Tips voor Slovenië

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Tips voor Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 08:39

Aankomende zomer ga ik 10 dagen naar Slovenië met mijn vriend, we hebben een appartement geboekt in Ljubljana.
Nu ben ik een beetje aan het kijken wat er allemaal te zien valt in Slovenië, maar het is zo'n geweldig land, er is zoveel! Dus ik ben heel benieuwd naar ervaringen en tips van anderen. We vinden het niet erg om een stuk te moeten rijden iedere dag, al zal het nooit mega veel zijn vanwege de grootte van het land.
Ik heb al wel een aantal goede ideeën, maar ik wil er wel zeker van zijn dat ik geen mooie plekken vergeet haha, en misschien weten jullie nog een aantal minder bekende plekken.. <3

Dus, zijn er mensen met tips voor onze vakantie? :D
Als jullie nog andere geweldige plekken weten om te overnachten hoor ik dat ook graag, we kunnen het appartement in Ljubljana eventueel nog annuleren.

BianCatjee

Berichten: 3180
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Tips voor Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:42

Wat leuk! 5 jaar geleden zijn wij er ook geweest en gaan deze zomer ook weer ;)
Wij gaan naar Ankaran.
Wij zijn vorige keer naar verschillende plaatsen geweest, dagje Venetië, Kroatië, en verschillende plekken in Slovenië zelf. Er is inderdaad zoveel te doen dat ik niet eens meer weet wat we precies allemaal gedaan hebben, dan zou ik de foto's terug moeten zoeken haha :)

Goof

Berichten: 28794
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 08:42

Oh leuk! Ik lees mee, ik ga ook naar Slovenië.
Ik ga met een camper, wij blijven dus niet op 1 plek. We hebben ook niets geboekt en nog niets gepland of verzonnen dus we laten ons verrassen, maar leuke ideeën en prachtige plekjes zijn altijd welkom :D

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Re: Tips voor Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 09:31

Ik heb er over nagedacht om aan de kust te verblijven, maar dan vond ik dat je heel erg in 1 hoek zat, dan is de andere kant van het land opeens wel heel ver.
Ik wil wel graag in Slovenië blijven denk ik, er is daar al zoveel moois en we gaan niet extreem lang.

Ik wilde eigenlijk ook op een paar plekken overnachten, stuk of 3-5, maar dat wil mijn vriend niet. 2 plekken vindt hij de max, maar dan vind ik het lastig om te besluiten waar. En dan kun je voor mijn gevoel ook wel gewoon op 1 plek blijven :p

daffieduck83

Berichten: 1748
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: Gouda

Re: Tips voor Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:40

Als je centraal in het land verblijft kan je de verschillende plekken best reizen. Ik ben er een aantal jaar geleden geweest en wil zeker nog eens terug. Is niet een heel groot land, maar wel leuk. Ljubljana is zeker een bezoek waard, niet een hele grote stad, wel erg gezellig. Verder is Lipica een aanrader. Ook heeft Slovenië mooie grotten, die van Postojna zijn het bekendst, maar er zijn ook kleinere grotten die net zo mooi zijn.

Piekosjj

Berichten: 5453
Geregistreerd: 10-03-08
Woonplaats: Kalmar, Zweden

Re: Tips voor Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 09:47

Dé plek voor de paardenliefhebber in Slovenie is geloof ik toch echt Lipica, waar de Lippizaners worden gefokt! Echt een prachtige plek, ook als je vriend niet van paarden houd. Daar in de buurt zijn ook nog een aantal grotten, ook indrukwekkend. Wij hebben deze twee op een dag bezocht tijdens onze terugweg vanuit Kroatie :)

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Re: Tips voor Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 09:54

Lipica wil ik idd ook heen, mijn vriend heeft weinig met paarden, hij vindt ze wel oké, maar daar houdt het wel mee op. Maar neem aan dat ie dat voor een (half) dagje niet zo'n probleem vind.
Piekosjj, weet je toevallig nog hoe die grotten heten? Of kun je dat daar makkelijk vinden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:00

Sowieso een dag uittrekken om te gaan wandelen in de bergen in de buurt van het meer van Bohinj! Tip; Er zit een skilift (bij iets dat Vogel heet), waarmee je meteen boven bent, kan je genieten van het uitzicht ook als je geen zin/puf hebt om eerst een heel stuk omhoog te lopen :)


Afbeelding


Afbeelding

viola

Berichten: 2030
Geregistreerd: 24-04-04

Re: Tips voor Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:08

Er is daar veel te doen. Ik kom er elk jaar en ik zit zelf dan in het Triglavski Nationaal park. De kuststrook is klein maar wel leuk. Houdt er rekening mee dat als je naar Lipica wilt, het is ver lopen van het station en er rijden geen bussen daarheen. Voor de rest van leuke steden zijn, Ljubljana, Skofja Loka, Maribor, Kranj. Voor de natuur heeft het land erg veel te bieden. Een aanrader is toch wel Vintgar gorge, de meren van Bled
en Bohinj.

