Vliegen: Wat kan mee aan boord?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Honeybee

Vliegen: Wat kan mee aan boord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 13:54

We vliegen binnenkort naar Canada (Calgary) met Air Transat.
We nemen ieder mee: 1 stuks ruimbagage (max 23kg en 158 cm) en 1 stuks handbagage (max 10kg en 40x23x51 cm). Op de website van Air Transat staat dat je ook nog mee mag nemen een camera, laptop of handtas.

Ik ben fotograaf en wil uiteraard een cameratas meenemen (ik ga tenslotte ook nog met een perskaart fotograferen tijdens de Spruce Meadows Masters (Rolex Grand Slam). In mijn cameratas zit sowieso een body, wat lenzen en camerabenodigdheden (afmeting ongeveer 40x30x18 cm).

Bellen met Air Transat levert me alleen maar meer onduidelijkheid op. De ene medewerker zegt, nee hoor, geen probleem, neem mee, leg 'm onder de stoel en klaar is klara. De ander zegt dat het alleen een heel klein tasje mag zijn en dat het gewicht meegeteld wordt met je handbagage koffer (nou dan heb ik al een probleem, de camera en 1 lens wegen al ruim 3 kilo..., de koffer weeg leeg al 3 kg, etc.)

Mijn vriend wil overigens zijn laptoptas meenemen (voor zijn werk).

Wat zijn jullie ervaringen? Heeft er iemand wellicht tips?

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:58

Ik propte het bij het inchecken in mijn rugtas, en haalde t er in het vliegtuig uit en legde het apart onder mijn stoel. 0 problemen mee gehad, maar mijn cameratas was kleiner met maar 2 lenzen :+ Mijn ervaring is dat je, zolang je een rugtas meeneemt of zo'n standaard handbagage koffertje en je het daarbij kunt proppen, het geen probleem is. Alleen aparte handbagage controleren ze meestal op afmetingen enz.

Houd er rekening mee dat bij sommige vluchten alles met een accu (dus ook powerbanks, laptops, telefoons enz.) in de cabine moet en niet in de ruimbagage mag. Welke vluchten weet ik niet meer precies :=

Supervixen

Ik vlieg overmorgen met air transat naar vancouver. Ook ik neem een cameratas mee. Ik heb gewoon mijn camera en lenzen in een camerarugzak en daarbij nog wat spulletjes om de vlucht door te komen. Alles in 1 tas dus. Heb ik nog nooit gedoe over gehad. De afmetingen zijn ook nooit gecheckt.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 28-07-17 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Rena100

Ik had naast mijn handbagage ook nog een rugtas mee en dat was geen probleem, werd niets over gezegd, was overigens via Ryanair.

Honeybee

Re: Vliegen: Wat kan mee aan boord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 14:16

@Supervixen: Heb jij dan ook nog een handbagage koffer mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:28

Ik zit op dit moment op het vliegveld in Los Angeles om naar New York te vliegen, je kan je cameratas gewoon los meenemen en inderdaad onder de stoel leggen! Tenminste zo werkt het zowel bij KLM als DELTA, ik vermoed niet dat dit wel een probleem gaat zijn als u met een andere maatschappij vliegt

Edit: een tweede stuk handbagage bleek bij luchtvaartmaatschappij 'Easyjet' wel wat gedoe op te leveren
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-07-17 14:34, in het totaal 3 keer bewerkt

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:30

Ik heb standaard een veel te zware cameratas mee als handbagage (tast met inhoud weegt zo'n 12 kilo). Al veel vluchten gemaakt, maar nooit problemen mee gehad. Cameratas (rugzak) voldoet wel aan de eisen qua formaat. Wel altijd een jas met zakken mee, mocht de handbagage te zwaar zijn dan gaan de zakken vol (zijn zelfs speciale jassen voor te koop, https://www.skyscanner.net/news/best-we ... ge-charges).
Laatst bijgewerkt door gabyfedde op 28-07-17 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 14:30

Nee geen handbagage verder. Wat wil je allemaal nog in je handbagage proppen dan? Ik neem twee tijdschriften mee, wat te eten, en wat kleine dingetjes. Dat past nog wel in mijn camerarugzak.

Honeybee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 14:55

We gaan een maand weg. Eerst een week werken en dan drie weken voor onszelf.
Ivm werk (voor ons beide) en allergieën voor mijzelf moet er wat meer mee dan tijdens een 'gebruikelijke' vakantie. Ik vermoed daarom dat de handbagage en ruimbagage voor ons beide volledig benut zal worden.

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 15:23

De cameratas mag rustig mee.

Ik heb een eastpack rugtas mee gehad en een handbagage koffer.
Dan zou cameratas ook prima moeten kunnen!

Misschien kun je je cameratas kwijt in een rugtas?
Al zou het geen probleem mogen zijn

Honeybee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-17 15:27

Mijn cameratas is een rugtas

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 15:44

Meestal word er niet eens moeilijk gedaan over een rugzak + rolkoffertje als handbagage, ik zou me dus niet al te druk maken als ik jou was. (Mits het niet de goedkopere maatschappijen zijn zoals Easyjet en Ryanair. Is mijn ervaring.)
Mocht het niet mogen dan heb je altijd nog optie om bij te betalen toch?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:34

Dat mag meestal gewoon en als het niet past nemen ze bij de gate je trolleykoffer in en stoppen ze hem alsnog in het ruim.
Is ook kosteloos :j