[FOTO/VIDEO] Doodstil stukje Europa: Faeröer eilanden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Szan

[FOTO/VIDEO] Doodstil stukje Europa: Faeröer eilanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-17 17:09

Op Bokt deelde ik al een keer foto's uit Detroit en uit Kiev (Tsjernobyl, Pripyat). Nu kan ik daar eindelijk weer een fototopic van een ongewone bestemming aan toevoegen.

Afgelopen juni bracht ik één week van mijn vakantie door op een plek waar ik al heel lang heen wilde: de Faeröer eilanden. Een piepkleine eilandengroep die onderdeel is van Denemarken. Er wonen iets meer dan 50.000 inwoners en ruim 80.000 schapen :+ De Faeröer liggen in de Atlantische oceaan, tussen IJsland-Noorwegen-Schotland (kijk maar). Het is er gemiddeld in de zomer zo'n 13 graden, dus wij hadden ook 10-13 graden (wat ik heerlijk vindt). Veel regen, wind, mist. Het gezegde is ook wel: "if you don't like de Faroese wheather, just wait 5 minutes".

Floortje Dessing ging in haar programma over het einde van de wereld ook naar één van de eilanden uit deze eilandengroep toe: https://www.npo.nl/floortje-naar-het-ei ... _101362915

Het is niet de meest verlaten plek waar ik ooit geweest ben, maar zo voelde het wel. Het is klein, ontzettend rustig, (nog) niet echt toeristisch en erg mooi. En alle lof voor de mensen daar. Ze zijn heel gastvrij, open en geven je veel vertrouwen. Voorbeeldje: onze huurauto stond met sleutel erin klaar op de parkeerplaats, we liepen recht van de terminal naar de auto en reden zo weg. De airbnb's die we huurden waren ook stuk voor stuk al open en niet op slot. Je kunt overal je auto met waardevolle spullen laten staan. Of je dat ook doet is een tweede, maar het kan makkelijk en dat geeft wel een heel fijn en vrij gevoel.

De Faeröer in een paar woorden? Doodstil, koud, hard (rauw) en fotogeniek. Ik voelde me hier heel nietig en een beetje eenzaam - dat vond ik heerlijk. Mijn vriend (een stadsmens) genoot ook met volle teugen van dat gevoel, maar was vooral dolblij dat we na een week weer terugvlogen naar bewoonde wereld :')

Genoeg gekletst, fototijd.

Foto's zijn met iPhone (en kleurfilter) gemaakt. Sommigen kleuren knallen er wat heftig uit. Maar aan het uitzoeken van foto's met mijn normale camera ben ik nog steeds niet toegekomen.

1.
Afbeelding

2. Een uniek moment, een doorgaande weg zonder zeezicht.
Afbeelding

3. Klaksvík, de op-één-na grootste stad van de Faeröer.
Afbeelding

4. Klaksvík één dag later, zonder mist dit keer.
Afbeelding

5. Eén van de bekendste plekken: uitzichtpunt bij Sorvagsvatn. De foto laat het bijna niet zien (deze doet dat beter), maar het meer ligt (ver) boven zeeniveau (wat je links en rechts ziet).
Afbeelding

6. We hadden wel pech, weer mist... dan blijft er weinig over van genieten van mooie uitzichten.
Afbeelding

7. Maar een half uur later hadden we weer zicht en zelfs wat blauwe lucht. Dat is zo veranderlijk.
Afbeelding

8. Eén van de andere meest bekende plekken: waterval bij dorpje Gasadalur.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10. Uitzicht vanaf Gjogv. Je ziet aan mij op de foto hoe groots de rotsformaties zijn.
Afbeelding

11. Compilatievideo! Bekijk zeker op HD.

Yabloko

Re: [FOTO/VIDEO] Doodstil stukje Europa: Faeröer eilanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:12

Prachtig! Je kiest interessante bestemmingen.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-17 17:16

<3

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 00:11

Ohoh, weer een bestemming erbij op mijn wishlist. Het ziet er echt prachtig uit!

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 05:32

Gaaf !

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 06:33

Dat ziet er mooi uit +:)+

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 06:49

De fotos doen heel IJslands aan.
Ik houd ervan

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 14:56

Gaaf! Staat hier ook hoog op het lijstje om eens te bezoken!

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 15:04

Prachtig! Bedankt voor je verhaal en foto's :) Volgend jaar hoop ik de Faeröer eilanden te bezoeken :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 15:11

Gaaf! Staat bij mij ook op het lijstje, hoor van veel mensen dat het een soort kruising is tussen IJsland en Schotland (in IJsland zeggen ze precies hetzelfde over het weer :P ) Mooie foto's heb je gemaakt!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-17 20:33

Bedankt voor de leuke reacties!

Tof dat het bij meer mensen op het lijstje staat, ik kan het jullie ook echt aanraden. Als jullie tegen die tijd tips nodig hebben, ook voor overnachtingen enzo, vraag maar raak :D

In IJsland ben ik (nog) nooit geweest, maar mijn beeld is dat IJsland wel meer afwisseling in het landschap heeft dan de Faeroer dat hebben? Het deed mij ook denken aan Schotland en Ierland (de kliffen).

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-17 20:47

Prachtig! Staat ook hier op het lijstje :j .