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 10:27

Kijk, hier word ik vrolijk van! Jullie helpen me goed op weg :)
Viola, we gaan met de auto, dus heb gelukkig niks met station e.d. te maken. Dank je voor de steden, die had ik nog niet allemaal!

edit; Is het ook de moeite waard om gewoon de auto in te stappen en een stuk te gaan rijden? Zie je dan ook veel moois? Zo heb ik een deel van mijn vakantie in Zweden ook gedaan vorig jaar.
Laatst bijgewerkt door Iselda op 02-06-16 10:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Re: Tips voor Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 10:35

Bled vond ik tegenvallen, mocht je dicht in de buurt zijn kan je allicht even langs gaan maar ik zou er geen dag voor op pad hoeven. De natuur daar in de omgeving is wel mooi maar dat is in heet Slovenië het geval.

Wat ik overigens wel de moeite waard vond waren de Plitvice meren in Kroatië, niet ver van Slovenie af.

Goof

Berichten: 28794
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 12:03

Iselda schreef:
edit; Is het ook de moeite waard om gewoon de auto in te stappen en een stuk te gaan rijden? Zie je dan ook veel moois? Zo heb ik een deel van mijn vakantie in Zweden ook gedaan vorig jaar.


Vind ik wel, daarom doe ik dat ook altijd zo.
Op die manier kom je tenminste ook op de plekken die niet toeristisch zijn en zie je gewoon veel meer.

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-16 14:52

Goof schreef:
Iselda schreef:
edit; Is het ook de moeite waard om gewoon de auto in te stappen en een stuk te gaan rijden? Zie je dan ook veel moois? Zo heb ik een deel van mijn vakantie in Zweden ook gedaan vorig jaar.


Vind ik wel, daarom doe ik dat ook altijd zo.
Op die manier kom je tenminste ook op de plekken die niet toeristisch zijn en zie je gewoon veel meer.


Ja daarom, dat geeft nog een beetje meer avontuur haha.
Wel tof dat je met de camper gaat, zou ik ook nog heel graag een x willen! Moet je in Slovenië wel op bepaalde plekken je camper neerzetten, of mag je die gewoon overal parkeren om te slapen?

Goof

Berichten: 28794
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Tips voor Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 15:10

Geen idee, moet ik nog uitzoeken.
Denk dat we sowieso iedere nacht campings zullen pakken ivm stroom. Vind het toch wel prettig om een koude koelkast te hebben en een volle batterij in mijn camera :D

Bagheera_206

Berichten: 25894
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Kennemerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-16 18:16

Ik ben destijds ook in natuurpark bij Triglav geweest, maar ook in Bled. Zijn gaan raften daar.

Zaten geloof ik in/bij Isola aan de kust en zijn ook naar de stoeterij in Lipica geweest.

Oh ja, zijn idd ook naar die kloof geweest.

Billy1970

Berichten: 408
Geregistreerd: 06-05-07
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 00:02

Mijn man komt uit Slovenië uit het gebied bij Triglavski national park, waar het prachtig is. Je kunt daar naar watervallen en bergen maar ook meertjes zijn er volop. Een erg mooie wandeling met wel een beetje klim maar prima te doen zonder verdere uitrusting is de waterval bij Gozd Martuljek, een dorp vlakbij Kranjska Gora. Dus als je van bergen en wandelen houdt is dat zeker een leuk gebied. In Kranjska Gora zelf zijn in de winter skipistes en in de zomer kun je er met de skilift naar boven, en ook weer naar beneden, of je neemt de rodelbaan, een mountainbike of de benenwagen ;) Bij de springschans in Planica is er tegenwoordig de mogelijkheid om naar boven op de hoge schans te gaan en dan weer met een kabelbaan naar beneden, ook leuk....

Bij Bled vlakbij heb je de Vintgar kloof, die is prachtig om te wandelen en goed te doen. Bovendien kun je die leuk combineren met Bled, wat heus wel de moeite waard is, vooral als je een roeibootje huurt en dan gaat varen in water wat 7 meter of meer diep is en kristalhelder. :D
Skofja Loka schijnt inderdaad ook een leuk plaatsje te zijn, een beetje mini Venetië. Op de kaart zie je nog een vrij grote plaats, Jesenice maar die is niet erg leuk om te bezoeken, is echt een grijze industriestad.

Een deel van Slovenië is karstgebied, bij Cerknica in de buurt zijn bijvoorbeeld meren die er soms wel zijn en soms niet en die dus enorm wisselen qua grootte, heel interessant. Verder heb je nog de rivier de Kupa of Kolpa die loopt over de grens Slovenië Kroatië en kan vrij warm zijn door een bepaalde ondergrondse stroming.

Er zijn verspreid over het land diverse Toplices, warmwater bronnen, waar je kunt zwemmen en waar vaak een kuuroord bij is. Wij zijn wel eens in Catez geweest, waar leuk veel glijbanen zijn en hebben ons daar prima vermaakt. De grotten van Postojna zijn groot en heel bekend, maar wel erg toeristisch. En in de zomer erg koud binnen, dus daar moet je even rekening mee houden. Skocjan heeft ook grotten, die schijnen ook erg mooi te zijn.

De kust is niet groot maar er zijn wel een paar leuke plaatsjes waarvan Izola en Piran de meest pittoreske zijn en Portoroz het meest toeristisch met disco's en beachclubs en zo. De Adriatische zee is over het algemeen best helder en warm.

Lipica vond ik zelf nogal afgelegen en je kan alleen met een rondleiding mee dus dan moet die er wel net toevallig zijn, tenminste dat was zo toen wij er jaren geleden waren. Het weide complex is enorm groot dus dat is wat wij hebben kunnen zien, heel veel weides :+

Uit eten is heel lekker en ook niet duur in Slovenië, vooral mixed grill vinden wij altijd erg lekker maar ook de pizza is over het algemeen goed en goedkoop ook. De mensen zijn over het algemeen heel behulpzaam, dus als je ergens bent en vraagt waar je lekker kan eten, krijg je soms best goede tips.

Appartementen kun je rustig huren, ook particulier, de mensen zijn over het algemeen gastvrij en netjes. Via Booking.com kun je meestal prima plekken vinden, vaak tot het laatst nog te annuleren.

Verder is het natuurlijk afhankelijk van wat je leuk vind om te doen waar je dan het beste heen kan gaan. De wegen zijn over het algemeen wel goed, snelwegen uitstekend en de brandstof is over het algemeen goedkoper als bij ons.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Re: Tips voor Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-16 01:40

Divaca! Het grootste grottenstelsel in Europa,met een ondergrondse rivier. Een van de mooiste dingen die ik ooit gezien heb,heel indrukwekkend!

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Re: Tips voor Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-16 15:46

Bedankt BIlly1970 voor het uitgebreide verhaal, kunnen we zeker wat mee!

Tivoli, divaca kende ik nog niet, ik ga het opzoeken :)

Jullie helpen ons erg vooruit, leuk.

germie

Berichten: 25947
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Tips voor Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-16 12:26

Het meer van Bohinj en het Triglav park is mooi.
Maar in Lubjlana ook echt het Tivoli park bezoeken.
Verder is Slovenie goedkoop, maar je moet wel op de meest achtelijke plekken betalen voor parkeren of om een wandelpaadje over te gaan.

Vaxa

Berichten: 361
Geregistreerd: 25-10-08
Woonplaats: Brecht, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:38

11 juni vertrekken mijn vriend en ik voor twee weken naar Slovenië. We trekken rond met auto en tent. Mijn idee tot hiertoe was: Bovec, Postojna, Ljubljana, Bled. (Met vele tussenstops zoals bv Tolmin en Vintgar kloof.) Alle tips zijn welkom, al heb ik er al een heel deel kunnen lezen hier!
Mijn grootste vraag: Heeft iemand van jullie de Triglav beklommen? In 1 of 2 dagen? Vanaf welk vertrekpunt? Welke moeilijkheidsgraad? :o

Goof

Berichten: 28794
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Tips voor Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:45

Beklommen met de auto, dat wel. Prachtig daar!

Bloemetje75
Berichten: 1988
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:49

De skischans van Planica in de Tamar vallei is mooi! Kasteel bij het meer v Bled ook. Verder inderdaad Triglav nationaal park (die piek waar je vrouw in kunt herkennen, we vertrokken van vlakbij Podkoren ?). De bijenkasten in Radovljica ook erg mooi. We hebben 15 jaar geleden daar overheerlijk gegeten bij Restaurant Augustin. Zit er nog.

Ohhh als ik aan Slovenië denk, wil ik terug!

Goof

Berichten: 28794
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Tips voor Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:39

Vintgar kloof zou ik trouwens overslaan. Daar staat echt een enorme rij om naar binnen te mogen en je betaalt een hoop geld om met een hele meute mensen dezelfde mooie route te lopen. Supertoeristisch.
Als je daar in de omgeving wat rondrijdt zie je genoeg prachtige plekken, bergen, kloven etc. Vintgar is niet zaligmakend.

germie

Berichten: 25947
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 18:11

Vaxa schreef:
11 juni vertrekken mijn vriend en ik voor twee weken naar Slovenië. We trekken rond met auto en tent. Mijn idee tot hiertoe was: Bovec, Postojna, Ljubljana, Bled. (Met vele tussenstops zoals bv Tolmin en Vintgar kloof.) Alle tips zijn welkom, al heb ik er al een heel deel kunnen lezen hier!
Mijn grootste vraag: Heeft iemand van jullie de Triglav beklommen? In 1 of 2 dagen? Vanaf welk vertrekpunt? Welke moeilijkheidsgraad? :o

De Triglav doe je in 5.5 tot 6 uur. Dat staat op een bordje bij het meer waar een wandelpad begint. Dus 12 uur zonder rust heen en weer. Ik had die tocht geboekt (incl. overnachting) als pakketreis van Labyrinth. Komen we daar aan, zeggen ze dat die tocht voor velen te zwaar is en dat we langs de 7 meren zouden gaan. Ik was woest. Ik had juist die reis geboekt om de triglav. Er klopte meer niet aan de reis en we hebben zelfs maar 3 meren gezien. Die reisleider werd boos dat ik solo verder gewandeld ben (ja, kon me echt geen ruk schelen, ik wil niet om half 3 's middags al in een berghut zitten omdat anderen een tocht niet aankunnen). Het heeft me heel wat moeite gekost om de helft van de reissom terug te krijgen. Dus helaas ben ik niet op de Triglav geweest. Ik ben werkelijk die vakantie voor niets naar Slovenie geweest. Het mountainbiken was niet zoals beschreven, maaltijden moesten we opeens betalen tewrijl die inclusief waren volgens het programma, de wandeltocht klopte van geen kant. Kortom erg jammer. Is inmiddels 13 jaar geleden ofzo, maar het blijft me bij. Zonde van de duurverdiende centen. Al kan het land er niets aan doen. De reisorganisatie had de reis ingekocht b ij een niet zo betrouwbare partner daar in Slovenie. Ik zou denk ik een berghut pakken net onder de top en dan op 1 dag de top doen en de dag erna terugwandelen.
Ik ben 2 jaar geleden in Lubjliana geweest. DAt is een erg mooie stad. En die Triglav kom ik nog wel een keer op. Er zijn overigens ook grotten om in te duiken in Slovenie, maar allen erg onbekend en behoorlijk onbegaanbaar. Dus dat staat nog eens op het lijstje.

Vaxa

Berichten: 361
Geregistreerd: 25-10-08
Woonplaats: Brecht, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 23:12

Bedankt voor jullie ervaringen! Voor de beklimming vd Triglav gaan we ons best ter plekke goed informeren denk ik :)
Bloemetje75, de skischans staat intussen bij op het lijstje! Wat houden de bijenkasten in Radovljica in? Ik vind er niet meteen iets over terug.
Goof, ik onthou je ervaring met de Vintgar kloof. Blijft op het lijstje staan, maar niet als grote must see.
En Germie, wat jammer dat je reis niet voldeed aan de beloofde verwachtingen! :( Reden te meer om nog eens terug te gaan en er echt te gaan genieten.

Je leest ook over warmwaterbronnen. Weet iemand of deze ergens in de natuur te vinden zijn of zijn er steeds spa/thermen rond gebouwd?
We hadden evt ook gedacht aan een dagje canyoning. Heeft daar iemand van jullie ervaring mee?
En nog een vraag. Er zijn zoveel grotten en dan voornamelijk rond Postojna. Maar welke zijn nu het meest de moeite waard...