Help.. we gaan naar Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

eponine

Help.. we gaan naar Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 14:16

Goedemiddag,

We gaan dit jaar 3 weken naar de Auvergne, en om daar te komen worden we langs Parijs gestuurd.. nu, wij als dorpsmensen :') hebben wel een beetje schrik van deze drukke stad.. ik lees allerlei spookverhalen over uuuuren lange files en verkeershufters..

Is er een relatief simpele manier om de periferique te omzeilen? We spreken geen Frans, dus ik hoef geen Franse radio aanzender aan te zetten..

Hoe makkelijk is de 104? We moeten uiteindelijk op de a10 uitkomen naar Bourges :j

Bedankt voor het meedenken!

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:23

Help? Je gaat op vakantie neem ik aan, hoe erg kan het zijn.

De keren dat ik langs Parijs reed viel het reuze mee. Het is wat druk, maar goed te doen. De drukte neemt geleidelijk toe, dus je went er wel aan :) Succes en veel plezier alvast!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:25

Gewoon google maps aan en gaan met die banaan! Gaat echt wel goed komen.
Anders koop je bij de anwb een goede wegenkaart van Frankrijk en stippel je een alternatieve route uit die niet over de snelweg gaat. Deden wij altijd vroeger als we met de caravan op reis gingen met mijn ouders. We hebben nooit heel lang in files gestaan. Lekker op ons gemak reden we dan.
Niet weggaan op zaterdag scheelt ook.. of anders eind van de nacht al beginnen met rijden.

eponine

Re: Help.. we gaan naar Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-18 14:28

We vertrekken op vrijdagmorgen in de nacht, fijn te lezen dat het wel meevalt rond Parijs. De route langs reims zou ruim 200 km om zijn, dus toch maar de drukte in. Een kaart gaat sowieso mee, maar ik zat zo op google maps te kijken en er zijn wel heeeeel veel wegen rond Parijs..

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-18 14:37

Gps aan en gaan met de banaan... Is niet erger dan andere wegen...

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 19:52

Als je je erop instelt dat dat het allerverschrikkelijkste is om mee te maken gaat het gegarandeerd wel meevallen :')

Gewoon je navigatie volgen en dan komt alles goed :)

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 19:57

Gewoon gaan. Zorgen dat je voor de spits in Parijs bent en mocht je wel in de file komen, kijk om je heen, neem alles in je op want je hebt tenslotte vakantie!
Ik kon nooit lang genoeg in de file staan in Parijs. Ook altijd boos op papa als hij Parijs wilde omzeilen (en dan op de een of andere vage manier toch op de pereferique uitkomen, tot mijn vreugde :evaw: )

Al weet ik niet of je aan mijn comment een goeie hebt, ik ben nogal frankofiel :=

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 19:58

Snelweg is snelweg, tenzij je van plan bent om dwars door Parijs heen te rijden zie ik niet echt een verschil met de spits in NL. Mocht je onzeker zijn kun je altijd nog een tijdje rechterbaan achter een vrachtwagen bijven plakken.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 20:04

Het valt echt mee, ik heb er vorig jaar nog gereden gewoon rustig aan achter je voorganger aan en voldoende afstand houden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 20:06

lucifertje schreef:
Het valt echt mee, ik heb er vorig jaar nog gereden gewoon rustig aan achter je voorganger aan en voldoende afstand houden.

Eigenlijk net zoals op de A2 in de spits :+

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 20:09

Niet panieken. Wat wel kan helpen is zorgen dat je er rond een uur of 12 langsgaat. Spitsuur is ook prima te doen als je gewoon een vlotte bestuurder bent, maar als je nu op voorhand al er advies voor gaat vragen... Pak het dan gewoon lekker 's middags.
Moest je er toch op een drukker moment zijn: als jij gaten maakt, dan schiet er eentje in. Als je netjes de flow volgt, gebeurt er helemaal niets en ben je er zo voorbij.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 20:12

Ik zag vorig jaar heel erg op tegen parijs met de vouwwagen, maar het is me echt enorm meegevallen. Het was behoorlijk druk maar reed wel, wat eigenlijk best prettig was, zo kon ik rustig kijken waar ik heen moest enzo. Paar keer stilgestaan, ook prima. Alleen was dat wel moeilijker wisselen van baan toen onze afslag naderde. Wat ik eigenlijk het vervelendste vond waren de motorrijders die links en rechts voorbij kwamen zeilen, maar die heb ik verder gewoon genegeerd :+

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 20:20

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik liever Parijs in de spits rij dan ring Amsterdam rond spitstijd :=

