor arme kinderen en wezen.

Dit werd georganiseerd door de (thaise) universiteit waar ik studeerde en het werd me snel duidelijk dat wat we deden vooral bedoelt was als CSR moment voor de universiteit alswel op de radar komen bij de (extreem) rijke klasgenoten.

Wat we deden was redelijk nutteloos, ook al was het wel leuk om te doen, maar ze hopen erop dat er over 5-10 jaar donaties in zitten als mijn klasgenoten hoge posities hebben bereikt.

Voor mij was het vooral interessant om te zien hoe het er allemaal aan toe ging maar ik heb niet de illusie dat ik een grote impact op die kinderen heb gemaakt.

Wat je het beste kan doen hangt volledig af van wat je er precies mee wilt bereiken. Je reactie op de relatief "negatieve" posts hier geeft wel aan dat je er open in staat en er goed over na denkt ipv vasthouden aan een ideaalplaatje dat je ergens op instagram tegen bent gekomen.

Wat is dus je voornaamste doel? Impact maken, er tussen uit zijn, ervaring opdoen in een andere sector, iets van het verre buitenland zien, je cv opkrikken, etc? Op basis daarvan kan je verder kijken hoe je dat wilt bereiken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 19:05

Voor dieren zie mijn onderschrift ;)