De Lofoten September 2017

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Monster_tos

De Lofoten September 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 12:15

Het is bijna zover *\o/* 6 September stappen ik en mijn vriend op het vliegtuig naar Tromso (Noorwegen) om vanuit daar een rondreis te maken door de Lofoten.

Ik hoor van iedereen dat het er prachtig is, maar door alle verhalen ben ik het spoor een beetje kwijt... Wat zijn volgens de bokkers nou echt de plekken die je gezien moet hebben, welke wandelingen zijn aanraders (voor de gemiddelde wandelaar :+ ) welke baaien/stranden moeten we gezien hebben en waar kun je lekker eten?

Daarnaast zijn kledingtips erg welkom :D

Route die we gaan volgen:
Tromso
Senja
Andenes (hier hebben we al een walvissafari staan :) )
Stokmarknes
Laukvik
Harstad
Tromso

Ik hoop dat jullie tips hebben, zodat we niet net de mooiste plekjes voorbijrijden (zou net wat voor mij zijn namelijk }:0 )

yvje86

Re: De Lofoten September 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 12:27

Hi! Zoals je al weet zit ik daar ook rond dezelfde tijd, wanneer hebben jullie de whale safari gepland?
:=

Monster_tos

Re: De Lofoten September 2017

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 12:57

Ja leuk! Wij hebben hem de 9e, om 14:30 :)

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 13:01

Wat leuk! Wij zijn in Juni naar Noord-Noorwegen geweest, rondreis vanuit Tromso, naar de Lofoten en Vesteralen en toen weer terug naar Tromso ( 15 dagen).

Wil je even wel een tip geven : kijk even goed voor de overtocht vanuit Gryllefjord naar Andenes qua vertrek tijd, die veranderen volgens mij in de tijd dat jullie er zitten.

Wij hadden bij een andere overtocht dat we even vergeten waren te kijken wanneer de ferry ging, we hebben 4 uur kunnen wachten := .. gelukkig was het prachtig weer dus zijn we bij een strandje gaan zitten maar als het regent is het toch wel even balen als je zo lang jezelf moet vermaken.

Senja is prachtig ( ligt maar 15 min van Gryllefjord af), dus dat is makkelijk aan te rijden, wel een klein stukje via smalle weggetje wat ook nog een vrij scherpe onoverzichtelijke bocht heeft, maar daarna is het recht toe recht aan.
Weet niet of je toevallig in Hamn i Senja slaapt maar vandaar uit kan je een paar wandelingen maken , en bij de receptie kan je naar de kaart vragen.

Ik vond de tunnel onder Tromso ook wel een behoorlijke uitdaging, omdat het buiten nogal heel helder was en reed dus met zonnebril, de tunnel binnen, was geen goed plan, zag helemaal niets meer in de tunnel := . Je hebt daar overigens wel een hele grote parkeerplaats in de tunnel, verdeeld in verschillende tunnelbuizen als ik het zo kan omschrijven, wij vonden het erg apart om te zien.

Kleding tips: neem van alles mee, vooral laagjes , wij hebben met 15 graden in korte broeken en shirtjes kunnen lopen, was zelfs warm te noemen, maar hebben ook dagen gehad dat je echt wel even dikke trui aan moest.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 13:35

Monster_tos schreef:
Ja leuk! Wij hebben hem de 9e, om 14:30 :)

Wij gaan echt de laatste vaart volgens mij.
15 sept.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 13:44

Kobus17 schreef:
Wat leuk! Wij zijn in Juni naar Noord-Noorwegen geweest, rondreis vanuit Tromso, naar de Lofoten en Vesteralen en toen weer terug naar Tromso ( 15 dagen).

Wil je even wel een tip geven : kijk even goed voor de overtocht vanuit Gryllefjord naar Andenes qua vertrek tijd, die veranderen volgens mij in de tijd dat jullie er zitten.

Wij hadden bij een andere overtocht dat we even vergeten waren te kijken wanneer de ferry ging, we hebben 4 uur kunnen wachten := .. gelukkig was het prachtig weer dus zijn we bij een strandje gaan zitten maar als het regent is het toch wel even balen als je zo lang jezelf moet vermaken.

Senja is prachtig ( ligt maar 15 min van Gryllefjord af), dus dat is makkelijk aan te rijden, wel een klein stukje via smalle weggetje wat ook nog een vrij scherpe onoverzichtelijke bocht heeft, maar daarna is het recht toe recht aan.
Weet niet of je toevallig in Hamn i Senja slaapt maar vandaar uit kan je een paar wandelingen maken , en bij de receptie kan je naar de kaart vragen.

Ik vond de tunnel onder Tromso ook wel een behoorlijke uitdaging, omdat het buiten nogal heel helder was en reed dus met zonnebril, de tunnel binnen, was geen goed plan, zag helemaal niets meer in de tunnel := . Je hebt daar overigens wel een hele grote parkeerplaats in de tunnel, verdeeld in verschillende tunnelbuizen als ik het zo kan omschrijven, wij vonden het erg apart om te zien.

Kleding tips: neem van alles mee, vooral laagjes , wij hebben met 15 graden in korte broeken en shirtjes kunnen lopen, was zelfs warm te noemen, maar hebben ook dagen gehad dat je echt wel even dikke trui aan moest.

Bedankt voor de tips! En we zitten inderdaad in Hamn I senja, daar blijven we 2 nachtjes. Begrijp dat jullie daar ook zaten? Was het een mooie plek?

Hebben jullie toevallig ook gekayaked? Dat lijkt ons ook heel gaaf om te doen!

Kobus17

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 18:48

Was erg mooi, wij zaten in een appartement met uitkijk op de haven. En hadden toen 3 dagen 16/17 graden en 24 uur dag. Dus konden veel doen ook 's-avonds laat. Er is een vuurtoren waar je naar toe kan lopen is maar een kleine stukje lopen en waar je kan zitten (drinken zelf meebrengen )
Het resort ligt als het ware gevouwen om de haven heen. Maar er was ook nog een ander gebouw,dat ligt rechts van de weg als je komt aan rijden dat ligt niet aan de haven.Men was nog wel bezig toen wij er waren met het vergroten van het parkeer terrein, denk dat ze daar wel ver mee klaar zullen zijn. Wij hebben niet gekayaked. Enkel gewandeld. Heb ook geen Kayak gezien wel kleine roeibootjes.
Eten daar was ook prima, wij hebben,daar 3 nachten gezeten en hebben 1x zelf gekookt want als je alle dagen uiteten gaat dan loop je er op leeg. Ook zelf koken kost een hoop geld,:voor een paar boodschappen reken op een euro of 50. Tip : mocht je van wijn en /of sterke drank houden koop op het vliegveld nadat je bent geland,je flessen (=tax free ) en nog redelijk betaalbaar. In de grotere stadjes zijn er speciale winkels voor wijn e.d. maar deze zijn A) pas om 10.00u open en sluiten weer vrij vroeg ( wij hadden er 1 gevonden maar die sloot op zaterdag om 15.00u)en wij stonden daar dus om 15.10u. Bier is bijvoorbeeld wel te vinden in de supermarkt maar alles is onder de 5% daarboven mogen ze het weer niet verkopen.