Ervaringen IJsland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Ervaringen IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-17 08:50

Ik weet dat het er wat bokkers geweest zijn, dus ik kom even wat vragen stellen.

Hoe verbleven jullie? Wat mag je echt niet missen? Hoe lang ben je op IJsland geweest? Heb je zelf je route/reis uitgestippeld? Hoe deed je dat met eten(begreep dat er weinig restaurants onderweg zijn). Wat ben je ongeveer kwijt geweest aan de reis?

Ik wil sowieso in de zomer want ik ben eigenlijk echt een koukleun, maar in een tent met 15 graden zou ik nog niet trekken, haha. Ik dacht zelf om de reis zelf samen te stellen en dan kamers via booking.com te reserveren.

_kimm

Re: Ervaringen IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 09:13

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-17 22:31

Ik ben in 2012 geweest en wil graag volgende zomer weer terug. Ik antwoord morgen even uitgebreid!

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 20:37

Voila, hier ben ik dan :).

Ik ben in 2012 voor 10 dagen naar Ijsland geweest. Alles zelf geregeld, lowbudget reis waarbij we rond getrokken hebben in het zuiden van Ijsland. Al het vervoer was met de bus (op voorhand geboekt en betaald via http://www.nat.is), rugzak met tent, slaapzak, eten en vuurtje op de rug.

Onze planning was:
- Vertrek met bus in Reykjavik
- Trekking van 4 dagen (Laugavegur trekking)- Porsmork/emstrur/Alfavatn/Hrafntinnusker /Landmannalaugar
- 1 dag extra na aankomst in Landmannalaugar (kan gerust nog langer, is er super mooi) --> warmwaterbron, paardrijtocht
- doorreis naar Skaftafell
- vanuit Skaftafell een halve dag uitstap naar Jokulsarlon
- Terug naar Reykjavik, om van daaruit Thingvellir/Gullfoss/Geysir te doen. Ook wat rondgelopen in Reykjavik
- onderweg naar het vliegveld, hebben we dan nog een tussenstop gedaan in de bleu lagoon

Qua eten hebben wij onze planning heel goed uitgestippeld op voorhand. We wisten op welke uren we welke bussen hadden en waar deze stopten. Voor de eerste trekking die we gedaan hebben, hadden we alles bij van thuis (typisch trekkingeten). De bussen stoppen hier en daar wel aan een klein winkeltje, en als je de buschauffeur waarschuwt zorgt die ook wel dat de bus niet zonder jou vertrekt. Allesinds op tijd en op voorhand beslissen hoeveel eten je nodig hebt, zodat je zeker alles hebt.

Wij hebben 90% van de reis in de tent geslapen. Eén nacht (in Hrafntinnusker, hetgeen vrij hoog ligt) hebben we last minute beslist om toch in de hut te slapen, omdat de wind te extreem was. Dat had met de tent verschrikkelijk geweest. Verder was de tent heerlijk, zeker in vb Alftavatn. Daar stonden we vlak aan het meer, met een prachtig uitzicht uit de tent. Met goed materiaal heb je het niet koud, ook niet als koukleum. Maar dan moet je wel zorgen dat je slaapzak bv niet tot minimumtemperaturen van 10° kan, maar wel tot minimumtemperaturen van -10°.

Mocht ik de reis opnieuw doen, ik zou de trekking verlengen met twee dagen (zodat je Skogar er ook nog kan bij nemen - op één dag extra is dat voor mij te zwaar, want het is een trekking van 23km, 10u stappen met redelijk wat hoogtemeters, ik zou er dan ergens een extra rustdag met kleine dagtrekkings tussen steken) en één dag extra in Landmannalaugar blijven. Skaftafell zou ik sterk inkorten (zijn we nu 2,5 dagen geweest, maar zo mooi vond ik dat niet) en bleu lagoon vond ik zijn geld ook absoluut niet waard. De "golden circle" zou ik ook geen tweede keer doen, maar in een eerste reis zou ik dat laten in zitten. De tijd in Reykjavik zou ik ook zo kort mogelijk houden. Veel is daar niet te zien.

Met de reis hoe wij ze gedaan hebben (zeer low budget, met rugzak en tent), was ik 700 € kwijt all in (eten-vliegtuig - verblijf - vervoer).

Om alles uit te zoeken en te plannen: de site van http://www.nat.is is een geweldige bron van informatie!

Een klein overzichtje:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 20:41

Kleine toevoeging aan het verhaal hierboven; kamperen kan natuurlijk prima maar wildkamperen is op IJsland verboden. Je kan dus niet gratis overnachten en zult een officiële kampeerplek moeten opzoeken :)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-17 20:43

Wauw het ziet er schitterend uit, en 700 valt me best mee. Misschien was ik er alleen niet goed genoeg op voorbereid maar met 16 graden in Duitsland lag ik met een joggingspak in een thermomummy slaapzak en het ook nog koud :') aan de andere kant je moet er wat voor over hebben. Was die bus dan een georganiseerd iets? Bedankt voor de informatie :D

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 20:48

Blijheid schreef:
Kleine toevoeging aan het verhaal hierboven; kamperen kan natuurlijk prima maar wildkamperen is op IJsland verboden. Je kan dus niet gratis overnachten en zult een officiële kampeerplek moeten opzoeken :)

Klopt, wij hebben altijd op officiële kampeergronden gestaan. Die op de trekking zijn wel in de verste verte niet te vergelijken met een gemiddelde camping zoals wij ze bij ons kennen.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 20:54

moonsparkle schreef:
Wauw het ziet er schitterend uit, en 700 valt me best mee. Misschien was ik er alleen niet goed genoeg op voorbereid maar met 16 graden in Duitsland lag ik met een joggingspak in een thermomummy slaapzak en het ook nog koud :') aan de andere kant je moet er wat voor over hebben. Was die bus dan een georganiseerd iets? Bedankt voor de informatie :D

Ik geloof nooit dat die thermomummy dan echt geschikt was voor lage temperaturen. Een "dikke" slaapzak staat niet garant voor warmte, dat is de schijn die vaak bedriegt.

Die bussen zijn niet georganiseerd, maar volgen wel vaste routes met vaste stoppunten (vaak ook met tussenstop aan toeristische trekpleisters) op vaste uren. Als je weet wat je juist wil doen, kan je perfect via die site uitzoeken welke bus je waar en wanneer kan nemen.

Pas op, ik ben wel uuuuuren (/dagen) met de voorbereidingen van die reis bezig geweest. Dat is tot hiertoe mijn minst makkelijke reis geweest qua planning, maar we hebben wel vrij low budget een machtige reis gehad. Doe exact dezelfde reis via een organisatie en iets minder low budget (qua tent en eten bv), en je zal vlot naar 2000-2500€pp gaan ..

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-17 22:24

Omdat er nog een recent topic loopt over IJsland en er geen specifieke ervaringen worden gevraagd plaats ik hier een slotje. Je kunt terecht in onderstaand topic.

[BEU] IJsland 2016