Cuba groepsreis of individueel

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

HouVanUtopia

Cuba groepsreis of individueel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-17 09:55

Hallo allemaal

Begin 2018 willen ik en mijn vriend 3 weken door Cuba gaan reizen.

We zitten heel erg te twijfelen of we een groepsreis of individueel willen gaan. Het liefste gaan we wel via een organisatie zodat je altijd wat hebt om op terug te vallen.

We hebben beide nog nooit een rondreis gemaakt dus erg spannenD!

Wie kan ons helpen welke organisatie goed is en dat je ook echt alles ziet in die 3 weken.

De planning is om daarna door te vliegen naar Californië of Jamaica dus dat moeten we ook even goed uitzoeken of je je vlucht terug kan aanpassen.

Thanks alvast!

Lara

Re: Cuba groepsreis of individueel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 10:08

Wij zijn in (ik geloof) 2010 in Cuba geweest voor 3,5 week. Als gezin, ik was toen 16, broertje van 13 en zus van 19 + ouders. Gewoon rugzak op en gaan. Vooraf wel een hotel in Havana geboekt en een auto geregeld voor die weken. Verder alles met lonelyplanet etc ter plekke geregeld.

Is echt heel goed te doen. Wij hebben telkens circa 2 nachten per plaats doorgebracht. In casa's slapen (soort B&B) zij weten dan wel weer een goed adres voor het volgende dorp/stad, de mooiste bezienswaardigheden, plus dat wij echt het lekkerst hebben gegeten in de casa's!

Cuba is dus heel goed te doen zelfstandig! Gewoon een klein beetje voorwerk en vertrouwen op de locals :-D

"The more you use the reins, the less they use their brains."

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-06-17 10:50

Ergens zegt me gevoel ook dat ik dat wil maar wij kunnen beide geen woord Spaans dus dat lijkt ons daarom niet verstandig...

Party like there is no tomorrow!
Dance like there's nobody watching!

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:04

HouVanUtopia schreef:
Ergens zegt me gevoel ook dat ik dat wil maar wij kunnen beide geen woord Spaans dus dat lijkt ons daarom niet verstandig...

Ik heb ervaren dat het spreken van een beetje Spaans toch wel echt handig is. Het Engels van Cubanen buiten de extreem toeristische plekken (Varadero) is echt slecht. Vooral wanneer je dingen als vervoer/overnachtingen wil regelen werkt het wel in je voordeel. Daarnaast moet je goed blijven opletten, ik wil niet zeggen dat je opgelicht gaat worden, maar iedereen die wij gesproken hebben inclusief onszelf hebben er wel iets aparts meegemaakt waardoor je als toerist een beetje bedonderd werd. We noemden het de 'dumbass tax' haha. Puur omdat je toerist bent en de taal niet spreekt kan het dat je veel meer betaalt voor dingen (zo werden mijn ouders gewoon opgelicht door supermarkt personeel die het bedrag even keer 3 aansloegen en het geld achterover drukten :+ en ja wel teruggekregen haha), mijn vriend en ik hadden bijvoorbeeld de 1e nacht in Havanna een hotel geboekt omdat we laat aankwamen, alles was vanuit Nederland geboekt en betaald en toen we daar kwamen werd doodleuk vertelt dat het hotel vol was... dat soort geintjes -O-

Ik heb geen ervaring moet groepsreizen, het is wel een hele mooie ervaring om backpackend het land door te gaan. Ik weet niet zo goed hoe dat met een groepsreis gaat. We hebben er toen ook wel naar gekeken maar het is gewoon ontzettend duur + wij hebben echt op het geld gelet daar maar het land is ook gewoon nog eens prijzig. Oja Lonely Planet zeker een aanrader. Wij zijn 2 weken geweest en voornamelijk westkant gedaan. Het reizen neemt veel tijd in beslag en op een gegeven moment ben je daar ook wel klaar mee. Het hele eiland in 3 weken gaat je niet lukken ben ik bang. Zoek vooral vooraf goed uit welke plekken je graag wilt zien.
Laatst bijgewerkt door XMaaiike op 12-06-17 11:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Polansky - Inter. 2
Dylano - Inter. 1