Nog wel even een tip. Ipv je navigatie te volgen, volg de borden Bordeaux. Dan rij je zo de A10 op terwijl veel navigatiesystemen je nog wel eens gedeeltelijk via de binnenring willen sturen.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 20:39

Bedankt allemaal, dat klinkt al een stuk minder eng zo hahaha! We gaan kijken om de 104 op te gaan richting Marne la Vallee en vandaar de a10 op.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 20:40

Vermijd de spits sochtends en savonds. En volg borden bordeaux en dan komt het goed hoor! Niet te druk om maken, kijk goed vooruit en probeer een beetje te genieten. Zie je een Nl vrachtwagen met Lagerwerf erop is dat mijn vriend, kan je even gezellig seinen *-:)

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-18 20:43

Hahaha, ik werk ook bij een transportbedrijf..misschien kan ik achter 1 van onze vrachtwagens gaan hangen! We proberen rond een uur of 11 rond Parijs te zijn..

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 20:53

Oh en lees je goed in in welke borden je moet volgen. Opgegeven moment moet je geloof ik kiezen tussen 2 'Porte's. Porte d'italie en nog een. (Geen idee meer welke precies.)
Dus handig van te voren ZEKER te weten welke je moet hebben. Scheelt je een hoop stress en 1238719 drukke banen oversteken om nog even net voor/op het verdrijvingsvlak de afslag te nemen.
Dit geldt natuurlijk niet alleen voor die 2 portes, maar gewoon voor alle borden zodat je snel kan kijken en snel kan kiezen en handelen.

Edit:
Het klinkt heel logisch I know, maar ik zie/hoor dat nog zo vaak misgaan.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:03

Ze hoeft helemaal geen porte te volgen want dan ga je de oude binnenring op. Bordeaux is de juiste kant op.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:08

Huh, wij volgen altijd porte d'italie, en dan kom je echt niet op de binnenring hoor :? Da's gewoon richting bordeaux, alleen wordt op een aantal punten bordeaux niet of heel laat aangegeven, dus dan is het fijn te weten welke porte je moet volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:11

Wij namen altijd de buitenring, even zoeken hoor. Ah hier staat het :D 2. Route Redelijk: ruim om Parijs heen met de A104, de Francilienne. Vlak voor Parijs volg je Lyon/Marne la Vallée. Blijf de A 104 volgen tot ná Evry, en dan de A6 weer op naar het zuiden. Van de A6 af bij de A77, richting Nevers.

Het eerste deel rijden wij altijd superrelaxed buiten de snelweg om. Is wel langzamer, maar zuiniger en je komt op allerlei leuke plekken :)

xAnnouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:13

Wij gaan meerdere keren per jaar naar de auvergne ivm familie. Wij gaan vaak via luxemburg, je vermijd hiermee parijs en ook nog is lekker goedkoop tanken. Veel scheelt het niet kwa tijd. Misschien het overwegen waard ?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:13

Precies, wij rijden dit een paar keer per jaar en liefst op zaterdag of zondagmorgen heel vroeg, voor de spits uit.

Houd inderdaad in Parijs de borden Bordeaux aan, dan vermijd je de binnenring. Onze TomTom wil dit nog weleens anders doen. Daarna houd je Orléans aan en dan Bourges. Komt goed.

De 104 rijdt meestal ook goed door, maar als je ´s nachts of in het weekend rijdt, is dat zeker niet nodig.

In de zomervakantie trouwens nooit op zaterdag gaan, dan liever op zondagmorgen of vroeg in de nacht al. Zwarte zaterdagen in Frankrijk zijn berucht!
Laatst bijgewerkt door MoniqueT op 02-04-18 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:15

verootjoo schreef:
lucifertje schreef:

Eigenlijk net zoals op de A2 in de spits :+

Rijd dagelijks op de A2 richting Utrecht maar dat vind ik echt erger :D

Ik zou echt aanraden uit eigen ervaring om de periferique te nemen. Juist omdat mensen ‘angst’ hebben om deze te nemen is het vaak wel wat rustiger en korter.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 22:37

Rustig blijven rijden. Goed op de borden kijken.
En niet op zwarte zaterdag gaan rijden :)

Ik heb Parijs overleefd met net 1 jaar mn rijbewijs op zak en vriendinnetje die verschil tussen links en rechts niet weet :o

Malbec

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 23:26

Haha, zoals ik al zei; geldt voor alle borden, niet alleen voor de portes. Scheelt sowieso een hoop gestress en gedoe. De tip hierboven over de navigatie is ook een goede.
Wij gaan ook vaak net voor Parijs over op de landkaart, mits je kaart kunt lezen, werkt dit soms beter dan de Tomtom.