Schotland; places to be?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 08:27

Als wandelen moeilijk gaat, zou je dan niet kijken om met een trein een rit te maken door de omgeving? Dat lijkt mij effectiever dan voor een dag een huurauto.

Geen persoonlijke ervaringen met de trein, maar naar wat ik begreep zijn die zeer goed te doen. De Harry Potter route is er volgens mij ook met de trein, maar dat is eens het Googlen waard.

In Edinburgh is ook Arthur's seat, ook erg mooi. Wellicht moeilijk met een blessure. Richting st Andrews rijden met de trein? Leuk dorpje en een mooie kustlijn, hoewel als de trein niet langs te kust rijdt is een huurauto misschien wel weer en betere optie. :')

Lottejulia

Berichten: 1800
Geregistreerd: 23-12-05
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 13:20

hedwig1 schreef:
Wij gaan ook een paar dagen naar Edinburgh! Wie heeft er een tip voor een uitstapje van 1 dag buiten de stad om ook van het mooie landschap te genieten, bijvoorbeeld met een bus excursie of een huurauto. Echt wandelen kunnen we niet i.v.m. blessure.

Tips voor dagtripjes nabij Edinburgh die goed te doen zijn met het openbaar vervoer (bus of trein): Pentland Hills, Jupiter Artland, Linlithgow, North Berwick (strand), Rosslyn Chapel, Loch Lomond.

Als je meer informatie wil over iets, laat maar weten! :)

Dorien66

Berichten: 1653
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-17 13:38

Hier heel veel tips: [BEU] Roadtrip door Schotland
Mijn tip: hoe noordelijker, hoe mooier. Zeker het licht aan het eind van de middag, zo bijzonder!

hedwig1
Berichten: 120
Geregistreerd: 14-01-10

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 10:03

Bedankt voor jullie tips! Ik twijfel nu tussen Sint Andrews langs de kust en dan terug via het binnenland, of Rosslyn Chapel combineren met Pentland Hills. Wat zou de mooiste 'scenery' bieden?

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 10:05

Wat leuk Hedwig dat jij er ook heengaat! Vervelend van de blessure, maar denk dat er vast ook opties zijn om vanuit de trein een hoop te zien bv. Of een dagje een auto huren en richting de kust omhoog?

Dank Dorien!

NC500 ook inmiddels voorbij zien komen.. indrukwekkend mooi..

jongens, kom tijd tekort haha...

Qimm

Berichten: 15166
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:09

omfg! Dat is zo prachtig! Wil nu wel al gaan <3

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-17 10:43

Ga jij er ook heen Qimm?

Qimm

Berichten: 15166
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 10:54

Het staat op onze serieuze 2018 agenda, zeg maar 85% zeker dat we gaan. Dus ik klamp mee vast aan dit topic voor ideeën en ik zie zulke geweldige dingen!
Ik deed een image search op Schotland NC500 en ik word helemaal :):) :):) :):)

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 11:05

Qimm schreef:
Het staat op onze serieuze 2018 agenda, zeg maar 85% zeker dat we gaan. Dus ik klamp mee vast aan dit topic voor ideeën en ik zie zulke geweldige dingen!
Ik deed een image search op Schotland NC500 en ik word helemaal :):) :):) :):)

dit heb ik nu ook gedaan, ik heb het plan om ooit met hond en auto te gaan trekken... dit lijkt me een prima eerste route

Qimm

Berichten: 15166
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-17 11:09

Zooooo mooooi <3

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-17 07:21

Prachtig he! Onze bedoeling is idd 2018 zomer Schotland óf winter Fins Lapland.. we konden nu zó betaalbaar een weekje naar Schotland, vast voorgenieten :)

Denk wel dat je een hoop moois mist als echt alleen maar de kustroute pakt.. maar terugweg bv door de highlands..

tesseke

Berichten: 2325
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Turnhout

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 07:31

Even een stipje omdat zo’n reis me ontkennend gaaf lijkt! Wil graag volgend jaar naar Isle of Skype, maar zo te zien kunnen we er beter extra tijd voor nemen en een groter gebied bezoeken. Hoe hebben jullie de reis geregeld? Zelf alles gedaan of via een reisbureau?

Qimm

Berichten: 15166
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 08:12

Isle of Skype :')

Ntlie_

Berichten: 12472
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: Zeeland

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 15:13

Ik ben net een weekje terug van 5 dagen Schotland, hebben best flink doorgereden maar ook behoorlijk wat gezien. :D
Ben echt weg van het land. Prachtig en hele vriendelijke mensen. :j Weer was ook een stuk beter dan in NL.

Wil echt zeker nog eens terug dus blijf wel meelezen hier voor alle tips en ideeën. :D

Nog een kleine impressie van mijn roadtripje:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Qimm

Berichten: 15166
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 15:55

<3

Kiwi_
Berichten: 1494
Geregistreerd: 11-11-07
Woonplaats: Het mooiste plekje!

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 19:41

Wauw, prachtige foto's!
Vorig jaar een weekend naar Edinburgh geweest, dat was zo leuk dat ook wij graag langere tijd naar Schotland willen. Ik lees dus even mee :)

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 20:14

Amy77 schreef:
Prachtig he! Onze bedoeling is idd 2018 zomer Schotland óf winter Fins Lapland.. we konden nu zó betaalbaar een weekje naar Schotland, vast voorgenieten :)

Denk wel dat je een hoop moois mist als echt alleen maar de kustroute pakt.. maar terugweg bv door de highlands..

Sla dan de Oostkust maar over. Die vond ik iets minder spectaculair. De Westkust is geweldig!

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 20:21

Wij zijn met vliegtuig naar Edinburgh gevlogen en hebben een auto gehuurd, Mijn man heeft gereden. Schakelen gaat best, koppelen en remmen zijn gelijk aan nederlandse auto's. Rotondes zijn raar, verkeer op de rotonde (komt van rechts) heeft voorrang. Gelijkwaardige kruizingen hebben geen voorrangsregels, maar bijna overal staan keurig borden waarop duidelijk wordt wie voorrang heeft, of moet verlenen.
Verder viel ons op dat de weggebruikers enorm netjes rijden. En nog een dingetje, het stuur zit rechts, daardoor is je auto aan de linker kant dus veel breder dan normaal en is de stoeprand nog weleens erg dichtbij :)

Twee dagen in Edinburgh geweest, en met OV de stad in geweest. Daarna naar Pitlochry, erg pitoresk plaatsje en mooi wandelgebied. de volgende dag door naar Inverness, hier vond ik de stad tegen vallen en zijn we de tweede dag dat we daar waren een stuk naar het noorden langs de kust gereden. Erg mooi!
Van Inverness via Loch Ness richting Isle of Sky gereden...whau, zo mooi!
Dan van daar naar Fort William. Wij zijn hier met de kabelbaan naar boven gegaan (buur-berg van Ben Nevis en hadden werkelijk een prachtig uitzicht over de omgeving.
Nog een tussenstop van een dag gemaakt in Callandar, in een prachtige B&B. Leuk plaatsje met mooie wandelmogelijkheden. Vanuit daar terug naar Edinburgh om de auto in te leveren en terug te vliegen. Onderweg ook alleen vanaf de snelweg die paardenhoofden gezien.

Echt álles is er mooi, vriendelijk, mytisch. Wel weten we gewoon dat we nog niet de helft hebben gezien van wat we hadden willen zien en er nog veel meer mooie streken zijn. Wij gaan dus zeker nog wel terug
Afbeelding


Afbeelding

Mlies
Berichten: 14153
Geregistreerd: 23-07-03

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 20:39

Ik stip! :D
Plan is om april '18 voor 3 weken heen te gaan, 2 weken opleiding/training in st. Boswells waar ik al 8 jaar kom, en daarna wil ik een week gaan rondtrekken met hond en auto!

WinSel

Berichten: 20572
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:18

Ik lees mee. Vriendin en ik gaan waarschijnlijk volgend jaar een weekje naar Schotland. Nu al zin in en die foto's hier zijn echt prachtig. Nog tips waar we heen moeten? We gaan denk ik 5 dagen en willen auto huren. Maar heb geen idee waar we moeten gaan slapen.... Willen vooral natuur,kastelen enz zien

ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:44

B&B's zijn echt prima, ontbijt, wanneer je van schots ontbijt houdt, is stevig en kun je de hele dag mee vooruit. Eten hebben we in de pub gedaan, maar ook in restaurants en een paar keer lekker italiaans. Eten is overigens niet echt duur, de drank wel!

Glenfinnin, Harry Potter brug, is een mooi stuk. Sky is echt prachtige natuur, watervallen langs de "snelweg". Schapen op de "snelweg", fietsers op de "snelweg". het is ook echt leuk om een rondleiding door een van de vele distilleerderijen te doen, wij zijn bij Edradour-distillery geweest, erg leuke rondleiding. Edinburgh, zeker het oude gedeelte is erg leuk en mooi. En daar heb je de "Royal Observatory" met erom heen een prachtig wandelpark waar je een totaal uitzicht over Edinburgh hebt. Zeker de moeite waard. Bij Inverness kun je dolfijnen spotten. Hebben wij helaas niet gezien, maar ze zijn er veel te zien. 't Is zoveel wat mooi is dat je eigenlijk niet te veel moet willen plannen en gewoon kan kijken wat je onderweg tegen komt. De snelweg is vergelijkbaar met hier een 60-80 km tweebaans weg. Alleen het eerste stuk rond Edinburg is vierbaans. Je kunt echt om de 400 meter een parkeerplaats verwachten waar dan weer de mooiste uitzichten zijn.

Qimm

Berichten: 15166
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 21:46

Hebben mensen hier een beetje ervaring met (wild) kamperen? Dat willen wij af en toe doen om de kosten te drukken

tesseke

Berichten: 2325
Geregistreerd: 24-02-10
Woonplaats: Turnhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 23:26

Qimm schreef:
Isle of Skype :')


Oeps. Autocorrect :')

Amy77
Berichten: 11262
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Op de mooiste plek in Drenthe :)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-17 20:24

ooooh wauw,die foto's <3 Ntlie, jullie prachtig weer zo te zien, bofbipsen, mooie bijkomstigheid! Als ik lees dat Ophelia nu richting Schotland is, met al zn regen..oei

Ah dank voor de tip de oostkust te laten voor wat het is deze (korte) vakantie.. las idd al dat de Westkust werkelijk prachtig moet zijn..

Een vriendje heeft jaren in Edinburgh gewoond,hij is daar dan toevallig ook.. maar eerlijk? Cairngorms spreken we dan wel af..zo zonde van mn tijd als de focus op de highlands en kust liggen deze ronde.

Het verkeer, keurig dat ze dat zo aangeven.. want oei, hahaha, die bochten, goed dat je het zegt.
Komt vast goed..en anders maar tandje lager hihi

De dolfijnen idd, het tij moet je goed in de gaten houden,
schijnt dat ze vlak voordat het vloed wordt, ze richting de baai van Rosemarkie bay komen (daar logeren we overigens vlakbij in een cottage, met openhaard en wasmachine..ja ja,als we zeikensnat worden, kunnen we gewoon een wasje draaien en opwarmen bij de haard haha).

Ik verheug me er zo enorm op he.. al jaren een droom van ons en dit zal een oriëntatie vakantie zijn.. boten varen niet meer uit en dat had ik bv ook erg graag gedaan..

Fijn dat het eten betaalbaar is..in London werden we vorig jaar echt arm daarvan.. zelf ook wel gekookt daar (zaten in huisje van een vriend met alle fascaliteiten).

Lekker voorgenieten jongens en dank allemaal voor de mooie foto's en verhalen so far _/-\o_

WinSel

Berichten: 20572
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Schotland; places to be?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 20:35

Waar heb jij je huisje geboekt? Ben al beetje aan het rond kijken op internet maar er is zoveel haha.