Met de camper naar Denemarken, Zweden en Noorwegen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Iselda

Met de camper naar Denemarken, Zweden en Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 12:35

Hoi bokkers,

Ik ga aankomende ouders samen met mijn vriend 3 weken naar Scandinavië. Het plan was 3 weken Zweden, maar inmiddels is het veranderd tot Noorwegen, Zweden en heel kort Denemarken.

Afbeelding
Dit is nu globaal het plan wat we willen rijden, maar moeten nog even bekijken wat het precies wordt.

Hebben jullie misschien nog goede tips? Mag iets afwijken van deze route natuurlijk, de definitieve route is nog niet bepaald. Ik hoor graag van jullie :j

aikon

Re: Met de camper naar Denemarken, Zweden en Noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:07

Stuur goed vast houden op de brug tussen Denemarken en Zweden als het stevig waait :D Hadden wij op de terug weg. Stond een aardige woei, maar nog geen waarschuwing voor vrachtwagens en caravans.

Mooie route :j Wel aardig doorrijden als ik het zo zie.

Erg veel plezier gewenst. Zweden vind ik nog steeds een erg mooi land.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:10

Dat is inderdaad pittig doorrijden. Ik heb 2 jaar geleden een roadtrip door Noorwegen gemaakt, vanaf Kopenhagen. Het hoogste punt was Trondheim, en toen via Stavanger naar Kristianssand-Hirtshals en terug naar Kopenhagen. Achteraf vond ik wel dat we veel te veel in de auto hebben gezeten.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:11

Waar is Oslo op de route?

Gotenborg, Oslo, Stockholm geen optie?

Afbeelding

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 13:45

Aikon,brug ben ik idd bekend mee, heb 80 km ten oosten van Malmö gewoond, dus daar houden we rekening mee ja :)

Ik heb bijna 3 jaar terug 3 weken door Zweden gereisd, 4000 km gereden, maar ben toen nog 5 dagen op Gotland zonder auto. Toen heb ik alles alleen gereden en vond ik prima te doen. Wellicht zijn we t autorijden halverwege zat en doen we minder; dat is t fijne aan een camper.

Mijn ouders zijn Oslo geweest en zij vonden het tegenvallen, vandaar dat we dat niet doen. De boot van Kristiansand naar Hirtshals is al geboekt, dus dat wordt sowies het eindpunt en Malmö het begin. In Mariannelund woont een vriendin van ons; waar we graag heen willen en ik vind het leuk om aan mijn vriend een beetje te laten zien waar ik heb gewoond.

Mijn moeder wil sowieso langs Jonkoping en Äppelbo en mijn vader langs het Götakanaal voor een deel, maar dat gaan ze waarschijnlijk op de fiets doen.

Edit; Mochten jullie nog aanpassingen weten horen we dat natuurlijk graag. In eerste instantie wilde ik ooo opnieuw een deel van Skåne doen, maar daar hebben we toch vanaf gezien.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:49

Ik vind het ook wel een hele rit voor drie weken. Misschien heb je iets aan ons reisverslag van vorig jaar, vier weken camper door Denemarken, Noorwegen en Zweden. Daar zit ook wel een stuk van jouw route in.

www.reis2017tijmes.wordpress.com

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 13:53

MoniqueT schreef:
Ik vind het ook wel een hele rit voor drie weken. Misschien heb je iets aan ons reisverslag van vorig jaar, vier weken camper door Denemarken, Noorwegen en Zweden. Daar zit ook wel een stuk van jouw route in.

http://www.reis2017tijmes.wordpress.com

O fijn, ik ga kijken, dank je!
Misschien gaan we wel iets minder noordelijk zitten hoor, als dat beter is, moeten sowieso nog even goed bekijken wat we graag willen zien enzo; daar zal de uiteindelijke route mee gemaakt worden.
Zijn er bepaalde natuurreservaten/natuurparken die jullie nog aanraden? We zijn gek op natuur!

Het is de bedoeling dat mijn vriend en ik alles met de camper doen en mijn ouders zullen een deel op de fiets doen en dan ontmoeten we elkaar weer op een volgend overnachtingspunt.

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 13:57

Een en al natuur hier ;)

Ik zou denk ook niet verder als Trondheim gaan. Het is een pittig stukje rijden. En je vergist je gauw met afstanden en tijd. Maar voordeel van een camper is dat je nergens aan vast zit.

Houden jullie van de natuur als in wandelen? Er zijn mogelijkheden zat.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:04

Vooral in Noorwegen is het pittig rijden, vergis je daar niet in.
Misschien kan je hier je vragen ook stellen : [BEU] Algemeen topic over de Scandinavische landen In eerste berichtje staat ook nog de link van iemand hier op Bokt die ook in zweden en noorwegen heeft rondgereden

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 14:13

noordje schreef:
Een en al natuur hier ;)

Ik zou denk ook niet verder als Trondheim gaan. Het is een pittig stukje rijden. En je vergist je gauw met afstanden en tijd. Maar voordeel van een camper is dat je nergens aan vast zit.

Houden jullie van de natuur als in wandelen? Er zijn mogelijkheden zat.

Wandelen idd, en ik ook fotografie. Mijn vriend wandelen en mijn ouders fietsen.

Dat Noorwegen pittig rijden is heb ik idd niet over nagedacht, goed om dat even te onthouden. Ik ga het andere topic ook even bekijken, bedankt!

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 14:15

Gave trip! :D

Weinig tips, Olso vonden we oke, niet heel mooi of speciaal destijds, maar wij zijn er maar een middagje geweest. De omgeving is wel prachtig! Gaan jullie ook naar Bergen? Dat hebben wij overgeslagen voor Flam maar dat was achteraf een beetje zonde van de tijd. Het was vooral, wel oke, niet extreem bijzonder.

En de tip is wellicht om te besparen op boodschappen en houdbaar eten mee te nemen uit Nederland. Ik vond de prijzen in Zweden nog aardig meevallen, maar toen wij er waren was het vrij prijzig in Noorwegen. Hebben dus goed gebruik gemaakt van de twee boodschappen tassen vol met eten :)

En sluit een wegenwacht/hulp af voor de camper! Wij gingen met de auto maar hebben heel veel autopech gehad en zijn toen ontzettend goed geholpen door lokale sleepdienst, autoverhuur etc (via de ANWB). Hadden we dat niet gehad dan was het soms wel erg spannend geweest, geen idee hoe we dan sleepdienst hadden kunnen bereiken :=

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 14:52

RianneH schreef:
Gave trip! :D

Weinig tips, Olso vonden we oke, niet heel mooi of speciaal destijds, maar wij zijn er maar een middagje geweest. De omgeving is wel prachtig! Gaan jullie ook naar Bergen? Dat hebben wij overgeslagen voor Flam maar dat was achteraf een beetje zonde van de tijd. Het was vooral, wel oke, niet extreem bijzonder.

En de tip is wellicht om te besparen op boodschappen en houdbaar eten mee te nemen uit Nederland. Ik vond de prijzen in Zweden nog aardig meevallen, maar toen wij er waren was het vrij prijzig in Noorwegen. Hebben dus goed gebruik gemaakt van de twee boodschappen tassen vol met eten :)

En sluit een wegenwacht/hulp af voor de camper! Wij gingen met de auto maar hebben heel veel autopech gehad en zijn toen ontzettend goed geholpen door lokale sleepdienst, autoverhuur etc (via de ANWB). Hadden we dat niet gehad dan was het soms wel erg spannend geweest, geen idee hoe we dan sleepdienst hadden kunnen bereiken :=

Naar Bergen gaan we idd wel, Stavanger wil mijn moeder ook graag heen en nog een plek, maar ben de naam even vergeten. Iets met een a geloof ik.

Zweden vind ik idd ook niet heel duur, kon er prima rondkomen, maar wat extra boodschappen voor Noorwegen is dan wel een goede tip!

Wegenwacht is een hele goede! We zijn nu aan het kijken om te huren of te kopen, zijn we nog niet over uit. Is wegenwacht ook een mogelijkheid mochten we gaan huren? Weet jij dat toevallig?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:06

Poeh, volgens mij kan je bij huren de ook zo'n service erbij huren.

Bergen staat ook nog steeds op mijn lijstje <3

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:10

Wij vonden Ålesund ook leuke stad om een dagje te verblijven. Boodschappen zijn in Noorwegen echt hartstikke duur, wij zijn geen zeikerds, maar dit was gewoon niet leuk meer soms. Gelukkig hadden wij ook een hele voorraad houdbaar spul mee. En wij drinken zelden alcohol, dat scheelt al heel veel! Wat wij wel misten was het heel regelmatig uit eten gaan, wat wij zowel thuis (bij ons in Spanje kost dat echt weinig) als op vakantie vaak doen. Maar 150 euro voor een simpele maaltijd voor twee in een steakhouse, was ons ook te gek.

Daarbij viel bij ons gewoon het weer niet mee, maar ja, dat ligt ook echt aan ons hoor. De natuur hoef je eigenlijk niet op te zoeken, die is gewoon overal! Maar lees je wel wat in via reisverslagen, zodat je de mooiste plekken niet mist. Het nadeel van die plekken is dan weer dat het er vaak heel druk is, wij houden eigenlijk meer van de gewone mooie routes zonder alle drukte van toeristen in touringcars.

En ja, het rijden is pittig. Mijn man is oud-trucker en die is het niet gauw te gek, maar je hebt vaak wel last van onervaren chauffeurs in grote campers die in de bergen op smalle wegen gewoon bang zijn. Duitsers met name :-)

De wegenwacht zat bij ons inbegrepen in de huur van de camper.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 15:11

RianneH schreef:
Poeh, volgens mij kan je bij huren de ook zo'n service erbij huren.

Bergen staat ook nog steeds op mijn lijstje <3

Dank je, dan ga ik daar ook op letten!

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 15:20

MoniqueT schreef:
Wij vonden Ålesund ook leuke stad om een dagje te verblijven. Boodschappen zijn in Noorwegen echt hartstikke duur, wij zijn geen zeikerds, maar dit was gewoon niet leuk meer soms. Gelukkig hadden wij ook een hele voorraad houdbaar spul mee. En wij drinken zelden alcohol, dat scheelt al heel veel! Wat wij wel misten was het heel regelmatig uit eten gaan, wat wij zowel thuis (bij ons in Spanje kost dat echt weinig) als op vakantie vaak doen. Maar 150 euro voor een simpele maaltijd voor twee in een steakhouse, was ons ook te gek.

Daarbij viel bij ons gewoon het weer niet mee, maar ja, dat ligt ook echt aan ons hoor. De natuur hoef je eigenlijk niet op te zoeken, die is gewoon overal! Maar lees je wel wat in via reisverslagen, zodat je de mooiste plekken niet mist. Het nadeel van die plekken is dan weer dat het er vaak heel druk is, wij houden eigenlijk meer van de gewone mooie routes zonder alle drukte van toeristen in touringcars.

En ja, het rijden is pittig. Mijn man is oud-trucker en die is het niet gauw te gek, maar je hebt vaak wel last van onervaren chauffeurs in grote campers die in de bergen op smalle wegen gewoon bang zijn. Duitsers met name :-)

De wegenwacht zat bij ons inbegrepen in de huur van de camper.

Ålesund was idd waar mijn moeder jet over had! Daar gaan we dus ook heen.
Niet/weinig uiteten vinden we geen probleem, vinden het net zo lekker om zelf te gaan barbecuen of om zelf lekker simpel te kokkerellen.

Bij ons zal een wijntje en biertje denk ik gewoon meegenomen worden en anders eventueel een keer in zweden halen.

Reisverslagen wil ik nog gaan lezen en heb nog verschillende boeken gereserveerd bij de bibliotheek die ik deze week ga ophalen.

Het pittige rijden voornamelijk Noorwegen of ook in noordelijker Zweden? Ikzelf vond het rijden in Zweden zelf heerlijk, maar ik ben ook maar tot jonkoping geweest toen, misschien dat t noordelijker anders is?

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:25

Ik volg even mee win gaan dit jaar naar Zweden.
Mijn vriend wil daar graag naar de rally cross ( holjes )

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:27

En uit andere topic geleerd ---> neem een credit kaart mee !!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:30

Wij zijn niet in noordelijk Zweden geweest, maar Zweden is sowieso veel vlakker dan Noorwegen. In Noorwegen is het bijna overal bergachtig, totaal niet te vergelijken met Zweden.

Dat barbecueën hadden wij ook op de planning, maar we hebben echt gewoon veel regen en kou gehad. Door de ziekte van mijn man, is buiten zitten dan gewoon echt geen optie. Maar als je gezond bent en lekker aangekleed ook bij kou buiten kan zitten, is dat ook prima natuurlijk! Wij houden gewoon van uit eten :-)

En inderdaad, credit card mee, maar dat is voor ons bijna net zo logisch als rijbewijs mee :-)

Nilda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:31

Wat een mooie toch. Zelf ben ik ondertussen al meerdere malen in Scandinavië geweest.

Appelbo al 2x geweest. Erg mooie omgeving. Naar welke camping zijn jullie daar van plan om te gaan?

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:31

O ja, fietsen is in Noorwegen ook veel minder makkelijk dan in Zweden. Smal en steil!

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 15:38

Wat leuk wij hebben afgelopen zomer iets vergelijkbaars gedaan. Wel met de auto en ietjes minder noordelijk maar met 3 weken was dat prima te doen. Wij zijn 15 dagen onderweg geweest waarvan 5 dagen op het hoogste punt in Zweden gebleven bij onze oude buren :).
Afbeelding

Het rijden in Zweden vond mijn vriend niet echt pittig, eerder saai na Noorwegen. In Zweden rijdt je de kilometers veel sneller weg. Dat kan je ook wel zien in de foto, alle punten zijn namelijk de overnachtingsplekken geweest ;).

Echt tips heb ik niet, we hebben vooral gereden en om ons heen gekeken. Het Ikea museum vond ik wel heel leuk. Verder hebben wij een aantal wegen in Noorwegen gehad die erg smal waren voor een camper in mijn ogen. Maar daar reden dan wel weer grote touringcars dus dan moet een camper ook kunnnen :'). In Noorwegen vond ik wegnummer 40 en 50 super mooi met vooral op 50 heel veel tunnels. Al gok ik dat deze twee net naast jullie route liggen.

Als je vragen hebt over de overnachtingsplekken wil ik wel opzoeken welke het waren! En idd neem een creditcard mee, sommige tolwegen kun je alleen met een creditcard betalen en ook lang niet alle (onbemande?) tankstations in Zweden nemen bankpassen aan.

Iselda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-18 19:46

Creditcard nemen we idd mee, die had ik vorige rosdtrip naar Zweden ook mee en die heb ik idd weleens nodig gehad.
Over het eten moeten we dan nog nog even goed nadenken wat goede opties zijn, maar daar komen we wel uit en is natuurlijk ook afhankelijk van het weer.

Nilda, mijn moeder wil daar kanoën een aantal dagen, camping geen idee eigenlijk. Ze organiseren daar meerdaagse kanotochten geloof ik.

Over het fietsen zullen mijn ouders zich wel in verdiepen denk ik, maar zal het even doorgeven aan ze. Vorig jaar hebben ze ook veel gefietst in Slovenië, das ook steil en smal, dus ze zijn gelukkig wel wat gewend. Ook kans dat ze Zweden op de fiets doen en Noorwegen met de camper.

Weissjee, wat grappig dat jullie ongeveer dezelfde route hebben gedaan. Wij willen, waar kan, wild kamperen. Sowieso van Zweden heb ik daar een mooie atlas voor, weet alleen niet of Noorwegen daar ook in staat. Hebben jullie overnacht op campings enzo of ook in het wild?
Ik ga de wegen 40 en 50 even opzoeken.

Nog must sees die niet zo toeristisch zijn ?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:11

Prachtig mooi. Mijn ex en ik hebben in 2011 ook een rondreis gemaakt. Wat ik zelf heel erg mooi vond was het natuurgebied Dovrefjell, en dan vooral ook de film Trollhunter kijken ;)

Ook mooi was het Berenpark in Orsa, Zweden.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-18 20:22

Bergen is echt een super leuke stad!! Ik vond Flåm ook wel leuk om gezien te hebben en de trein naar boven. Verder Fulufjället (hoogste waterval) ook wel leuk om gezien te hebben, dat is vlak bij Idre (Fjäll).

Maar vooral Noorwegen is erg gaaf om door te rijden, maar soms wel "zwaar". Wegen zijn super smal, veel tunnels, veerboten, etc, dat is met een camper niet altijd even fijn rijden. Overigens wel prachtige natuur. De hoogvlakte en de langste tunnel is ook wel mooi om gezien te hebben.

Edit:
Oh en waar ik helemaal van kan genieten is oude dingen op zoeken, maar dat is denk ik niet echt iets voor een rond reis. Zelfs hier in de buurt als we gaan wandelen kom je nog altijd 100 nieuwe dingen tegen, ver weg gestopt in de bossen... Maar zo leuk.