Algemeen topic over de Scandinavische landen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 18:33

Mag ik me hier ook melden?

Zit op het moment in Zweden :)
maar dat is voor vakantie, we gaan woensdag alweer terug.

In de familie van mijn vriend hebben ze een vakantiehuis hier in zweden, waar wij dan nu ook zitten.
Al het derde jaar op rij vakantie hier haha.

Mijn vriend wil over een paar jaar graag hier gaan wonen.

Maar ik lees vooral graag mee geloof ik.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-18 18:34

Ha leuk nog iemand erbij ! Maarre ,nu wil ik ( willen we ) wel foto's zien natuurlijk ......

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 19:00

Hoe moeilijk/makkelijk is het om naar Scandinavië te verhuizen?

Ik heb een Bachelor Verpleegkunde dus kan overal wel aan de slag. Mijn partner daarentegen zou zijn huidige job willen behouden. Hij werkt internationaal en de enige vereiste is dat er een luchthaven in het land is die regelmatig en betrouwbaar is :+ Zijn loon en dergelijke komen via G-H-Luxemburg, zijn woonplaats maakt niet uit. Of ie nu vanuit België naar zijn werkplek vertrekt of vanuit Frankrijk of zelfs Thailand, daar maakt zijn werkgever niks van. Die boekt dan gewoon de vluchten van daaruit naar de bestemming.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 19:11

hier in de stad kan je overal aan de slag :j in de buurt zit landvetter en dat is een prima vliegveld

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 19:15

@Varekaj: Kijk op de website van Socialstyrelsen (ze hebben ook een site in het Engels) wat de vereisten zijn om in Zweden geregistreerd te worden. Dat is de grootste uitdaging, verder is het makkelijk.

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 19:25

Ga ik me later eens in verdiepen dan :D

Mayflower_

Berichten: 13711
Geregistreerd: 11-05-05
Woonplaats: Het noorden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 19:45

Mag ik mij hier ook melden? Ben vandaag in Zweden aangekomen na een rondreis door zuid Noorwegen :)
Foto's plaats ik als ik thuis ben (donderdag). We zijn nu nog 2 dagen in Zweden (bjőrketorp) en gaan daarna weer terug naar NL.

noordje

Berichten: 2221
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 20:01

In Noorwegen kun je ook zo werk vinden Varekaj. Belangrijk is wel dat je de taal beheerst.
Oslo Gardermoen is de grootste luchthaven van Noorwegen.

floorsil

Berichten: 2643
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 20:09

Bekijk dan even een vraagje zijn er wat campings te vinden onderweg of is s dat lastig in noorwegen? Vind dat ik online niet heel veel kan vinden. Normaal zoeken wijn altijd onderweg pas. Hey hoeven geen luxe campings te zijn. Als er iets van sanitair is zijn er te vrede.

noordje

Berichten: 2221
Geregistreerd: 11-01-09
Woonplaats: Åsvang,Noorwegen

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 21:40

Heb je zelf 'onderdak' mee? Dan is het vaak geen probleem om onderweg een plekje te vinden op een camping.
Wil je een hutje dan moet je wel een beetje op tijd zijn. Zeker in het hoogseizoen,maar ligt ook een beetje aan het gebied.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 22:14

het begon zo
Afbeelding
nu hozen en donder *\o/*
Afbeelding

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 22:18

Oh! Stuur ook maar hier heen! :))

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 22:19

haha zal het doorzenden :))

Supervixen

Berichten: 12867
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 22:20

Hallo allemaal, mijn vriend en ik vertrekken woensdag voor het eerst voor 16 dagen naar Noorwegen. We vliegen met overstap in Stockholm naar Zweden (Kiruna), gaan dan een stukje door Finland richting de Noordkaap. Daarna naar Alta, Krokelvdalen, Marmelkroken, Svolvaer, Ballangen,Kiruna.
In Andenes gaan we een walvisexcursie doen. Die is al geboekt. We verblijven in vakantiehuisjes.

Ben nog nooit in Scandinavië geweest, dus ben heel benieuwd.
Met muggen heb ik ervaring genoeg, vorig jaar in Canada ben ik ook lekgestoken. Zelfs tussen mijn haren op mijn hoofd. Ik moest iedere centimeter insmeren met deet.

Ik vind het heel lastig wat ik qua kleding mee moet nemen, want bij de Noordkaap is het redelijk fris en rond Kiruna zie ik weer temperaturen van 25 graden.
Van alles maar wat mee denk ik.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-18 22:26

Ik zou gewoon zorgen dat als het nodig is je genoeg laagjes hebt :j

Varekaj
Berichten: 22068
Geregistreerd: 07-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 00:10

Noordkaap is geweldig! Bij ons was het tijdens ons bezoek windstil, heel bizar. Dan valt de temperatuur ginds prima mee.
Eens de wind opzet is het een stukje minder :P

Als je een gewone tussenseizoensjas meeneemt en wat gewone jeans en eventueel truitje kom je echt al een gigantisch eind en ga je ook bij de lagere temperatuur geen kou hebben.

floorsil

Berichten: 2643
Geregistreerd: 22-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 07:37

noordje schreef:
Heb je zelf 'onderdak' mee? Dan is het vaak geen probleem om onderweg een plekje te vinden op een camping.
Wil je een hutje dan moet je wel een beetje op tijd zijn. Zeker in het hoogseizoen,maar ligt ook een beetje aan het gebied.


Bedankt wij hebben zelf een tent mee.

Fijn dat jullie wat regen hebben.

Supervixen

Berichten: 12867
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 07:42

Ik heb een dunne waterdichte zomerjas in mijn koffer gestopt. Verder een thermoshirt van het hardlopen, dan kan die er onder met een trui erover ofzo. Heb geen ruimte voor een iets dikkere jas helaas. Qua schoenen ben ik er ook nog niet helemaal uit.

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 10:44

Supervixen, ik ben benieuwd wat je van scandinavie vindt ! Zeker in verhouding tot canada. Van de week heb ik een documentaire zitten kijken over noord canada, en dat heeft qua landschap zeker wat weg van Noorwegen. Vond ik ....

Yvje ( eigenlijk de aanstichtster van dit topic door haar reisverslag ) had ook een walvissafari geboekt, maar er waren toen geen walvissen.... Dus geen safari. Geen idee hoe het dit jaar is met de walvissen ?
Yvje zat trouwens ook in vakantiehuisjes, dus als je alvast een idee wilt hebben kan je haar topic bezoeken ( [BEU] Tips Rondreis Noorwegen-Zweden )

Supervixen

Berichten: 12867
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:19

Het landschap van Canada (B.C en Alberta) was schitterend, maar ik vond het erg druk met toeristen. Vooral Chinezen. Ben heel benieuwd wat ik nu op onze route kan verwachten.

Ik hoop echt dat er walvissen zijn!
In Mozambique stikte het van de bultruggen toen we er waren. Ik heb er zelfs een tattoo van, omdat ik ze geweldig vind.
Orka's zou ook top zijn, die heb ik nog nooit gezien. Ik begin alvast met duimen..
Dat topic ga ik even bekijken.

Afbeelding
Afbeelding

Maris
Berichten: 15922
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 11:23

Wow , jij bent echt into walvissen ( hvaler ) !

Quir

Berichten: 17366
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:26

Iedereen die binnenkort gaat veel plezier!

En heel voorzichtig zijn met vuur (ondanks dat het ook echt verboden is), maar zelfs een pet flesje kan brand veroorzaken.

https://www.facebook.com/groups/1593444 ... 771610617/

Brr...

Er woedden momenteel zo'n 80 bosbranden in Zweden. Vliegen overal in heel Zweden continue helicopters over om nieuwe branden zo snel mogelijk te ontdekken en te kunnen blussen.

Enne, bang dat het koud zal zijn, hoef je echt niet te zijn. :))
Afbeelding

Supervixen

Berichten: 12867
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 11:43

Hoe is het mobiele netwerk daar in het noorden? En is er wifi bij vakantieparken en vakantiehuisjes?
Dan kan ik de offline kaarten gebruiken door op wifi de kaart te downloaden. Heb ik al gedaan voor de eerste paar dagen, maar neemt zoveel geheugen in beslag.

Relien

Berichten: 2898
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Huis, Stal overal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 12:27

Maris schreef:
Supervixen, ik ben benieuwd wat je van scandinavie vindt ! Zeker in verhouding tot canada. Van de week heb ik een documentaire zitten kijken over noord canada, en dat heeft qua landschap zeker wat weg van Noorwegen. Vond ik ....

Yvje ( eigenlijk de aanstichtster van dit topic door haar reisverslag ) had ook een walvissafari geboekt, maar er waren toen geen walvissen.... Dus geen safari. Geen idee hoe het dit jaar is met de walvissen ?
Yvje zat trouwens ook in vakantiehuisjes, dus als je alvast een idee wilt hebben kan je haar topic bezoeken ( [BEU] Tips Rondreis Noorwegen-Zweden )



Mijn vader heeft walvissen safari gedaan paar weken geleden en er 1 gespot maar de dag ervoor was er niks dus je moet wel ook geluk hebben denk ik

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Algemeen topic over de Scandinavische landen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 13:50

Haha aanstichter van dit topic meldt zich.
Wij hadden toen eigenlijk maar 1 kans om uit te varen en walvissen te zien helaas was het toen opeens noodweer.
Blij dat ik was dat we toch een 2e dag vrij konden maken om toch op safari te gaan... geen walvissen.
En als je weet dat ik ongeveer deze hele reis had gepland rondom het walvis spotten dan is dat een verschrikkelijk zware domper.

Maar we gaan terug, en dan plannen we minstens een paar dagen daar zodat we meer kan hebben om te varen.

Goh.. Dit typende bedenk ik me dat het bijna een jaar geleden is dat we gingen.
Ik wil zo graag weer een reisje maken.
Maar dán zonder pech haha.

Vakantiegangers, veel plezier! Het is er prachtig en ik kijk nog vaak mijn foto's terug.
Even herinneringen van een prachtige en bijzondere reis ophalen.