Waar ligt mijn droomreis?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Waar ligt mijn droomreis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 15:40

We willen gaan sparen voor die once in a lifetime reis. Maar waarheen?
We houden van cultuur en natuur, fietsen en wandelen graag, spreken goed Engels en Duits, en een beetje Frans.
Mijn man is wat ondernemender dan ik, ik zie al snel beren op de weg.

Voorlopig heb ik op m'n lijstje staan:
Costa Rica
Oregon trail usa
Sri Lanka

Maar ik zie alweer gelijk enge ziektes, ver vliegen, enge beesten :')

Wat wel een punt is dat we vanwege eigen bedrijf echt max 2 weken weg kunnen, we zitten gebonden aan de bouwvak (althans, dat is het makkelijkste en kost ons geen extra geld)
China of Vietnam lijkt me ook prachtig, maar dat lijkt me wel heul ver weg...

Wie heeft tips?

SdaphneS

Re: Waar ligt mijn droomreis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 15:44

Twee weken voor een droomreis is wel kort als je een eind wil vliegen.
Ik zou gaan kijken welke werelddelen je absoluut niet heen wilt en wat er dan over blijft je daarop richten.
Kijk ook voor inspiratie op aanbieders met rondreizen, dan zie je vaak direct wat een land te bieden heeft want ze gaan langs de highlights.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-17 15:47

Dat realiseer ik me ook, maar aan de andere kant, als ik kijk wat we met 5 dagen Duitsland allemaal al gezien en gedaan hebben...

Mijn eerste idee was max 6 uur vliegen, maar dat heb ik al snel laten varen ;)

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 15:49

Nepal? Als je van wandelen houdt dan is het een waar walhalla er zijn enorm veel trekkings te doen in de bergen. De mensen zijn vriendelijk, de cultuur is ook mooi en qua enge ziektes valt het op zich wel mee daar (in mijn beleving dan).

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 16:14

In welke periode van het jaar wil je?
Dat scheelt misschien ook nog voor je keuze.

Zelf ben ik echt fan van Utah en omgeving, USA.
Maar komende maand gaan we naar Costa Rica dus dan kan ik je daar meer over vertellen.

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 16:23

Schotland! En dan met name de Highlands en de eilanden.
Skye is prachtig om een trektocht te wandelen.

Perfect voor 2 weken of 10 dagen.

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-17 16:30

In Indonesië kun je in twee weken tijd heel veel doen! Er is veel te zien qua cultuur, en Indonesië heeft veel verschillende natuur (jungle, vulkanen, stranden, etc.). Ik ben in april/mei 12 dagen naar Bali en Lombok geweest met mijn vader, wij hebben gesurft, tempels bezocht, rondgereden met de scooter (wat heel goed te doen is), de Rinjani beklommen, de gili-eilanden bezocht, een traditionele dansvoorstelling bezocht en heel lekker gegeten :j

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 16:46

Je hebt een verkeerde volgorde. Je beslist niet eerst om 'een droomreis' te maken, om daarna de bestemming uit te kiezen. Nee, als je al geen droombestemming in je hoofd hebt, zal het nooit die droomreis worden die je misschien voor ogen hebt. Eerst de droom, en dan daar heel hard voor sparen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 16:58

Dat ben ik niet met je eens florenc. De wereld heeft zoveel moois te bieden

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 17:07

Sri Lanka is prachtig en zeker een aanrader als je een once in a life time reis wil maken. Ik ben er met mijn ouders 2 jaar geleden heen geweest toen zij 25 jaar getrouwd waren. De insecten vallen heel erg mee (geloof me ik haat beesten). Het bijzondere ervan vond ik de cultuur en hoe diverse godsdiensten naast elkaar konden leven. Daarnaast heeft het land (wat nog niet eens zo gek groot is) verschillende soorten natuur. Je hebt een bergachtig, een wat vochtig gebied maar ook een droog gedeelte. Ik vond het echt heel bijzonder. Enge ziektes heb je daar tegenwoordig ook niet echt meer. je krijgt wel je inentingen maar meer ter preventie. En lang vliegen, dat is zeker zo, maar dan heb je ook absoluut wat.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 17:09

Ik denk dat je richting Azië moet gaan denken. Maar is dat de cultuur die je wilt gaan zien?
USA is prachtig namelijk, ook goede hikes te doen! Fietsen heb ik daar zelf niet gedaan, maar afstanden zijn daar enorm! Dus dan moet je vooraf goed bekijken welk gedeelte je wilt gaan zien en hoe.
Midden Amerika is ook zeker prachtig. Echter vond ik Costa Rica niet een aanrader om te gaan fietsen ivm alle bergen daar haha. Zeker een mooi land, prachtige hikes en natuur!
Sri Lanka is ook zeker prachtig! In 2 weken kan je wel een stuk van het eiland bekijken. Zeker als je daar ook met de trein rondreist, zeker te doen! Ik heb daar ook regelmatig een fiets gehuurd om de omgeving te verkennen. Hiken is daar ook al prachtig :)

Echter denk ik dat jullie eerst moeten gaan uitzoeken welk werelddeel, wat voor cultuur, wat voor natuur je wilt gaan zien. Wat voor hikes willen jullie gaan doen, wat voor dieren wil je gaan spotten, wat voor weer wil je gaan hebben?

