Het was niet mijn eerste keer in Marokko, 9 jaar geleden ben ik een midweek in Marrakech geweest.
Marokko is een land in ontwikkeling, een land met enorme tegenstellingen (in álles), een land met een prachtige en oh zo vriendelijke bevolking, een HEET land (hittegolf met 40-45 graden

Afijn, ik wil jullie graag meenemen door onze reis. 15 foto's is hoe dan ook te weinig, maar dan hebben jullie een indruk!
De Hassan II moskee in Rabat:

Bijzondere van deze moskee is dat je er als ongelovige ook in mag. De moskee is zeer recent gebouwd, en is één van de grootsten ter wereld. De rijkdom en bewerking binnen zijn echt onvoorstelbaar

De kust bij Rabat:

In Meknes. Heul lang geleden heeft degene die toen aan de macht was deze stallen (en graanopslag) gebouwd. Uit mijn hoofd had hij 12.000 paarden. De stallen zijn grotendeels verwoest door een aardbeving in... Portugal.

De poort van Volubilis, een hele grote Romeinse nederzetting:

In de medina van Fez. Dit is de oudste én grootste in Marokko, met slechts 9.000 straatjes, steegjes, pleintjes etc. Daar wil je niet verdwalen

Naast Kameel kun je hier van alles kopen, ook blitse nieuwe schoenen
Leerlooierijen in Fez. Hier worden 1.200 huiden per dag (!) bewerkt.

Absoluut hoogtepunt was de tocht door de woestijn. Eerst per Jeep, daarna per dromedaris. Mijne heette Aura

Het Atlasgebergte

Wat ik vooral heel verrassend vond was de grootte van de oases. Ik dacht altijd dat dat kleine groene plekjes in de woestijn waren. De grootste die we gezien hebben was echter 80 kilometer lang! De oases worden vooral gebruikt voor landbouw, ze zijn opgedeeld in kleine stukjes en mensen verbouwen daar hun gewassen.

In Marrakech was het HEET. Marrakech heb ik zelf soort van overgeslagen. Het was er te heet, ik had het al eens gezien en de drukte en chaos... neh. 's Ochtends zijn we nog wel de stad in geweest, naar onder andere dit paleis:

Overal, waar je ook kwam, lagen katten. Grote katten, kleine katten, kittens... Dikke katten, dunne katten, hele katten en soms ook wat gehavende katten. Wat ze allemaal gemeen hadden was dat ze allemaal volslagen onverstoorbaar hun ding deden

De koelte van de kust was héél welkom na de hitte van het binnenland! Essaouira is een ontzéttend leuk plaatsje. Je kunt er goed winkelen, het centrum is klein en overzichtelijk en de mensen zijn er vriendelijk. Wij hebben daar onze souvenirs gekocht. Ik stond al snel bekend als de Berberwoman, omdat mijn onderhandelkunsten niet onder doen voor de Berberwomen uit de binnenlanden

Al met al een reis waarin we ontzettend veel gezien en geleerd hebben. Ik kan iedereen zeker aanraden om naar Marokko te gaan. Neem voldoende norit en Imodium mee