De week voordat wij vlogen was het uitzonderlijk mooi weer op IJsland met zelfs 20 graden.

We vlogen vanaf Groningen Airport via Kopenhagen. Slechts 2,5km vanaf ons huis. Zo fijn!
Onze eerste blik op IJsland

1. De Sun Voyager/Sólfar bij de baai van Reykjavik. Had ik al gezegd dat het stormde?

2. De baai bij zonsondergang en iets minder wind

3. Onderweg op de Golden Circle

4.

5. Strokkur

6. De ook bij stormachtig weer zeer indrukkwekkende Gullfoss. Voor een beter idee van de verhoudingen: op die uitloper aan de linkerkant staan dus mensen.

7. Van watervallen word ik blij!

Watergeweld
Voor onze verjaardagen hebben we van onze families een walvistour kado gekregen. Het was vanwege de wind nog maar de vraag of die door kon gaan. De dag ervoor waren alle tours afgelast. Eenmaal in de haven hing er een bordje dat ze golven verwachtten van 1,5m en dat je beter niet mee kon gaan als je gevoelig was voor zeeziekte. Wilde je wel mee, dan werd geadviseerd om reistabletjes te nemen. Na even twijfelen (vooral vriendlief) zijn we toch aan boord gegaan. In een overall van de tourmaatschappij hebben we 2,5 uur op het bovendek gestaan. De zee leek in eerste instantie nog redelijk kalm, eenmaal wat verder op de Atlantische Oceaan trok de wind aan en waren de golven volgens de tourguide zeker twee meter hoog. Vooral als de boot draaide en dwars op de golven kwam te liggen ging het flink tekeer. Er werd regelmatig omgeroepen dat je je goed moest vasthouden. Ik vond het hier en daar ook best eng als we zo overzij gegooid werden. De reistabletjes deden het gelukkig prima, mijn maaginhoud bleef braaf zitten.

We hebben bruinvissen en dwergvinvissen gezien. Ik heb ze helaas niet op de foto kunnen zetten. Verder enorme groepen vogels, vooral jan-van-genten en papegaaiduikers.

8.

9. De zee lijkt best kalm. Schijn bedriegt.
Na de walvistour hebben we nog een puffintour gedaan op een veel kleinere boot. Wegens het weer een iets aangepaste tocht, maar nog steeds erg leuk!

10. Puffins!

Op onze laatste dag zijn we naar Vik gereden. We hadden in eerste instantie mooi weer, later stak de storm weer op. We hebben wat bezienswaardigheden overgeslagen omdat het echt te bar werd. Later die dag zijn er ook auto's van de weg gewaaid op het stuk dat we hebben gereden.

11. Seljalandsfoss
IJsland in de zon

12. Skogafoss

13. Het zwarte zand van Reynisfjara

14. Had ik al gezegd dat het stormde? We zijn totaal gezandstraald en kwamen bijna niet tegen de wind in terug bij de auto.

Mijn vriend is niet zo van de paarden en omdat we maar drie dagen samen op pad konden heb ik geen ritje gemaakt. De volgende keer ga ik dat zeker doen.

15. IJslanders in alle kleuren, met de Eyjafjallajökull op de achtegrond
Wát een land! En dan hebben we nog maar een klein stukje gezien. De volgende keer gaan we de hele rondreis doen. Eerst sparen. Gelukkig hebben we de foto's om van te genieten! Meer zien? Check hier