Mocht je meer informatie over de landen willen, of eventueel andere landen hoor ik het graag. Ik heb de landen uitgebreid bezocht!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 17:11

Voor mij.......IJsland, zonder twijfel, rond midzomernacht. Auto huren en het eiland rondrijden

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 17:13

Wij zaten ook te twijfelen tussen Amerika en Sri Lanka, de reden dat wij niet voor Amerika kozen was dat het toch meer Westers is en niet een geheel andere cultuur was. Natuurlijk is het een andere cultuur dan Nederland maar het verschil tussen Nederland en Sri Lanka en Nederland en Amerika was minder groot.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 17:18

Weet je Erpel, ik ben nog nooit buiten Europa geweest. Het verste waar ik geweest ben in Tenerife.
En dan zit je weleens reisprogrammas te kijken, en dan denk je ooohh, prachtig!

Heb net Kazachstan nog op m'n lijstje gezet trouwens.

Omdat het best een groot iets is wil ik gewoon goed weten hoe of wat.
Ik geb zelf bijv PDS, is zo'n "vreemd" land met "vreemd" voedsel dan wel verstandig? Aan de andere kant, moet ik het vanwege mogelijk een paar lastige dagen dan maar niet doen?
Ik kan slecht tegen hitte, maar men zegt altijd dat hitte overal anders is... tja.... ik zal het moeten ervaren denk ik...

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 17:27

Haha PDS heeft onderand iedereen :D Nee, daarvoor moet je het zeker niet laten. Neem voor de zekerheid wat diarreeremmers mee en je komt een heel eind. (alleen innemen als het moet, anders lekker op de wc gaan zitten!)

Tja hitte, in Nederland is het inderdaad erg benauwd. Bij de ander is het weer heel vochtig, daar weer droog. Wat ik je sowieso kan aanraden is om 's ochtends vroeg op te staan, rond de middag lekker relaxen en in de avond weer op pad te gaan. Dan is het sowieso te doen. En niet aan ergeren dat je zweet. Dat doet iedereen :D

Tja lijstjes lijstjes maken, Kazachstan, het is allemaal mooi. Maar ga je nou eerst eens verdiepen in wat je wilt zien en doen en maak vanuit daar een keuze. Daarbij is er ook nog een verschil of je georganiseerd gaat reizen of zelf op de bonnefooi?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 17:32

Nee, sowieso georganiseerd denk ik, wij zijn geen ervaren wereldreizigers.
Wat ik wil zien tja.... op een reguliere Europese vakantie bezoeken we kastelen, maken we wandelingen door de natuur, bezoeken we oude stadjes en markten met streekproducten, huren we fietsen, etc.
We zijn met weinig tevreden, een bad en een bed. Ik ga niét kamperen :')
We zijn allergisch voor massatoerisme

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 17:35

Als ik dat zo lees, valt Costa Rica af. Dat is vooral natuur en een hoge luchtvochtigheid.

Het Zuidwesten van de USA ligt dan toch meer in je straatje, met natuur en steden.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 17:40

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 17:44

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 17:51

USA lijkt me juist afvallen,daar is toch geen cultuur in de zin van kastelen, mooie stadjes enz.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 17:53

Tja, bedenk wel dat je echt een groepsreis gaat maken altijd met (massa) toerisme te maken krijgt. Je bent er dan zelf een :')

Je kan ook georganiseerd gaan en alsnog je dagen zelf inplannen, klinkt dan als een beter plan.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 17:58

Wij zijn vorig jaar naar Bosnië en Herzegovina geweest (en Kroatië) en dat was zo verrassend mooi <3 Met name Herzegovina is prachtig, veel historie, van kort geleden tot veel ouder, prachtige natuur, fijne mensen, goede sfeer. Zeker de moeite waard en heel betaalbaar.

Edit, als je binnen europa wil blijven natuurlijk ;)

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 22:09

LadyMadonna schreef:
Dat ben ik niet met je eens florenc. De wereld heeft zoveel moois te bieden

Absoluut, helemaal gelijk. Maar naar gevoel, zal je nooit een "droomvakantie" kunnen hebben, op een locatie die nog nooit in je dromen voorbij gekomen is :+

Mijn droomreis zou bv naar Patagonië gaan, maar dat is dan ook een bestemming die al JAREN bovenaan mijn lijstje staat (maar waar ik het geld niet voor heb), niet een bestemming die ik zomaar vanuit een boekje heb geplukt. Voor mij kan dat bv ook Ijsland, Nieuw-Zeeland, schotland zijn. Maar het is niet omdat dat voor mij droombestemmingen zijn, dat dat voor jou ook zo is...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-17 22:12

Supervixen, ooit in San Diego en San Francisco geweest? Dat zijn echt leuke steden. En Las Vegas is gewoon te gek. Verder heb je er hele leuke westernstadjes en spooksteden.

Maar ik ben het wel met iemand hierboven eens dat een droomreis iets is waar je al heel lang naartoe wilt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-17 22:18

Tja, dat is voor ons dus een "grotere, verdere, duurdere reis".