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:05

Ik ben vorig jaar via shoestring naar Cuba geweest, een singlesreis. Was 18 dagen. En hebben alleen de westkant gezien. En dat was nog in een aardig kort tijdsbestek. Dus of je alles kan zien in 3 weken, dat denk ik niet. De afstanden zijn vrij groot en de wegen niet briljant goed. Bedenk ook dat werkelijk alles over die wegen gaat, dus ook mensen met paard en wagen ;)

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 11:06

Overigens vond ik het land zelf niet zo heel erg prijzig. Viel mij echt mee.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:48

TS, ik stuur je even PB!
Cuba is inderdaad vrij corrupt. Salarissen worden niet op tijd uitbetaald en zijn erg laag in verhouding tot wat alles kost.
Voor ons Nederlanders is het niet heel duur, maar als je bedenkt dat Cubanen misschien 40 euro per MAAND verdienen, klopt dat ook wel.

Now Tom said, "Mom, wherever there's a cop beating a guy, wherever a hungry newborn baby cries
Where there's a fight against the blood and hatred in the air, look for me, Mom, I'll be there
Wherever somebody's fighting for a place to stand or a decent job or a helping hand
Wherever somebody's struggling to be free, look in their eyes, Ma, and you'll see me"

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 12:51

LoveBodin schreef:
TS, ik stuur je even PB!
Cuba is inderdaad vrij corrupt. Salarissen worden niet op tijd uitbetaald en zijn erg laag in verhouding tot wat alles kost.
Voor ons Nederlanders is het niet heel duur, maar als je bedenkt dat Cubanen misschien 40 euro per MAAND verdienen, klopt dat ook wel.

En bedenk dat de Cubanen CUP's krijgen. Als tourist betaal je met CUC's. Eigenlijk vergelijkbaar als 'basisgoederen' en 'luxe artikelen'.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 08:38

Wij spraken ook amper Spaans en hebben ons toch best goed kunnen redden. Tuurlijk is met goed Spaans de ervaring intenser, maar het is echt wel te doen :D

"The more you use the reins, the less they use their brains."

XMaaiike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 10:06

Winged schreef:
LoveBodin schreef:
TS, ik stuur je even PB!

En bedenk dat de Cubanen CUP's krijgen. Als tourist betaal je met CUC's. Eigenlijk vergelijkbaar als 'basisgoederen' en 'luxe artikelen'.

En dat is ook direct de reden dat sommige dingen nog echt wel prijzig zijn, ze weten gewoon dat ze dat van toeristen kunnen vragen.
Kijk deze aflevering ook even: http://www.sbs6.nl/programmas/oplichter ... 16-havana/
Geeft direct aan waarom je altijd goed moet opletten (met geld wisselen)

Polansky - Inter. 2
Dylano - Inter. 1

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 10:13

Klopt hoor :j Maar ik ben zelf in 2 weken tijd ongeveer 400 euro kwijt geweest. Inclusief uitjes, dingen doen etc. Ja, ze sluizen hier en daar heus wel wat geld weg en hebben wat dealtjes onderling. Maar 400 euro in 2 weken? Dan is Turkije duurder hoor ;)

HouVanUtopia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-17 14:30

Wij hebben besloten om voor een groepsreis te gaan van 23 dagen... iemand ervaring met sawadee?

Party like there is no tomorrow!
Dance like there's nobody watching!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 14:41

2018,nog tijd genoeg :)) om online wat basis Spaans te leren. Wel zo leuk en handig. The Caribean is echt super leuk.

Veel plezier

Janouk ZZ dressuur mennen ZZ vaardigheid mennen, L dressuur, Working Equitation
Meneer Anton, M dressuur mennen en M vaardigheid mennen
Aladdin, L dressuur mennen, M vaardigheid mennen, L2 dressuur

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie