Emigreren Europa

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paola33
Berichten: 289
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 13:20

woon sinds begin december met man en dochter (2,5) in zuid Duitsland. Mijn man werkt en woonde toen al ruim een jaar in Duitsland. Van beslissing tot verhuizing en verkoop woning heeft een goed half jaar gezeten. Mijn man heeft daar tussen door ook nog een cursus in England gedaan van 7 weken. Kom vanuit Flevoland vandaan. Tot nu toe bevalt het goed. Voorlopig huren wij. Ben verhuisd ivm werk van mijn man. In zijn sector liggen de banen in Nederland niet voor het oprapen. Voorlopig zal ik nog niet aan het werk gaan omdat ik zwanger ben. Ga ergens volgend jaar kijken voor werk. Ook kan mijn dochtertje hier in de buurt wat makkelijker naar een kinderdagverblijf.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-18 15:05

Klinkt goed geregeld! Hebben jullie wel bewust voor het zuiden van Duitsland gekozen, of was daar gewoon de baan?

Paola33
Berichten: 289
Geregistreerd: 13-03-05
Woonplaats: zaandam

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 15:53

De baan was hier, maar was bekend met de omgeving. Ben gewoon binnen 5 min in het bos. Heerlijk wandeken en fietsen.

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 08:50

Zuid-Duitsland is heerlijk, mooie tijd gehad daar :) . Ik ben een paar jaar geleden naar Duitsland verhuisd, was toen begin twintig. Het begon met een vakantiebaantje en werd steeds definitiever. Een paar jaar in Beieren gezeten, nu sinds een jaar in Keulen. Ik bouw hier gewoon pensioen en alles op, spreek de taal ook vloeiend dus qua werkgelegenheid geen probleem. Ik vind Duitsland een fijn land om te leven, levendige steden en veel meer rust en natuur in de buurt. Zelfs hier, in de "Duitse randstad" zit ik op een steenworp afstand van prachtige wandelgebieden. Natuurlijk heeft ieder land voor- en nadelen, maar alles bij elkaar denk ik dat ik hier een hogere kwaliteit van leven heb dan ik in Nederland zou hebben :j . Terug naar Nederland zie ik dan ook niet zo snel gebeuren, eventueel wel nog naar een ander land, al dan niet tijdelijk.

Als je echt nog je geld moet verdienen en je bent niet meer piepjong en super flexibel (die indruk krijg ik tenminste uit je posts, TS?), dan zou ik economische stabiliteit en baanmogelijkheden stevig mee laten wegen in je beslissing. Mooi weer en een mooie omgeving zijn leuk, maar die schoonheid gaat gauw verloren als het gepaard gaat met een hoop stress, dat heb ik ook al meegemaakt.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-18 23:03

Ja, Duitsland is groot en heeft zeker hele mooie gebieden. Nederland op zich ook, maar de echt mooie plekken zijn vaak erg duur in Nederland.

Mijn man heeft in Dld gewoond langer geleden en spreekt de taal aardig, ik niet zo, maar als ik wil is dat niet een ramp.

Natuurlijk speelt alles mee, maar mijn gezondheid is een heel belangrijk punt waar we nu ook rekening mee houden en naar kijken.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-18 01:36

Nog mensen bezig met een eventuele emigratie binnen Europa?

We hebben het er vd week over gehad en gaan toch naar de opties rond Duitsland kijken. Mijn man vindt het erg fijn om in Nederland te kunnen blijven werken voorlopig en we willen graag wat meer grond dan we hier kunnen krijgen.

Ik hoop budget over te houden voor een 2e huisje ooit in iets zuidelijks. Enige nadeel daarvan is dat je niet je paarden op en neer kan slepen.

Mijn man wil in het Noorden de grens over, dat kennen we. Maar ik vind de Eifel zo mooi of iig die kant op.

Wil natuurlijk nog niet zeggen dat het allemaal nu 100% vast staat, maar je gaat wel afvinken.

prulletje

Berichten: 965
Geregistreerd: 21-10-12

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 07:37

Leuk dat jullie er nog steeds mee bezig zijn! Ik zou ook niet zo snel in het noorden de grens over willen, behalve als het je echt puur om het meer grond kunnen krijgen te doen is. Landschappelijk is het in de Eifel en Vooreifel toch wel twee stapjes leuker, denk ik. En de mensen in het Rheinland staan bekend om hun openheid en vriendelijkheid (voor Duitse begrippen dan hè. Maar het is wel echt zo :+ ).

