Afgelopen juni bracht ik één week van mijn vakantie door op een plek waar ik al heel lang heen wilde: de Faeröer eilanden. Een piepkleine eilandengroep die onderdeel is van Denemarken. Er wonen iets meer dan 50.000 inwoners en ruim 80.000 schapen

Floortje Dessing ging in haar programma over het einde van de wereld ook naar één van de eilanden uit deze eilandengroep toe: https://www.npo.nl/floortje-naar-het-ei ... _101362915
Het is niet de meest verlaten plek waar ik ooit geweest ben, maar zo voelde het wel. Het is klein, ontzettend rustig, (nog) niet echt toeristisch en erg mooi. En alle lof voor de mensen daar. Ze zijn heel gastvrij, open en geven je veel vertrouwen. Voorbeeldje: onze huurauto stond met sleutel erin klaar op de parkeerplaats, we liepen recht van de terminal naar de auto en reden zo weg. De airbnb's die we huurden waren ook stuk voor stuk al open en niet op slot. Je kunt overal je auto met waardevolle spullen laten staan. Of je dat ook doet is een tweede, maar het kan makkelijk en dat geeft wel een heel fijn en vrij gevoel.
De Faeröer in een paar woorden? Doodstil, koud, hard (rauw) en fotogeniek. Ik voelde me hier heel nietig en een beetje eenzaam - dat vond ik heerlijk. Mijn vriend (een stadsmens) genoot ook met volle teugen van dat gevoel, maar was vooral dolblij dat we na een week weer terugvlogen naar bewoonde wereld

Genoeg gekletst, fototijd.
Foto's zijn met iPhone (en kleurfilter) gemaakt. Sommigen kleuren knallen er wat heftig uit. Maar aan het uitzoeken van foto's met mijn normale camera ben ik nog steeds niet toegekomen.
1.

2. Een uniek moment, een doorgaande weg zonder zeezicht.

3. Klaksvík, de op-één-na grootste stad van de Faeröer.

4. Klaksvík één dag later, zonder mist dit keer.

5. Eén van de bekendste plekken: uitzichtpunt bij Sorvagsvatn. De foto laat het bijna niet zien (deze doet dat beter), maar het meer ligt (ver) boven zeeniveau (wat je links en rechts ziet).

6. We hadden wel pech, weer mist... dan blijft er weinig over van genieten van mooie uitzichten.

7. Maar een half uur later hadden we weer zicht en zelfs wat blauwe lucht. Dat is zo veranderlijk.

8. Eén van de andere meest bekende plekken: waterval bij dorpje Gasadalur.

9.

10. Uitzicht vanaf Gjogv. Je ziet aan mij op de foto hoe groots de rotsformaties zijn.

11. Compilatievideo! Bekijk zeker op HD.