Schotland; places to be?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marit

Berichten: 8830
Geregistreerd: 10-04-09
Woonplaats: Velserbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 18:39

ikke schreef:
Marit schreef:
Ik kom me hier ook melden! Mijn vriend en ik gaan in september naar Schotland en zijn nu bezig met plannen. Ons rondje is nu als volgt;

- boot naar newcastle
- Glasgow
- Nationaal park Loch Lomond en de Trossachs
- Oban
- Isle of Mull
- Glencoe/Fort William/Glenfinnan
- Edinbourgh
- Newcastle boot naar huis

Ik wilde zoooo graag naar isle of skye maar we hebben maar 10 dagen en ik wil het een beetje leuk houden.. Ben bang dat skye te veel rijden gaat worden en te veel gehaast.

Anyway, tips zijn zeker welkom :D

Enkele flinke afstanden, maar te doen mits je enige ervaring hebt met links rijden.
Houdt er rekening mee dat je op tijd uit Edinburgh vertrekt. Advies: voor 13.00 lokale tijd moet je op de A1 of A68 zitten, anders kon het weleens een race tegen de klok worden.


Ja, is dit al te ver?? Ik dacht ik laat Skye eruit dan valt het mee maar dit is dus eigenlijk alsnog wel pittig? Zou ik er dan nog iets uit moeten halen..? En zo ja, wat dan?

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 18:53

Marit schreef:
ikke schreef:
Enkele flinke afstanden, maar te doen mits je enige ervaring hebt met links rijden.
Houdt er rekening mee dat je op tijd uit Edinburgh vertrekt. Advies: voor 13.00 lokale tijd moet je op de A1 of A68 zitten, anders kon het weleens een race tegen de klok worden.


Ja, is dit al te ver?? Ik dacht ik laat Skye eruit dan valt het mee maar dit is dus eigenlijk alsnog wel pittig? Zou ik er dan nog iets uit moeten halen..? En zo ja, wat dan?

Nee, het is niet te ver maar afstanden in Schotland zijn wat lastiger overbruggen dan in de rest van GB. Snelwegen zijn er niet en 4-baans wegen zeldzaam.
Skye is inderdaad nogal een afstand; daar zou ik gewoon een vakantie aan besteden; ga je geen spijt van hebben. In twee dagen naar toe rijden, ook twee dagen terug en de rest van de tijd op skye.

gaucho

Berichten: 9531
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 19:19

Dat hebben wij eerder wel eens gedaan met 10 dagen. 1e dag richting Glencoe, via de toeristische route richting Skye, week Skye, overnachting nabij Loch Lomond en weer richting Newcastle. Prima bevallen.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 21:04

Wij zijn ooit (ruim 20 jaar geleden) naar Inverness gereden vanuit Oban, omdat we zin hadden in een patatje van de Mac. Hebben we in totaal 11 uur over gedaan (heen en terug en een behoorlijk tempo), omdat bij Appin de brug nog niet klaar was en we de hele inham nog moesten rijden. Onze vrienden in Oban lachten ons uiteraard uit toen we terug waren en diep in de nacht hun voorterrein opreden. Toen we later in Oban getrouwd waren, was het de bedoeling om onze huwelijksreis in de hooglanden te doen. Het doel was om naar John O'Groats te gaan. Bij Kyle of Lochalse zijn we gestopt na een dag rijden, waarbij we onderweg nog wat bezichtigd hadden en in de berm uitgebreid zijn wezen picknicken. Deze twee voorbeelden zijn bedoeld om een tijdsbestek aan te geven. Het is dus vanuit New Castle best te doen om met 10 dagen vakantie naar Skye te gaan en daar kort te verblijven, maar dan kun je onderweg geen uitstapjes maken. Ik zou daar dus langer de tijd voor nemen. ;)

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:00

Voor het idee welke afstanden haalbaar zijn en hoe zo'n dag er dan uitziet :P

ons schema:
dag 1
Newcastle-lunch in Jedburgh- Melrose Abbey bezoeken - overnachten in Glasgow (254km)

dag 2
vertrek in Glasgow - wandelen in Trossachs, chillen bij loch Linnhe, overnachten op de camping bij Fort William (200km)

dag 3
vertrek Fort William - Glen Finnan viaduct - met de gondel de Nevis range op, wandelen - Naar Skye gereden, overnacht vlak voor Broadford (210km)

dag 4
vertrek Broadford, wandelen bij Fairy Pools, wandelen op Coral beach, overnachten in Portree (153 km)

dag 5
vertrek Portree, wandelen bij the Storr (kort vanwege mijn pijnlijke voet), uitzichtje kijken en koffiedrinken bij Kilt Rock, dinosaurus museum en dinosaurus voetafdrukkeb nabij Staffin, Duntulm castle bezicht, wildkamperen vlak bij Duntulm castle (55km)

dag 6
vertrek Duntulm, Skye verlaten, lunchen in Gairloch (mooi plaatsje), kamperen en pub bezoeken in Ullapool (308km)

dag 7
vertrek Ullapool, Ardvreck castle bezocht, chillen op het strand bij Achmelvich, vuurtoren bij Stoer bezocht (zeebeesten spotten), kamperen even voorbij Durness op Ceannebeinne beach (233km)

dag 8
vertrek Durness, flinke vertraging door autopech, nog wel even gestopt bij Dunnet Head (noordelijkste puntje van het vaste land, kamperen vlak bij John ó Groats (200km)

dag 9
vertrek John ó Groats, Duncansby head vuurtoren en uitkijkpunt, Sinclair castle bij Wick, lunch bij een schattige tea room in Berriedale, whisky tasting bij Clynelish, Dunrobin castle, overnachten Inverness (239km)

dag 10
Vanuit Inverness, Loch Ness, Culloden, Tomatin Distillery tour, terug naar Inverness
dag 11
Urquhart castle, river tubing Aviemore, Wandelen rondom Loch Morlich (beide dagen samen 259km)

dag 12
Vanuit Aviemore, Duff house, Huntly castle, wildkamperen langs de Dee vlak voor Braemar (276km)

dag 13
Gewandeld langs de rivier/watervallen bij Linn of Dee (waarbij mijn man onderweg geveld werd door zijn bilspierblessure) gekampeerd in Braemar (51km)

dag 14, hele dag regen
Vanuit Braemar naar Spittal of Glen Muick gereden, geëindigd in Stanley (254km)

dag 15
Vanuit stanley Stanley Mills bezocht, doorgereden naar Sterling castle, Kelpies in Falkirk bezocht, overnacht in Edinburgh
(140km)

dag 16
vanuit Edinburgh naar Haddington, st. Martins Kirk, Parton. Kamperen bij Loch Ken (250km)

dag 17
vanuit Parton nar Galloway Forest park, gewandeld bij Glen Trool, Robert the Bruces stone bekeken, overnachting in New Cumnock (vanuit daar uit eten in Ayr, even op het strand gewandeld) (226km)

dag 18
Vanuit New Cumnock naar Bangour Village, gewandeld, vergist in de overnachting, uiteindelijk naar Sterling gereden en in een hostel geslapen, met de mensen uit het hostel naar de kroeg geweest (174km)

dag 19
In Sterling naar de battle of Bannockburn, naar het William Wallace monument (stevige klim), naar Deanston distilleerderij, naar Tullibardine distilleerderij, gewandeld op Cairnpapple hill, Edinburgh (261km)

dag 20
Edinburgh castle, chillen in Princess street gardens, Mary Kings Close, Ghost tour, Arthurs seat, terug naar ons guesthouse

dag 21
Vanuit Edinburgh, Dryburgh Abbey, Jedburgh Abbey (we hadden een abonnement, even alles nog bezoeken waar we gratis naar binnen konden. "Perongeluk" even Engeland ingereden omdat we dachten in North Umberland wel een camping te kunnen vinden, no such luck, weer terug en wildkamperen in Schotland (210km)

dag 22
vanuit the middle of nowhere via Amble langs de kust naar Newcastle gereden (172km)

Ik vond het vele rijden goed te doen, veel stops onderweg om even lekker de benen te strekken en de omgeving te bewonderen. Graag had ik hier 3 maand de tijd voor gehad :')

ikke

Berichten: 37581
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:54

@Qimm: ik ga niet met je mee. Daar ben ik echt veel te lui voor.

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-18 22:59

Het moet bij je passen :)

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 00:01

Wij hebben ook vrij veel gereden, maar we wilden ook zoveel mogelijk zien. Als we weer heen gaan willen we meer gaan wandelen e.d.
Dit was onze route (vrijdag auto opgehaald, zaterdag in de week erna weer ingeleverd):
Start Edinburgh - Aviemore - Inverness - Ullapool - Isle of Skye (2 nachten) - Back of Keppoch - Oban - Glasgow (2 nachten) - Edinburgh.
Hebben tussen Inverness en Ullapool de toeristische route door het noorden genomen, was echt prachtig!

Mariskaa3

Berichten: 226
Geregistreerd: 16-06-15

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 09:02

Wij hebben ook heel veel gereden, vonden het ook helemaal niet erg. Vaak hebben we 1.5 - 2.5 uur gereden per dag soms wat langer soms wat korter. Vaak ook nog wel op de plek een rondrit gedaan. Meeste plekken 2 nachten gebleven enkele 1 nacht en inverness drie nachten. Dit was onze route voor indicatie van afstanden:

Newcastle - Edinburgh
Edinburgh - aviemore
Aviemore - inverness
Inverness - scourie
Scourie - poolewe
Poolewe - reraig
Reraig - staffin
Staffin - glenbrittle
Glenbrittle- fort William
Fort William- oban
Oban - callander
Callander - Newcastle

Wij hebben hier 21 dagen over gedaan.

Wendy_Komen

Berichten: 6308
Geregistreerd: 10-05-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 09:32

Over 2 weken vertrekken wij. Spannend, maar ook erg veel zin in. Ons schema:
Dag 1: Aankomst boot North Shields -> Rijden naar Arrochar.
In Arrochar verblijven we 3 nachten.
Dag 4: Van Arrochar naar Invergordon.
In Invergordon verblijven we 7 nachten.
Dag 11: Van Invergordon naar Islay.
Op Islay blijven we 4 nachten.
Dag 14: Van Islay naar North Shields om hopelijk de boot te halen. Dit is de enige reis waar ik mij wat zorgen over maak :o

In deze 14 dagen gaan mijn man en vader (die ook mee gaat) naar 12 whisky distilleerderijen. (De eigenlijke reden/ doel van de reis _O-)

AnnetteFlame

Berichten: 1443
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 09:58

Leuk hoe iedereen het net anders doet!

Wij hebben gedaan
Vliegtuig naar Edinburgh (1 nacht)
Edinburgh > stirling (1 nacht)
Stirking > kinlochleven (3 nachten daar)
Kinlochleven via glennfinnan via pond van mallaig naar Armadale en dan verblijven in Uig op Isle of Skye (3 nachten daar)
Uig > Inverness (3 nachten)
Inverness > aboyne (1 nacht)
Aboyne > Edinburgh 2 nachten
Eb dan weer naar huis

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 13:26

Hoihoi,

Ik heb niet alle pagina's gelezen, maar ik was wel benieuwd of er ook mensen zijn geweest die 3 weken zijn geweest in schotland en of t reëel is om een rondreis te maken.

Ik zal even een beetje aangeven welke plaatsen wij ondertussen uitgezocht hebben die wij sowieso willen bezoeken:

Vanaf New Castle -> Edinburgh -> Falkirk -> Stirling , dan komt er een twijfeltje, naar Aberdeen of Stonehaven? -> Cairngorms park -> Loch Morlich , Iemand die is wezen paardrijden in Cairngorms park?

Dan vanaf daar door Inverness misschien even stoppen en dan door naar of boven John O' Groats of Ullapool -> misschien door naar Achmelvich beach? -> Vanaf daar de route langs t Loch Ness riching Apple cross -> Kyle of Lochalsh -> Isle of Skye -> Langs Glenfinnan door Fort William naar Ben Nevis -> vanaf Glencoe misschien uitwijken naar Loch Awe richting Trossachs National Park -> Loch Lomond -> 'rest and be thankful' valley -> Killin & Loch Tay -> Glasgow en weer terug naar New castle.

We hebben nog niet bekeken hoe lang we over bepaalde stukken doen, alleen gelezen dat voor Isle of Skye word aangeraden 2 of 3 dagen te doen.

We gaan met de auto maar willen evt een dag of 2 een motor huren, dus als daar tips over zijn heeeel graag!

Zijn er mensen die geen hotels etc hebben geboekt voordat ze gingen? Is dit te doen?

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 13:39

Nicky, hierboven staat ons 3 weken schema :j Wij hadden niets geboekt, wij hebben gekampeerd, hotels en hostels gepakt.

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 13:51

Qimm schreef:
Nicky, hierboven staat ons 3 weken schema :j Wij hadden niets geboekt, wij hebben gekampeerd, hotels en hostels gepakt.


Dus mijn planning is niet eens zo heel gek/onmogelijk? :P

Ik vind t vooral lastig inschatten hoeveel tijd je er voor nodig hebt..

We hebben als overblijfsel Isle of Mull en Arran staan, echt alleen als er tijd over is.

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 14:26

Jij doet hem de andere kant op, maar je hebt bijna dezelfde stops als wij, maar het is wel haalbaar denk ik :j

Nicky91

Berichten: 1824
Geregistreerd: 27-11-14
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:01

Oke fantastisch! Dan alleen de vragen of er mensen zijn die daar hebben paardgereden in Cairngorm en evt motorrijders onder ons die daar motoren hebben gehuurd ? *\o/*

Qimm

Berichten: 15174
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:35

Daar geen ervaring mee helaas

LvA1993

Berichten: 422
Geregistreerd: 08-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 15:36

Wij hebben ongeveer 2000 km gereden in een week... misschien wel heel veel, maar we vinden rondrijden al een belevenis op zich. Ook in Skye geweest, alleen daar bagger weer, dus niet veel gedaan/gezien..

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:13

Wij zijn onderweg naar de boot!

Onze reis ziet er als volgt uit!

