[FOTO] Stormachtig IJsland

Moderators: Firelight, xingridx, Essie73, Muiz, NadjaNadja

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Imre

[FOTO] Stormachtig IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-17 08:34

Vanuit mijn werk kreeg ik de kans om naar een driedaagse workshop bij de universiteit van IJsland te gaan die van 9-11 mei werd georganiseerd. Met een paard uit IJsland en veel bekenden die er al eens geweest zijn en razend enthousiast zijn over het land zei ik daar natuurlijk geen nee tegen! *D Toen mijn vriend dat hoorde heeft hij vrij geregeld van zijn werk en is met me mee gegaan. Na mijn workshop zijn we nog drie dagen gebleven om wat meer van het land te zien dan alleen Reykjavik.

De week voordat wij vlogen was het uitzonderlijk mooi weer op IJsland met zelfs 20 graden. :wow: Toen wij er waren stormde het en was het zuid-oostelijkde deel van de ringweg afgesloten vanwege de harde wind. Het is de hele week flink blijven waaien, maar daar hebben we ons niet door laten tegenhouden. Weersvoorspelling goed in de gaten houden en gaan!

We vlogen vanaf Groningen Airport via Kopenhagen. Slechts 2,5km vanaf ons huis. Zo fijn!
Onze eerste blik op IJsland

Afbeelding
1. De Sun Voyager/Sólfar bij de baai van Reykjavik. Had ik al gezegd dat het stormde? :=

Afbeelding
2. De baai bij zonsondergang en iets minder wind

Afbeelding
3. Onderweg op de Golden Circle

Afbeelding
4.

Afbeelding
5. Strokkur

Afbeelding
6. De ook bij stormachtig weer zeer indrukkwekkende Gullfoss. Voor een beter idee van de verhoudingen: op die uitloper aan de linkerkant staan dus mensen.

Afbeelding
7. Van watervallen word ik blij! :)

Watergeweld

Voor onze verjaardagen hebben we van onze families een walvistour kado gekregen. Het was vanwege de wind nog maar de vraag of die door kon gaan. De dag ervoor waren alle tours afgelast. Eenmaal in de haven hing er een bordje dat ze golven verwachtten van 1,5m en dat je beter niet mee kon gaan als je gevoelig was voor zeeziekte. Wilde je wel mee, dan werd geadviseerd om reistabletjes te nemen. Na even twijfelen (vooral vriendlief) zijn we toch aan boord gegaan. In een overall van de tourmaatschappij hebben we 2,5 uur op het bovendek gestaan. De zee leek in eerste instantie nog redelijk kalm, eenmaal wat verder op de Atlantische Oceaan trok de wind aan en waren de golven volgens de tourguide zeker twee meter hoog. Vooral als de boot draaide en dwars op de golven kwam te liggen ging het flink tekeer. Er werd regelmatig omgeroepen dat je je goed moest vasthouden. Ik vond het hier en daar ook best eng als we zo overzij gegooid werden. De reistabletjes deden het gelukkig prima, mijn maaginhoud bleef braaf zitten. :))

We hebben bruinvissen en dwergvinvissen gezien. Ik heb ze helaas niet op de foto kunnen zetten. Verder enorme groepen vogels, vooral jan-van-genten en papegaaiduikers. <3

Afbeelding
8.

Afbeelding
9. De zee lijkt best kalm. Schijn bedriegt.

Na de walvistour hebben we nog een puffintour gedaan op een veel kleinere boot. Wegens het weer een iets aangepaste tocht, maar nog steeds erg leuk!

Afbeelding
10. Puffins! <3

Op onze laatste dag zijn we naar Vik gereden. We hadden in eerste instantie mooi weer, later stak de storm weer op. We hebben wat bezienswaardigheden overgeslagen omdat het echt te bar werd. Later die dag zijn er ook auto's van de weg gewaaid op het stuk dat we hebben gereden. :=

Afbeelding
11. Seljalandsfoss

IJsland in de zon {:}

Afbeelding
12. Skogafoss

Afbeelding
13. Het zwarte zand van Reynisfjara

Afbeelding
14. Had ik al gezegd dat het stormde? We zijn totaal gezandstraald en kwamen bijna niet tegen de wind in terug bij de auto. :=

Mijn vriend is niet zo van de paarden en omdat we maar drie dagen samen op pad konden heb ik geen ritje gemaakt. De volgende keer ga ik dat zeker doen.

Afbeelding
15. IJslanders in alle kleuren, met de Eyjafjallajökull op de achtegrond

Wát een land! En dan hebben we nog maar een klein stukje gezien. De volgende keer gaan we de hele rondreis doen. Eerst sparen. Gelukkig hebben we de foto's om van te genieten! Meer zien? Check hier 8-)
Laatst bijgewerkt door Imre op 09-06-17 08:52, in het totaal 2 keer bewerkt

gribaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 08:40

Gaaf zeg! De rondreis heb ik vorig jaar gedaan, in 1 woord fantastisch! Ben helemaal verliefd op dit land <3

Cookies

Re: [FOTO] Stormachtig IJsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 08:48

Prachtig. Wat is het mooi daar he. Ik ben een paar weken geleden geweest en we gaan zeker nog een keer terug.
Ik vond het landschap zo onwerkelijk. Soms had ik echt het idee dat ik op een andere planeet stond. :D

Come over to the dark side, we have cookies!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:05

Wow dit is zo mooi! Staat hoog op mijn lijstje!

prugelpiet
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:19

:oo <3

Ontzettend gaaf en geweldig mooi landschap.
Ijsland staat ook hoog op mijn lijstje om een keer heen te gaan :D

I am because you were

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:25

Wat gaaf Imre!! <3 <3 <3

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:26

ohh nu wil ik er wel heel graag naar toe, prachtig!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Mondy
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 09:32

Ook ik ben er geweest met mn vorige baan.. echt een prachtig land :j
Zo'n rit kan ik je zeker aanbevelen!
Net als de blue lagoon trouwens.

Mondy R.I.P 30-05-2012 <3 Jolly Joker
Be a appaloosa in an arena of sorrels.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-17 11:29

Thanks allemaal! Ik ben zo blij dat we dit hebben kunnen doen!

@Cookies: Heel mooi! Ik vond vooral dat zwarte zand op het strand echt het andere-planeet-gevoel geven! :j

@Mondy: de Blue Lagoon is echt niks voor mij. Van die 50 euro die het kost om daar een uurtje te mogen zijn ga ik liever iets anders doen :) We hebben het expres overgeslagen.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 11:37

Imre, Blue Lagoon vond ik echt lekker hoor! En je mag er zo lang blijven als je zelf wil.

Er is ook nog een Secret Lagoon, zijn wij wel heen gereden en even gekeken. Maar niet in geweest omdat het een beetje tegen viel.

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 15:48

Een indruk wekkend reisje .... mooie foto's en verslaglegging ;)

Foto nr 4 een speciaal IJslands (?) verkeersbord :=
waar staat het precies voor ... (geen idee hoe het er in IJsland er aan toe gaat...)

Groet Karin.

Wiskey1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 15:53

Wauw gaaf! Ik wil daar ook echt nog een keer heen, lijkt me een prachtig land

Irkoon (v. Marlon)
Dressuur B+8
Springen B+2

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 15:58

auto's van de weg afgewaaid. := :=

Lijkt mij zo'n gaaf land om eens naar toe te gaan.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie