Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 15:19

Wij hebben gelukkig vorige week met vrienden tussen kerst en oud en nieuw geboekt want hier ook 4 van de 5 gevaccineerd met Janssen. Maar wel heel zuur dit, hopelijk kunnen mensen met Janssen nog wel naar andere wintersport landen.
Maar ik las ook dat de tweede vaccinatie ook nog maar 9 maanden geldig is, dus daar moet je ook nog opletten als je wat later gaat en vroeg bent gevaccineerd.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 15:49

Weet iemand hoe dat werkt, een booster halen in het buitenland? wij zitten nogal vaak in zeeland, zegmaar een half u rijden van antwerpen :=

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 16:28

Celiien schreef:
Weet iemand hoe dat werkt, een booster halen in het buitenland? wij zitten nogal vaak in zeeland, zegmaar een half u rijden van antwerpen :=


Als het van mij zou afhangen, mag je komen hoor :D
Maar ik denk dat je voor BE bot vangt. Alle vaccinaties zijn op uitnodiging per mail of per post als ik het goed begrepen heb.
En voor zover ik weet, biedt België ( nog ) geen vaccinatiereisjes aan :')
Hoe het in andere landen zit voor buitenlanders, geen idee.

smurffie

Berichten: 11131
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 17:42

Celiien schreef:
opletten voor Oostenrijkgangers!
Jansen (1 prik) is vanaf januari nirt meer geldig in Oostenrijk, en ze zijn overgestapt naar 2G...

https://www.wintersport.nl/nieuws/08/11 ... ht-vervalt

Wij hebben nu dus een probleem, vriend is met jansen gevaccineerd en boosterprikken worden (nog) nietgegeven, en sowieso straks pas 6 mnd na laatste prik.. die gaan we dus niet halen....

Je kan tegenwoordig toch zonder afspraak pfizer halen? Gewoon gaan?

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 11:09

smurffie schreef:
Celiien schreef:
opletten voor Oostenrijkgangers!
Jansen (1 prik) is vanaf januari nirt meer geldig in Oostenrijk, en ze zijn overgestapt naar 2G...

https://www.wintersport.nl/nieuws/08/11 ... ht-vervalt

Wij hebben nu dus een probleem, vriend is met jansen gevaccineerd en boosterprikken worden (nog) nietgegeven, en sowieso straks pas 6 mnd na laatste prik.. die gaan we dus niet halen....

Je kan tegenwoordig toch zonder afspraak pfizer halen? Gewoon gaan?

We gaan dit nog als laatste optie proberen... lijkt erop dat de andere opties niets worden. En anders afwachten a.s. vrijdag naar nieuwe maatregelen enzo, en dan maar naar Frankrijk..

Indy_Mouse_9

Berichten: 2126
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 12:06

miccamaaike schreef:
Als je niet zo ver wilt rijden is Montafon idd een optie. Wij gaan altijd naar Damuls en de Diedamskopf, dat is nog een klein stukje dichterbij zelfs. Kun je ook fijn skien. Damuls zou je ook in Mellau kunnen gaan zitten, dat scheelt je een half uurtje aan bergweggetjes. Vanaf Mellau rij je in ruim een half uur naar Warth / Schrocken. Ook een mooi gebied en vanuit daar kun je ook naar Lech oversteken. Wellicht ook nog een goede optie.

Zou iig dan kijken naar gebieden in Vorarlberg, dan kun je via Bregenz de grens over en hoef je niet langs Munchen. Dat scheelt een hoop tijd.


Dank voor de tips Maaike :)

Dan nog iets. Ik overweeg onze oudste zoon (5 jaar oud) voor de wintersport naar zo'n mini cursus hier thuis op de borstelbaan te sturen. Hij zou twee jaar geleden voor het eerst skiles hebben op wintersport, maar goed, dat ging dus niet door :')
Helaas zijn alle indoor banen te ver, en ik denk niet dat de rollerband voor hem nou erg nuttig is. En het stomme is, als er een indoorbaan was had ik niet getwijfeld, maar omdat het een borstelbaan is doe ik dat wel.

Zijn er mensen met ervaring op borstelbanen? Hoe verhoud zich dat tot echte sneeuw? Zou het nut hebben voor een echte beginner (zowel voor het concept van 'les' als de daadwerkelijke beginselen van het skien)?
De kans dat we een Nederlandstalige instructeur hebben tzt in Les Gets is volgens mij ook beperkt, dus wellicht dat het dan extra nuttig is om het echte begin al te hebben geleerd in het Nederlands?

smurffie

Berichten: 11131
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 12:57

Doen! Als je op een borstelbaan wat kunt kun je het in het echt ook.
Daarnaast is het juist voor beginners makkelijker leren omdat je je vast kan houden en de instructeur dichtbij is.

Anoniem

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 14:14

Kan je anders niet gewoon een weekendje naar Landgraaf en dan lessen nemen? Of Bottrop over de grens als dat nog mag? Volgens mij is dat goed te doen vanuit Enschede?

Sowieso is een borstelbaan wel erg goed voor de techniek, al ski ik zelf liever op sneeuw :j

Indy_Mouse_9

Berichten: 2126
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 14:37

Bottrop is 1u20m Hans, op zich inderdaad goed te doen voor een ochtend/middag met vrienden, maar voor alleen een les? Ik heb ook nog een jongere zoon (net 2), waar ik ondertussen iets mee moet :) dus langer blijven en met Oudste Zoon nog spelen op de piste is niet echt een optie tenzijn Jongste Zoon elders vermaakt word.
De borstelbaan ligt om de hoek, kwartiertje fietsen :) Dus dat maakt dat een stuk aantrekkelijker.

Smurffie, wat bedoel je met 'je kan je vasthouden'? Zowel borstelbaan als sneeuw sta je gewoon zonder houvast, toch? Denk jij aan een rollerband waar zo'n stang over zit?

De borstelbaan bij ons om de hoek is deze:
https://skicentrummoser.nl/
Dan krijg je dus dit:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 15:02

Oh zo'n lange borstelbaan is wel leuk! Die heb je in Nieuwegein ook :j

prugelpiet

Berichten: 12569
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 18:27

Ik mag hier eindelijk meepraten *\%/*
Als kind altijd op wintersport gewild, maar nooit gegaan. Dus, als je oud genoeg bent ga je toch lekker zelf :D
Vriendin aan de haak geslagen, en een week geboekt naar Wörgl, Oostenrijk.

En dan begint het. Wat moet je mee, wat moet je doen, waar koop je de leukste kleren? :o?

We gaan 6 dagen skien waarvan we toch wel 4 dagen les willen, is dat genoeg? Ik heb alleen nog maar 1x indoor geskied, dus ik bak er waarschijnlijk vrij weinig van. Ski's huren we daar, evenals schoenen. Een helm wil ik wel graag van mezelf, maar is dan met vast vizier fijner of een losse bril? :roll:

Heel veel vragen, maar ik heb er zo veel zin in :#

smurffie

Berichten: 11131
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 18:41

Losse bril.
Vizier beslaat, ik dacht dat dat geweldig was maar was echt een koude kermis.
4 dagen les, minimaal een half dagdeel is voldoende als je een beetje lef hebt.
Super leuk! Wanneer ga je?
Als je echt een beetje uit de voeten wilt kunnen is wat les op een rollerbaan ook nog een aanrader

iirrssjjee

Berichten: 5940
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 19:56

Wat leuk dat je gaat! Ikzelf heb voor de eerste keer op wintersport een "cursus" gevolgd bij Snowworld. 5 lessen om de basis te leren, van snowboarden. Hierdoor kon ik ter plekke meteen met de gevorderden mee en heb ik niet de eerste 3/4 dagen alleen maar op de kinderpiste gebleven en leerde ik super veel in korte tijd!

Ik zou voor kleding naar Decathlon gaan! Is prima spul en goed betaalbaar als het voor het eerst is! Voor onder de 15 euro ben je dan conpleet (jas, broek, helm en onderkleding) Dure spullen kunnen later ook wel.

Helm heb ik beiden gehad. Ik vond een vizier wel prettig ivm het gevaar voor verliezen/kwijtraken.

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 22:54

helm met vizier. op de een of andere manier zijn losse brillen niet geschik voor mijn hoofd :') met vizier daar dus geen last van.

prugelpiet

Berichten: 12569
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 22:58

19 februari gaan we. Nog even wachten dus.

We wouden wel een keer indoor gaan skiën om te oefenen, maar vaker gaan is misschien wel een goed idee. Anders staan we heel lang op de baby berg :+

Anoniem

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 23:39

Ik was vandaag in Snowworld Terneuzen. Daar hebben ze dus een tube-glij parcours. Dat was bijna nog leuker dan het skien daar _O-

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:02

Ik draag een bril en dan is een vizier echt een uikomst. Maar als ik geen bril had gehad dat was ik voor een vizierloze helm gegaan en dan zonnebril op bij mooi weer en skibril bij slecht weer.

Indy, ik heb geen ervaring met borstelbanen, geen idee of dat lijkt op een echte skipiste qua gevoel. Maar het lijkt me sowieso geen kwaad kunnen om de beginselen onder de knie te krijgen.

Oostenrijk gaat er wel flink in zeg met die maatregelen. Wij gaan hopelijk in de voorjaarsvakantie, dat kan dus nog net voordat mijn vaccinatie voor Oostenrijk al verlopen is (4 juni 2e prik gehad). Gaan in de zomer ook altijd graag naar Oostenrijk, maar gok dat dat dan niks wordt.

Indy_Mouse_9

Berichten: 2126
Geregistreerd: 04-11-09
Woonplaats: Enschede

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:20

Prugelpiet, super leuk dat je gaat skiën!

Ik heb mijn eerste jaar (ook 'pas' als volwassene) denk ik 5 dagen les gehad, zowel 's morgens als 's middags. De laatste dag wel meegedaan aan de afsluitende wedstrijd 's morgens, maar daarna lekker met de familie op stap.
Als je allebei nog niet kan skiën is misschien 's morgens en 's middags les best fijn.

Je hebt in ieder geval zelf nodig:
- basislaag, bv. thermo ondergoed,
- midlayer, bv pulli of andersoortig shirt,
- eventueel een trui of vest als je koukleumig bent :)
- Warme sokken (dikke paardrijdsokken volstaan prima).
- Een waterdichte / waterafstotende (ski) jas. Een echte ski-jas heeft als voordeel dat je een sneeuwvanger hebt, als je die sluit, heb je niet de sneeuw hoog in je rug als je een keer op de kop de berg af gaat :')
- Een skibroek,
- Skihandschoenen. Super belangrijk, ik ken meerdere verhalen van mensen die hun handen aan gort hadden. Omdat ze 'even' zonder handschoenen op pad waren en zelf vielen of werden aangeskied, waarbij er ski's over hun handen gingen. Ski's en snowboards worden geslepen, hebben dus scherpe randen en kunnen best wat schade doen!
- Helm + skibril/vizier.

Een hoop van die dingen zijn dus best in te vullen met spullen die je waarschijnlijk al thuis hebt. Handschoenen, broek en helm niet.

Decathlon heb ik zelf geen ervaring mee, wel met spul van de Lidl en dat is ook prima. Als het bevalt en je komende jaren vaker gaat kan je altijd nog gaan vervangen door betere spullen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:41

Oh ja de sneeuwvanger dichtdoen.. ik vergeet dat steeds :') koude rug brrr

En handschoenen zeker.. ik sneed mijn hand twee weken geleden open met het tillen van mijn ski's zo scherp waren ze. :oo bloedbad joh _O- ik draag nu tussen mn auto en de skihal ook handschoenen :')

Qua broek: ik heb graag zo'n softshell broek met voering, lekker warm en niet persé thermobroek nodig. En verder moet het vooral waterdicht zijn.

smurffie

Berichten: 11131
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 18:31

miccamaaike schreef:
Ik draag een bril en dan is een vizier echt een uikomst. Maar als ik geen bril had gehad dat was ik voor een vizierloze helm gegaan en dan zonnebril op bij mooi weer en skibril bij slecht weer.

Indy, ik heb geen ervaring met borstelbanen, geen idee of dat lijkt op een echte skipiste qua gevoel. Maar het lijkt me sowieso geen kwaad kunnen om de beginselen onder de knie te krijgen.

Oostenrijk gaat er wel flink in zeg met die maatregelen. Wij gaan hopelijk in de voorjaarsvakantie, dat kan dus nog net voordat mijn vaccinatie voor Oostenrijk al verlopen is (4 juni 2e prik gehad). Gaan in de zomer ook altijd graag naar Oostenrijk, maar gok dat dat dan niks wordt.

Je vaccinatie is 270 dagen geldig na de laatste. Dus je zal aan de booster moeten halen om te kunnen.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 18:57

Jup 9 maanden geldig dus tot 4 maart. We gaan van 19 tm 27 februari dus dat kan precies.

prugelpiet

Berichten: 12569
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 19:05

Ik heb leuke skibroeken gezien bij de ANWB. Die zijn iets duurder, maar ik ben in de winter veel buiten met werk dus dan is een skibroek ook wel lekker. Dus daar wil ik wel graag in investeren :)

Bedankt voor de leuke reacties :D

Dat ski’s zo scherp zijn. Dat wist ik helemaal niet.

smurffie

Berichten: 11131
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 19:37

miccamaaike schreef:
Jup 9 maanden geldig dus tot 4 maart. We gaan van 19 tm 27 februari dus dat kan precies.

Het kan precies ja, maar 4 maart red je niet 270 dagen en 9 maanden lijkt hetzelfde maar is het niet. 1 maart verloopt hij dan.

Ik heb namelijk hetzelfde, 5juni mijn 2e prik gehad, en in het voorjaar (we gaan vaak in maart) kan niet zonder booster. Nu krijg ik die wel voor februari, maar toch

smurffie

Berichten: 11131
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 19:40

prugelpiet schreef:
Ik heb leuke skibroeken gezien bij de ANWB. Die zijn iets duurder, maar ik ben in de winter veel buiten met werk dus dan is een skibroek ook wel lekker. Dus daar wil ik wel graag in investeren :)

Bedankt voor de leuke reacties :D

Dat ski’s zo scherp zijn. Dat wist ik helemaal niet.

Bedoel je die softshell?
Hou er rekening mee dat die niet geweldig waterdicht zijn. Als je net begint zit je nog veel in de lift ( alsin lange stukken achter elkaar skiën doe je nog niet) natte billen zijn echt vervelend.
Al ademt het wel lekker, dus met veel inspanning is dat ook wel weer fijn

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: Algemeen wintersporttopic - waar gaan we naartoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-21 20:44

Ik doe even een upje mbt de toegang in Oostenrijk na 3 januari als je maar één prik Janssen hebt gehad. Je kunt als toerist geen boosterprik halen in Oostenrijk, zie link:
https://fantastischoostenrijk.nl/booste ... toeristen/

Ook las ik dat ze hier in NL pas in december willen beginnen met de Janssen"mensen" uit de zorg te boosteren (en dan wss de hogere leeftijden eerst?) . Wij gaan 28 januari naar Oostenrijk, dus de kans is groot dat mijn vriend niet op tijd zn 2e prik heeft..

Meer mensen dit probleem?