Dag 1 - van Hull naar Drumlanrig Castle
Dag 2- naar Loch Lomond
Dag 3- boot naar Islay
Dag 4 - Islay
Dag 5- boot naar Jura
Dag 6 - naar Oban en daar boot naar isle of Mull
Dag 7 - Isle of Mull
Dag 8 - loch Ness
Dag 9- ben Nevis beklimmen
Dag 10- boot naar Isle of Eigg of Rum
Dag 11- Rum of Eigg
Dag 12 - Glenfinnan
Dag 13 tot 18 - isle of Skye
Dag 19 - via Westerross richting zuiden
Dag 20 - naar Falkirk en Melrose Abbey
Dag 21- naar Hull

We kunnen onze week in Skye altijd korter maken als we ergens anders langer willen blijven. We gaan wildkamperen dus we zitten nergens aan vast.

porcelain
Berichten: 372
Geregistreerd: 13-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:30

Bismarck schreef:
Wij zijn onderweg naar de boot!

Onze reis ziet er als volgt uit!

Dag 1 - van Hull naar Drumlanrig Castle
Dag 2- naar Loch Lomond
Dag 3- boot naar Islay
Dag 4 - Islay
Dag 5- boot naar Jura
Dag 6 - naar Oban en daar boot naar isle of Mull
Dag 7 - Isle of Mull
Dag 8 - loch Ness
Dag 9- ben Nevis beklimmen
Dag 10- boot naar Isle of Eigg of Rum
Dag 11- Rum of Eigg
Dag 12 - Glenfinnan
Dag 13 tot 18 - isle of Skye
Dag 19 - via Westerross richting zuiden
Dag 20 - naar Falkirk en Melrose Abbey
Dag 21- naar Hull

We kunnen onze week in Skye altijd korter maken als we ergens anders langer willen blijven. We gaan wildkamperen dus we zitten nergens aan vast.


Aangezien je 5 dagen op Skey verblijft; ik zou dan ook nog doorsteken naar Lewis en Harris. De eilanden die ten noorden van Skey liggen. Skey is prachtig, maar wel erg toeristisch. Lewis en Harris zijn ook erg mooi, maar een stuk minder druk (als in geen toeringcars Japanners :o )
De omgeving rondom Stornoway vond ik echter wat tegenvallen qua natuur.

En voor iedereen; de gouden tip. 8-) Schaf de Wildguide Scotland aan! Een boek met tips wat te bezichtigen/waar te eten/wat te doen/etc. Staan net wat leukere adresjes in dan je via de standaard websites weet te vinden

porcelain
Berichten: 372
Geregistreerd: 13-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 16:49

porcelain schreef:
En voor iedereen; de gouden tip. 8-) Schaf de Wildguide Scotland aan! Een boek met tips wat te bezichtigen/waar te eten/wat te doen/etc. Staan net wat leukere adresjes in dan je via de standaard websites weet te vinden


Dit is ‘m https://www.dezwerver.nl/r/europa/schot ... gKANfD_BwE

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 20:12

MarijeR schreef:
Vandaag een tripje naar Schotland geboekt, voor mij de eerste keer.
Als kind ben ik veel in Engeland geweest en later ook naar Wales maar Schotland op een of andere manier nog nooit.
Nu wordt het 8 dagen Isle of Skye, voor fotografie.
Oh en in november in de hoop op mooie ruige luchten voor de fotografie :D

Nu ben ik mega jaloers, ik wil daar ook graag fotograferen <3

gaucho

Berichten: 9531
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 20:22

Voor fotografie is Skye echt onovertroffen.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:21

F_Orumster schreef:
MarijeR schreef:
Vandaag een tripje naar Schotland geboekt, voor mij de eerste keer.
Als kind ben ik veel in Engeland geweest en later ook naar Wales maar Schotland op een of andere manier nog nooit.
Nu wordt het 8 dagen Isle of Skye, voor fotografie.
Oh en in november in de hoop op mooie ruige luchten voor de fotografie :D

Nu ben ik mega jaloers, ik wil daar ook graag fotograferen <3

Zag dat er nog plekken vrij zijn ;)
Ik heb een fotoreis geboekt, dan weet je dat je op de juiste tijd naar de juiste plekken gaat om te fotograferen en niet dat je er later achter komt dat je op die ene plek eigenlijk in de middag had moeten zijn i.p.v. in de ochtend i.v.m. het licht.
Vliegen op Inverness en dan een aantal overnachtingen in Broadford en een aantal overnachtingen in Portree om bv al voor zonsopkomst bij de Old Man of Storr te kunnen zijn.
Ook een aantal plekken die je meerdere keren kan bezoeken, op verschillende tijden en met verschillend weer/licht.
Heel anders dus dan als je een hele rondreis maakt.

F_Orumster

Berichten: 15323
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-18 22:29

Is dat zonder cursus-achtige uren? Welke organisatie heb je gevonden?