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-18 12:38

Ja, het was even iets op de achtergrond, want je hebt wensen, maar ook de realiteit.

Wij willen sws de paarden aan huis. We hebben in het Noorden gewoond en mn man heeft daar nog contacten en denkt daar vrij makkelijk weer aan het werk te kunnen. Het gebied zelf trekt me ook niet geweldig, ben destijds vaak de grens over geweest, maar we kunnen wel meer grond krijgen voor hetzelfde geld en dat telt nu met die hoge huizenprijzen wel mee.

Ik zelf ben iemand die van landchap houdt en zou ook liever ri Eifel willen. Daar staat mijn man ook voor open, maar wil wel eerst bekijken welke mogelijkheden er zijn voor werk in het Zuiden. En hij begon over de wateroverlast van afgelopen tijd, die er ook in de toekomst veel vaker zal zijn waarschijnlijk..........

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 12:52

O, ik had nog niet gereageerd zie ik, toch maar even doen :-)

*Waar ben je naartoe verhuisd?
Naar het zuiden van Spanje, Región de Murcia.

*Waar kwam je vandaan?
Beesd, bekend van het landgoed Mariënwaerdt waar tegenwoordig een grote jaarlijkse menwedstrijd is en natuurlijk de Landgoedfair. Bijna 23 jaar in die omgeving gewoond, maar opgegroeid in Made, Noord-Brabant.

*Wat je je gezins/familie situatie?
Geëmigreerd met echtgenoot, kinderen in Nederland gebleven. Nu drie kinderen met aanhang in Nederland, 3 kleinkinderen en de jongste dochter woont met vriend in Engeland.

*Wat was de reden om te emigreren?
Mijn man heeft OPS, in de volksmond bekend als de schilderziekte en zijn lichaam reageert heftig op vochtige kou. Het verzorgen van de paarden, het bijhouden van de stallen en het land, het viel hem steeds zwaarder en uiteindelijk reden we ook amper meer daardoor. Toen de kinderen de deur uitging, besloten wij de zon op te zoeken.

*Hoe heb je het land of de regio/plaats in dat land gekozen?
Puur op klimaat. We wonen in het droogste stukje van Europa. Dat Spanje daarnaast ook nog heel veel Nederlandse inwoners heeft, vonden wij sowieso handig, we hoefden hier het wiel niet uit te vinden.

*Hoe is het emigreren verlopen? Jaren plan, of gewoon gegaan en alles daartussen.
Heel snel. Januari besloten, in mei huizen gaan kijken, in juli gekocht. Toen nog een jaar heen en weer gependeld, tot ons eigen huis verkocht was en we definitief in Spanje konden gaan wonen.

*Huur of koop je? En hoe ging dat?
Koop. We zijn met twee makelaars gaan kijken, de eerste viel direct af, want luisterde totaal niet naar onze wensen. De andere liet ons echt heel veel verschillende huizen zien, waarna wij kozen voor een nieuw gebouwd, maar wel al kant-en-klaar huis waar alleen nog wat dingen naar eigen keus in konden worden afgemaakt. Zo zat er gelukkig geen keuken In en konden we die zelf kiezen. De makelaar (er is heel veel ´wildgroei´ hier) werkte al 15 Jaar in deze omgeving en heeft ons echt van het begin tot het eind met van alles geholpen en begeleid. Topervaring!

*Hoe gaat het qua werk?
Niet, wij hebben inkomsten uit Nederland. WAO van mijn man, inkomsten uit verkoop bedrijf in Nederland (al eerder).

*HOe vind je het land op sociaal vlak?
Heerlijk land, Spanjaarden zijn gastvrij en behulpzaam, mits je hun gewoontes accepteert en respecteert. Het spreken van de taal is daarin wel een belangrijke factor, maar daar moet je gewoon moeite voor doen. Ik heb het erg naar mijn zin.

*Hoe zie je de toekomst en oude dag?
We hebben sinds drie jaar toch ook weer een eigen plekje in Nederland, omdat we het fijn vinden langere periodes daar te zijn om de kinderen te zien, maar ook omdat we nog een leuke vriendenkring hebben daar. We zien ons op termijn wel terug gaan, als het hier moeilijker wordt om onszelf te redden. We wonen namelijk vrij ver van de kust af, waar alles te doen is en waar de meeste voorzieningen zijn. We willen ook niet in de drukte wonen en zijn dol op ons rustige plekje hier. Als we niet meer zelf heen en weer kunnen rijden naar Nederland en hier afhankelijk worden, gaan we terug. Maar voorlopig genieten we nog met volle teugen van het beste van twee werelden.

*Bevalt het of vallen er ook dingen tegen?
Het bevalt! We zijn blij met ons huis, de tuin, de omgeving, de mensen om ons heen en ik zou voorlopig niet anders willen. Alleen de hitte in de zomer en de kou in de winter, daar baal ik van. Het is buiten dan vaak wel heerlijk weer in de winter, maar de slechte isolatie van de huizen, valt me erg tegen. We zitten dan ook de heetste én de koudste maanden vaak in Nederland.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-18 15:29

Ow, klinkt erg goed MoniqueT

Spanje trok me nooit, omdat ik er 2x ben geweest in toeristisch gebied en daar zelf niet geschikt voor ben. Behalve Barcelona, niks cultureels of van Spanje zelf gezien.
Toen zag ik een keer iets op tv over Andelusie en dat trok me weer wel enorm. Daar wat meer info over gaan zoeken etc.

Voor mijn reuma zocht ik ook zo een klimaat, maar we moeten ook realistisch zijn en op onze leeftijd en in onze situatie wordt het heel lastig om daar nog een rendabel leven op te bouwen. Daar heb ik meer contact over met mensen die emigreren of willen emigreren en naar het Zuiden qua werk heel lastig is.

De taal zal heel belangrijk zijn inderdaad. Maar zelfs de normale spreektaal is niet voldoende voor mijn man zijn werk. Hij zal heel veel technische termen moeten kennen.

Wel super dat het voor je man zo een verschil maakt. Ik hoor dat meer en daar krijh je wel hoop van, maar we moeten er samen leven.

Qua ouder worden denk ik ook, dat is op afstand wel iets lastiger. Zeker als je met gezondheid zit en je wordt iets afhankelijker. We hebben 1 kind en die hoeft niet voor ons te zorgen, maar hij zal het toch wel in de gaten willen houden, dingen willen helpen regelen etc.
+dat als een van beide alleen achterblijft dat in mijn ogen best een dingetje is als je afgelegen woont en ook ouder bent.
Iedereen kan wel zeggen; dat zie je dan wel, maar als we nu niet tijdig sparen of de juiste keuzes maken, heb je straks gewoon niks om terug te gaan.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 15:48

Je laatste zin is sowieso treffend hoor! Ik zie hier om me heen veel mensen die hier een aantal jaren geleden naar toe gekomen zijn en zeker voor de crisis nog een duur huis hebben gekocht. Willen ze dan nu, om wat voor reden dan ook, terug naar Nederland, dan moeten ze vaak hun huis voor veel en veel minder verkopen en weg zijn de spaarcentjes. Of ze kunnen het het helemaal niet verkopen, omdat de hypotheek hoger is dan de waarde van het huis.

Ik zeg altijd dat emigreren naar Spanje prima is als je financieel niet afhankelijk bent van het land zelf en je inkomen uit Nederland kan halen. Of je moet incalculeren dat je nooit meer terug kan, maar hoe weet je dat zo zeker?

Ik ben blij dat wij alle opties nog open hebben.

Andreeaa

Berichten: 811
Geregistreerd: 04-03-10
Woonplaats: Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 15:56

Ik zal ook maar eens reageren :). We zijn met ons gezin naar Hongarije verhuisd.

*Waar ben je naartoe verhuisd?
Naar Hongarije de provincie Baranya {:}

*Waar kwam je vandaan?
Eiland Tholen in zeeland

*Wat je je gezins/familie situatie?
Getrouwd, peuter van 3 en een dreumes van net een jaar.

*Wat was de reden om te emigreren?
Het weer, eigen plek, beter klimaat voor mijn man, rust en vrijheid, paarden aan huis.

*Hoe heb je het land of de regio/plaats in dat land gekozen?
Gezocht op internet veel ingelezen en uiteindelijk zelf gaan rondreizen en verliefd geworden op de mooi rustige plek en de vriendelijke mensen.

*Hoe is het emigreren verlopen? Jaren plan, of gewoon gegaan en alles daartussen.
Al 7 jaar liepen wij rond met de gedachte om te gaan, maar kwam elke keer wat tussen.(Eerst mensen die dachten te weten hoe het was in Hongarije ( veel criminaliteit, slecht eten en bla bla bla), later trouwen en kwam ons eerste kind. Nadat we 9 maanden na zijn geboorte naar Zuid Frankrijk op vakantie zijn geweest de knoop door gehakt en een jaar hard gaan sparen voor een huis. Een jaar later zijn we voor de eerste keer naar Hongarije gereden en nog geen twee weken later hadden we een huis gekocht.

*Huur of koop je? En hoe ging dat?
Koop. We wilden in eerste instantie zonder makelaar kopen, maar kwamen uiteindelijk bij ons droomhuis uit bij een makelaar die goed bekend staat in de regio en die hebben ons super geholpen met alles.
Het is hier heel normaal om een huis contant te betalen onder toezicht van de advocaat.

*Hoe gaat het qua werk?
Geen werk, we zijn bezig om zoveel mogelijk zelfvoorzienend te gaan leven en in de toekomst als digitaal nomade ons geld te kunnen verdienen zodat we kunnen gaan en staan waar we willen.

*HOe vind je het land op sociaal vlak?
De mensen zijn erg vriendelijk en behulpzaam. Voor zover ik weet zit er in vrijwel elk dorp een dokter en een school met kleuterschool. De ziekenhuizen zien er vrij ouderwets uit, maar de zorg lijkt me tot nu toe wel goed.

*Hoe zie je de toekomst en oude dag?
De toekomst willen we gaan reizen met een camper en de wereld gaan ontdekken met als thuisbasis ons huis in Hongarije. We willen voor ons pensioen gaan investeren in extra huizen en landen om bijvoorbeeld bomen op te planten en die dan te verkopen. De huizen willen we verhuren en daar onze inkomsten uit halen en misschien later verkopen. We zien het wel. Voorlopig zijn we nog niet zo ver.
*Bevalt het of vallen er ook dingen tegen?

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 23:17


beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 21:40

Ik zal ook nog eens reageren

*Waar ben je naartoe verhuisd?
Belgie
*Waar kwam je vandaan?
Utrecht
*Wat je je gezins/familie situatie?
Toen enkel een man,nu 30 jaar later een heel gezin
*Wat was de reden om te emigreren?
Mijn man kreeg er een goede baan dat werd later ons eigen bedrijf.
*Hoe heb je het land of de regio/plaats in dat land gekozen?
Door het werk
*Hoe is het emigreren verlopen? Jaren plan, of gewoon gegaan en alles daartussen.Gewoon vanzelf, baan aangeboden huis gezocht en gekocht en gegaan we waren ook nog erg jong 23
*Huur of koop je? En hoe ging dat?
Koophuis ,het zelfde als in nl,geld geleend vd bank
*Hoe gaat het qua werk?
Prima
*HOe vind je het land op sociaal vlak?
Uitstekend,we hebben een uitgebreide vriendenkring ,zijn fanatieke sporters doe nog wat vrijwilligers werk.Kortom dit is ons thuis.

*Hoe zie je de toekomst en oude dag?
Geen idee,waarschijnlijk hier ondat de kinderen hier gesetteld zijn en onze vrienden hier wonen
*Bevalt het of vallen er ook dingen tegen?
Het enige wat tegenvalt is de afstand naar mijn ouders die ondertussen hulpbehoevend zijn.Dat is voor ons de reden om niet verder te trekken want qua werk is frankrijk of Spanje ook nog een optie.

Natuurlijk hoef je dingen niet te beantwoorden als je dat te prive vindt, of stuur me anders een pb.[/quote]

poetser

Berichten: 4306
Geregistreerd: 29-03-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:03

Ondanks dat er toch al een tijd niet gereageerd is, kan ik jullie tips goed gebruiken.

Ik ben in 2004 verhuisd van het gezellige Nieuw-lekkerland naar België. Komende winter is eindelijk het moment daar om (hopelijk) terug naar huis te keren *\o/*

Nederland blijft mijn land ook al woon ik bijna mijn halve leven in België en heb ik maar tot mijn 16de in Nederland gewoond. De heimwee blijft groot en gelukkig is mijn vriend (Belg) ook verliefd geworden op mijn gezellig dorpje en kwam zelf met het idee weer dichtbij de familie te gaan wonen. Qua werk zal ik moeten zoeken. Ik ken voornamelijk het werk als verkoopster, maar sta open voor van alles en nog wat. Mijn vriend is buschauffeur, dus die kan makkelijk de overstap maken naar een Nederlandse vervoersmaatschappij.

MoniqueT

Berichten: 8845
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Macisvenda, Spanje

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 09:56

Ik weet niet hoe het in Nieuw Lekkerland is, maar in mijn omgeving hier in Nederland (tweede huis, wij pendelen) wordt er overal verkoopsters gevraagd.

Doubtless

Berichten: 8482
Geregistreerd: 29-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-18 22:53

Ik schud het topic ook nog eens wakker :Y)
Wij willen binnen nu en een jaar gaan verhuizen. Waarschijnlijk Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland! Ik werk nu bij een bedrijf dat door heel Europa zit, hoop dus intern een leuke overstap te maken. Doel is om meer natuur om ons heen te hebben, vaak te kunnen skiën en Duits goed te leren spreken (ben ik thuis al mee aan de slag natuurlijk).

Vond jullie berichten erg leuk om te lezen, wist niet dat er zoveel ervaringsdeskundigen op Bokt zitten :D

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-18 23:54

Ow, spannend!

Zeker langs de grens met Dld wonen veel Nederlanders met paarden, dus die kom je hier ook wel tegen :)

Handig dat je bij je bedrijf kan blijven.

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 06:33

Ik ga hem ook invullen :D

*Waar ben je naartoe verhuisd?
Rörvik, Zweden maar inmiddels woon ik in Lekeryd

*Waar kwam je vandaan?
Uit de wieringermeer, nederland

*Wat je je gezins/familie situatie?
Toen we verhuisde was dat met mama en dr ex, nu woon ik met mn, jawel, zweedse vriend

*Wat was de reden om te emigreren?
Het land, de natuur

*Hoe heb je het land of de regio/plaats in dat land gekozen?
We waren hier op vakantie en zei zo zou ik wel kunnen wonen. Van het een kwam het ander, al heeft het nog wel 2 jaar geduurd voordat we echt zijn verhuisd

*Hoe is het emigreren verlopen? Jaren plan, of gewoon gegaan en alles daartussen.
Vanaf de vakantie tot het echt gebeurde heeft 2 jaar geduurd, huizen kijken enzo maar uiteindelijk is het een huurhuis geworden ondat het huis wat we zouden kopen onder onze neus werd weggekocht. Mama had dr baan al opgezegd en het huis in nederland was uitgehuurd dus we hadden nog een paar weken om snel iets in zweden te vinden. Wat problemen in het begin dus maar alles is goedgekomen

*Huur of koop je? En hoe ging dat?
Nu huren we, gewoon op internet rondneuzen en via via. Daar waar we nu wonen heb ik van mensen uit de buurt gehoord dat het vrij kwam

*Hoe gaat het qua werk?
Goed, ookal vind ik mn werk niet heel leuk maar we zijn opzoek naar een boerderij om te kopen dus kan nu niet van werk wisselen helaas

*HOe vind je het land op sociaal vlak?
Dat ligt er heel erg aan in welk gebied je zit. Ikzelf ben den echte prater dus vaak lukt het wel maar de meeste zeggen dat de zweden heel gesloten zijn. Daar merk ikzelf niet zoveel van

*Hoe zie je de toekomst en oude dag?
Lekker op de boerderij in de tuin thee drinken met de paarden in het land. Nee daar heb ik eigenlijk nog niet over nagedacht, is nog zover weg

*Bevalt het of vallen er ook dingen tegen?
Ik ga nooit meer terug, bevalt me dus echt heel goed <3

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 09:41

anoukwendy hey lekeryd! Daar in de buurt staat het zomerhuisje van mijn vriend zijn ouders.
Ik ga volgendjaar die kant op verhuizen.

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 11:53

Sill_Monster schreef:
anoukwendy hey lekeryd! Daar in de buurt staat het zomerhuisje van mijn vriend zijn ouders.
Ik ga volgendjaar die kant op verhuizen.



Kom eens langs als je in de buurt bent :)

Sill_Monster
Berichten: 977
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Emigreren Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 12:32

Ben er weer in oktober, alleen dan meeste gevallen in Husqvarna.

Zal je laten weten als ik in de buurt ben

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-18 11:19

Ik haal het toch nog eens naar boven. Er is wel een huiskamer over emigreren, maar wilde hier toch meer ervaringen en adviezen uitwisselen.

Omdat het echte emigreren er voor ons nu nog niet helemaal in zit, kijken we in Nederland en wel Dld. Dld met name rond Kleeve/Emmerich vanwege de groene omgeving en afstand tot hier. Prijzen zijn er wel een stuk hoger dan richting Noorden.

Het idee was wel al om een 2e huisje voor vakantie op te knappen en die op de oude dag te bewonen of te overwinteren in ieder geval. Dat zal altijd van onze situatie afhangen. ( mede mijn gezondheid )