Mexico

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 08:56

De grote namen zullen normaal echt hun handen niet branden aan gekke praktijken. Maar je goed inlezen kan nooit kwaad.

Ik vond Mexico 1 van de veiligste landen die ik bezocht heb. Wij hebben de regio yucatan gedaan en nog wat westelijker.

Veel animal rescues zijn helemaal geen rescues maar raken op duistere manieren aan de opvangdieren en willen alleen geld verdienen.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:42

Mij is toen aangeraden om in Nederland onder een Nederlandse overeenkomst een auto te huren, dat is goed bevallen. Rond de toeristische gebieden wordt redelijk goed Engels gesproken. Daarbuiten erg minimaal. Wij hebben in palenque na het parkeren 2 spijkers in de banden gehad. Die waren achter het wiel geplaatst. Met handen en voetenwerk samen met de hoteleigenaar en een ouderwets woordenboek is dat opgelost bij een garage. Ook wordt er wel eens een touw over de weg gespannen om toeristen te laten stoppen om iets te kopen. Gewoon door kachelen net als de gewone bevolking daar. Over het algemeen vooral veel lieve, gastvrije mensen tegen gekomen hoor! Maar een beetje gezond verstand kan geen kwaad!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:22

Wanneer je via een ‘nederlandse’ site boekt, ga je twee overeenkomsten aan: eentje met de boekingsite en eentje met de verhuurder ter plaatse. Maar een Nederlands contract is dat niet.

germie

Berichten: 25948
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:28

Ik boek alles online. Dit keer geen reisbureau. Vlucht los geboekt, overnachting via Airbnb, auto gaat los, enz

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 10:31

Doen wij inmiddels ook :j

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 15:51

poes schreef:
Wanneer je via een ‘nederlandse’ site boekt, ga je twee overeenkomsten aan: eentje met de boekingsite en eentje met de verhuurder ter plaatse. Maar een Nederlands contract is dat niet.


Dat klopt maar de voorwaarden liggen wel duidelijker vast. Bovendien kun je bij onenigheid makkelijker terugvallen op de overeenkomst met de Nederlandse partij. Als er dus gesteggel komt kun je het op laten lossen door die partij. Vaak is ook de aanvullende schade clausule en eigen risico dan beter verzekerd.

Bij mijn spijker grapje bijvoorbeeld wilde de maatschappij ter plaatse verhalen ivm eigen risico. Ik heb geeist dat ik dat enkel met de primaire partij wilde oplossen. Gelukkig maar want stond gewoon in mijn voorwaarden, was toch echt verzekerd!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 16:30

Bij ons hebben we net zo duidelijke voorwaarden en kun je in de meeste landen ook gewoon het eigen risisco volledig afkopen. Dat het op een boekingssite natuurlijker makkelijker vergelijken is over alle aanbieders heen is absoluut waar en zijn idd onafhankelijke partij. Maar 'beter' verzekerd vind ik dat echt niet altijd.

Dat je verzekerd was met de boekingssite heeft niets te maken met de verhuur maatschappij. Vaak is het dan zo dat de verhuurmaatschappij de schade bij jou verhaalt en jij die op jouw beurt weer bij de boekingssite. Bij ons wordt echt alleen meer geld verloren op schade, dat is bij sommige zeer goedkope aanbieders wel anders en die profiteren dan juist van dit soort overeenkomsten met een tussenmaatschappij.

Er bestaat volgens mij ook geen Nederlands bedrijf trouwens die dat doet? Of heb je het over Sunny cars?

edit: ik huur trouwens ook regelmatig prive en ik huur ook wel eens bij de concurrent of via een boekingssite. Heb inmiddels ook vrij veel ervaring met al deze opties en het 1 is echt niet beter dan het ander. In sommige landen zitten wat rotte appels, maar nog maar zelden meegemaakt. Helaas zijn veel mensen juist niet goed geînformeerd (en zijn we daar als verhuurders ook niet duidelijk genoeg in), en dat zorgt voor veel teleurstelling achteraf of wantrouwen.

Mijn tip is om zeker zaken als eigen risico goed op voorhand uit te zoeken en niet enkel aan de balie ter plaatse. Verder goed kijken welke documenten je nodig hebt en hoeveel borg.

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 19:27

Poes, ik geloof dat jij het over iets anders heb als ik ;) Ik heb het over europese/ Nederland bekende autoverhuurders vs plaatselijk huren, niet over boekingssites. Anyways, ik heb nog maar 5x een auto gehuurd buiten europa en jij blijkbaar vaker dus bij mij zijn tips ook welkom. Het heeft mij iig behoorlijk wat geld bespaard in die hoek! Was een paar 10jes duurder qua huur maar na het spijker verhaal en een auto inbraak (no worries ts was in costa rica!) heeft het heel veel gescheeld! Denk dat de overweging vooral ligt in de voorwaarden en hoe eerlijk het gaat ter plekke. In Amerika en Maleisië was alles veel relaxter iig en waren de voorwaarden minder fraude gevoelig bij mij!

Ts, als je zelf gaat rijden let ook goed op wanneer je binnen de bebouwde kom komt op de snelwegen! Binnen een paar 100 m moet je terug naar 50 of soms 30. Vreemde gewaarwording maar zo werkt het gewoon.

Voor mij was palenque het meest indrukwekkend. Nog zo in de jungle <3 En souvenirs niet kopen binnen de 50 km zone van Amerikaans toeristisch gebied. Prijzen zijn 5-8x lager daarbuiten en zelfs dan kun je nog onderhandelen (als je zou willen). En daar heb je echt Mexicaans eten ipv texmex... Krijg nou weer zin om terug te gaan!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 12:11

Palenque is heerlijk idd :) en helemaal waar van die souvenirs. Ik vond tulum en playa del carmen vreselijk ivm alles wat we ervoor gezien hadden.

Ik heb je idd even fout begrepen denk ik? Ook de grote aanbieders opereren in Mexico denk ik haast allemaal met franchisepartners. Zelfs ik huur dan niet echt bij mijn werkgever maar dus bij de lokale partner. Dus snap even niet hoe je dan geboekt had? Leuk zo info uitwisselen wel :)

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 12:59

Ik ben in de vorige eeuw in Yucatan geweest.Cozumel heeft een prachtige onderwaterwereld. En Chitzen Itza is betoverend. De hotels vond ik minder goed dan in Azie waar ik normaliter heenga. Het eten wel lekker,veel vers fruit!

germie

Berichten: 25948
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 16:32

Wat voor souveniers hebben ze dan in mexico? Ik ben nooit zon koper. Maar ik heb zo wel een stel mooie wajangpoppen van Java. Als ik iets mooi vind koop ik het dan wel.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 17:05

germie schreef:
Wat voor souveniers hebben ze dan in mexico? Ik ben nooit zon koper. Maar ik heb zo wel een stel mooie wajangpoppen van Java. Als ik iets mooi vind koop ik het dan wel.

In Mexico wordt zilver gevonden. Je kunt er hele mooie zilveren sieraden kopen.En ook voorwerpen en sieraden van obsidiaan.En grote hoeden,geen overbodige luxe want het is er zeer zonnig.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 17:37

germie schreef:
Wat voor souveniers hebben ze dan in mexico? Ik ben nooit zon koper. Maar ik heb zo wel een stel mooie wajangpoppen van Java. Als ik iets mooi vind koop ik het dan wel.

Ook tassen,kussens,wandkleden,geweven in typisch Mexicaanse kleuren en motieven.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 17:49

En truien en geweven kledij is ook erg mooi in de bergdorpen!

germie

Berichten: 25948
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Mexico

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-18 08:32

Zilver klinkt wel leuk, dat neemt geen ruimte en gewicht in. Ik ga niet naar bergdorpen, blijf aan de riviera maya.

Wel mijn ticket mooi op tijd gekocht zie ik. Het was dat het ticket van de ene op de andere dag van 819 naar 544 gegaan was (dit is incl. 50 kg bagage), dus vrij adhoc geboekt. Daarna elke dag even gekeken en gelukkig zijn de tickets nu 120 euro duurder. LOL.